Hankekoodi: S20990
Hankkeen nimi: Tohtorikoulutuksen innovaatiovalmennuksen ja yritysyhteistyön kehittäminen - TINY TOT
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2017 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245895-5
Jakeluosoite: PL8000
Puhelinnumero: 0294 48 0000
Postinumero: 90014
Postitoimipaikka: Oulun yliopisto
WWW-osoite: http://www.oulu.fi/yliopisto
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mirjami Jutila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirjami.jutila(at)oulu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 567 2079
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Opetus- ja kulttuuriministeriö on selvittänyt tohtorien työllistymistä kahdessa raportissa. "Tutkijanuran tilannekuva. Tutkijanuratyöryhmän loppuraportti" on korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten yhteistyötä tutkijanurakysymyksissä pohtimaan asetetun työryhmän raportti. Tehtävänä oli mm. kartoittaa tutkijanuria, tunnistaa esteet ja kehittämistarpeet tutkijankoulutuksen ja tutkijanuran kehittämisessä, tehdä esityksiä yhteistyön esteiden poistamiseksi ja kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja toimia opetus- ja kulttuuriministeriön teettämän tutkijanura-arvioinnin ohjausryhmänä. "Miten tohtorit työllistyvät" -selvityksessä on tarkasteltu opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta tohtoreiden työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä ja vastattu toimeksiannon kysymyksiin miten ja miksi tohtorit työllistyvät. Tohtorikoulutettujen määrä Suomessa on kasvanut huomattavasti viimeisen 25 vuoden aikana muun muassa 1990-luvulla käynnistyneen tohtorikoulutuksen kehittämistyön tuloksena. Siitä huolimatta, että tohtorien työttömyys on noussut 2000- ja 2010-luvuilla selvästi nopeammin kuin minkään muun koulutusasteen työttömyys, tohtorit työllistyvät korkeakoulutetuista edelleen parhaiten.
Oulun yliopiston tutkijakoulussa on noin 1800 tohtoriopiskelijaa. Vuosittainen valmistuneiden määrä on viimeisten viiden vuoden aikana ollut keskimäärin noin 157 tohtoria. Suomesta valmistuvien tohtorien määrä on kasvanut vuosittain, määrän ollessa 2010-luvulla noin 1600–1800 tohtoria. Tiedostettuna ongelma on, että tohtorinkoulutuksen saaneiden työllistyminen on heikentynyt koulutuksen määrän kasvaessa. Jotta suomalainen elinkeinoelämä uusiutuu ja selviää kilpailussa halvemman työvoiman maita kohtaan, tki-toiminnan voluumin täytyy suomalaisissa yrityksissa kasvaa. Tohtorinkoulutuksen kasvun aiheuttama kehityssykäys yritysten tki-toiminnassa on myös jäänyt odotettua laimeammaksi. Yksi luontainen tapa on saada tohtorit työllistymään yrityksiin nykyistä enemmän.
Hankkeen tavoitteena on kehittää tieteellistä tohtorikoulutusta laaja-alaisemmaksi ja tuoda samalla elinkeinoelämän näkökulma tuotettujen tutkimustulosten hyödyntämiseen. Käytännössä hanke vahvistaa tohtorikoulutettavien asiantuntijaidentiteettiä, auttaa heitä tutkimustulosten myymisessä ja verkostoitumisessa akateemisen sektorin ulkopuolelle sekä rakentaa yritysyhteistyön mallin Oulun yliopiston tutkijakouluun UniOGS:iin. Kehittämällä tohtorinkoulutuksen innovaatiovalmennusta ja yritysyhteistyötä pyritään kohtauttamaan pitkälle koulutettujen osaaminen elinkeinoelämän tarpeiden kanssa.
Hankkeen toimenpiteinä ovat mm. tohtorinkoulutukseen sisältyvän urasuunnittelun kehittäminen sisällyttämällä koulutukseen "ideoista yrityksiin innovaatiovalmennus" ja esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja oman osaamisen esiin tuomiseksi. Lisäksi kehitetään monitieteisiä yhteisiä opintoja, tuetaan yritysyhteistyön kehittämistä eri toimin ja pyritään erityisesti tukemaan kansainvälisiä tohtoriopiskelijoita, joilla integroituminen paikalliseen elinkeinoelämään ja jalkautuminen paikallisiin yrityksiin vaati lisätukea.
Tuloksina hankkeelta odotetaan muun muassa, että I4Future (EU:n COFUND) KV-tohtoriohjelmaan valituille opiskelijoille saadaan toteutettua ohjelman suunnitelman mukaiset uudet, samalla pilotoitavat koulutukset ja käytänteet. Piloteista odotetaan tuloksena saatavan vakituiseen käyttöön uusia kursseja ja toimintatapoja, jotka edistävät tohtoreiden mahdollisuuksia osallistua kokonaisvaltaisemmin yritysten innovaatiohankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen. Tohtorikoulutettavien osaamisen ja verkottumisen edistämisen käytänteiden kehittämisen myötä odotetaan heidän tuovan jatkossa yhän enemmän lisäarvoa työelämävaiheessa ja näin myös tohtorikoulutettavien työllistymisen paraneminen on odotettu tulos pidemmällä aikajänteellä. Hankkeessa toteutettava pilottikoulutus on tohtorikoulutuksen pakollisen osan päälle tulevia ylimääräisiä lisäopintoja; perustutkintokoulutus hoidetaan yliopiston perusrahoituksella (pilottikoulutus ei päällekkäisen rahoituksen välttämiseksi kuulu perustutkintoon).
Ensisijainen kohderyhmä on I4Future projektin KV-tohtoriopiskelijat (valintavaiheessa tavoitteena yhteensä 20 opiskelijaa luonnontieteen, tekniikan ja lääketieteen aloilta) ja muut pilottikokeiluihin osallistuvat opiskelijat (lukumäärä riippuu tapauskohtaisesti mahdollisuuksista lisätä kokeiluun osallistuvien lukumäärää). I4Future projektissa tavoitteena on parantaa tohtorikoulutettavien lisäarvoa yritysten ja elinkeinoelämän tarpeiden näkökulmasta. Valitut I4Future KV-opiskelijat edustavat kansallisuuksia Pakistanista, Intiasta, Venäjältä, Algeriasta, Ghanasta, Egyptistä, Iranista, Brasiliasta, Bangladeshistä, Kreikasta ja Australiasta.
Office Escape kokeiluun tavoitellaan myös mikro- ja pk-yrityksissä töissä olevia henkilöitä mukaan ja muita tohtoriopiskelijoita/-tutkijoita. Nämä kokeiluun osallistuvat henkilöt ovat myös projektin kohderyhmää. Arvion mukaan muita henkilöitä voi osallistua n. 8kpl. Yrityksistä osallistuvat henkilöt ovat vahvasti antavana osapuolena mukana, jakaen tietoaan yrityksissä ja elinkeinoelämässä työskentelystä opiskelijoille.
Projektin tavoitteena on, että Oulun yliopiston UniOGS tohtorikoulutuksessa otetaan pilotoidut uudet käytänteet ja opetus mukaan tohtorikoulutukseen. Projekti lisää Oulun yliopiston osaamista ja hyödyttää näin Oulun yliopistoa.
Välillisesti hankkeen tuloksista tulevat hyötymään hankkeen aikana ja laajemmin sen jälkeen ne UniOGS:n tohtorikoulutettavat, jotka eivät osallistu TINY TOT hankkeen aikaisiin kokeiluihin, koska hankkeen loputtua hankkeessa pilotoitava koulutus ja toimenpiteet on tarkoitus laajentaa koko UniOGS:n kattavaksi, eli hankkeessa hyväksi havaittuja käytänteitä levitetään myös muihin tutkijakoulun tohtoriohjelmiin, jotka voivat sisällyttää niitä omaan toimintaansa.
Välillisiä hyötyjiä hankkeessa ovat myös Oulun yliopiston tutkimusryhmät ja Pohjois-Pohjanmaan yritykset lisääntyneen tutkimusaktiivisuuden ja yhteistyön kautta. Hankkeessa luodut yhteistyömekanismit tulevat helpottamaan yhteistyöprojektien perustamista jatkossakin ja ohjelmassa koulutetusta asiantuntijajoukosta on alueen yritysten mahdollista rekrytoida itselleen osaavaa ja tuttua työvoimaa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 252 675
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 243 924
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 365 874
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 304 905
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Pentti Kaiteran katu 1
Postinumero: 90014
Postitoimipaikka: Oulun yliopisto
Suunniteltu: 11
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 15
Suunniteltu: 70
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 4 |
Yliopistotutkimuksessa huomioidaan YK:n vuosituhattavoitteet, joista yksi on Ympäristön kestävän kehityksen turvaaminen. Eettinen tutkimustoiminta pyrkii luonnonvarojen käytön kestävyyteen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 4 |
Yliopistotutkimuksessa huomioidaan YK:n vuosituhattavoitteet, joista yksi on Ympäristön kestävän kehityksen turvaaminen. Eettinen tutkimustoiminta pyrkii ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Osa tutkimuksesta kohdistuu kasviekologiaan ja bioteknologiaan, joilla pyritään turvaamaan luonnon monimuotoisuus. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 3 |
Osa jatko-opiskelijoista tekee tutkimustyötä, joka tähtää kasvihuonekaasujen vähentämiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei liity Natura-kohteisiin | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 4 |
Osa jatko-opiskelijoista tekee tutkimustyötä, joka tähtää materiaalitehokuuteen ja jätteiden kierrätykseen osana kiertotaloutta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Osa jatko-opiskelijoista tekee tutkimustyötä, joka kehittää biotalouden kasvua. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 1 |
Hankkeen tavoitteena on yritystoiminnan tk-toiminnan kehittäminen, jolla voi olla positiivisia vaikutuksia paikalliseen elinkeinorakenteeseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
ei toimenpiteitä | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
ei toimenpiteitä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 6 |
Hankkeen tarkoitus on edistää valmistuvien tohtoreiden työllistymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 5 |
I4Future KV-opiskelijoille avataan suomalaista tasa-arvokulttuuria mm. mentoroinnin kautta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 5 |
Nykyisin erityisesti KV-opiskelijoiden työllistyminen suomessa on kantaväestöä haastavampaa. Hankkeen myötä odotetaan, että KV-tohtoriopiskelijoiden työllistymismahdollisuudessa suomessa lisääntyvät. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 2 |
Yliopisto ja yliopistossa opiskeleva kantaväestö pääsee työskentelemään monikulttuurisemmassa ympäristössä ja kehittämään toimenpiteitä, joiden myötä monikulttuurisuus lisäääntyy. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
ei toimenpiteitä |
Tiny TOT - Tohtorikoulutuksen innovaatiovalmennuksen ja yritysyhteistyön kehittäminen – hankkeessa Oulun yliopiston tutkijakoulun (University Oulu Graduate School, UniOGS) tieteellistä tohtorikoulutusta kehitettiin laaja-alaisemmaksi tuoden myös elinkeinoelämän näkökulma tutkimustulosten hyödyntämiseen vuosien 2017-2020 aikana. Kehittämällä tohtorikoulutuksen innovaatiovalmennusta ja yritysyhteistyötä
pyrittiin kohtauttamaan pitkälle koulutettujen osaaminen elinkeinoelämän tarpeiden kanssa. Hankkeen toimenpiteet vahvistavat väitöstutkijoiden asiantuntijaidentiteettiä, auttavat heitä tutkimustulosten myymisessä sekä oman osaamisen sanoittamisessa sekä innovoinnissa.
Hankkeessa rakennettiin yritysyhteistyön malli -Industrial Doctorate- yhteistyössä UniOGS:n sekä Oulun yliopiston innovaatiokeskuksen (University Innovation Center, UIC) kanssa. Kehitystyössä ja ideoinnissa oli lisäksi mukana Oulun yliopiston johtoa sekä lakipalvelut sopimusasioissa. Mallissa tohtorikoulutus toteutuu läheisessä yhteistyössä yrityksen kanssa. Väitöstutkijan tutkimusaihe muovautuu yrityksen tarpeiden pohjalta yrityksen edustajan ollessa vahvasti mukana tutkimuksen suunnittelussa ja ohjauksessa, mutta pääasiallisen tieteellisen ohjausvastuun ollessa edelleen yliopistolla. Mallissa tohtorikoulutuksen kustannukset jakautuvat niin, että yritys kattaa 50 % tutkimuksen kustannuksista neljän vuoden ajan.
Hankkeessa julkaistiin selvitystyö Oulun yliopiston tutkijakoulun väitöstutkijoiden, väitöskirjaohjaajien ja Pohjois-Pohjanmaan mikro- ja pienyrittäjien näkemyksistä liittyen yritysyhteistyöhön sekä eri osapuolien ajatuksia muun muassa yhteistyön tarpeellisuudesta, motiiveista ja tarvittavasta osaamisesta. Selvitystyö vahvisti eri osapuolten näkemyksiä yritysyhteistyön tärkeydestä ja monien työelämätaitojen tarpeellisuudesta, joita olivat
mm. viestintätaidot, yhteistyö- ja tiimitaidot, ongelmanratkaisukyky, kyky itsenäiseen työskentelyyn, verkostoitumistaidot ja projektinhallintataidot.
Hanke osallistui eri verkostoitumistapahtumiin mm. University Business Forum (vuosina 2018 ja 2019) sekä mentorointiin tarjoten mahdollisuuksia verkottua akateemisen sektorin ulkopuolelle sekä väitöstutkijoiden että hankehenkilöstön näkökulmasta.
Tuloksina hankkeessa saatiin toteutettua ohjelman suunnitelman mukaiset uudet, samalla pilotoitavat koulutukset, harjoittelujaksot sekä käytänteet I4Future (EU:n COFUND) KV-tohtoriohjelmaan valituille opiskelijoille. Piloteista saatiin tuloksena vakituiseen käyttöön uusia kursseja ja toimintatapoja, jotka edistävät tohtoreiden mahdollisuuksia osallistua kokonaisvaltaisemmin yritysten innovaatiohankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen. Hankkeen toimenpiteitä ovat olleet mm. "Ideoista yrityksiin” -innovaatiovalmennuskokonaisuus sekä esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja sisältävän Impact camp -kurssikokonaisuuden kehittäminen. Tutkinto-ohjelman viitekehitystyössä lähdettiin myös suunnittelemaan laajemmin koko yliopiston väitöstutkijoille suunnattua monitieteistä ”Arctic Attitude Winter School” –intensiivikurssikonseptia, jotta turvataan toiminnan sekä kokemuksien hyödynnettävyys hankkeen päättymisen jälkeen. Hanketyön tuloksena syntyneet kurssikokonaisuudet ja materiaalit sekä piloteista tehdyt raportit ja posterit ovat saatavilla Tiny TOT -hankkeen sivustolta: www.oulu.fi/uniogs/tiny-tot.