Hankekoodi: S21012
Hankkeen nimi: Myynnin jouhevat prosessit globaaleilla markkinoilla
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2017 ja päättyy 30.4.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: Microkatu 1, PL 6
Puhelinnumero: +358 (0)17 255 6000
Postinumero: 70201
Postitoimipaikka: KUOPIO
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jari Yrjö Niemelä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jari.niemela(at)savonia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447855753
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Globaalistunut talous vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien ja yrityksien ostokäyttäytymiseen riippumatta yrityksen kotipaikasta. Ostoprosessin mukaan on yrityksien kehitettävä voimakkaasti ja nopeasti omat prosessinsa asiakkaiden käyttäytymistä vastaamaan. Huomattavaa on B2B päätöksentekijöistä 4/5 aloittavan ostoprosessinsa internetissä ja 2/3 ostoprosessista tehdään ilman myyjän osallistumista. Yritysten toimintamalleissa on yleisesti huomioitavia asioita, kuten sosiaalinen media, globaalius, yhteiset toimintamallit, mutta toisaalta paikallisien kulttuurien vaikutus varsinaisessa kaupan teossa. Hankkeessa mukana oleville yrityksille tehdään Myynninmalli analyysi kehittämis- ja kouluttamistarpeiden selvittämistä varten. Uusille markkinoille suuntaavien yrityksien myyntihenkilöstölle tehdään profiilianalyysi soveltuvuudesta uuden markkinan kulttuuriin ja kaupan tekoon.
Tavoitteena hankkeessa on kehittää ja kouluttaa yrityksille globaaleille markkinoille soveltuva yrityksen tavoitteiden saavuttamisen mahdollistava toimintamalli. Yrityksiä segmentoidaan, koulutus ja kehitys toimenpiteet kohdentuvat segmentoituihin yrityskokonaisuuksiin. Vientimarkkinoille tavoitteensa asettaneille on oma toimintakokonaisuus. Paikallisemmille toteutetaan sovellettu kokonaisuus. Palveluita hankitaan henkilöstön analyyseihin ja mahdollisesti koulutuksien workshoppeihin liittyvien erityisosaamisien hankkimiseksi.
Tuloksena hankkeessa olevat yritykset saavat toimivan myyntifunktion omalle kohdemarkkinalle ja asiakkaille sopivaksi kehitettynä huomioiden globaalin markkinan erityisvaatimukset internetin ja sosiaalisen median osalta. Henkilöstön osaaminen varmistuu uuden toimintamallin maukaiseksi.
Alueen yritykset ja niiden henkilöstö. Positiiviset vaikutukset ulottuvat yritykseien verkostoihin ja asiakkaisiin. Yrityksien johdolle asiakaskunnan ostokäyttäytymisessä tapahtunut ja voimakkaasti vaikuttava muutos on yllättänyt. Heidän kauttaan vierittäen osaamista myyntihenkilöstöön toiminnon kehittämisen kanssa ovat ensisijaiset kohderyhmät. Yrityksessä ja myynnin tukifunktiot kuten viestintä, tiedon hallinta ja muut asiakkaan kanssa operoivat ovat kohderyhmiä.
Oman palveluita tuottavan verkostomme toimijat UEF, konsulttitoimistot, viranomaisien palveluorganisaatiot ja tukiorganisaatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 293 778
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 261 966
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 356 729
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 344 768
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Kuopion, Koillis-Savon, Varkauden, Ylä-Savon, Sisä-Savon, Pieksämäen
Kunnat: Kaavi, Tervo, Kiuruvesi, Lapinlahti, Rautavaara, Suonenjoki, Tuusniemi, Pieksämäki, Sonkajärvi, Keitele, Rautalampi, Kuopio, Vesanto, Siilinjärvi, Leppävirta, Joroinen, Pielavesi, Varkaus, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite: Microkatu 1
Postinumero: 70100
Postitoimipaikka: Kuopio
Suunniteltu: 65
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 54
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 1 |
Hanke kohdentuu paikallisien yrityksien myyntiosaamisen parantamiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 1 |
Tavoitteiden ja myynnin onnistumisen varmistamiseksi toiminta kohdentuu myös näihin asioihin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 4 |
Menestyvä myynti säteilee yrityksen, asiakkaiden ja ympäristönsä hyvinvointia parantamiseksi. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 0 |
Menestyvä myynti on tasa-arvoista sukupuolille ja iälle. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Tavoitteena hankkeessa oli kehittää ja kouluttaa yrityksille globaaleille markkinoille soveltuva yrityksen tavoitteiden saavuttamisen mahdollistava toimintamalli. Koulutus- ja kehitystoimenpiteet kohdentuivat segmentoituihin yrityskokonaisuuksiin. Vientimarkkinoille tavoitteensa asettaneille oli oma toimintakokonaisuus. Paikallisemmille toteutettiin sovellettu kokonaisuus. Palveluita hankittiin henkilöstön analyyseihin ja koulutuksien workshoppeihin liittyvien erityisosaamisien hankkimiseksi.
Asiakkaiden ostoprosessin mukaan yrityksille kehitettiin voimakkaasti ja nopeasti omat prosessit asiakkaiden käyttäytymisen mukaan. Yritysten toimintamalleissa huomioitiin asioita, kuten analyysit, sosiaalinen media, globaalius, yhteiset toimintamallit, mutta toisaalta paikallisten kulttuurien vaikutus varsinaisessa kaupan teossa. Hankkeessa mukana oleville yrityksille tehtiin Myynninmalli analyysi kehittämis- ja kouluttamistarpeiden selvittämistä varten. Uusille markkinoille suuntaavien yrityksien myyntihenkilöstölle tehtiin profiilianalyysi soveltuvuudesta uuden markkinan kulttuuriin ja kaupan tekoon.
Tuloksena hankkeessa olevat yritykset saivat toimivan myyntifunktion omalle kohdemarkkinalle ja asiakkaille sopivaksi kehitettynä huomioiden globaalin markkinan erityisvaatimukset internetin ja sosiaalisen median osalta. Henkilöstön osaaminen ja kohdentuminen oikeaan vaiheeseen varmistettiin uuden toimintamallin mukaiseksi.