Hankekoodi: S21084
Hankkeen nimi: Yritysrajapinnassa toteutettavan kiertotalous ja teolliset sivuvirrat opintokokonaisuuden kehittäminen – KIERTOKOULU
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2017 ja päättyy 10.1.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C
Puhelinnumero: 020 798 6000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sanna Tyni
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erityisasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.tyni(at)lapinamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406747964
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pariisin ilmastosopimus ja siitä johtuvat ilmastonmuutoksen torjunnan toimenpiteet sekä luonnonvarojen rajallisuus ovat nostaneet vähähiilisyyden ja kiertotalouden kehittämisen keskeiseen rooliin niin globaalisti, Euroopan Unionissa kuin Suomen tasollakin. Tavoitteena on siis vähentää hiilidioksidipäästöjä ja säästää raaka-aineita kierrättämällä materiaaleja uudelleen käytettäväksi.
Kiertotaloudesta on olemassa useita eri määritelmiä, mutta yleisen konsensuksen mukaan se voidaan jakaa raaka-ainetyypin mukaan biologisiin materiaaleihin ja teknisiin materiaaleihin, kuten esim. malmi- ja mineraalivarojen käyttöön. Lisäksi itse tuotekehityksellä ja – suunnittelulla on suuri merkitys kierrätettävyyden kannalta. Oleellisia ovat kierron tiukentaminen, hukan vähentäminen ja prosessien tehokkuus. Lapissa lopputuotteiden valmistus on vähäistä, mistä syystä merkittävimpiä ovat sivuvirtojen hyödyntäminen niin teollisuuden kuin itse raaka-ainetuotannon osalta. Esimerkiksi metsätaloudessa ns. energiapuu jää osin hyödyntämättä etenkin, jos sen korjuu ei tapahdu samanaikaisesti ainespuun kanssa.
Kiertotalouden kehittymistä hidastaa osaavan työvoiman saatavuus, johon Lapin AMK hakee ratkaisua kehittämällä osittain oppimisprojektimuotoista 60 op opintokokonaisuutta, jonka Teollisuuden ja luonnonvara-alan insinööriopiskelijat voivat valita osaksi opintojaan tutkintokoulutuksesta riippumatta. Tavoitteena on saada työmarkkinoille korkeakoulututkinnon suorittaneita osaajia, joilla on sekä kiertotalouteen että teollisuuden sivuvirtoihin liittyvää osaamista yhdistettynä erilaisiin tekniikan alan tutkintoihin. Koulutus käynnistetään vuonna 2018.
Hankkeen tavoitteena on suunnitella kiertotalouskoulutusmoduuli, pilotoida se yritysrajapinnassa, arvioida ja tehdä tarvittavat muutokset. Jatkossa koulutus on tarjolla kaikkien teollisuuden ja luonnonvara-alan opiskelijoille tutkintoon sisällytettäväksi.
Hankkeen ja koulutuskokonaisuuden kannalta erittäin keskeinen on yritysrajapinnan hallinta, koska tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa koulutus yhdessä yritysten kanssa ja niiden tarpeisiin. Työpaketissa on tukena Kemin Digipolis Oy, joka on vuosien ajan tehnyt tehokasta työtä yritysten kanssa sekä tuntee ne ja niiden tarpeet.
Suunnittelu-työpaketissa suunnitellaan koulutus yhteistyössä alan asiantuntijoiden ja yritysten kanssa. 60 op kokonaisuudesta 10 op muodostuu oppimisprojektista, joka tehdään yritysten tarpeista ja yhteistyössä niiden kanssa. Koulutus toteutetaan AMK:n perusrahoituksella. Hankkeelle kohdennetaan vain pilotoinnista aiheutuvia ylimääräisiä kustannuksia.
Kolmantena työpakettina on toteutuksen arviointi ja kehittäminen, jossa tavoitteena on kehittää koulutusmoduulia edelleen vastaamaan tarpeita mahdollisimman hyvin.
Lapin AMK:n henkilöstö
Lapin AMK:n tutkinto-opiskelijat
Yritysten henkilöstö
Mukana olevat yritykset hyötyvät hankkeesta välillisesti. Koulutus suunnitellaan hankkeessa ja toteutetaan AMK:n omalla rahoituksella. Yritysten henkilöstöä osallistuu opetukseen avoimen AMK:n kautta ja yritys hyötyy uudesta osaamisesta. Yrityksille tehtävissä oppimisprojekteissa yritykset ovat hyödynsaajina. Työ tehdään opiskelijoiden toimesta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 172 315
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 172 272
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 230 351
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 215 341
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 21
Suunniteltu: 85
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Toteutuessaan pilotit vaikuttavat positiivisesti kiertotalouden edistämiseen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Toteutuessaan pilotit edistävät vähähiilisyyttä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Toteutuvat hankkeet vähentävät raaka-aineiden käyttöä ja jätteiden määrää | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Osa piloteista voi johtaa biopohjaisten sivuvirtojen energiakäyttöön | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Pilottien toteutuminen kehittä kiertotalouteen perustuvaa elinkeinotoimintaa | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 2 |
Koulutus on kestävä palvelutuote | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Materiaalivirtojen tehokas ja ekologinen liikuttaminen | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Otetaan huomioon koulutuksen toteutuksessa | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Kiertotalouden osaaminen kasvaa |
Lapin ammattikorkeakoulun ja Kemin Digipolis Oy:n Yritysrajapinnassa toteutettavan kiertotalous ja teolliset sivuvirrat opintokokonaisuuden kehittäminen – KIERTOKOULU -hankkeen (POPELY, Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020, Euroopan sosiaalirahasto, 1.8.2017-31.12.2020) kehittämistavoitteena oli nostaa kiertotalouden ja teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämisen osaamista Lapin alueella. Kiertotalouden kehittymisen hidasteeksi on tunnistettu mm. osaavan työvoiman saatavuus, joka tulee erityisesti vaikuttamaan aloihin, joihin kohdistuu paineita toteuttaa kiertotalouden periaatteiden mukaisia toimenpidemuutoksia.
Lapin AMKissa bio- ja kiertotalouden kehittäminen on yksi keskeisistä teemoista sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatio- (TKI), että koulutustoiminnassa. Alkuperäisessä suunnitelmassa tavoitteena oli toteuttaa 60 opintopisteen (op) laajuinen valinnainen opintokokonaisuus tekniikan opiskelijoille. Bio- ja kiertotalouden teeman laajuus ja kytkeytyminen osaksi eri toimialoja osoittivat tarpeen kytkeä teema osaksi koulutusohjelmia siten että opiskelijoiden osaaminen vahvistuu läpi opintojen.
Bio- ja kiertotalousteemoja kytkettiin osaksi seitsemän eri koulutusohjelman (kone- ja sähköautomaatiotekniikka, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, maanmittaustekniikka, tieto- ja viestintätekniikka sekä luonnonvara-alojen metsätalousinsinöörikoulutus ja maaseutuelinkeinojenkoulutus) opintoihin 50 eri opintojaksoon (yhteenlaskettu laajuus 260 op). Teeman käsittelyn laajuus vaihtelee opintojaksoittain. Osassa opintoja teemaa sivutaan osana muuta käsiteltävää asiaa, kun taas toisissa opintojaksoissa tai projekteissa teema on keskeisessä roolissa opintoja. Näin opiskelijat oppivat pohtimaan bio- ja kiertotalouden merkitystä ja kytkeytymistä osaamiseensa eri näkökulmista.
Kehitystyön ytimessä oli alueen yritystoimijoiden tarpeiden huomiointi eli millaisiin työtehtäviin opiskelijat mahdollisesti tulevaisuudessa työllistyvät ja kuinka bio- ja kiertotalouden teemat näkyvät eri alojen toiminnassa. Hankkeessa toteutettiin yrityshaastatteluja sekä kartoituksia kiertotalouden kehittymisestä ja vaikutuksista toimialoihin. Tapaamisten yhteydessä nousi esille myös tutkimusaiheita, joita sisällytettiin osaksi opintojaksoja, oppimisprojekteja tai tarjottiin opiskelijoille opinnäytetyöaiheiksi. Yrityksiltä saadut tehtävät toimivat konkreettisina esimerkkeinä bio- ja kiertotalouden kytkeytymisestä osaksi työelämää. Opinnäytetyöaiheiden kautta opiskelijoille tarjoutui myös mahdollisuus solmia tärkeitä kontakteja paikallisiin toimijoihin opintojen yhteydessä.
Hankkeen myötä Lapin AMKin bio- ja kiertotalouskoulutus integroitui vahvasti osaksi insinööri- ja luonnonvara-alan opintoja. Kehitystyötä tullaan jatkamaan mm. opetussuunnitelmien uudistustyön kautta ja kartoittamalla mahdollisuuksia liittää kiertotalouden periaatteita osaksi muitakin koulutusohjelmia.