Hankekoodi: S21087
Hankkeen nimi: Digiohjausta kaikille!
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 30.6.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kotkantie 1
Puhelinnumero: 0206110200
Postinumero: 90250
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jari-Pekka Rontu
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yksikönjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jari-pekka.rontu(at)oamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5325954
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digiohjausta kaikille! –hankkeen tavoitteena on laajentaa digiohjauksen toimintamallien jalkauttamista ja valtavirtaistamista ”oppaasta käytännön prosessiksi” Pohjois-Pohjanmaan alueella eri koulutusasteilla. Hankkeen tulokset ovat hyödynnettävissä myös kansallisesti. Hankkeessa digitaalisten ohjauspalveluiden saavutettavuutta ja sitä kautta ohjauksen vaikuttavuutta kehitetään maakunnan korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten välisenä tiiviinä yhteistyönä. Keskeinen alueellinen valtavirtaistamisen yhteistyöverkosto hankkeessa on Pohjois-Pohjanmaan elinikäisen ohjauksen ELO-verkosto, jonka toimintaa koordinoi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Hankkeen tavoitteena on jalostaa käytäntöön opintojen ohjauksen sekä tieto- ja neuvontatyön digitalisaatiota tukevia toimintamalleja Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston, Centria-ammattikorkeakoulun, Oulun seudun ammattiopiston ja Oulun lukioverkoston yhteistyönä erityisesti kaikille Pohjois-Pohjanmaan alueen ohjaustoimijoille eri koulutusasteilla. Erityisenä tavoitteena on tehostaa ja sujuvoittaa koulutukseen ja työelämään siirtymisen nivelvaiheita viemällä käytäntöön digiohjauksen toimintamalleja sekä parantaa koulutuksellista tasa-arvoa huomioimalla myös erilaisten oppijoiden ohjauksen tarpeet digitaalisten sovellusten käyttöönoton avulla.
Digiohjauksen toimintamallien valtavirtaistamisen prosessissa hyödynnetään Oulun ammattikorkeakoulun Verkko-ohjaaja – Verkko- ja etäohjauspalvelut opintojen tukena –ESR-hankkeessa (2015-2017) tuotettua Verkko-ohjauksen hyvien käytäntöjen verkko-opasta. Erityistä huomiota kiinnitetään verkko-ohjauksen toimintamallien levittämiseen mahdollisimman laajasti digitaalisten sovellusten, kuten webinaarien ja MOOCien kautta sekä digiohjauksen mentoritoiminnan kehittämisen kautta kehittämistyöpajoissa ja koulutuksissa. Näissä työpajoissa ammattikorkeakoulun ja yliopiston ohjaustoimijat kehittävät yhteistoiminnallisesti ohjauskäytäntöjä ja jakavat omia hyviä käytänteitään keskenään. Yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on digitaalisten ryhmäytymismenetelmien kehittäminen tukemaan erityisesti verkko- ja monimuoto-opiskelijoiden digiopiskelukyvykkyyttä ja opintoihin kiinnittymistä sekä estämään opintojen keskeyttämistä.
Hankkeen eri toimenpiteissä on tavoitteena hyödyntää digitaalisen oppimisanalytiikan tuottamaa dataa ohjauksen interventioiden tukena opintojen edistymisen tehostamiseksi. Oppimisanalytiikan mahdollisuuksista ohjauksen tukena laaditaan selvitys osallistuvien korkeakoulujen yhteistyönä ja hyödynnetään saatavilla olevaa dataa hankkeen toimenpiteiden arvioinnissa ja toteutuksessa. Hankkeen toimenpiteitä kohdennetaan myös esteettömän opiskelun mahdollistamiseen ja koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen kehittämällä erilaisten oppijoiden ohjausta ja opintojen esteettömyyttä erilaisten digitaalisten sovellusten avulla.
Hankkeen tuloksena koulutusvalintojen osuvuus paranee opintojen ohjauksen, opintoneuvonnan ja uraohjauksen toimintatapojen digitaalisen tehostumisen seurauksena. Digitaalista tehostumista tapahtuu ohjauksessa sekä koulutuksen aikana, siirtymävaiheissa eri koulutusasteiden välillä että siirtymävaiheessa koulutuksesta työelämään. Hankkeen tuloksena siirtyminen koulutuksesta työelämään nopeutuu ja opiskeluaika lyhenee ohjauksen tehostuessa digitalisaation kautta. Hankkeen tuloksena opintoihin kiinnittyminen ja digiopiskelukyvykkyys paranevat erityisesti verkko-ja monimuoto-opiskelijoilla verkkopohjaisen ryhmäytymisen menetelmiä kehittämällä.
Hankkeen tuloksena myös koulutuksellinen tasa-arvo paranee, koska mm. uraohjausta tuodaan kaikkien saataville digitalisaation avulla. Koulutuksellinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus paranevat myös oppimisen esteiden purkamisessa kohdistamalla toimenpiteitä erilaisten oppijoiden ohjauksen tehostamiseen digitaalisten sovellusten avulla. Hankkeen tuloksena opintojen ohjauksen sekä opintoneuvonnan saatavuus ja vaikuttavuus paranevat hankkeeseen osallistuvissa korkeakouluissa yhteistoiminnallisen ohjauksen kehittämistyön ja yhteisten hyvien käytäntöjen jakamisen seurauksena. Ohjauksen käytäntöjen tehostumisen ja jakamisen tuloksena on myös ristiinopiskelun ja osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen sujuvoituminen eri korkeakoulusektorien eli ammattikorkeakoulun ja yliopiston välillä.
Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat hankkeessa mukana olevissa korkeakouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelijoiden ja hakijoiden ohjaus- ja neuvontatyötä tekevä henkilöstö kuten opettajatuutorit, opinto-ohjaajat, omaopettajat, ryhmäohjaajat, tutkintovastaavat sekä tieto- ja neuvontatyötä mm. opiskelija- ja hakijapalveluissa tekevät henkilöt.
Varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat myös kaikki Pohjois-Pohjanmaan alueella koulutusorganisaatioissa työskentelevät opinto- ja uraohjaajat, työvoimahallinnon, kolmannen sektorin organisaatioiden tai yritysten ura- ja ammatinvalinnan ohjaajat sekä nuorisotyön henkilöstö, jotka osallistuvat hankkeen kaikille avoimiin toimenpiteisiin, kuten verkko-ohjaukseen MOOC-pilottiin, webinaareihin ja muihin tilaisuuksiin.
Varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat myös työelämään siirtymisen nivelvaiheessa olevat korkeakouluopiskelijat ja toisen asteen (lukio ja ammatillinen koulutus) korkeakoulutukseen siirtymisen nivelvaiheen opiskelijat Pohjois-Pohjanmaan alueella jotka osallistuvat hankkeen pilottitoimintaan mm. ura-MOOCeissa. Varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat myös hankkeessa mukavan olevien Oulun korkeakoulujen erilaiset oppijat, jotka pilotoivat ja kokeilevat mm. oppimisvaikeuksien tueksi kehitettyjä digitaalisia apuvälineitä korkeakouluopiskelussa.
Välilliseen kohderyhmään hankkeen toimenpiteiden osalta kuuluvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueen korkeakouluopiskelijat sekä korkeakouluopinnoista kiinnostuneet hakijat, jotka hyötyvät digiohjauksen uusista menetelmistä ja sovelluksista. Siirtymä- ja nivelvaiheessa (toiselta asteelta korkeakouluun sekä korkeakoulusta työelämään) olevat opiskelijat ja hakijat sekä syrjäytymisvaarassa olevat korkeakouluopiskelijat ja –hakijat. Digiohjausta kaikille! -hankkeessa toisen asteen ja korkeakoulun nivelvaiheen opiskelijoille tarjottava MOOC ei ole hakeutumisvaiheen portaali tai neuvontapalvelu, vaan korkeakoulutasoinen opintojakso, jota testataan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 497 638
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 462 949
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 623 312
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 578 686
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun, Ylivieskan
Kunnat: Ylivieska, Oulainen, Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 325
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 2 |
Hyvin toimiva digiohjaus tarvitsee vähemmän paperia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
Ohjauksen saatavuuden parantuminen digiohjauksen keinoin parantaa työvoiman koulutusmahdollisuuksia ja mahdollistaa elinikäistä oppimista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 6 |
Digiohjaus on tärkeä osa verkko- ja monimuoto-oppimisen palvelukokonaisuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 2 |
Digiohjaus ja MOOCit vähentävät tarvetta matkustaa ohjauskoulutuksiin ja –tapahtumiin (vähähiilisyyden edesauttaminen). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Opinto- ja uraohjauksen saatavuuden parantaminen edistää opiskelijahyvinvointia ja ehkäisee syrjäytymistä. Henkilökunnan ohjausosaamisen lisääntyminen edistää työhyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 5 |
Alueellinen tasa-arvo paranee ohjauksen saatavuuden parantuessa digiohjauksen keinoin. Sukupuolten välinen tasa-arvo paranee, kun uraohjauksessa ja ohjaajien kouluttamisessa huomioidaan työmarkkinoiden ja koulutuksen segregaatio ja pyritään löytämään ratkaisuja segregaation purkamiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Digiohjaus antaa välineitä opinto-ja uraohjaukseen ja oppilaitoksiin tutustumiseen myös syrjäseuduilla. Erilaisten oppijoiden ohjauksen kehittäminen digitaalisten sovellusten avulla lisää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Hankkeen tavoitteena oli jalkauttaa ja levittää digiohjauksen toimintamalleja, kehittää ja tehostaa nivelvaiheen ohjausta, erilaisten oppijoiden ohjausta ja verkossa ryhmäyttämistä sekä selvittää oppimisanalytiikan hyödyntämisen merkitystä digiohjauksessa.
Kaikkien hankkeen toimenpiteiden tavoitteena oli parantaa opintojen ohjauksen saatavuutta ja menetelmiä ja sitä kautta lisätä opintojen ohjauksen vaikuttavuutta. Tavoitteena oli myös tehostaa opintojen edistymistä ja parantaa koulutuksellista tasa-arvoa.
Hanke koostui neljästä toisiinsa limittyvästä työpaketista ja niihin liittyvistä toimenpidekokonaisuuksista
TYÖPAKETTI 1. Digiohjauksen mentoritoiminnan ja menetelmien kehittäminen
TYÖPAKETTI 2. Digiohjauksen toimintamallien jalkauttaminen ja valtavirtaistaminen
TYÖPAKETTI 3. Digitaalisen oppimisanalytiikan hyödyntäminen opintojen ohjauksen interventioiden tukena opintojen edistymisen tehostamiseksi (selvitys)
TYÖPAKETTI 4. Yhteistyön kehittäminen ja tulosten levittäminen
Tavoitteiden saavuttamiseksi, hankkeessa järjestettiin ohjaustyötä tekeville digiohjausmentorointia, digiohjauksen työpajoja, kaikille avoimia webinaareja eri digiohjauksen aihepiireistä ja Digiohjaaja cMOOC eli digiohjauksen peruskurssi kaikille digiohjauksesta kiinnostuneille. Hankkeessa toteutettiin opiskelijoille suunnatut UraMOOCit; toinen korkeakouluopintoja suunnitteleville toiseen asteen opiskelijoille ja toinen korkeakouluopintojen loppuvaiheessa oleville opiskelijoille. Lisäksi hankkeessa järjestettiin kaksi työpajakokonaisuutta erilaisille oppijoille sekä verkkoryhmäyttämisen pilotti.
Hankkeen tuloksena syntyi sisällöt ja mallit edellä mainittujen toimenpiteiden toteuttamiseksi; koulutuskokonaisuudet sekä henkilöstölle että opiskelijoille, MOOC-konseptit, erilaisia verkkoryhmäyttämisen malleja, malli erilaisten oppijoiden koulutuskokonaisuuteen sekä kokemusten pohjalta tehty selvitys oppimisanalytiikkadatan hyödyntämisestä ohjauksessa.
Hankkeen toimenpiteillä tavoitettiin yhteensä yli 500 kohderyhmiin kuulunutta ohjaajaa ja opiskelijaa. Hankkeessa pilotoituja ja kehitettyjä hyviä käytänteitä saatiin levitettyä laajalle eri koulutusasteille. Hyväksi havaittuja käytänteitä on jatkojalostettu eteenpäin, jotta niitä voidaan hyödyntää hankkeen jälkeenkin.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi