Hankekoodi: S21191
Hankkeen nimi: Valmisteluhanke THE TRUST GAME
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 10.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 0974245000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Suvi Marjukka Aho
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija, TKI
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: suvi.aho(at)metropolia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 7353365
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tässä hankkeessa valmistellaan hyvä hankehakemus ESR:n kansainvälisen yhteistyön koordinoituun hakuun nivelvaiheessa olevien, maahanmuuttajataustaisten nuorten poikien ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja opintopolkujen tukemiseksi.
Valmisteluhankkeessa tartutaan maahanmuuttajanuorten yliedustukseen syrjäytyneiden (NEET) nuorten joukossa, joka on yleiseurooppalainen haaste. Etenkin ylisukupolvisen syrjäytymisen riski on maahanmuuttajilla kantaväestöä suurempi, ja pojilla korkeampi kuin tytöillä. Ylisukupolvisessa syrjäytymisen merkittävimpinä tekijöinä ovat vanhempien koulupudokkuus yhdistettynä sosiaalihuollon asiakkuuteen. (EUROSTAT, Haavisto et al. 2007) Suomessa on OECD-maiden suurin ero kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä koulussa viihtymisessä, ja etenkin 15-vuotiaiden, toisen sukupolven maahanmuuttajien osaaminen on keskimäärin heikompaa ja erot osaamisessa kantaväestön suhteen suurempia kuin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien osaaminen, kun taustamuuttujat vakioidaan. (OECD, PISA). Nuorten ohjaushenkilöstölle tulee tarjota parempia konkreettisia välineitä maahanmuuttajapoikien ylisukupolvisen syrjäytymisen kohtaamiseen ja ehkäisemiseen koulumaailmassa. OECD:n tulokset huomioiden kehitystyöhön on hyvä hankkia kansainvälistä kokemusten- ja tiedonvaihtoa.
Hanke pohjautuu Metropolian pitkäjänteiseen kehittämiseen ja yhteistyöhön pääkaupunkiseudun nuorisoalan toimijoiden ja oppilaitosten kanssa. Keskeisenä huomiona nousee esiin tarve rakentaa kiinnittymistä ja luottamusta vahvistamalla yhteisöllisiä tukirakenteita koulun ja vapaa-ajan aktiviteetteja tarjoavan kolmannen sektorin kanssa, ja testata mm. hyötypelien mahdollisuuksia. Maahanmuuttajataustaisten nuorten poikien osallisuuden tukemisessa ei ole riittävästä tartuttu ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyyn ja näkökulmaan peruskoulun päättymisen nivelvaiheessa.
Hankkeessa tehdään selvitys maahanmuuttajataustaisten poikien perusopetuksesta toiselle asteelle siirtymiseen vaikuttavista tekijöistä huomioiden ylisukupolviset tekijät, sekä selvitys tehdyistä interventioista ja niiden vaikutuksista: luodaan syvempi ymmärrys EUSBSR PA Educationin ja erityisesti lippulaivahanke School to Work (S2W) – combating early school leaving and NEETs (Not in Employment, Education or Training) työstä, sekä kotimaisista, nuorten kiinnittymistä eri tavoin tukevista hankkeista. Niiden parhaiden käytäntöjen Benchmarkkauksen pohjalta suunnitellaan uusia sosiaalisia innovaatiota maahanmuuttajataustaisten 15-18-vuotiaiden poikien ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyyn, yhteiskehittelyssä maahanmuuttajataustaisten poikien, perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa työskentelevien ohjaajien ja harrastetoimintaa tarjoavien kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Hankkeen toimenpiteitä ovat tiivistetysti
- parhaiden käytäntöjen kartoittaminen, hankkeen konkreettisten toimenpiteiden yhteiskehittely tulevien kohderyhmien ja kumppaneiden kanssa
- kv-kumppaneiden etsiminen, kv-yhteistyön sisällöistä sopiminen, kv-lisäarvon kuvaus ja kumppanuus-sopimuksen valmistelu.
Hanke on valmisteltu kansainvälisessä yhteistyössä Artevelde University College of Ghentin kanssa. Lisäksi hankitaan toinen kv-kumppanuus kansainvälisen yhteistyön toteutumisen turvaamiseksi.
Hankkeella ei ole henkilöitä varsinaisena kohderyhmänä.
Valmistelutyö toteutetaan kumppaniorganisaatioiden kanssa.
Yhteiseen valmisteluun ovat sitoutuneet
Artevelde University College of Ghent
Stadin ammattiopisto
Sakki ry
Etelä-Suomen liikunta ja urheilu ry
Lisäksi hankesuunnittelun yhteiskehittelyyn ja kumppaneiksi tavoitellaan muita pääkaupunkiseudun yläkouluja sekä toisen asteen ammatillisia oppilaitoksia (erit. Valma-opetus) ja niiden oppilaskuntia, ja harrastetoimintaa tarjoavia järjestötoimijoita; sekä näiden kautta maahanmuuttajataustaisia poikia perheineen ja heitä peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa ohjaavia ammattilaisia.
Lisäksi tavoitellaan yhteistyöhön myös toinen kv-kumppanuus (Itämeren alueelta), Itämeri strategian tukemiseksi ja varsinaisen hankkeen käynnistymisen varmistamiseksi.
Kohderyhmänä on myös EUSBSR PA Education, jonka kanssa tavoitellaan yhteistyötä, sekä heidän lippulaivaprojektinsa School to Work, jonka puitteissa Uudeltamaalta ei vielä ole yhteistyötä.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat valmisteltavan, varsinaisen hankkeen kohderyhmät:
Nivelvaiheessa (peruskoulu - toinen aste) olevien nuorten parissa työskentelevät:
- Opinto-ohjaajat
- Kuraattorit
- Terveydenhoitajat
- Oppilaitosten ryhmänohjaajat
- Valma-ohjaajat
- Harrastetoimintaa ohjaavat henkilöt esim. järjestöissä
Elämän nivelvaiheessa olevat, syrjäytymisuhan alla olevat peruskoulua päättävät, sekä VALMA-luokilla ja 2.asteella opiskelevat maahanmuuttajataustaiset pojat ja nuoret miehet perheineen, jotka tavoitetaan hankekonsortion ja yhteistyökumppaneiden kautta.
Varsinainen hanke hyödyttää myös välillisesti sosiaali- ja terveysalalle valmistuvia opiskelijoita, sillä hankkeen toimintaa ja tuloksia kytketään myös osaksi Metropolian opetusta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 14 999
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 14 999
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 19 999
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 19 999
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Espoo, Vantaa, Helsinki
Jakeluosoite: Sofianlehdonkatu 5 b
Postinumero: 00610
Postitoimipaikka: Helsinki
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Neutraali. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
positiivinen välillinen vaikutus, valmisteltava hanke keskittyy paikallisesti syrjäytymisen ehkäisyyn ja työlisyyteen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Positiivinen välillinen vaikutus, valmisteltavassa hankkeessa kehitetään ohjauspalveluita ja työntekijöiden osaamista | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 6 |
Positiivinen välillinen vaikutus, valmisteltava hanke keskittyy koulupolkujen tukemisen ja ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyyn. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 7 |
Positiivinen välillinen vaikutus, valmisteltava hanke keskittyy poikiin, joiden peruskoulun jälkeinen syrjäytymisriski on tyttöjä suurempi. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 8 |
Positiivinen välillinen vaikutus, valmisteltava hanke keskittyy 2. polven maahanmuuttajien syrjäytymisen ehkäisyyn | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Positiivinen välillinen vaikutus, valmisteltava hanke tukee turvallista monikulttuurisuuskehitystä yhteiskunnassa | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Neutraali |
Hankkeessa valmisteltiin hakemus ESR:n kansainvälisen yhteistyön koordinoituun hakuun nivelvaiheessa olevien, maahanmuuttajataustaisten nuorten poikien ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja opintopolkujen tukemiseksi.
Valmisteluhankkeessa tartuttiin maahanmuuttajanuorten yliedustukseen syrjäytyneiden (NEET) nuorten joukossa, joka on yleiseurooppalainen haaste. Etenkin ylisukupolvisen syrjäytymisen riski on maahanmuuttajilla kantaväestöä suurempi, ja pojilla korkeampi kuin tytöillä. Ylisukupolvisessa syrjäytymisen merkittävimpinä tekijöinä ovat vanhempien koulupudokkuus yhdistettynä sosiaalihuollon asiakkuuteen. (EUROSTAT, Haavisto et al. 2007) Suomessa on OECD-maiden suurin ero kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä koulussa viihtymisessä, ja etenkin 15-vuotiaiden, toisen sukupolven maahanmuuttajien osaaminen on keskimäärin heikompaa ja erot osaamisessa kantaväestön suhteen suurempia kuin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien osaaminen, kun taustamuuttujat vakioidaan. (OECD, PISA). Nuorten ohjaushenkilöstölle tulee tarjota parempia konkreettisia välineitä maahanmuuttajapoikien ylisukupolvisen syrjäytymisen kohtaamiseen ja ehkäisemiseen koulumaailmassa. OECD:n tulokset huomioiden kehitystyöhön on hyvä hankkia kansainvälistä kokemusten- ja tiedonvaihtoa.
Hanke kytkeytyi Metropolian pitkäjänteiseen kehittämiseen ja yhteistyöhön pääkaupunkiseudun nuorisoalan toimijoiden ja oppilaitosten kanssa. Keskeisenä huomiona nousi esiin tarve rakentaa kiinnittymistä ja luottamusta vahvistamalla yhteisöllisiä tukirakenteita koulun ja vapaa-ajan aktiviteetteja tarjoavan kolmannen sektorin kanssa, ja kehittää pelillisyyden mahdollisuuksia. Maahanmuuttajataustaisten nuorten poikien osallisuuden tukemisessa ei ole riittävästä tartuttu ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyyn ja näkökulmaan peruskoulun päättymisen nivelvaiheessa.
Hankkeessa tehtiin opiskelijatyönä kaksi kirjallisuuskatsausta ja aloitettiin yksi opinnäytetyö maahanmuuttajataustaisten poikien perusopetuksesta toiselle asteelle siirtymiseen vaikuttavista tekijöistä huomioiden ylisukupolviset tekijät.
Lisäksi tutustuttiin EUSBSR PA Educationin ja erityisesti lippulaivahanke School to Work (S2W) – combating early school leaving and NEETs (Not in Employment, Education or Training) toimiin, sekä kotimaisiin, nuorten kiinnittymistä eri tavoin tukeviin hankkeisiin ja niiden toimenpiteisiin.
Luodun konsortion yhteiskehittelyssä tehtiin hankesuunnitelma, jossa kehitetään sosiaalisia innovaatiota maahanmuuttajataustaisten 15-18-vuotiaiden poikien ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyyn, yhteiskehittelyssä maahanmuuttajataustaisten poikien, perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa työskentelevien ohjaajien ja harrastetoimintaa tarjoavien kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Hankkeen toimenpiteitä olivat tiivistetysti
- hankkeen konkreettisten toimenpiteiden yhteiskehittely tulevien kohderyhmien ja kumppaneiden kanssa
- kv-kumppaneiden etsiminen, kv-yhteistyön sisällöistä sopiminen, kv-lisäarvon kuvaus ja kumppanuussopimuksen valmistelu.
Hankkeen tuloksena syntyi
- hankehakemus CONNEXT - for Inclusion kansainvälisen yhteistyön ESR-hakuun
- Työpaja: Maahanmuuttajamiesten koulutusunelmat - toisen asteen yhteys 2.5.2018, yhteistyössä v 2018 Maahanmuuttajamiestyön foorumia koordinoivan Miessakit ry:n kanssa
- kaksi kirjallisuuskatsausta
- nettisivusto, http://www.metropolia.fi/en/research-development-and-innovation/all-projects/the-trust-game/