Hankekoodi: S21192
Hankkeen nimi: Työuralle
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2018 ja päättyy 31.10.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kiipulasäätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0147520-0
Jakeluosoite: PL 13
Puhelinnumero: 0368521
Postinumero: 14201
Postitoimipaikka: Turenki
WWW-osoite: http://www.kiipula.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Petteri Ora
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehitysjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: petteri.ora(at)kiipula.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503003764
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ammatillisen koulutuksen reformi ja sitä ohjaavat säädökset haastavat oppilaitoksia kehittämään uraohjaustaan monella tavoin. Vahva henkilökohtaistaminen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääminen edellyttää oppilaitosten ohjauspalvelujen uudistamista.
Samaan aikaan maakuntien työllistymistä tukeva palvelujärjestelmä uudistuu perusteellisesti. Ammatillisen toisen asteen oppilaitosten tulee turvata opiskelijoidensa työllistymistä tukevat ohjauspalvelut myös opiskelijoiden valmistumisen jälkeen. Tässä tarvitaan valmisteluvaiheen yhteistyötä maakuntia kehittävien toimintojen kanssa.
TYÖURALLE-hankkeen keskeiset tavoitteet ovat osatoteuttajina olevien oppilaitosten uraohjausjärjestelmien analysointi ja uusiminen, yritysten kanssa tehtävän yhteistyön tiivistäminen sekä maakunnalliseen juuri valmistuneiden opiskelijoiden työllistymistä tukevien palvelujen kehittämiseen osallistuminen.
Hankkeen keskeiset tulokset ovat:
1. Tehokkaasti oppilaitosten sisällä ja yhteistyöverkostoissa toimiva uraohjausjärjestelmä, sekä muiden osatoteuttajien kanssa sovittu systemaattinen ja alueellinen jatkokehittämisen malli sille.
2. Tulevan maakunnan tarpeisiin on luotu oppilaitosten tuottama palvelumalli ja palvelupaketti, jolla tuetaan erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan valmistumisen jälkeistä työllistymisprosessia.
3. Kanta-Hämeen (ja osatoteuttajien muiden toiminta-alueiden alueen työnantajat tuntevat uusien koulutus- ja oppisopimusmallien käytännöt ja osaavat toimia niiden mukaisesti molemminpuolisen hyödyn saamisen mukaisesti.
4. Hankkeessa yhteistyökumppaneina olevien vuokratyöyritysten kanssa on toimiva malli opiskelijoiden työllistymisen edistämiseksi.
Määriteltyjen tuloksien saavuttamiseksi hankkeessa toteutetaan seuraavat toimenpiteet:
1. Yhteistyössä osatoteuttajien ja HAMKin kanssa kartoitetaan uraohjausjärjestelmien tämänhetkinen tila. Kartoituksen perusteella tehdään yhdessä ja erikseen uraohjauksen kehittämissuunnitelma projektin ajalle. Uraohjaus käsittää niin oppilaitoksessa kuin työpaikoilla ja verkostoissa tehtävän ohjaksen. Työtapoina ovat osatoteuttajien vertaisoppiminen, yhteiset koulutukset ja työpajat sekä kunkin osatoteuttajan sisäinen kehitystyö.
2. Yhteistyössä työhallinnon (Hämeen TE-toimisto) ja maakuntiin rakentuvan palvelujärjestelmän valmistelijoiden kanssa kehitetään alueellista palvelujärjestelmää. Työtapoina ovat yhteiset oppimistilaisuudet ja ohjausmallien pilotointi. Myös alueen kunnat osallistetaan kehitystyöhön.
3. Työpaikoille ja vuokratyöyrityksille tarjotaan tietoa ja valmennusta työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaukseen. Yhdessä työnantajien kanssa tutkitaan mahdollisuuksia löytää piilotyöpaikkoja yrityksistä. Vuokratyöyritysten kanssa kehitetään työllistymisen edistämisen ohjausmalli.
Hanke on merkityksellinen paikallisen elinkeinorakenteen kestävän kehittämisen kannalta. Hanke auttaa yrityksiä löytämään nopeasti ja vaivattomasti sopivaa ja osaavaa työvoimaa. Hanke edistää myös hyvinvointia ja tasa-arvoa. Hankkeella parannetaan nyt heikommin työllistyvien opiskelijoiden mahdollisuutta päästä työelämään. Työ on osallisuuden ja hyvinvoinnin tärkein yksittäinen tekijä.
Hankkeen toteuttajina ovat Kiipulan ammattiopisto (hallinnoija), Forssan ammatti-instituutti, koulutuskeskus Tavastia, Hämeenlinnan seudun oppisopimustoimisto sekä Hyria koulutus Oy. Hankkeen asiantuntijapartnerina toimii Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Hankkeen kesto on 1.2.2018 – 31.7.2020
•Oppilaitoksissa tehostetaan uraohjausta. Henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman rinnalla tai osana kulkee opiskelijan uraohjauksen suunnitelma. Siitä hyötyvät erityisesti enemmän ohjausta tarvitsevat opiskelijat.
•Valmistumisensa jälkeen ilman työpaikkaa olevat opiskelijat jäävät maksimissaan puoleksi vuodeksi oppilaitoksen ohjaukseen. Tänä aikana he saavat ohjausta ja uraohjausta. Uraohjauksen toimintaa tehostetaan oppilaitosten sisällä.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ja hyödynsaajina ovat opiskelijat. Osatoteuttaja HAMK/AOKK:n varsinaisena kohderyhmänä on muiden osatoteuttajien opetushenkilöstö sekä yritysten edustajat.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat:
•Oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilökunta.
•Oppisopimustoimiston henkilökunta
•Te-hallinnon ja kuntien ohjausta suorittava henkilöstö, ml. työpajat ja järjestöt
•yritys- ja työelämä- ja henkilöstöpalveluyritysten henkilöstö
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 683 003
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 637 737
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 910 671
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 850 317
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen
Kunnat: Jokioinen, Loppi, Hausjärvi, Tammela, Riihimäki, Hämeenlinna, Ypäjä, Janakkala, Hattula, Forssa, Humppila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 51
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 92
Suunniteltu: 361
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Pääosa projektissa tuotettavasta materiaalista on digimuodossa. Koulutus- ja konsultaatiotilaisuudet pyritään järjestämään aina kun mahdollista verkon välityksellä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 3 |
Katso edellinen kohta. Digitaalinen kommunikointi ja digimateriaalit vähentävät osallistujien tarvetta liikkua paikasta toiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita. Ei varsinaista vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita. Ei varsinaista vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita. Ei varsinaista vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 5 |
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö vähentää jätekuormaa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Projektin avulla parannetaan uraohjausjärjestelmää ja tehostetaan palvelujärjestelmää ja harjoitetaan yritysyhteistyötä. Yhdessä projektin toimet tehostavat nuorten työllistymistä ja auttavat yrityksiä / työnantajia osaavan työvoiman hankinnassa Projektin välillisenä tuloksena koulutus- ja työllisyysaste kohoavat. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 5 |
Hankkeessa tuotetaan aineetonta digimateriaalia kaikkien käyttöön. Lisäksi tuotetaan oppilaitosten, palveluntuottajien ja työpaikkojen osallistujille aineetonta palveluosaamista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Projektissa käytettävä tieto- ja viestintätekniikka takaa sen, että tieto ja informaatio liikkuu enemmän kuin ihmiset. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hanke edistää heikossa asemassa olevien nuorten ja aikuisten osallisuutta koulutuksessa ja yhteiskunnassa. Ammatillinen koulutus ja työ lisäävät tutkitusti terveyttä ja hyvinvointia. Paikallisesti ja alueellisesti ihmisten osallisuus tuottaa hyvinvointia ja koettua viihtyvyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Hankkeella on jonkin verran vaikutusta sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Koulutuksessa pysymisen ja työllistymisen paranemisen kautta hanke vähentää syrjäytymisriskiä ja luo nuorille yhdenvertaisen lähdön elämään. Välillisesti hanke vaikuttaa myös osallistumiseen ja harrastamisen tasa-arvoon. Osallisuuden myötä hanke vaikuttaa myös ylisukupolviseen tasa-arvoon. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Hanke lisää yhdenvertaisia mahdollisuuksia opiskeluun ja osallistumiseen. Myös maahanmuuttajat ovat edustettuina hankkeen kohderyhmissä. Digitalisten materiaalien käyttö mahdollistaa myös vammaisten ja liikuntarajoitteisten osallistumisen koulutukseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke parantaa välillisesti nuorten aikuisten osallisuutta ja mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa. Hankkeella edistetään verkossa toimimisen hyviä käytäntöjä ja kulttuuria. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 1 |
Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita. TVT-tekniikan käyttö edistää ympäristötietoutta. |
Työuralle –hanke sai alkusykäyksensä vuonna 2017, jolloin hankesuunnitelma laadittiin yhteistyössä Kanta-Hämeen alueen ammatillisten oppilaitosten kesken. Hanke käynnistyi 1.2.2018, ja päättyi 31.10.2020. Hankkeseen osallistui neljä ammatillista oppilaitosta Kanta-Hämeessä, Kiipulan ammattiopisto, Ammattiopisto Tavastia, Forssan ammatti-instituutti, sekä Hyria Kouluts. Lisäksi hanketta toteutti Hämeen ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu. Hanke käynnistettiin toteuttamaan Opetushallituksen ammatillisen koulutuksen reformin käynnistämää Uutta ammatillista koulutusta. Uraohjaus tuli nostaa aiempaa merkittävämpään osaan ammatillisen koulutuksen toteuttamista.
Hankkeen päätavoite oli varmistaa ja nopeuttaa ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien siirtymiä työelämään. Tätä päämäärää tukemaan oli asetettu alatavoitteina uraohjausjärjestelmien laatiminen oppilaitoksittain, työllistymisen tukijärjestelmän kehittäminen, sekä yritysyhteistyön systematisointi. Jokaisessa osallistuneessa oppilaitoksessa kehitettiin ja kokeiltiin erilaisia keinoja, kuinka tavoitteisiin päästäisiin. Ohjauksen prosesseja kuvattiin, ja mentiin syvälle oppilaitosten rakenteisiin. Uraohjauksesta luotiin kokonaisuus, joka alkaa jo opintoihin hakeutumisvaiheessa, ja jatkuu valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen. Uraohjausjärjestelmät on oppilaitoksittain rakennettu, ja niiden käytännöt on valittu vastaamaan organisaatioiden toimintalinjoja.
Merkittävin tulos hankkeesta olivat oppilaitosten uraohjausjärjestelmät. Ne kehitettiin toimiviksi komponenteiksi ammatillisen koulutuksen toteuttamista. Hankkeen aikana järjestettiin rekrytointitapahtumia eri puolilla Kanta-Hämettä. Hankkeesta tiedotettiin alueellisesti verkostotyössä, ja luotiin uusia kumppanuuksia. Työllistämistä edistävät järjestöt otettiin entistä voimakkaammin mukaan oppilaitosyhteistyöhön. Ohjaamo- ja työpajayhteistyötä tiivistettiin, ja painotettiin tukea tarvitsevien henkilöiden työllistymisen mahdollisuuksien tärkeyttä. Alueellisesti luotiin työllistymisen malli, joka on käytettävissä ja muokattavissa syntyvien tarpeiden mukaan.
Yritysyhteistyö kokonaisuudessaan sai merkittävästi uutta pontta hankkeen toiminta-aikana. Lukuisia käyntejä eri organisaatioihin tehtiin, ja tiedotettiin kaiken kokoisia yrityksiä oppilaitosten tarjoamista työllistämis- ja ohjauspalveluista. Työntekijöitä pyrittiin tarjoamaan laajalle työnantajakunnalle, joskin hankkeen aikana havaittiin olevan eräitä työvoimapula-aloja, joille työntekijöitä ei riittävästi ollut tarjolla. Henkilöstöpalveluyritykset tuotiin kiinteästi osaksi säännöllistä oppilaitosten toimintaa, ja hankken aikana tiedotettiin myös sisäisesti keikkatyömahdollisuuksista. Merkittävä huomio oli, että tarve tukea tarvitsevien henkilöiden työllistämisestä tiedottamiseen oli suuri. Tukityöllistämisen muodot eivät ole laajalti työnantajille tuttuja.
Hanke päättyi kesän ja syksyn 2020 aikana. Hankkeen lopputuloksena voitiin todeta, että asetetut tavoitteet saavutettiin. Todettiin kuitenkin, että oppilaitosten on entistä tärkeämpää pysyä mukana työelämän muutoksissa, ja täyttää ne tarpeet, joita työpaikoilla on. Työelämäyhteistyön toteuttaminen on olennainen osa uraohjausta, ja työllistymisen on lähtökohtaisesti oltava ensisijainen vaihtoehto ammatillisesta koulutuksesta valmistuvalle henkilölle. Tukea, ohjausta ja neuvontaa tulee tarjota valmistumassa olevalle opiskelijalle hänen henkilökohtaisten tarpeidensa mukaan räätälöidyllä tavalla.