Hankekoodi: S21209
Hankkeen nimi: Biotalouden headhunterit -Uusi toimintamalli biotalouden työvoiman hankintaan
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2018 ja päättyy 31.1.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Maaseutuammattiin ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2432495-8
Jakeluosoite: Tehdaskatu 37
Puhelinnumero: 0400 158 229
Postinumero: 70620
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.maaseutuammattiin.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niina Johanna Mäntyniemi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: niina.mantyniemi(at)maaseutuammattiin.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 158 229
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Biotalouden headhunterit – Uusi toimintamalli biotalouden työvoiman hankintaan hankkeen tavoitteena on: 1. Kehittää uusi toimintamalli biotalouden työvoiman hankintaan, mikä edistää osaavan työvoiman saatavuutta, 2. Lisätä biotalouden ammattien tuntemusta erityisesti ammatinvaihtajien, työttömien ja naisten keskuudessa, 3. Parantaa osaavan työvoiman saatavuutta metsäteollisuuden puuhuoltoon ja tilakokoansa kasvattavien maatilojen tarpeisiin. Samalla se lisää erityisesti maaseutupaikkakuntien työvoiman saatavuutta.
Hankkeen toimenpiteet:
1. Headhunter-verkoston kokoaminen, toiminnan organisointi ja viestintäjärjestelmän kehittäminen. Headhunterit ovat maa- ja metsätalouden ammattilaisia, jotka oman toimensa ohessa hakevat ja neuvovat biotalouteen sopivia henkilöitä alalle.
2. Headhuntereiden valmentaminen biotalouden työvoiman hankintaan
3. Kehitetään ohjausprosessi alaan tutustumiseen sekä alan koulutukseen ja työelämään siirtymiseen
4. Tiedotus-, markkinointi- ja ohjausmateriaalin valmistaminen
5. Perustetaan naisverkosto kehittämään uusia lähestymistapoja alan tiedottamiseen ja markkinointiin
6. Toimintamallista tiedottaminen ja sen markkinointi
7. Toimintamallin edelleen kehittäminen palautteiden, kyselyiden ja haastattelujen avulla
Hankkeen tuloksena:
1. Biotalouteen saadaan alalle sopivia uusia ammattilaisia ja yrittäjiä
2. Biotalouden koulutukseen saadaan alalle sopivia opiskelijoita aiempaa paremmin
3. Koulutuksen ja työelämävastaavuus ja työelämään siirtyminen paranevat.
4. Tiedonkulku ja yhteistyö paranevat yritysten kesken
5. Tiedonkulku ja yhteistyö paranevat yritysten ja oppilaitosten välillä
6. Alasta, ammateista ja alan yrittämisestä tiedottaminen ja markkinointi tehostuvat
7. Tulevaisuuden kasvualan eli biotalouden työvoimatarpeeseen pystytään vastaamaan aiempaa paremmin
8. Syntyy toimiva headhunter -verkosto
9. Syntyy toimiva toimintamalli biotalouden työvoiman hankintaan
10. Tuotettu ajantasaista ohjaus- ja markkinointimateriaalia
11. Syntyy toimintamalli, jota voidaan hyödyntää maakuntauudistuksen kasvupalveluissa työvoiman tarjonnan ja tarpeen kohtaamisessa.
1. Biotalouden headhunterit eli alan lähettiläinä toimivat biotalouden ammattilaiset
2. Alaan tutustujat (työttömät työnhakijat, ammatinvaihtajat, naiset)
3. Oppilaitokset
4. Naisverkosto
5. Alan opiskelijat ja ammattilaiset
1. Biotalouden yritykset ja organisaatiot
2. Nuoret
3. TE-palvelut
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 159 821
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 157 297
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 166 016
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 160 659
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Koillis-Savon, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Tuusniemi, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Keitele, Kaavi, Suonenjoki, Tervo, Lapinlahti, Rautavaara, Kiuruvesi, Rautalampi, Vesanto, Kuopio, Pielavesi, Varkaus, Leppävirta, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 24
Suunniteltu: 155
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Biotalouden headhunterit -hankkeen tavoitteena oli: 1) Kehittää uusi toimintamalli biotalouden työvoiman hankintaan, mikä edistää osaavan työvoiman saatavuutta, 2) Lisätä biotalouden ammattien tuntemusta erityisesti ammatinvaihtajien, työttömien ja naisten keskuudessa, 3) Parantaa osaavan työvoiman saatavuutta metsäteollisuuden puuhuoltoon ja tilakokoansa kasvattavien maatilojen tarpeisiin.
Hankkeen tuloksia:
- Koottiin ja koulutettiin 40 headhunterin joukko, jotka toimivat oman toimensa ohessa alan lähettiläinä ja vinkkaavat sopivan henkilön kohdatessaan alan työ- ja opiskelumahdollisuuksista.
- Luotiin toimintamalli, jonka kautta alasta kiinnostuneet ammatinvaihtajat voivat tutustua alaan oppilaitoksissa ja/tai työpaikoilla. Toimintamalli edistää biotalouden työvoiman saatavuutta.
- Alaan tutustui 43 henkilöä, joista tähän mennessä opinnot alalla on aloittanut ainakin 5 henkilöä.
- Koottiin naisverkosto ja naiskeulakuvien joukko, jotka edistävät metsäalan tutuksi tekemistä.
- Järjestettiin 3 viestintäkoulutusta alan ammattilaisille. Tavoitteena on, että alan ammattilaiset kertovat sosiaalisessa mediassa aiempaa enemmän ja paremmin omasta työstään ja alasta
- Markkinointiin alaa ja tutustumismahdollisuuksia monissa tapahtumissa, radiossa, lehdissä ja sosiaalisessa mediassa
- Tehtiin A-Lapsien kanssa yhteistyössä videot metsurin työstä ja karjanhoitajan työstä. Karjanhoitaja -videolla on ollut tähän mennessä katselukertoja 97 448 kpl ja metsuri-videolla 58 105 kertaa.
- Tuotettiin 6 kappaletta ammattiesittelyvideoita, joita hyödynnettiin ja tullaan edelleen hyödyntämään alan markkinoinnissa.
Keskeisimpinä huomioina hankkeesta on, että alaan tutustumismahdollisuutta tarvitaan myös aikuisille, työttömille ja ammatinvaihtajille. Lisäksi yksi alan isoista imago-ongelmista on, että alan työpaikat eivät tule julkisesti näkyville. Tässä yhtenä syynä on esille tullut epäluottamus TE-palveluiden palveluita kohtaan. Jatkossa tähän ongelmakohdan korjaamiseen tarvitaan kehittämistoimia.