Hankekoodi: S21229
Hankkeen nimi: Faicare
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0626288-8
Jakeluosoite: Saksankatu 27, PL 12
Puhelinnumero: 0403474263
Postinumero: 30101
Postitoimipaikka: Forssa
WWW-osoite: http://www.lhkk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raija Salo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: koulutuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: raija.salo(at)lhkk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403474263
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Faicare on uudenlainen ympäristö lähihoitajaopintoihin (sosiaali - ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja). Se yhdistää asiakkaat, opiskelijat, oppilaitoksen ja työelämän. Se antaa valmiuksia yrittäjyyteen ja yrittäjämäiseen toimintatapaan. Hankkeen tavoitteina on lähihoitajakoulutuksen oppimisympäristöjen saattaminen nykypäivään käytännönläheisiä opintokokonaisuuksia rakentamalla. Näin saadaan asiantuntevia ja nykyaikaisia työntekijöitä työelämälle. Tavoitteena on oppilaitoksen hyvinvointiteknologiaosaamisen vahvistaminen ja toimiminen valtakunnallisesti keskeisenä tieto-, opetus- ja ohjauspaikkana kaikille lähihoitajia kouluttaville oppilaitoksille. Oppilaitokseen rakennetaan kokeilu ja pilottiympäristö yhdessä VTT:n kanssa. Tavoitteena on myös toimia hyvinvointirobotiikan ja digiosaamisen osaamis- ja koulutuskeskuksena. Tämä hyödyttää työelämää, asukkaita ja hyvinvointialan yritysten työntekijöitä. Uuden oppimisympäristön toimintaan tulee mukaan terveys- ja hyvinvointeknologialaitteiden valmistajia.
Hankkeen avulla alueen työelämäyhteistyö lisääntyy ja sen myötä nykyaikaisen teknologia jalkautuu käytäntöön ja tulee tutuksi kaikenikäisille asukkaille. Tavoitteena on myös rakentaa sosiaali - ja terveysalan opettajien valtakunnallinen foorumi.
Konkreettiset toimenpiteet liittyvät uudistuvan lähihoitajien oppimisympäristön suunnitteluun, erilaisiin kokeiluihin ja yrittäjyysympäristön järjestelyyn. Lisäksi toimenpiteitä ovat opettajien valtakunnallisen foorumin suunnittelu ja järjestely sekä hyvinvointiteknologiakeskuksen suunnittelu ja järjestely. Yksi tärkeä toimenpide on yhteistyö VTT:n kanssa erilaisten hyvinvointiteknologiaratkaisujen kehittämisessä ja pilotoinnissa.
Tuloksena syntyy Faicare oppimisympäristö. Oppimisympäristön avulla lähihoitajaopiskelu rakentuu uudeksi ja muuttuu. Lähihoitajia tarvitaan alueellisesti edelleen ja sotealan uudistusten myötä myös teknologiaa osaavia lähihoitajia. Opiskelijat saavat modernein välinein opetusta uusilla tavoilla. Opinnot on jaettu kohderyhmittäin henkilökohtaisuusajattelun mukaisesti.
Opettajuus on uudella tasolla: teknologia ja digitalisaatio on luonnollinen osa opettajuutta. Opettajilla on valtakunnallinen yhteistyökeskus, joka järjestää vuosittain tapaamisia ja toimii vertaistukifoorumina. Koulutetaan teknologiaa osaavia lähihoitajia joita tulevaisuudessa tarvitaan yhä enenevässä määrin. Myös jo työelämässä olevat voivat tulla kouluttautumaan.
Teknologiaosaamisen keskus mahdollistaa alueen asukkaille ja hyvinvointialan yrityksille kokeiluympäristön. Työpaikat saavat asiantuntevaa henkilöstöä.
Oppimisympäristö vastaa myös tulevan sotealan uudistuksen tarpeisiin tuomalla hyvinvointiteknologiaa lähemmäs asukkaita ja avun tarvitsijoita.
Lähihoitajaopiskelijat, lähihoitajaopettajat
Työelämä, asiakkaat, muut sotealan opiskelijat,muut opettajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 289 088
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 250 987
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 385 450
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 334 649
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan
Kunnat: Jokioinen, Tammela, Ypäjä, Forssa, Humppila
Jakeluosoite: Saksankatu 27
Postinumero: 30100
Postitoimipaikka: Forssa
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 146
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Oppilaitoksella on kestävän kehityksen sertifikaatti ja keke-ryhmä ottaa osaa projektien toimintaan neuvonnalla ja ohjauksella. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 4 |
Kestävän kehityksen ryhmän kanssa huomioidaan materiaalien kierrätys ja jätteiden lajittelu. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Keke- ryhmän kanssa huomioidaan mitä uusiutuvaa energiaa voidaan käyttää toiminnassa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Järkivihreä Forssa - strategia käyttöön. Edistetään opintojen säilymistä alueella. Kehitetään keke-ryhmän kanssa ekolgisia ratkaisuja ja tuotteita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Projekti tuottaa eri toimijoiden kanssa yhdessä monipuolista osaamista jota yhdistetään olemassa olevaan osaamiseen. Hankkeessa kehitetään verkkopedagogiikkaa ja laaditaan sisältöjä verkko-opintoihin lähihoitajakoulutukselle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 4 |
Hankkeessa huomioidaan mm. työhyvinvointia, osallisuutta, ja osallistumista erilaisilla tekemisen ratkaisuilla joita kehitetään yhdessä eri toimijoiden kanssa. Hanke vaikuttaa työllisyyteen ja tiedon saatavuuteen suoraan: opiskelijat työllistyvät ja he voivat suorittaa osan opinnoistaan ajasta ja paikasta riippumatta verkko-opintoina. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Toimialaa pyritää hankkeen avulla tekemään houkuttelevammaksi myös miehille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 4 |
Hankkeessa taataan samat palvelut kaikille yhdenvertaisina. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Ympäristöosaava- koulutus kuuluu osaksi lähihoitajopintoja. |
Hankkeessa lähihoitajakoulutuksen oppimisympäristöä rakennettiin nykypäivään käytännönläheisillä opintokokonaisuuksilla. Oppimisympäristönä on toiminut Honkala (seinätön ikäihmisen koti, missä hyvinvointiteknologia hyödynnettävissä) joka rakennettiin asiakas- ja työelämälähtöisten tapahtumien paikaksi ja opetustiloiksi, missä voidaan jäljitellä kodinomaisessa tilassa asiakkaan kanssa toteutettavaa toimintaa mm. hoitotyötä. Hyvinvointiteknologiaosaamista saavutettiin laajalla yhteistyöllä yhdessä opiskelijoiden, työelämän, järjestöjen ja yhdistysten kanssa, sekä laiteyrittäjien kanssa. Laiteyrittäjät ovat kouluttaneet opiskelijat hyvinvointilaitteiden ja –palveluiden osaajiksi. Opiskelijat ovat ottaneet opiskeluihin kuuluvalle työelämäjaksolle laitteet ja palvelut mukaansa, sekä opastaneet työelämää ja asiakkaita suunnitellun mukaisesti niiden käytössä.
Oppilaitoksen opettajien hyvinvointiteknologiaosaamista vahvistettiin mm. koulutuksilla, yhteistyöllä laitevalmistajien kanssa ja benchmarking matkoilla.
Välittömiä tuloksia ovat Honkala oppimisympäristö, jolla on vaikutus lähihoitajien oppimisprosessiin autenttisessa ympäristössä. Honkala-oppimisympäristöllä on vaikutus myös opettajille uusien opetusmenetelmien muodossa. Oppimisympäristö mahdollistaa hyvinvointiteknologialaitteiden käytön, jolla taas on vaikutuksia työelämään. Opiskelijat osaavat käyttää useita laitteita ja osaavat myös opastaa sekä työpaikkoja että asiakkaita laitteiden käytössä.
Yhtenä tuloksena on Faicare formaatti, jossa oikeiden asiakkaiden kanssa työskentely lähihoitajaopinnoissa on osa opintoja. Asiakastöitä tehdään eri kohderyhmien kanssa yrittäjämäisesti projektioppimisen muodossa. Tällä on taas vaikutusta työelämälle, yhdistyksille, järjestöille ja asukkaille, kun he saavat tietoa yhteistyön mahdollisuuksista oppilaitoksen kanssa. Sillä on vaikutusta myös työn mielekkyyteen ja kuormittavuuteen opettajilla ja opintojenkäytännöllisyyteen opiskelijoilla.