Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21246

Hankkeen nimi: YTO-Areena

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 1007629-5

Jakeluosoite: PL75 (Koulukatu 41)

Puhelinnumero: 020 124 4900

Postinumero: 60101

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.sedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aila Iida Maria Ylihärsilä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: oppimispalvelupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: aila.yliharsila(at)sedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302381

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

HANKKEEN TAVOITTEET

Hankkeen päätavoitteena on monipuolistaa opiskelijan mahdollisuuksia oppia ja osoittaa yhteisten tutkinnon osien osaamista yksilöllisesti ja joustavasti opiskelijan lähtökohdat huomioiden. Hankkeen tavoitteiden avulla edistetään opiskelijoiden ammattiin valmistumista (=läpäisyä) ja työllistymistä. Hankkeessa luotavan yhteisten tutkinnon osien sähköisen oppimisympäristön avulla opiskelijan on helpompi hahmottaa laajoja opintokokonaisuuksia, arvioida osaamistaan ja asettaa itselleen välitavoitteita.

Hankkeen tavoitteena on
- vahvistaa opiskelijan osallisuutta opintojensa suunnitteluun ja tehdä opiskelijasta oman oppimisensa projektipäällikkö (= opiskelija oman oppimisensa omistaja, osaamisen kehittäminen elinikäisen oppimisen avaintaitona)
- varmistaa opiskelijoille YTOjen toteutumisen laadukkuus ja tasalaatuisuus koko Sedussa siten että opiskelijan osaaminen palvelee työelämää ja varmistaa opiskelijan jatko-opintovalmiudet
- lisätä yhteistyötä työelämän kanssa yhteisten tutkinnon osien työelämälähtöisyyden varmistamiseksi
- lisätä YTO-opettajien yhteistyötä ammatillisten opettajien kanssa YTOjen linkittämiseksi ammatillisiin opintoihin
- kehittää menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla YTOjen opiskelu erilaisissa oppimisympäristöissä (mm. työelämä) helpottuu

Tavoitteiden saavuttamiseksi
- otetaan opiskelijat vahvemmin mukaan yhteisten tutkinnon osien kehittämiseen
- osallistetaan työelämä vahvemmin YTOjen suunnitteluun: osaamistarpeiden kartoitus, työelämäprojektit ammatillisten lisäksi osana YTO-opintoja
- tuetaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimista yhteisten tutkinnon osien osalta
- kehitetään opiskelijan elinikäisen oppimisen avaintaitoja mm. parantamalla opiskelijan itsearviointitaitoja edistämällä projektiosaamista, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä digiosaamista
- laajennetaan yhteisten tutkinnon osien oppimisympäristöjä digitaalisiin ympäristöihin, työpaikoille ja projektityöskentelyyn.
- luodaan välineitä, joiden avulla opiskelija voi osoittaa osaamistaan mm. työelämälle (digitaaliset osaamismerkit)
- lisätään ja monipuolistetaan yhteisiin tutkinnon osiin liittyvää opintotarjontaa (toimenpiteitä: mm. valinnaisopintotarjotin, moniammatilliset ja projektimuotoiset valinnaisopinnot)
- edistetään osaamisperusteisuuden toteutumista Ytoissa luomalla menetelmiä, joiden avulla osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen helpottuvat ja sitä kautta opiskeluaika lyhenee ja työelämään siirtyminen nopeutuu
- hyödynnetään käänteistä oppimista (flipped learning) ja mahdollistetaan opiskelijan oikea-aikainen tukeminen
- hyödynnetään pelillisyyttä oppimisessa
- lisätään YTO-opettajien yhteistyötä ammatillisten opettajien kanssa, jotta YTOt linkittyvät ammatillisiin opintoihin mahdollisimman hyvin

HANKKEEN KOHDERYHMÄ
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Sedussa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat osallistuvat hankkeessa luotavan oppimisympäristön kehittämiseen. Toisessa vaiheessa opiskelijat ovat mukana pilotoimassa oppimisympäristöä osana YTO-opintojaan. Hankkeessa syntyvän oppimisympäristön sekä valinnaisopintotarjonnan käyttäjiä ovat opiskelijat.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat myös yhteisten tutkinnon osien opettajat, jotka avaavat osaamistavoitteita alakohtaisesti yhteistyössä ammatillisten opettajien ja työelämän kanssa, kehittävät oppimisympäristöä sekä pilotoivat hankkeessa luotavaa oppimisympäristöä osana opettamaansa YTO-osa-aluetta.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat osaltaan opinto-ohjaajat, jotka hyödyntävät ohjauksessaan sähköisen oppimisympäristön ja valinnaisopintotarjonnan mahdollisuuksia.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat myös työelämän edustajat ja ammatillisten aineiden opettajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä yhteisten tutkinnon osien sisältöjen avaamisessa sekä työpaikalla tapahtuvan YTO-oppimisen opinnollistamisessa.

HANKKEEN TOIMENPITEET
1. Viedään yhteiset tutkinnon osien perusteet sähköiselle alustalle, josta muodostuu hankkeen aikana opiskelijoita, opettajia ja työelämää palveleva oppimisympäristö. Avataan sähköiselle alustalle yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden osaamistavoitteet yhdessä YTO-opettajien, ammattiopettajien ja työelämän edustajien kanssa kaikille ymmärrettävään muotoon. Hyödynnetään tarvittaessa myös kansallisia verkostoja esim. alakohtaiset yhteisöt/yhdistykset). Työn tuloksena YTO-osa-alueiden osaamistavoitteet avautuvat konkreettisina alakohtaisina osaamisina. Tämä yhtenäistää Sedu-tasolla opiskelijalta vaadittavaa osaamista ja tuo laadukkuutta YTO-opintoihin. Ennen kaikkea tämä palvelee opiskelijaa, sillä avausten kautta YTOjen merkitys osana ammattitaitoa ja elinikäistä oppimista kirkastuu.

2. Kartoitetaan olemassa olevat sähköiset materiaalit ja ympäristöt ja hyödynnetään niitä kehittämistyössä.

3. Kehitetään sähköistä alustaa oppimisympäristöksi, jonka avulla eri-ikäiset ja osaamiseltaan eritasoiset opiskelijat voivat hankkia YTO-osaamista ajasta ja paikasta riippumatta. Oppimisympäristöön luodaan pelillisiä elementtejä, jotka kannustavat opiskelijaa oppimaan ja etenemään opinnoissaan (Osaamismerkit eli Open Badge Factory). Pelillistetyn oppimisympäristön avulla opiskelijan on helpompi hahmottaa laajoja opintokokonaisuuksia, arvioida osaamistaan ja asettaa itselleen välitavoitteita. Erityisesti huomioidaan erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja heidän tarpeensa YTO-opintojen läpäisemiseksi. Kehittämistyössä opiskelijat ovat aktiivisesti mukana tuomassa näkökulmiaan ja ideoitaan heitä innostavan ympäristön aikaansaamiseksi. Oleellista on, että oppimisympäristön avulla opiskelijalla on selkeä käsitys siitä, mitä hänen on osattava eri osaamisen tasoilla (tyydyttävä, hyvä, kiitettävä), mitä tekemällä hän tarvittavan osaamisen hankkii, miten hän voi arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan ja miten hän osaamisensa näyttää. Sähköisen oppimisympäristön ensisijainen tarkoitus ei ole viedä oppimateriaalia verkkoon vaan opetusmateriaali voi olla sähköisen oppimisympäristön lisäksi fyysisenä kirjana tai muuna materiaalina, netissä jne.

4. Opiskelijat pilotoivat opettajan ohjauksessa sähköiseen oppimisympäristöön luotuja osaamismerkkikokonaisuuksia eri ympäristöissä (oppilaitos, itsenäinen suoritus, työelämä, työpaja). Pilotit käynnistyvät heti, kun aineistoa on saatu koottua riittävästi. Piloteissa ovat mukana eri-ikäiset ja osaamiseltaan eri vaiheissa olevat opiskelijat. Piloteista saatujen kokemusten perusteella aineistoa ja toteutusta kehitetään. Opettajan oikea-aikainen ohjaus on toteutuksen oleellinen osuus.

5. Benchmarkataan koulutuksen järjestäjiä, joilla havaitaan hankkeen aikana olevan hyviä ja toimivia sähköisiä oppimisympäristöjä ja valinnaisopintotarjottimia käytössään. Järjestetään vertaistutorointipäivät benchmarking-kumppanin/kumppaneiden kanssa. Päivien teemana on digitaaliset oppimisympäristöt oppimisen tukena. Päivien aikana oppilaitokset esittelevät omia mallejaan ja etsitään yhdessä ratkaisuja mahdollisiin ongelmakohtiin. Opitaan toinen toisiltaan. Esitellään hyviä käytäntöjä organisaatioiden johdolle heidän yhteisessä benchmarking-tapaamisessa.

6. Monipuolistetaan YTO-valinnaisopintotarjontaa. Tarpeista ja sisällöistä kerätään tietoa opiskelijoilta, työelämältä ja ammatillisten aineiden opettajilta. Saadun tiedon pohjalta luodaan yhdessä moniammatillisia ja projektimuotoisia valinnaisopintokokonaisuuksia, jotka ovat opiskelijoiden valittavissa opintotarjottimelta. Opiskelijoiden ja työelämän kanssa suunniteltujen yto-projektit ja näistä luodun avoimen ideapankin avulla lisätään opiskelijoiden motivaatiota ja sitoumista sekä vastataan työelämän osaamistarpeisiin entistä asiakaslähtöisemmin.

7. Arvioidaan hankkeen etenemistä ja toimenpiteiden onnistumista lukuvuosittain keväisin. Arviointi toteutetaan kolmiportaisesti: hanketoimijat, pilotteihin osallistuvat opettajat, opiskelijat ja työelämä sekä hankkeen ohjausryhmä

8. Levitetään hankkeen tuloksia paikallisissa, alueellisissa ja valtakunnallisissa seminaareissa ja muissa tilaisuuksissa sekä benchmarking-verkostoissa.

Hankkeen konkreettisena tuloksena:

1. syntyy työelämän näkökulmat ja erilaiset opiskelijat huomioiva sähköinen avoin, kaikkien saatavilla oleva yhteisten tutkinnon osien oppimisympäristö, jonka avulla
- opiskelijoilla on mahdollisuus kehittää osaamistaan entistä joustavammin
- opiskelijalla on mahdollisuus oppia ajasta ja paikasta riippumatta
- opiskelija voi arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan (itsearvioinnin työkalut)
- opiskelijan osaaminen voidaan tunnistaa
- opiskelija voi tehdä osaamisensa näkyväksi (osaamismerkit)
2. yhteisten tutkinnon osien valinnaisopintotarjonta sähköisellä opintotarjottimella kaikkien opiskelijoiden valittavana
3. uudet moniammatilliset, projektimuotoiset yhteisten tutkinnon osien valinnaisopintokokonaisuudet

Pelillistetyn, työelämän näkemykset huomioivan oppimisympäristön myötä opiskelijoiden motivaatio YTO-opintojen opiskeluun kasvaa, läpäisy paranee ja siirtyminen työelämään helpottuu ja nopeutuu. Sähköisen oppimisympäristön avulla YTOjen opiskelu ei ole riippuvainen ajasta ja paikasta, mikä helpottaa varsinkin aikuisten opiskelijoiden YTOjen opiskelua työssäkäynnin ohella /työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteydessä ja edistää siten koko tutkinnon suorittamismahdollisuuksia.

Sähköisten oppimisympäristöjen pilotoinnin kautta opiskelijoiden ja opettajien digitaaliset valmiudet ovat parantuneet.

Reformin vaatima valinnaisuus toteutuu YTOjen osalta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Sedussa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat osallistuvat hankkeessa luotavan oppimisympäristön kehittämiseen. Toisessa vaiheessa opiskelijat ovat mukana pilotoimassa oppimisympäristöä osana YTO-opintojaan. Hankkeessa syntyvän oppimisympäristön sekä valinnaisopintotarjonnan käyttäjiä ovat opiskelijat.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat myös yhteisten tutkinnon osien opettajat, jotka avaavat osaamistavoitteita alakohtaisesti yhteistyössä ammatillisten opettajien ja työelämän kanssa, kehittävät oppimisympäristöä sekä pilotoivat hankkeessa luotavaa oppimisympäristöä osana opettamaansa YTO-osa-aluetta.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat osaltaan opinto-ohjaajat, jotka hyödyntävät ohjauksessaan sähköisen oppimisympäristön ja valinnaisopintotarjonnan mahdollisuuksia.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat myös työelämän edustajat ja ammatillisten aineiden opettajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä yhteisten tutkinnon osien sisältöjen avaamisessa sekä työpaikalla tapahtuvan YTO-oppimisen opinnollistamisessa.

Arvio hankkeeseen osallistuvista henkilöistä:
Opiskelijat: 205
Opinto-ohjaajat: 14
Opettajat: 58
Päälliköt ja johtajat: 8
Työelämän edustajat: 17

Arvio osallistujien henkilötyöpäivistä koko hankkeen keston ajalta:
Opiskelijat: 615 päivää
Opettajat: 183 päivää
Opinto-ohjaajat: 18 päivää
Päälliköt ja johtajat: 14 päivää
Työelämä: 7 päivää

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat muut ammatilliset oppilaitokset, jotka voivat ottaa käyttöönsä hankkeessa luotuja malleja ja menetelmiä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 216 948

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 216 948

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 289 265

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 289 265

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Vimpeli, Ähtäri, Alajärvi, Soini, Lapua, Teuva, Karijoki, Lappajärvi, Kauhajoki, Kauhava, Kurikka, Seinäjoki, Isojoki, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 17

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 302

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suorittamatta jääneitä yhteisiä tutkinnon osia on tilastollisen otoksen mukaan Sedussa yhtä paljon nais- ja miesopiskelijoilla. Hankkeessa luotavien sähköisten oppimisympäristöjen odotetaan nostavan motivaatiota yhteisten tutkinnon osien suorittamiseen, apuna pelillisyys ja yksilöllinen etenemismahdollisuus.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa luotavat sähköiset oppimisympäristöt soveltuvat yhtä hyvin molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 5
Sähköiset oppimisympäristöt vähentävät paperin kulutusta. Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Ei merkittävää vaikutusta. Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Ei Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 5
Paperin käytön väheneminen vähentää myös syntyvää jätettä. Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 3
Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 5
Opiskelijoiden digiosaaminen ja sähköisten ympäristöjen käyttö siirtyy valmistumisen myötä työelämässä hyödynnettäväksi. Sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Kestävä kehitys osaamistavoitteisiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehitettävä sähköinen oppimisympäristö on nimenomaan aineeton tuote.
Liikkuminen ja logistiikka 5 4
Sähköiset oppimisympäristöt mahdollistavat oppimisen ajasta ja paikasta riippumatta. Hankkeessa luotavan opintotarjonnan kautta on myös mahdollista valita opintoja ilman, että tarvitsee siirtyä toiseen opetuspisteeseen tai toiselle paikkakunnalle.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Opiskelu sähköisissä ympäristöissä mahdollistaa etenemisen omaan tahtiin omien tavoitteiden ja edellytysten mukaisesti. Pelillisyys lisää oppimismotivaatiota ja edistää opintojen läpäisyä. Hyvinvoinnin edistäminen sisältyy yhteisten tutkinnon osien osa-alueen Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen osaamistavoitteisiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeessa luotavat tuotteet soveltuvat yhtä hyvin pojille kuin tytöille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 5
Sähköiset oppimisympäristöt luovat kaikille opiskelijoille (niin nuoret kuin aikuiset, eri paikkakunnalla asuvat) tasavertaiset mahdollisuudet opiskeluun. Se tuo opetukseen ja ohjaukseen myös tasalaatuisuutta. Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus sisältyy useisiin yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden osaamistavoitteisiin: - Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen - Työelämässä toimiminen - iestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Kulttuuriympäristö 0 5
Kulttuuriympäristö sisältyy useisiin yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden osaamistavoitteisiin: - Kestävä kehitys - Taide ja luova ilmaisu - Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Ympäristöosaaminen 0 5
Yhteisten tutkinnon osien osa-alueeseen sisältyy kestävä kehitys ja sitä kautta ympäristöosaaminen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

YTO-Areena-hankkeen päätavoitteena oli monipuolistaa opiskelijan mahdollisuuksia hankkia ja osoittaa yhteisten tutkinnon osien (YTO) osaamista yksilöllisesti ja joustavasti opiskelijan lähtökohdat huomioiden. YTO-Areena-hanke haluttiin toteuttaa, jotta tuensaaja, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu, voisi vastata vuoden 2018 alussa voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin vaatimuksiin kattavasti ja laadukkaasti sekä levittää syntyneitä käytänteitä muille koulutuksenjärjestäjille valtakunnallisesti.

Hankkeen tuloksena Seduun on syntynyt joustava ja yksilöllinen yhteisten tutkinnon osien toteutusmalli ryhmämuotoisen lähiopetuksen rinnalle. Hankkeessa on luotu ja pilotoitu YTO-opintojen itsearviointilomakkeet, osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytänteet, kaikkia Sedun perustutkinto-opiskelijoita palveleva verkko-oppimisympäristö, YTO-valinnaisopintotarjotin sekä joukko muita yhteisten tutkinnon osien oppimista ja opetusta tukevia materiaaleja ja malleja. Hankkeen tuotokset ovat hankkeen päättyessä siirtyneet osaksi tuensaajan normaalia toimintaa. YTO-Areenan avulla Sedu voi tarjota opiskelijoilleen yksilöllisiä ja joustavia tapoja yhteisten tutkinnon osien opiskeluun. Toteutukset on suunniteltu siten, että ne samalla vahvistavat opiskelijoiden jatkuvan oppimisen taitoja ja digitaalisten työvälineiden käyttötaitoja.

Hankkeen tuotokset on julkaistu Opetushallituksen avointen oppimateriaalien palvelussa www.aoe.fi. Lisäksi tuotokset on koottu avoimeen verkkoportaaliin yto-areena.sedu.fi. Verkkoportaaliin on myös laadittu kattava kirjallinen esittely tuotoksista ja hankkeen toiminnasta.