Hankekoodi: S21268
Hankkeen nimi: SOPU - Sujuvat omat polut
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.10.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun seudun koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0992445-3
Jakeluosoite: PL 213
Puhelinnumero: +358 40 141 5140
Postinumero: 90101
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.osao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niko Finnilä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepalvelupäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: niko.finnila(at)osao.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +35850 317 4648
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
SOPU – Sujuvat omat polut -verkostohankkeen taustalla on ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden opiskelijoiden määrän kasvu ja korkea nuorisotyöttömyys. Hankkeen keskeisin kohderyhmä on ammatillisen koulutuksen opiskelijat, keskeyttämisuhan alla olevat ja ammatilliseen koulutukseen hakeutuvat.
SOPU-hankkeen tavoitteena on HOKS (henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma) -ohjausprosessin mallintaminen ja kehittäminen. Ohjauksellista HOKS- ja eHOKS-prosessia kehitetään uuden ammatillisen koulutuksen lainsäädännön mukaiseksi, huomioiden reformin tuomat rakenteelliset muutokset. Tavoitteena on opiskelijan sujuva yksilöllinen eteneminen opintopolullaan. Opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin ei pystytä tällä hetkellä riittävässä määrin vastaamaan – erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä kasvaa ja toisaalta osa opiskelijoista haluaa valmistua nopeammassa aikataulussa. Hankkeessa osatoteuttajat arvioivat jo aiemmin kehitetyn vapaaehtoisuuteen perustuvan K2K-toimintamallin soveltamista opiskelijan tueksi erilaisissa koulutuksellisissa siirtymävaiheissa. Yhteisissä hanketavoitteissa tullaan hyödyntämään myös muissa aiemmissa hankkeissa kehitettyjä sujuvia yksilöllisiä opintopolkuja mahdollistavia ratkaisuja.
Hanke kehittää hakeutumisvaiheen ohjausta. Tulevaisuudessa jatkuvasta hausta siirrytään joustavampaan, ympärivuotiseen sisäänottoon kaikilla koulutuksen järjestäjillä, mikä vaatii opintojen rakentumisen mallintamista. Osana jatkuvaa hakua kehitetään yksilöllistä koulutukseen tutustumismallia ja samalla luodaan ohjauksellinen toimintamalli joustavaan sisäänottoon. Yksilöllinen koulutukseen tutustumismalli vähentää keskeyttämisiä ja auttaa valitsemaan oikean ammattialan.
Hankkeessa parannetaan koulutuksella opetus- ja ohjaushenkilöstön ohjausosaamista ja koulutuksen järjestäjien välistä yhteistyötä sujuvien opintopolkujen mahdollistamiseksi.
Hanke toteutetaan tiiviinä hankeyhteistyönä Oulun seudun koulutuskuntayhtymän (Osekk), Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän (Riveria), Seinäjoen koulutuskuntayhtymän (SEDU), Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan sekä Oulun Palvelualan Opiston (OPAO) kesken.
Hankkeen kohderyhmänä ovat:
-ammatillisen koulutuksen opiskelijat erityisesti keskeyttämisuhan alla olevat sekä opinnoissa nopeasti edistyvät
-ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneet
-ammatillisen koulutuksen opettajat ja koko opiskeluhuoltohenkilöstö
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
-palveluverkostot kuten ohjaamot (Ohjaamo tarjoaa tietoa, tukea ja yksilöllistä ohjausta muun muassa koulutus-, harrastus- ja työllistymisasioissa alle 30-vuotiaille.) ja TE-palvelut
-työelämä, yritykset
-muut koulutuksenjärjestäjät
Hankkeen tuotteet tukevat myös alaikäisten opiskelijoiden huoltajien kasvatus- ja ohjausroolia tavoitteena tukea nuoren kasvua ammattilaisuuteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 949 683
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 873 724
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 155 944
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 063 487
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 43
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 22
Suunniteltu: 370
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Syrjäytymisen ehkäisy vähentää palveluntarvetta, ja säästää siten luonnonvaroja. Hankkeessa järjestetään Skype-palavereita ja -kokouksia, jotka vähentävät matkustelua. Hankkeessa suositaan sähköistä materiaalia ja digitaalisuutta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Hyödynnetään etäyhteyksiä verkostotapaamisissa ja hankkeen toimenpiteissä matkustamisen sijaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia/merkitystä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia/merkitystä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia/merkitystä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Suositaan sähköistä viestintää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia/merkitystä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Opiskelijoiden valmistuminen tukee ammattitaitoisen työvoiman siirtymistä työelämään ja takaa työvoiman riittävyyden. Hankkeessa parannetaan opiskelijoiden työelämävalmiuksia mm. uraohjauksella ja K2K-toiminnalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 9 |
Hankkeen tuloksena syntyy toimintamalleja, jotka kootaan pääsääntöisesti sähköisesti. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Hankkeessa suositaan Skype-palavereita ja –kokouksia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Toiminnassa mukana olevien opiskelijoiden hyvinvointi ja elämänhallinnan taidot kohenevat ja tulevaisuuskuva avartuu. Hankkeen toiminnalla ehkäistään syrjäytymistä, mikä edistää terveyttä. Tuloksena sosiaalinen yhteenkuuluvuus lisääntyy ja tulokset tukevat maahanmuuttajaopiskelijoiden maahan asettautumista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 9 |
Negatiiviset erot vähenevät. Miesten erot enemmän kuin naisten. Ulkomaalaistaustaiset opiskelijat kehittävät suomalaisen kulttuurin tuntemusta ja kielitaitoa. Erilaiset oppijat saavat tukea erilaisiin siirtymiin. Osan opiskelijoiden heikot opiskelemisen edellytykset paranevat. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Tukitoiminnot ulottuvat kouluyhteisön ulkopuolelle yhteiskuntaan. Maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille tukitoimintaa tarjotaan yhdenvertaisesti muihin opiskelijoihin nähden. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 7 |
Kulttuuriympäristön tuntemus välittyy maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kautta. Pohjois-Pohjanmaan maakuntasuunnitelman painoalueita on ”Toimenpiteitä toteutetaan myös erityistä tukea tarvitsevien sekä koulutuksessa aliedustettujen ryhmien (mm. poikien, miesten, etnisten vähemmistöjen) osaamisen kehittämistä ja tutkinnon suorittamista esim. erilaisten koulutuksellisten kokeilujen avulla.” | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 5 |
Tuetaan ulkopaikkakuntalaistan ja maahanmuuttajaopiskelijoiden ympäristön tuntemista. |
Sujuvat omat polut, SOPU, -hanke kehitti (1.4.2018 -31.10.2020) ammatillisen koulutuksen ydinprosesseja. Hanke on vahvistanut monipuolisesti opiskelijoiden yksilöllisen urapolun ohjausprosessien toteuttamista. SOPU-hanke mallinsi henkilökohtaistamiseen liittyviä ohjausprosesseja monipuolisesti sekä kuvasi ammatilliseen koulutukseen ohjauksellista hakeutumisvaihetta. Hanke toteutti kehittämistyötä asemoiden sen koulutuksen järjestäjien strategisen kehittämistyön rinnalle, tämä tuki hankkeen toteuttamista ja myös hanketulosten levittämistä. Hanke toteutettiin hankeorganisaatioiden tiiviillä yhteistyöllä. Hankkeessa otettiin aktiivisesti palautetta koko hankkeen ajan opetus- ja ohjaushenkilöstöltä sekä hakeutujilta ja opiskelijoilta. mutta myös oppilaitosten johdolta.
Hankkeen tuloksena kehitettiin ohjaukselliseen HOKS-prosessiin sekä joustavaan sisäänottoon viisi valtakunnallista mallia sekä viisitoista alueellista käytännettä. Ammatillisen koulutuksen henkilökunnan ohjausosaamista vahvistettiin materiaalien sekä uusien toimintatapojen avulla. Hankkeessa järjestettiin mittavasti ja kattavasti koulutustilaisuuksia sekä kehitettiin myös mm. henkilökohtaistamiseen ja joustavaan sisäänottoon liittyviä lomakkeita. Opiskelijoiden tarpeen mukaisen ohjauksen ja tuen järjestämiseksi hanke pilotoi useita uudenlaisia ohjausmalleja, joita hyödynnetään myös hankeajan jälkeen ammatillisen koulutuksen opiskelijan tukena. Hankkeessa huomioitiin myös mm. opintojen aloitusvaiheen sisältö HOKS-prosessin käynnistämiseksi sekä kehitettiin myös yksilöllistä koulutukseen tutustumismallia osuvan koulutusalan valitsemiseksi. Hanke teki myös aktiivista yhteistyötä paikallisten ohjaamoiden kanssa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin valtakunnallisen koordinoivan hankkeen Zoomin vertaisarviointitilaisuuksia, hankkeen malleja arvioitiin myös Opetushallituksen asiantuntija-arvioinneissa. SOPU-hanke teki aktiivista yhteistyötä muiden hankkeiden kanssa sekä alueellisesti että paikallisesti. Hankkeen mallit ja käytänteet ovat aktiivisessa käytössä sekä hankeorganisaatioissa, että muilla koulutuksenjärjestäjillä. Kaikki Sujuvat omat polut- hankkeen valtakunnalliset mallit ja alueelliset käytänteet ovat sähköisesti esillä Saku ry:n Menetelmäpankissa, niistä on tehty myös helppokäyttöisiä koosteita Thinglink-alustalla. https://arjenarkki.fi/menetelmapankki/hankkeet/1705 ja https://hyvinvoivaamis.fi/beta/menetelmapankki/hankkeet/1705 Hankkeen tuloksia hyödynnetään jatkossa myös muiden jo alkaneiden ohjaushankkeiden toimissa. Hankkeen toteutti Koulutuskuntayhtymä OSAO, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän (Riveria), Seinäjoen koulutuskuntayhtymän (SEDU), Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan sekä Oulun Palvelualan Opiston (OPAO).