Hankekoodi: S21271
Hankkeen nimi: Liito-hanke
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 30.6.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kirkkopalvelut ry
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0215281-7
Jakeluosoite: Järvenpääntie 640
Puhelinnumero: 0404828390
Postinumero: 04400
Postitoimipaikka: Järvenpää
WWW-osoite: http://www.seurakuntaopisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Helena Eila Markkanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: helena.markkanen(at)seurakuntaopisto.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504005084
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Liito on ammatillisen koulutuksen ja työpajatoiminnan yhdistelmä, missä aidossa yläkoulun oppimis- ja työympäristössä ammatillisen koulutuksen opiskelija tai työkokeilija voi vastuuopettajansa ja ohjaajansa tuella yhteistyössä koulun henkilökunnan ja verkostojen kanssa ohjata yläkoulun oppilaille yhdessä sovittua toimintaa niin koulun aikana kuin koulun jälkeen. Toimintaan osallistuvat nuoret voivat myös itse vaikuttaa ohjaustoiminnan sisältöön. Välillisenä vaikutuksena hankkeessa on kouluviihtyvyyden paraneminen ja yhteisöllisyyden lisääntyminen yläkoulussa.
Liito-hankkeen tavoitteena on kehittää menetelmä toteuttaa ammatillista koulutusta ja nuorten työkokeilua yhteisessä oppimisympäristössä. Menetelmässä nuorille mahdollistuu yksilöllinen, työvaltainen koulutuspolku, jonka puitteissa voi perehtyä laaja-alaisesti ohjaustoiminnan arkeen ja vaatimuksiin , ammatillisiin opintoihin sekä omiin mahdollisuuksiin opiskella ohjaustoimintaa sisältävä tutkinto eri oppimisväyliä hyödyntäen. Tavoitteena on ammatillisen koulutuksen tutkinnon tai sen osien suorittaminen sekä työkokeilunuorten oman opiskelupolun löytyminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen.
Liito-hanketta hallinnoi Kirkkopalvelujen ylläpitämä Seurakuntaopisto. Hankekumppanina on Järvenpään kaupunki ja sen toimialat: perusopetus, nuorisopalvelut, ohjaamo, nuorten työpajat, liikuntapalvelut ja maahanmuuttajapalvelut.
Liito-hankkeessa mallinnetaan toimintamalli eri toimijoiden uudenlaisesta yhteistyöstä. Mallia voidaan laajentaa ohjausalan lisäksi muillekin ammatillisille aloille nuorten tutkinnon suorittamisen edistämiseksi, koulutuspolun löytämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Hankkeen ensisijaisena kohderyhminä ovat Liito-ryhmään osallistuvat opiskelijat Seurakuntaopistolta ja työkokeilijat Järvenpään nuorten palveluista. Hanke kohdistuu myös osallistuviin organisaatioihin, jotka kehittävät yhteistyötään ja tuottavat Liito-toimintamallin. Järvenpään kaupungista mukana ovat perusopetus, nuorisopalvelut, ohjaamo, nuorten työpajat, liikuntapalvelut sekä maahanmuuttajapalvelut. Kirkkopalvelut ry/Seurakuntaopistosta hankkeessa mukana on nuva-tiimi Järvenpäästä.
Perusopetuksen oppilaat ja opettajat, erityisesti maahanmuuttajataustaiset oppilaat oppimisympäristönä toimivissa kouluissa
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 78 351
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 480
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 111 930
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 109 257
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Järvenpää
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 16
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ekologinen kestävyys ei ole Liito -hankkeen ensisijainen päämäärä. Toiminnassa on kuitenkin merkitystä Järvenpään perusopetuksen uudella opetussuunnitelmalla, jossa yhtenä painopisteenä on kestävä elämäntapa. Kirjatut tavoitteet määrittelevät osaltaan toimintaa, jotka Liitoryhmä voi perusopetuksen oppilaille toteuttaa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ei ole keskeistä tässä hankkeessa | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Luonnon monimuotoisuuteen vaikuttaminen ei ole hankkeessa keskeistä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Tähän asiaan vaikuttaminen ei ole hankkeessa keskeistä | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Tähän asiaan vaikuttaminen ei ole hankkeessa keskeistä | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Ks. ekologinen kehitys. Noudatetaan Järvenpään perusopetuksen uutta opetussuunnitelmaa ja annettuja ohjeita jätteiden lajittelusta ja kierrätyksestä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Tähän asiaan vaikuttaminen ei ole hankkeessa keskeistä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Tähän asiaan vaikuttaminen ei ole hankkeessa keskeistä | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään Liito toimintamalli. Toimintamalliin sisältyy Taito- ja osaamispassi, jonka avulla nuorten osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi ammatillista tutkintoa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Tähän asiaan vaikuttaminen ei ole hankkeessa keskeistä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Liito toiminnan tavoitteena on mahdollistaa yksilölliset oppimisenpolut, jolloin nuoren omalla motivaatiolla ja kiinnostuksenkohteilla on ratkaiseva merkitys. Mielekäs tekeminen, oppimisen oivallukset, omien asioiden edistymisen konkretisoituminen ovat osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Perusopetuksen oppilaiden näkökulmasta harrastaminen ja kohti kokonaiskoulupäivää pyrkiminen ovat keinoja ehkäistä syrjäytymistä ja esimerkiksi vähentää yläkouluikäisten yksinäisyyden tunnetta. Liitoryhmän toiminnan avulla ehkäistään myös koulukiusaamista.Perusopetuksen henkilökunnan työtaakkaa ja kiireen tunnetta voidaan helpottaa tuottamalla ohjausta ja ohjausosaamista osaksi peruskoulun arkea. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Liito -hankkeessa tasa-arvo ei ole suoraa kehittämistyön tavoitteena, vaan se on oletusarvo. Toisaalta maahanmuuttajataustaisten Liitoon tulevien opiskelijoiden tai työkokeilijoiden avulla pyritään huomioimaan entistä paremmin maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten erityistarpeet ohjaustoiminnassa ja harrastamisessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Liito ryhmäläiset ovat keskenään tasa-arvioisia ja -vertaisia eri statuksistaan huolimatta. Ryhmän käynnistyessä panostetaan heidän ryhmäyttämiseensä ja pyritään löytämään synenergiahyödyt erilaisesta osaamisesta ja kokemuksesta, jotta ryhmässä on. Sama näkemys ohjaa myös heidän toteuttamaansa toimintaa koulun oppilaille huomioiden yksilöiden erityistarpeet voidakseen osallistua toimintaan. Hankkeessa pyritään edistämään maahanmuuttajataustaisten nuorten yksilöllisiä opinpolkuja sekä maahanmuuttajanuorten mahdollisuutta ohjaajuuteen ja sitä kautta kehittää kotoutumista. Hankkeessa tehdään yhteistyötä Järvenpään maahanmuuttajapalvelujen ja Seurakuntaopiston maahanmuuttajakoulutuksen kanssa. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 7 |
Liito ryhmäläiset toteuttavat ohjaustoimintaa myös muualla, kuin oppilaitoksen seinien sisäpuolella. Näin oppilaita tutustutetaan myös omaan ympäristöönsä ja opetetaan heitä hyödyntämään ja nauttimaan erilaisia Järvenpään mahdollisuuksista vapaa-ajan toimintaan. Lisäksi liito -ryhmäläiset osallistuvat perusopetuksen opetussuunnitelmaan kirjatun kulttuuripolun toteuttamiseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Ympäristöosaaminen ei ole suoraa Liitohankkeen tavoitteissa. Mahdollinen ympäristöosaaminen näyttäytyy klubitoiminnan sisällöissä. |
Liito-hanke toteutettiin Kirkkopalvelujen ylläpitämän Seurakuntaopiston hallinnoimana yhteistyössä Järvenpään kaupungin ja sen toimialojen kanssa vuosina 2018-2019. Hankkeen tavoitteena oli yhdistää ammatillista koulutusta ja työpajatoimintaa aidossa yläkoulun oppimis- ja työympäristössä. Liito-hankkeessa oli palkattuna kaksi työntekijää; pedagogisesta vastuusta huolehtinut vastuuopettaja ( 60 %), sekä arjen toimintojen suunnittelusta ja toteutuksesta vastannut ohjaaja.
Hankkeeseen osallistui lukuvuoden 2018-2019 aikana 21 henkilöä, jotka toimivat Liito-ohjaajina Koivusaaren koulussa Järvenpäässä eri pituisia jaksoja. Liito-ohjaajat valikoituivat sekä Seurakuntaopiston kasvatus- ja ohjausalan opiskelijoista (11) että Järvenpään kaupungin Ohjaamon kautta alasta kiinnostuneista työkokeilijoista (10).
Liito-ohjaajat toteuttivat perusopetuksen nuorille erilaista ohjaustoimintaa yhteistyössä koulun henkilökunnan kanssa koulupäivän aikana ja sen jälkeen. Liito-jakson aikana Liito-ohjaajille mahdollistui yksilöllinen, työvaltainen koulutuspolku, jossa he perehtyivät laaja-alaisesti ohjaustoiminnan arkeen ja vaatimuksiin , ammatillisiin opintoihin sekä omiin mahdollisuuksiin opiskella ohjaustoimintaa sisältävä tutkinto eri oppimisväyliä hyödyntäen.
Hankkeen aikana työkokeilijoita siirtyi jatkuvan haun kautta ammatillisten perustutkintojen tutkinnonsuorittajiksi. Hankkeessa kehitetyn työ- ja osaamispassin avulla heidän työkokeilussa saavuttama osaaminen tunnistettiin. Hankkeessa mukana olleet opiskelijat suorittivat hankkeen ohjaustoiminnoissa lukuisia näyttöjä nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan tai nuoriso- ja yhteisöohjaajan perustutkintoon.
Liito-toiminnan välillisinä vaikutuksina on ollut perusopetuksen oppilaiden kokema kouluviihtyvyyden parantuminen ja turvallisuuden tunteen kasvu. Perusopetuksen henkilökunta on kokenut Liito-toiminnan vähentäneen heidän kokemaansa työtaakkaa oppilaille tarjottujen välituntitoimintojen ansiosta.
Hankkeessa kehitettyä toimintamallia ammatillisen koulutuksen ja työkokeilun yhdistämisestä jatketaan ja edelleen kehitetään hankekauden jälkeen Järvenpäässä.