Hankekoodi: S21295
Hankkeen nimi: KETTU - Ketterä uraohjaus osaksi ammatillista koulutusta
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2018 ja päättyy 31.10.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Koulutuskeskus Salpaus kuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0993644-6
Jakeluosoite: Paasikivenkatu 7
Puhelinnumero: 03 828 11
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.salpaus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Salminen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.salminen(at)salpaus.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447080645
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen päätavoite on antaa toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön paremmat valmiudet tarjota opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden ja taitojen mukaista uraohjausta koko opintojen ajan. Välillisenä tavoitteena on toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden työelämävalmiuksien ja -taitojen parantuminen, opinnoista eroamisen vähentyminen sekä nuorten työllisyyden paraneminen.
Hankkeen toimenpiteet on jaettu kahteen toimenpidekokonaisuuteen:
Toimenpidekokonaisuus 1: Ammatillisen oppilaitoksen ohjaus- ja opetushenkilökunnan uraohjaustaitojen tukemisen kehittämistoimet
Toimenpidekokonaisuus 2: Toimenpiteet uraohjauksen integroimiseksi osaksi ammatillista koulutusta
Hankkeen tulokset
1. Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön uraohjausvalmennuksen koulutusohjelma, joka sisältää ammattitaitovaatimukset sekä henkilöstön henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS); osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen, tavat hankkia puuttuvaa osaamista 70-20-10 -mallilla, osaamisen arviointitavat.
2. Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen on kehittynyt.
3. Uraohjausmallin kuvaus.
4. Uraohjausmalli käytössä opiskelijoiden opetuksessa ja ohjauksessa.
5. Kokemuksia erilaisista toimintamalleista.
6. Uraohjauksen uudenlaiset toimintatavat ovat käytössä osana ammatillista koulutusta.
7. Nuorten työllistymisvalmiudet parantuneet.
Hankkeen ensisijaiset kohderyhmät ovat 1) ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä 2) ammatillisessa koulutuksessa olevat opiskelijat.
Hankkeen välillinen kohderyhmä ovat Päijät-Hämeen alueen
- toisen asteen opinnot keskeyttäneet
- vailla tutkintoa olevat alle 25-vuotiaat
- sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen suorittaneet työttömät työnhakijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 439 362
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 408 097
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 570 589
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 527 937
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Asikkala, Orimattila, Hartola, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 198
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeen ydintoiminta ei ole luonnonvarojen käytön kestävyyden kehittäminen. Hankkeeseen osallistuvat organisaatiot noudattavat kuitenkin kukin osaltaan toimistotyöhön liittyviä kestävän kehityksen periaatteita, kuten tulostuksen ja energiankulutuksen seuranta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Tämä ei ole hankeen ydintoimintaa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Tämä ei ole hankeen ydintoimintaa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Tämä ei ole hankeen ydintoimintaa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Tämä ei ole hankeen ydintoimintaa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeen ydintoiminta ei ole vähentää materiaalin tuotantoa ja jätteen syntymistä. Hankkeeseen osallistuvat organisaatiot noudattavat kuitenkin kukin osaltaan toimistotyöhön liittyviä kestävän kehityksen periaatteita, kuten tulostuksen ja energiankulutuksen seuranta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen ydintoiminta ei ole edistää uusiutivien energialähteiden käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen toimijat sekä hankkeen kohderyhmät ovat paikallisten elinkeinojen palveluiden käyttäjiä. Hankkeessa tehdään yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa ja tavoitellaan nuorten työllistymistä paikallisiin yrityksiin toimialariippumattomasti. Hanke keskittyy vahvasti Päijät-Hämeen alueelle, joten sillä on positiivinen vaikutus paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehitymiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa kehitetään ja tuotteistetaan ketterän uraohjauksen malli ammatilliseen koulutukseen sekä uraohjauksen valmennusohjelma. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeen ydintoiminta ei ole logistikan energiatehokkuuden kehittäminen. Hanke kuitenkin huomioi toiminnassaa myös tavoitteen vähentää turhaa liikkumista uusiutumattomia luonnonvaroja energianlähteenään käyttävillä kulkuvälineillä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 7 |
Hankkeen ydintavoite kytkeytyy nuorten työllistymiseen. Työllistymistaitojen kehittäminen tarkoittaa myös sosiaalisten taitojen kehittämistä ja sitä kautta myös sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeen ydintavoite ei ole edistää tasa-arvoa. Hanke kuitenkin arvioi toimintaansa myös sukupuolinäkökulmasta, kts. aiemmin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Hankkeen toiminnassa kulttuurinen ja yhteiskunnallinen tasavertaisuus on mukana itsestäänselvyytenä: ammatillinen koulutus on jo nyt monikulttuurista sekä yhteiskunnan eri luokat läpileikkaavaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen ydintoimintaa ei ole kulttuuriympäristön kehittäminen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen ydintoimintaa ei ole ympäristöosaamisen lisääminen. |
Hankkeessa kehitettiin uraohjauksen malli toisen asteen ammatilliseen koulutukseen. Uraohjauksen malli sisältää hakeutumisvaiheen ohjauksen, opintoihin orientoitumisen, henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (sis. urasuunnitelma), urasuunnittelutaitojen tukemisen, enemmän tukea tarvitsevan opiskelijan uraohjauksen, työelämään pääsyn tukemisen, jatko-opinto-ohjauksen, yrittäjyyskasvatuksen sekä jälkiohjauksen (valmistumisen jälkeen).
Hankkeen tuloksena syntyi Urakettu-uraohjausvalmennussarja ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Opetus- ja ohjaushenkilöstö sai hankkeen toteuttamista valmennuksista ja työpajoista lisää uraohjausosaamista sekä kokemusta uraohjauksen toteuttamisesta esim. työnhakutyöpajojen, rekrytointitapahtumien sekä jatko-opintopajojen kautta.
Hankkeessa tuotettiin myös uraohjauksen malli ammatilliseen koulutukseen, joka sisältää uraohjauspalveluiden visuaalisen mallinnuksen, uraohjauksen käsikirjan sekä materiaalipankkina toimivan uraohjaajan työkalupakin (Moodle-kurssi).
Hankkeeseen osallistuneissa oppilaitoksissa on kartoitettu ja mallinnettu kunkin omat uraohjauspalvelut, joita kukin toteuttaa omien prosessiensa kautta. Keskeistä kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa on henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS:iin sisältyvän opiskelijan urasuunnitelman rakentaminen kautta opintojen. Sitä tukevat mm. uraohjaukseen liittyvät verkkokurssit, työpajat ja erilaiset tapahtumat.
Hankkeessa kokeiltiin uraohjauksen menetelmistä uraohjauksen palveluständejä, työnhakupajoja, jatko-opintopajoja sekä erilaisia työelämän ja opiskelijoiden yhteisiä päiviä. Lisäksi tuotettiin ohjausmateriaalia opiskelijoille, esimerkiksi videoita visuaalisen CV:n ja HOKS:n urasuunnitelman tekemisestä sekä kuvattiin 32 eri perustutkinnon luontevimmat jatko-opintopolut. Näistä vakiintuivat käyttöön esimerkiksi SDO:n vuosittainen Duunittamo-tori -rekrytointitapahtuma, Pajulahden työelämäfoorumit sekä Koulutuskeskus Salpauksen HOKS:n päättökeskustelu, Ohjauspiste Suunta ja Tiitus-työnhakupalvelu. Lahden kansanopistolla kehiteltiin pienelle ammatillisen koulutuksen järjestäjälle soveltuva tapa muokata urasuunnitelmaa työelämäkokemusten avulla.
Sadat opiskelijat osallistuivat hankkeen järjestämiin työpajoihin ja tapahtumiin sekä opiskelivat urataitoja mm. hankkeen tuottamilla verkkokursseilla.