Hankekoodi: S21298
Hankkeen nimi: Avoimet ammatilliset opinnot
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Turun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0204819-8
Jakeluosoite: Yliopistonkatu 27 A
Puhelinnumero: 02 330 0000
Postinumero: 20100
Postitoimipaikka: Turku
WWW-osoite: http://www.turku.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Matti Mäkelä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektitoimiston päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: matti.makela(at)turku.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0449073166
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Avoimet ammatilliset opinnot -hankkeen tavoitteena on selvittää, mitä AAVA-hankkeessa vuosina 2015–18 kehitetyn Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun (www.avoimetammatillisetopinnot.fi) laaja valtakunnallinen käyttöönotto edellyttää testaamalla palvelun käyttöönottoa ammatillisten oppilaitosten laajassa kumppanuusverkostossa. Tavoitteena on kehittää palvelua yhteisten ja ammatillisten tutkinnon osien suorittamisen mahdollistamiseksi sekä kehittää ja testata palvelun käyttöönottoa tukevia toimintamalleja ja yhteistyömuotoja sujuvien siirtymien mahdollistamiseksi.
Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun käyttöönoton testaaminen toteutetaan valtakuntaa kattavasti edustavien pilottiorganisaatioiden toimesta. Käyttöönoton tukena toimivat käyttöönoton kokemuskouluttajat – organisaatiot, jotka ovat AAVA-hankkeessa kehittäneet palvelukonseptin ja ottaneet sen käyttöön. Kaikki toteuttajaorganisaatiot kehittävät palvelun käyttöönottoa tukevia toimintatapoja yhdessä osana asiakaslähtöisten digitaalisten henkilökohtaistamista tukevien palvelujen, kuten eHOKSin, kehittämistyötä.
Hankkeen toimenpiteet Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun valtakunnallisen käyttöönoton edellytysten selvittämiseksi toteutetaan seuraavien teemakokonaisuuksien alla:
- Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun käyttöönoton testaaminen ja laajentaminen
- Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun kehittäminen yhteisten tutkinnon osien ja ammatillisten tutkinnon osien opintokokonaisuuksien suorittamisen mahdollistamiseksi
- Sujuvia siirtymiä edistävien Avoimet ammatilliset opinnot -palvelua hyödyntävien toimintamallien ja yhteistyömuotojen kehittäminen
- Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun vaikuttavuuden ja laajan valtakunnallisen käyttöönoton edellytysten arviointi
- Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun valtakunnallinen markkinointi ja levittäminen
Hankkeen tuloksena saadaan tietoa Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun laajan käyttöönoton edellytyksistä ja sitä tukevista toimintatavoista, palvelun tuottajaverkosto laajenee ja palvelukonsepti kehittyy pilottiorganisaatioilta ja kohderyhmältä saatavan palautteen pohjalta. Tuloksena nuorilla ja aikuisilla eri puolilla Suomea on entistä paremmat mahdollisuudet hankkia opinnoissa ja työelämässä tarvittavaa osaamista joustavasti kaikille avoimia opintoja suorittamalla ja siirtyä sujuvasti omalla opintopolullaan eteenpäin. Oppilaitoksilla on puolestaan käytössään monipuolisemmat keinot tukea tutkinnon suorittajien henkilökohtaistamista ja yksilöllisten opintopolkujen toteuttamista käytännössä.
1.4.2018 alkava ja 31.7.2020 päättyvän hankkeen toteuttajaorganisaatiot ovat Turun kaupungin sivistystoimiala (hallinnoiva organisaatio), Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä, Länsirannikon Koulutus oy WinNova, Oulun seudun ammattiopisto OSAO, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria, Salon seudun ammattiopisto ja Vantaan ammattiopisto Varia.
Hankkeen kohderyhmänä ovat oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä oppilaitosten ulkopuolella nuorten ja aikuisten ohjaamisesta vastaavien tahojen henkilöstö, jotka osallistuvat käytäntöjen, toiminta- ja yhteistyömallien kokeiluun ja testaamiseen, joilla Avoimet ammatilliset opinnot -palvelua voidaan hyödyntää sujuvien siirtymien mahdollistamiseksi ja edistämiseksi.
Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun kehittäminen yhteisten ja ammatillisten tutkinnon osien suorittamisen ja sujuvien siirtymien mahdollistamiseksi -tavoitteen erityisenä välillisenä kohderyhmänä ovat alle 25-vuotiaat koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat nuoret.
Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat nuoret ja aikuiset,
- jotka haluavat hankkia opinnoissa ja työelämässä tarvittavaa ammatillista osaamista joustavasti etä- ja verkko-opintoina
- joilla on aikaisempaa osaamista, mutta jotka haluavat kehittää itseään ja/tai parantaa asemaansa työnhakijana
- jotka haluaisivat ja pystyisivät laaja-alaisten tutkintojen suorittamiseen
- joilla ei ole valmiuksia koko tutkinnon suorittamiseen
- jotka ovat aiemmin keskeyttäneet tai riskissä keskeyttää opinnot
- jotka ovat koulutuksen ja työelämän ulkopuolella
Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun laajan valtakunnallisen käyttöönoton ja sen hyödyntämistä tukevien käytäntöjen kehittämisen myötä hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat koulutusorganisaatiot eri puolilla Suomea, erilaiset nuorten kanssa toimivat organisaatiot, järjestöt, projektit, työvoimahallinto, paikallisen ja kansallisen tason viranomaistahot ja päättäjät sekä tiedotusvälineet ja niiden kautta ns. suuri yleisö.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 470 439
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 438 285
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 588 050
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 547 857
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 32
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 35
Suunniteltu: 750
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Hankkeen valtakunnallisen kumppanuusverkoston toiminnassa (kokoukset, koulutukset, sparraus, vertaiskehittäminen) suositaan mahdollisuuksien mukaan etäkokouksia ja webinaareja ym. etäyhteydenpitokeinoja matkustamisen sijaan. Hankehallinnossa hyödynnetään paperittoman toimiston käytäntöjä ja ympäristöjä (Office365 tai Moodle, keskeiset hallinnolliset ohjeet nauhoitteina). Hanketulosten tuotteistamisessa suositaan sähköisiä julkaisuja ja tuotteita (esim. sähköisen Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun kehittäminen edelleen). Hanketulosten markkinoinnissa ja levittämisessä hyödynnetään mahdollisimman paljon sosiaalisen median välineitä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Välillinen vaikutus perustuu edellisessä kohdassa kuvattujen toimenpiteiden (etäkokoukset, paperiton toimisto, sähköiset julkaisut) ilmastonmuutosta hillitseviin vaikutuksiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Välillinen vaikutus perustuu kohdassa Luonnonvarojen käytön kestävyys kuvattujen toimenpiteiden (etäkokoukset, paperiton toimisto, sähköiset julkaisut) ilmastonmuutosta hillitseviin vaikutuksiin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Välillinen vaikutus perustuu kohdassa Luonnonvarojen käytön kestävyys kuvattujen toimenpiteiden (etäkokoukset, paperiton toimisto, sähköiset julkaisut) ilmastonmuutosta hillitseviin vaikutuksiin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
Välillinen vaikutus perustuu kohdassa Luonnonvarojen käytön kestävyys kuvattujen toimenpiteiden (etäkokoukset, paperiton toimisto, sähköiset julkaisut) ilmastonmuutosta hillitseviin vaikutuksiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 0 |
Paperittoman toimiston ja sähköisten julkaisujen suosiminen vähentävät hankkeen tuotteena syntyviä materiaaleja ja jätteitä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 0 |
Hankkeen kaikessa toiminnassa suositaan mahdollisuuksien mukaan uusiutuvia energialähteitä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Hanke tukee paikallisen elinkeinorakenteen monimuotoisuutta testaamalla Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun käyttöönottoa valtakunnallisesti laajassa pilottiorganisaatioiden kumppanuusverkostossa tarjoten näin oppilaitoksille mahdollisuuden vastata paikallisen elinkeinoelämän nopeasti muuttuviin koulutustarpeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeessa testataan sähköisen Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun käyttöönottoa ja uusien kaikille avointen opintokokonaisuuksien valtakunnallisesti laajassa pilottiorganisaatioiden kumppanuusverkostossa eli kehitetään aineettomia tuotteita ja palveluita ammatillisen koulutuksen kentälle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Hankkeessa pyritään suosimaan verkostoissa etäkokouksia ja muita vastaavia yhteydenpitokeinoja matkustamisen sijaan. Tämä vähentää välittömästi hankkeessa tapahtuvan liikkumisen ympäristölle tuottamaa rasitusta. Lisäksi sähköisten julkaisujen suosiminen vähentää julkaisujen levittämiseen liittyvien logististen palveluiden tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hanke parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia ja vähentää koulupudokkuutta. Tutkimusten mukaan toisen asteen tutkinnon suorittaminen lisää keskimäärin työvuosia ihmisen elämän aikana 7-10 verrattuna pelkän perusasteen suorittamiseen. Tällä on huomattavia hyvinvointiin liittyviä vaikutuksia sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 7 |
Hankkeen yhteydessä kehitettävät hyvät käytännöt (palvelun käyttöönottoa edistävät toimeintamallit ja yhteistyömuodot) tullaan arvioimaan myös sitä silmällä pitäen, miten ne auttavat sukupuoleen liittyvien odotusten ja eri alojen sukupuolittuneisuuden purkamiseen. Kehittämistyössä tullaan myös ottamaan alakohtaisesti huomioon erityisesti aliedustetun sukupuolen tarpeet. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 8 |
Hanke tukee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta testaamalla kaikille avointen ammatillisten opintojen palvelun ja tarjonnan valtakunnallista käyttöönottoa tarjoten näin kenelle hyvänsä yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella etänä eri elämäntilanteissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 7 |
Hanke tukee uuden entistä laajemman älykkääseen resurssienkäyttöön ja jakamiseen perustuvan koulutuksenjärjestäjien yhteistyöverkoston kehittymistä ja toimintaa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Hyödyntäessään erilaisia ympäristön kestävyyden kannalta positiivisia toimintamalleja (etäkokoukset, paperiton toimisto, uudet oppimisympäristöt, sähköiset julkaisut jne.) hanke levittää ympäristöosaamisen käytäntöjä toteuttajaverkoston, kohderyhmän ja sidosryhmien käyttöön. |
Tämän hankkeen tavoitteena oli selvittää, mitä AAVA-hankkeessa vuosina 2015–18 kehitetyn Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun (www.aavo.fi) laaja valtakunnallinen käyttöönotto edellyttää testaamalla palvelun käyttöönottoa ammatillisten oppilaitosten laajassa kumppanuusverkostossa. Tavoitteena oli kehittää palvelua yhteisten ja ammatillisten tutkinnon osien suorittamisen mahdollistamiseksi, kehittää ja testata palvelun käyttöönottoa tukevia toimintamalleja ja yhteistyömuotoja sujuvien siirtymien mahdollistamiseksi sekä linkittää palvelu soveltuvin osin osaksi eHOKS-, Opintopolku.fi- ja Koski-palvelujen kehittämistyötä.
Hankkeen toimenpiteet Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun valtakunnallisen käyttöönoton edellytysten selvittämiseksi toteutettiin seuraavien teemakokonaisuuksien alla:
1. Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun käyttöönoton testaaminen ja laajentaminen
2. Palvelun kehittäminen yhteisten tutkinnon osien ja ammatillisten tutkinnon osien suorittamisen mahdollistamiseksi
3. Palvelun käyttöönottoa tukevien toimintamallien ja yhteistyömuotojen kehittäminen sujuvien siirtymien mahdollistamiseksi
4. Palvelun vaikuttavuuden ja laajan valtakunnallisen käyttöönoton edellytysten arviointi
5. Palvelun valtakunnallinen markkinointi ja levittäminen
Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun käyttöönotto kasvoi ja tuottajaverkosto laajeni. Palvelun laajaa valtakunnallista käyttöönottoa ja sujuvia siirtymiä avoimista opinnoista eteenpäin opinto- ja tutkintopolulla edistävät hyvät käytännöt tunnistettiin, kuvattiin ja otettiin käyttöön. Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin erilaisia ratkaisuja, miten palvelu ja sen avointen opintojen tarjonta saadaan osaksi oppilaitoksen osaamisen hankkimisen keinovalikkoa ja henkilökohtaistamisprosesseja sekä sitä tukevia digitaalisia palveluja. Avoimet ammatilliset opinnot -palvelukonsepti kehittyi pilottiorganisaatioilta ja kohderyhmältä saadun palautteen pohjalta.
Hankkeen tuloksena saatiin työstettyä selvitys ja toimenpide-ehdotukset Avoimet ammatilliset opinnot -palvelun avointen opintojen laajan valtakunnallisen käyttöönoton edellytyksistä sekä siitä, miten palvelu kytketään soveltuvin osin osaksi valtakunnallisia sähköisiä eHOKS-, Opintopolku- ja Koski-palveluja. Selvitys ja toimenpide-ehdotukset löytyvät osoitteesta: bit.ly/aavo2020.