Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Social Fund (ESF)

1 Project

Project code: S21317

Project name: GET A GOOD FEELING

Policy: 5. Social inclusion and combating poverty

Specific objective: 10.1. Improving the ability of those outside employment to work and function

Planned completion time: Start 1.8.2018 and end 31.7.2021

Operational status: Ended

Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment South Savo

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy

Organisation type: University of applied sciences

Business ID: 0115776-3

Street: PL 12

Telephone number: 029 469 6000 /vaihde

Postal code: 00511

City/town: Helsinki

Website: https://www.diak.fi

Project contact person's name: Marina Steffansson

Contact person's position in the organisation: Asiantuntija TKI

Contact person’s email address: marina.steffansson(at)diak.fi

Contact person's phone number: 040-1988149

Number of applicants or subsidy transfer:

3 Plan-specified summary of the project completion

The main purpose of the project is to develop new innovative model for activating NEET-young people (not in employment, education or training) (or those in a parallel situation) and for promoting the health and wellbeing of the target group in the future. The model promotes the experience of the participants’ wellbeing, a healthy living style and participation. The project tries to reach young people belonging to the target group and to identify the factors of motivation in exercising and physical activities. Goals in the long run are developing preventive services which support the participation and wellbeing of young people. The project evaluates systematically the outcomes of the activities in the project.
The main procedures/actions in the project are:
1. Developing the exercising-activating-model for young adults in cooperation with different actors
2. Evaluating the outcomes and costs of the exercising-activating- model and assessing the preconditions of the model
In this project young people take part in planning the activities and group activities in the project. The project serves training and guidance of different sports for those who are interested in sport-friend activities. Sport- activity also gives peer support for young adults. The project combines sport activities with living guidance and adopting healthy nutrition etc. Low threshold - services will also be connected with other kinds of activities which young adults are themselves interested in.
After the project the new model for young adults /NEET young people is in use in the city of Pieksämäki and it is applied in services promoting wellbeing and health. The health condition of the target group is improving, and the health differences are decreasing in the long run. Also, young adults’ experience of participation is strengthened and the living style in health and wellbeing issues is becoming better. They also feel more as active participants of their lives and of everyday life.
The partners in the project consist of municipal actors in physical education, health and social care, youth services and culture. The project cooperates also with non-profit organizations in the subject field.
The project implements and implants the exercising -model as a good practice locally and nationally.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Hankkeen kohderyhmänä ovat Pieksämäen kaupungin 16-29-vuotiaat NEET-nuoret (Neither in Education nor in Employment or Training), eli nuoret, jotka eivät opiskele, työskentele tai ole varusmies-palvelussa, kohderyhmään kuuluu myös nuorisotoimen alle 29-vuotiaat asiakkaat. OSUMA-hankkeessa arvioitiin, että vuonna 2014 Pieksämäellä olisi ollut n. 200 NEET-nuorta. NEET-nuoret ovat yleisemmin väliinputoajia palvelujärjestelmässä.

Muutoshakemus 3.11.2020
Hankkeen aikana on tullut esille, että toiminta on keskittynyt korjaamaan nuorten jo syntyneitä ongelmia. Hankkeen jatkoajalla tavoitteena olisi kehittää toimintaa enemmän ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi. Kohderyhmää laajennettaisiin jo opiskelemassa tai työelämässä oleviin 16-29 -vuotiaisiin nuoriin, jotka selkeästi tarvitsisivat elintapaohjausta ennaltaehkäisevästi ennen kuin putoavat syrjäytymisvaarassa olevien riskiryhmään tai hankkeen olemassa olevaan kohderyhmään. Nyt nämä nuoret ohjautuvat soten liikuntakoordinaattorille, mutta siellä toimiva elintapaohjaus ei tarjoa tälle kohderyhmälle riittävän usein toistuvaa intensiivistä ohjausta, jolla nuorten motivaatio pysyvään elintapojen muutokseen heräisi ja jatkuisi.
Uusi kohderyhmä ohjautuu edelleen liikuntaneuvontaan jo mukana olevien yhteistyökumppaneitten kautta, mutta kevennetyillä kriteereillä. Lisäksi keskustellaan vielä perheneuvolan terveydenhoitajien kanssa kohderyhmään kuuluvien nuorten vanhempien ohjaamisesta liikuntaneuvontaan.

4.2 Indirect target groups

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut palvelujärjestelmän toimijat, oppilaitosten, kolmannen sektorin eli järjestöjen ja vapaaehtoistoiminnan toimijat ja päätöksentekijät.

Välillisten kohderyhmien osaamista tuetaan tarjoamalla heille tietoa ja koulutusta liikunnan lääketieteellisistä vaikutuksista, terveyden edistämisestä liikunnan avulla sekä uusista matalan kynnyksen palveluista.

Hankkeen pääpaikkana toimii Pieksämäki, mutta yhteistyötä, verkostoitumista ja tiedottamista muihin kuntiin ja hankkeisiin edistetään hankeaikana. Hankkeen tuloksista tiedotetaan valtakunnallisesti.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 235 639

EU and State funding used: 216 460

Planned public funding (total): 336 627

Planned public funding used (total): 309 229

6 Geographical target area

Regions: Southern Savo

Subregions: Pieksämäki

Municipalities: Pieksämäki

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of participating companies

Planned: 0

Completed according to monitoring information: 0

7.2 Number of participating persons

Planned: 50

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: Yes
Hanke kohdistuu sekä nuoriin miehiin että naisiin ja sukupuolten väliset erot huomiodaan toiminnan suunnittelussa.Erityishuomio kohdistetaan kuitenkin nuoriin miehiin, koska nuorista, 15-29 vuotiasta syrjäytyneistä nuorista kaksi kolmasosaa on miehiä.
: Yes
Nuorten liikunta-aktivointimalli ja siihen liittyvät palvelut suunnitellaan niin, että ne soveltuvat sekä miehille että naisille. Tarvittaessa, jos esille nousee tarve kohdistaa palveluja erityisesti joko naisille tai miehille, toimintaa voidaan kehittää sen mukaisesti.
: No
Yhdenvertaisuus on yksi keskeinen näkökulma hankkeessa. Liikunta-aktivointimallia ja siihen liittyviä palveluja kehitetään asiakaslähtöisesti huomioimalla koko ajan sukupuolten välinen tasa-arvo.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 2
Hyvinvoinnin rakentuminen vertaistuen, ystävyyssuhteiden ja lisääntyneen osallisuuden muodossa
Liikkuminen ja logistiikka 0 2
Hankkeessa kehitetään jo olemassaolevilla sovelluksilla virtuaalisia toimintaympäristöjä ja -malleja asiakkaiden ja asiakkaita kohtaavien toimijoiden väliseen yhteydenpitoon ja yhteistyöhön.
Hyvinvoinnin edistäminen 6 7
Palvelujärjestelmää kehitetään kohderyhmään kuuluvien henkilöiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi: vähän liikkuvien ja inaktiivisten nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen.
Tasa-arvon edistäminen 5 7
Hankkeella edistetään kohderyhmään kuuluvien henkilöiden tasa-arvoa, palvelujen kohdentumista ja saatavuutta sekä valinnan mahdollisuuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 6
Hankkeen kehittämistoimenpiteillä vastataan osaltaan tarpeeseen palvelujen toteuttamiseksi kohdennetusti kohderyhmälle uudella tavalla.
Kulttuuriympäristö 3 4
Hankkeessa tuotettavat palvelumallit mahdollistavat kohderyhmään kuuluvien henkilöiden toimimisen omissa asuin- ja kulttuuriympäristöissään palvelujen tarpeesta huolimatta, mikä edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Final report summary

The Get a good feeling (Tsemppaa hyvä fiilis) project developed physical activity and healthy lifestyle service for socially excluded young people – or for NEET youth, as defined in the project. During the development process, the aspects regarding the encounter between young people and services brought up by the youth themselves were acknowledged. In addition to physical activity, the young people were comprehensively instructed on healthy lifestyle. The objective was to acquire as comprehensive view of the youths’ life situations as possible, including challenges and possibilities. Establishing mutual trust between the youth and the physical exercise instructor was the starting line for all cooperation.
During the definition process for the contents and operations of physical activity and healthy lifestyle service, it was considered how the activities of the service are targeted at young people and how much. However, it was understood at an early stage that none of the pre-existing models would work. Each young person needed their own personal, tailored combination included in physical activity and healthy lifestyle service. In addition, it was soon discovered that some youth had several issues in different sectors of life. These issues might have surfaced when the youth started their physical activity service. Before a young person was able to start exercising, these issues had to be addressed. This procedure developed into a method, in which several professionals from different fields worked together to improve the wellbeing of young people.
The effect of physical activity and healthy lifestyle service was comprehensively evaluated with both subjective and objective measurements. According to the evaluations, the average wellbeing of the youth participating in the service improved. The cost evaluation indicates that in spite of the fact that the physical exercise instructor met young people often the costs are significantly less than the costs of social exclusion found in earlier research. As the service change from treatment to prevention, the cost savings are likely to increase.
Evidence is a necessity for future decisions; to base the decision on facts, the costs and effects should be evaluated. The transition from treatment to prevention can increase the costs in a short run. However, if this transition is not made, the potential long-run savings cannot be achieved.