Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21322

Hankkeen nimi: Sales is a King

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1057822-8

Jakeluosoite: Pajatie 5

Puhelinnumero: 044 4457002

Postinumero: 85500

Postitoimipaikka: Nivala

WWW-osoite: http://www.nihak.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Timo Liimatainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yrityspalvelupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.liimatainen(at)nihak.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 4457 001

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään yhteistyössä osallistuvien yrityksien, koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden kanssa kaupallista osaamista sekä myynnillistä kokonaisymmärrystä vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä. Kehittämisen kautta tuodaan uutta tietoa ja osaamista sekä yrityksiin, yrityskehitys- että koulutusorganisaatioihin. Hankkeen kautta saadaan yrityksiin innostusta ja kasvuhalukkuutta sekä vahvistetaan alueen koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden ja yritysten välistä yhteistyötä.
Hanke tulee toiminnallaan vaikuttamaan yritysten kaupallisen osaamisen vahvistamiseen ja nostamiseen vastaamaan kotimaan- ja kansainvälisenkaupan tarpeita sekä vahvistamaan alueellista kilpailukykyä. Toiminnan kehittämisen kautta saadaan lisää kansallista ja kansainvälistä kauppaa alueelle. Lyhyellä tähtäimellä toiminnalla muun muassa uudistetaan toimintamalleja ja prosesseja sekä ylläpidetään ja edistetään yritysten ja koulutus-, ja kehittämisorganisaatioiden yhteistyötä ja verkostoitumista. Työpakettien koulutuksilla innostetaan yrityksiä kehittämään myyntiä, kaupallistamaan ideoita ja uudistamaan asiakasnäkemystä. Alueen kilpailukyky kehittyy ja myynti lisääntyy.

Hanke pohjautuu Tuotannollisen toiminnan kehittämisen esiselvitys Oulun Eteläisessä(TUTOES) -hankkeen
(http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526213064.pdf) tuloksiin. Yrityksien valmennustarpeista keskeisimmäksi nousi myynnin osa-alue (Raportin luku 3.4).
Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry:n tuottaa yrityspalveluja ja suorittaa vuosittain n. 600 laajempaa kehittämiskeskustelua seudun yritysten kanssa. Myyntiosaamisen kehittämisen tarve on noussut esille myös näissä yrityspalvelupäälliköiden ja yritysten välisissä tapaamisissa.
Hanketta tukee myös viimeisin Pk-yritysbarometri, jonka mukaan 54% Pohjois-Pohjanmaan yrityksistä koki
kehittämistarvetta myynnissä ja markkinoinnissa.

Hankkeen toimenpiteet on ryhmitelty neljäksi työpaketiksi
Työpaketti 1: Koulutuskokonaisuuden toteutuksen suunnittelu ja tuki
Työpaketti 2: Kohderyhmien osaamistasomittausten sekä hankkeen toimenpiteiden vaikuttavuusanalyysien suunnittelu ja toteutus
Työpaketti 3: Koulutuskokonaisuuksien toteutus
Työpaketti 4: Kaupankäyntiin liittyvän taloudellisen osaamisen, sosiaalisten taitojen sekä tilanneymmärtämisen koulutuskokemuksien sekä myynnin kypsyysmallin ja luotujen yhteistyömallien hyödyntäminen oppilaitoksissa sekä yrityskehitysorganisaatioissa

Hankkeen toteutusaika on 03/2018 – 12/2020.

Hankkeen päätulos on saada aikaan positiivinen impulssi myynnilliseen kehittymiseen niin yritys-, yrityskehittäjä-, kuin oppilaitostasolla.
Impulssi johtaa:
1. Uudenlaiseen luonnolliseen yhteistyöhön edellä mainittujen toimijoiden kesken.
2. Yrityksien panostus myyntiin ja markkinointiin kasvaa rekrytointien, henkisen- sekä aineellisen investointien kautta.
3. Oppilaitosten opetus kehittyy vastaamaan paremmin yritysten tarpeita kaupallisen osaamisen suhteen. Tämä johtaa opiskelijoiden parempaan työllistymiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisen kohderyhmän muodostavat hankkeeseen osallistuvien yrityksien (n. 50 yritystä) henkilöstö. Hankkeeseen haetaan mukaan ennen kaikkea yritysten henkilöstöä, jotka hyötyvät eniten kaupallisen kokonaisymmärryksen parantamisesta. Kohderyhmänä ovat erityisesti yritykset joiden toimialalla on käynnissä voimakas rakennemuutos ja myyntiosaamisen kasvu liittyy vahvasti yrityksen edellytyksiin säilyä elinvoimaisena ja kasvattaa kannattavasti liiketoimintaansa.

Hankkeen kohderyhmänä ovat myös hankealueen oppilaitoksien opettajat. Opettajille annetaan tieto koulutuksien sisällöstä ja ajankohdista. Hankealueella toimivien oppilaitosten aiheesta kiinnostuneilla opettajilla on vapaa pääsy hankkeen työpajoihin ja heille lähetetään kutsut. Näitä työpajoja on hankkeessa n. 75 kpl. Yritysten sisäisiin työpajoihin osallistumislupa tarvitaan kohdeyritykseltä. Tämän johdosta opetushenkilöstön mahdollisia osallistumisia näihin yritysten sisäisiin työpajoihin ei sisällytetä hankkeen osallistujamäärätavoitteisiin. Tavoiteltava osallistuminen työpajoihin opetushenkilöstön osalta on 75-150 kpl. Sama henkilö voi osallistua luonnollisesti useampaan työpajaan. Työpajoihin osallistuvan opetushenkilöstön määrän arvio on 30 henkilöä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
- Oppilaitoksien opettajat joille tiedotetaan hankkeen tuloksista ja johtopäätöksistä.
- Oppilaitoksien oppilaat, jotka tarvitsevat työllistyäkseen hyvää kaupankäyntiin liittyvää taloudellista osaamista, sosiaalisia taitoja sekä tilanneymmärtämistä.
- Oppilaitokset, jotka voivat hyödyntää hankkeen tuloksia oman opetuksensa ja toimintansa kehittämisessä
- Yrityskehitysorganisaatiot, jotka voivat hyödyntää hankkeen tuloksia oman toimintansa arjessa ja kehittämisessä
- Alueemme muut yritykset yrityskehitysorganisaatioiden kautta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 498 008

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 496 278

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 610 520

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 608 408

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven, Ylivieskan

Kunnat: Raahe, Oulainen, Siikajoki, Pyhäjärvi, Alavieska, Sievi, Siikalatva, Merijärvi, Reisjärvi, Kalajoki, Kärsämäki, Ylivieska, Pyhäntä, Haapavesi, Pyhäjoki, Nivala, Haapajärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 50

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 48

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 250

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Valmisteluvaiheessa sukupuolinäkökulma on otettu huomioon analysoitaessa toimintaympäristöä. Sukupuolinäkökulmasta toimintaympäristöanalyysia on tarkennettu käyttäen STM:n ohjeistusta sukupuolivaikutusten arvioinnista. Suomen työllisistä naisista vain 7 % on yrittäjiä. Osuus on vain puolet miesten vastaavasta. Vasta noin 33 % yrittäjistä on naisia. Lisäksi naisten omistamat kasvuyritykset ovat harvassa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma otetaan hankkeessa huomioon siten, että toiminta ja tulokset palvelevat kaikkia osallistujia sukupuolesta riippumatta. Koulutuksessa painottuva kaupallisen osaamisen kehittäminen tukee kasvu- ja rakennemuutosalojen naisyrittäjien osaamisen vahvistumista. Rekrytoinnissa kiinnitetään huomiota myös naisia houkuttelevaan lähestymistapaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessaa edistetään sukupuolten tasa-arvoa, mutta se ei ole päätavoite. Tavoitteena on saada hankkeeseen mukaan erilaisia yrityksiä ja sitä kautta naisten aktiivinen osallistuminen hankkeeseen varmistetaan luonnollista kautta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Kotimaisten tuotteiden myynnin kehittymisen kautta ulkomailta tulevien tuotteiden rahtivaikutukset pienenevät
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Myynti ja siihen liittyvä kaupallinen osaaminen ovat tutkitusti yrityksien kasvun pullonkaulana. Keskittymällä tähän ratkaisevaan osa-alueeseen voimme vaikuttaa elinkeinorakenteen kestävään kehittymiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 6
Merkittävää välitöntä ja välillistä vaikutusta arvioidaan olevan myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Kotimaisten tuotteiden myynnin kehittymisen kautta ulkomailta tulevien tuotteiden rahtivaikutukset pienenevät
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Yritysten menestyminen lisää taloudellista ja henkistä hyvinvointia. Yhteiskehittäminen ja verkostoituminen koulutusosioihin osallistumisen yhteydessä lisää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Myynti on työsuoritteista ehkä tasa-arvoistavin työvaihe. Myynti ei vaadi fyysisiä ominaisuuksia tai ole tutkintosidonnainen. Kehittämällä myyntiosaamista tasa-arvo lisääntyy.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 6
Kaupallisen osaamisen kehittäminen lisää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta, koska myyntiä voi tehdä eri yhteiskunnallista ja kulttuurillisista lähtökohdista riippumatta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa toteutettiin lähes kolmen vuoden mittainen prosessinomainen myyntivalmennuskokonaisuus yritysten myyntivetureille ja myyjille 17 kunnan alueella. Myyntivetureille suunnatuissa kymmenessä työpajassa pureuduttiin myynnin johtamisen, sisäisen yhteistyön ja markkinoinnin haasteisiin. Myyjille toteutui valmennuskokonaisuudessa seitsemän eri työpajaa, joissa kehitettiin myyntisuorituksen lisäksi myyjän roolia osana yrityksen kokonaisketjua. Lisäksi yritysten sisäisissä työpajoissa lisättiin koko henkilöstön kaupallista ymmärrystä. Työpajat toteutettiin ammattilaisten vetämänä, toisten yritysten vertaistuella ja yritystiiminvetäjien tukemana. Työpajojen toteutukseen käytettiin ulkopuolista ostopalvelua ja edellä mainittujen lisäksi työpajoihin osallistui ammatillisten oppilaitosten opettajia. Hankkeessa jalkautettiin myynnillistä osaamista alueemme oppilaitoksiin opettajille suunnatuilla puheenvuoroilla erilaisissa tilaisuuksissa. Eri asteisissa oppilaitoksissa ja kaikilla toimialoilla toimivat opettajat hyödyntävät hankkeessa syntynyttä materiaalia opetuksen tukena sekä oppilaitoksen omassa viestinnässä. Viimeisellä maksatuskaudella toteutettiin etämyynti työpajakokonaisuus muokatun hankesuunnitelman mukaisesti.