Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Social Fund (ESF)

1 Project

Project code: S21334

Project name: Suomussalmi Talent

Policy: 3. Employment and labour mobility

Specific objective: 6.1. Promoting the employment of young people and those in a weak position in the job market

Planned completion time: Start 1.6.2018 and end 31.5.2021

Operational status: Ended

Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment North Ostrobothnia

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Suomussalmen kunta

Organisation type: Municipality

Business ID: 0189925-7

Street: Kauppakatu 20

Telephone number: 08-6155551

Postal code: 89600

City/town: Suomussalmi

Website: http://www.suomussalmi.fi/talentti

Project contact person's name: Saastamoinen Minna

Contact person's position in the organisation: Projektipäällikkö

Contact person’s email address: minna.saastamoinen(at)suomussalmi.fi

Contact person's phone number: +358447773149

Number of applicants or subsidy transfer:

3 Plan-specified summary of the project completion

In the Talent Suomussalmi –project, we build ways to establish innovative supported possibilities of performing occupational studies in different life situations. One of the main focus points is creating occupational learning environments in to the workshops of Suomussalmi municipality and other working environments, i.e.g Suomussalmi municipality and the local companies. The Project is creating possibilities to perform different kind of studies by studying online and using apperenticeship contract. The Project is also offering help for customers to find right services to improve their know-how and ability to work.

In practice this means close cooperating between customer, projects staff, education institutions, employers and job center. The project is also the link between these actors and offers assistance to find solutions at the different alternatives. Talent Suomussalmi –project will also offer support for employers to get the know-how about guideing when student is working at the company.

At the Talent Suomussalmi - project we will build a way of working which pays attention in this new operational environment.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat:
- Peruskoulun päättäneet työttömät tai työelämän ulkopuolella olevat nuoret, jotka ovat aloittaneet lukio- tai ammatilliset opinnot, mutta keskeyttäneet ne, eivätkä ole sen jälkeen kiinnittyneet työelämään tai opintoihin.

-Työttömät tai työttömyysuhan alaiset aikuiset, joiden ammatillinen osaaminen ei vastaa tätä päivää tai joille alan vaihto olisi edellytys työllistymiselle sekä työvoiman ulkopuolella olevat ja ne, joiden työllistymiseksi tarvitaan pääasiassa osaamista ja työmarkkinavalmiuksia vahvistavia toimenpiteitä.

- Varsinainen kohderyhmä ovat myös työpajoilla ja muissa työelämän oppimispaikoissa (kunnan toimipisteet, yritykset) työskentelevät ohjaajat ja muu henkilökunta, joita koulutetaan hankkeen kautta asiakkaiden tukemiseen työssäoppimisessa sekä opinnollistamisen seurantaan ja toteuttamiseen.

- Hankkeen jatkoajalla erityisenä painopisteenä ovat maahanmuuttajat, joiden osalta kehitetään mahdollisuuksia hyödyntää opinnollistamista kotoutumisen ja työllistymisen tukena. Tässä tehdään tiivistä yhteistyötä kunnan pakolaisohjaajien kanssa.

4.2 Indirect target groups

Välillisiä kohderyhmiä ovat:
- työyhteisöt (työpajat, kunnan toimipisteet, yritykset), joissa työssäoppimista tai opinnollistamista suoritetaan.
- yritykset, joiden osaamistarpeisiin pyritään vastaamaan koulutuksella.
- Oppilaitokset sekä työ-ja elinkeinotoimisto, joiden kanssa tehdään kiinteää yhteistyötä.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 345 000

EU and State funding used: 300 982

Planned public funding (total): 460 000

Planned public funding used (total): 401 310

6 Geographical target area

Regions: Kainuu

Subregions: Kehys-Kainuu

Municipalities: Suomussalmi

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of participating companies

Planned: 17

Completed according to monitoring information: 27

7.2 Number of participating persons

Planned: 130

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: No
Suomussalmella suurempi osa esimerkiksi työttömistä työnhakijoista on miehiä, joten on mahdollista, että tämä näkyy myös hankkeessa. Toiminnalla halutaan helpottaa kaikkien mahdollisuuksia hankkia osaamista alueella sekä parantaa työllistymisvalmiuksiaan. Tavoite ei ole sidoksissa sukupuoleen.
: Yes
Hankkeen toiminta ja tavoitteet eivät ole sidoksissa sukupuoleen, mutta hanketta suunniteltaessa on huomioitu alueen työttömyyden rakenne myös sukupuolinäkökulmasta(Suomussalmella suurempi osa työttömistä työnhakijoista on miehiä). Toiminnalla halutaan parantaa kaikkien mahdollisuuksia parantaa osaamistaan ja työllistymisvalmiuksiaan.
: No
Hankkeen tavoitteena on tehdä Suomussalmelle opiskelua ja monimuotoista oppimista mahdollistava rakenne sekä parantaa henkilöiden työllistymisvalmiuksia. Hankkeen toiminta ja tavoitteet eivät ole sidoksissa sukupuoleen.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hanke ei kohdistu tälle alueelle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hanke ei kohdistu tälle alueelle.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke ei kohdistu tälle alueelle.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hanke ei kohdistu tälle alueelle
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei kohdistu tälle alueelle.
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Asiakkaiden osaamista kehitetään alueen elinkeinorakennetta tukien ja sen kehitys huomioiden.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 8
Hankkeessa rakennetaan uudenlainen oppimisenmalli, jonka tuloksena syntyy pysyvä rakenne niin työpajoille kuin muihin verkostossa toimiviin organisaatioihin.
Liikkuminen ja logistiikka 5 10
Uudenlaisessa oppimisenmallissa koulutus tuodaan lähemmäksi opiskelijoita ja mallissa hyödynnetään digitalisaatiota ja virtuaalisia oppimisympäristöjä.
Hyvinvoinnin edistäminen 8 10
Laadukas palveluohjaus ja asiakkaiden kouluttautuminen vaikuttavat osallistujien hyvinvointiin sekä välillisesti myös heidän lähipiirinsä hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 10 8
Hankkeella edistetään koulutuksellista tasa-arvoa luomalla koulutusmahdollisuuksia paikkakunnalle sekä huomioimalla erilaiset oppijat joustavien opintopolkujen ja henkilökohtaisen ohjauksen avulla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 5
Hankkeeseen voivat osallistua kaikki yhteiskunnalliseen asemaan tai kulttuuritaustaan katsomatta.
Kulttuuriympäristö 1 3
Hankkeessa hyödynnetään erilaisia digitaalisia mahdollisuuksia ja pyritään näin sopeuttamaan palveluja kaupunki-/ aluerakenteen muutokseen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Final report summary

Main goal in the project was to develop practices for accreditation of learning demonstrated at workplace, to support unemployed people to start vocational education or work and to develop individual service councelling among customers. Talentti-project accuired PAIKKO-tools to be used in accreditation of learning demonstrated at workplace also after the project. PAIKKO-tools can be used to recognise learning environments at workplaces and also to write a diploma of skills to a customer. Learning environments were recognised to the workshops Hanslankarit and Miilu, to some other departments in Suomussalmi municipality and to some companies. More learning environments were recognised than was planned.

Working with the employers brougth up a need for developing guidance skills at workplaces. A course for developing guidance skills at working places was put out to tender in collaboration with ESR-projects in Suomussalmi, Kuhmo and Sotkamo. Sirpa Keränen was chosen as an educator to this course. Talentti-project executed three courses to which 25 people participated from different organisations. Feed back from the participants was good and there is need for this kind of education also in the future.

There was 121 customers in Talentti-project. This was more than the original goal (97). In the beginning of customer relationship the customers participated on a survey that was executed by the service councellor. The survey included information on the goals and dreams of the customer, his/her problems in getting work and guiding customer to other services needed. Important observation was that there should have enough time for this kind of survey and service councelling in the beginning of relationship in order to develop good and confidential relations with the customer. Customers came to Talentti-project by contacting the councellors spontaneously, by guidance from employment agency or social services. Other important cooperation partners were mental health care services, social work with intoxicant abusers, rehabilitative work activities and vocational schools.

Some customers needed only little support from the project i.e.g getting different kinds of occupational cards or help in applying to school. Some customers needed support for longer period and in various things. In Talentti-project it was possible to support customer as long as needed because of sufficient guidance resources. Through collateral project it was possible to execute four Eväitä Opinnälkään -labour policy education groups with total of 40 participants. These labour policy educations were executed by Edukai Oy and the instructor was Katriina Kemppainen. Many of the participants got a job or started vocational education after these groups.

In result of Talentti-project Suomussalmi municipality has a licence for PAIKKO-tools. The project has recognized several learning environments and trained instructors to working places. After the project it is possible to assess competence of people without vocational training at these learning environments, write certificates of these skills and to promote vocational training through competence demonstration. Approximately 35% of the customers of Talentti-project has found study or work place or got other services needed with the help of the project's councellors. Practices for accreditation of learning demonstrated at workplace go on after Talentti-project in local government pilot on employment in Suomussalmi.