Hankekoodi: S21361
Hankkeen nimi: HerääPahvi!
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: (03) 245 2111
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.tamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Viitaharju
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.viitaharju(at)tamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 847 0241
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
HerääPahvi! -hanke yhdistää luovien alojen osaamista bio- ja kiertotalouteen ja sen uusimpiin innovaatioihin. Luovien alojen ja metsä- ja elintarvikebioalan osaamisen yhdistämisellä pystytään tarjoamaan edellytyksiä entistä suurempaan kasvuun sekä metsäbioalalla, pelto- ja kasvihuoneviljelyssä että myös luovilla aloilla uusien asiakkuuksien ja lisääntyneiden työmahdollisuuksien kautta.
Hankkeen tavoitteena on kehittää kansainvälisesti kilpailukykyistä kärkiosaamista prosessiteollisuuden sivuvirtoja hyödyntävään elintarvikkeiden pakkausten kehitykseen, tuotteistamiseen ja kaupallistamiseen. Metsäteollisuudessa ja elintarviketuotannossa sekä -teollisuudessa syntyy runsaasti erilaisia sivutuotteita, jotka nykyään käytetään joko energiaksi tai ne kompostoidaan. Ne sisältävät kuitenkin runsaasti bioaktiivisia yhdisteitä sekä kuituja, jotka voitaisiin hyödyntää esim. pakkauspaperin ja kartongin valmistuksessa. Hankkeessa näistä materiaaleista luodaan uudenlaisia pakkaustuotteita, joista voidaan tehdä toiminnallisiakin. Tämä tarkoittaa, että niihin voidaan sisällyttää esimerkiksi antioksidatiivisia tai antibakteerisia ominaisuuksia, jotka parantaisivat elintarvikkeiden säilyvyyttä.
Hankkeen keskeinen ajatus on, että muotoilun, viestinnän, median, brändäyksen ja tarinankerronnan integroiminen pakkausmateriaalien tuote- ja palvelukehityksen kaikkiin vaiheisiin parantaa merkittävästi kaupallistamisen mahdollisuuksia ja luo uutta osaamista sekä biotalous- että viestintä- ja media-alan osaajille. Hanke laajentaa ja syventää luovien alojen ja metsäbioalojen vuorovaikutusta ja keskinäistä yhteistyötä. Luovien alojen osaajat oppivat tunnistamaan mahdollisuuksia, joita bioalojen teknisissä innovaatioissa on. Osaamisen ja yhteistyön lisääntyminen kasvattaa liiketoimintaedellytyksiä molemmilla aloilla.
Hankkeen tuloksena syntyy metsäbioalan, muotoilu- ja media-alojen yhteinen ekosysteemi, joka lyhyellä aikavälillä kasvattaa edellytyksiä monialaiseen liiketoimintaa kehittävään yhteistyöhön. Ekosysteemin osapuolet oppivat ymmärtämään kiertotalouden ja etenkin uusien sivuvirtoja hyödyntävien pakkausten arvon brändien rakentamisessa. Uusien pakkaustuotteiden ympärille luodaan tarinat ja kerrontatapa. Hankkeen lyhyen aikavälin vaikutuksena sekä tuottajien että kuluttajien tietoisuus uudenlaisista sivuvirtoja hyödyntävistä tuotteista lisääntyy, edesauttaen kestävän kehityksen vaatimusten täyttävien ratkaisujen lisääntymistä kuluttajien vaatimuksesta.
Hankkeen pitkän aikavälin vaikutuksena edistetään uusiutuvien luonnonvarojen ja sivuvirtojen käyttöä. Tämä edellyttää teollisten ekosysteemien syntyä, jossa raaka-aine ohjautuu tehokkaimpaan käyttöön, eikä päädy välittömästi loppukäyttöön, kuten bioenergiaksi. Hankkeen avulla yritetään osoittaa tästä syntyvät hyödyt, markkina-arvon kohoaminen, tulevaisuuden pakkaamiseen liittyvät haasteet sekä kuluttajien odotukset. Kasvavilla markkinoilla on myös tilaus vihreille ratkaisuille, ja uuteen osaamiseen perustuvilla ratkaisuilla on mahdollisuus tunkeutua markkinoille. Erityisesti kasvibiomassaan pohjatuville ratkaisuille nähdään suurta potentiaalia ja tarvetta. Sivuvirran jalostaminen moninkertaisesti arvokkaammiksi lopputuotteiksi tuo työtä ja tuloja kaikille ketjun toimijoille. Sivuvirran jäljitettävyys nähdään merkittävänä kilpailuetuna, kun toimitaan kansainvälisillä markkinoilla.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat:
1) Media-, viestintä- ja muotoilualojen yritysten työntekijät
2) Metsäbioalalla toimivien yritysten työntekijät
3) Pakkausalalla toimivien yritysten työntekijät
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat:
1) Opiskelijat ja opettajat
2) Luken asiantuntijat
3) Muotoilualan asiantuntijat
4) Elintarviketeollisuuden toimijat
5) Loppukäyttäjät
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 288 169
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 261 875
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 361 335
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 328 364
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 58
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 89
Suunniteltu: 155
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 9 | 0 |
Biotalousala perustuu uusiutuviin luonnonvaroihin, ja siten luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Uusien tuotteiden kehittämisessä pyritään materiaali- ja resurssitehokkuuteen sekä hyödyntämään puupohjaisia uusiutuvia luonnonvaroja. Hankkeessa huomioidaan kierrätys ja uusiokäyttö: toisen toimialan jäte voi olla toisen raaka-aine. Uusiutuvien raaka-aineiden käyttäminen vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöjä ja syntyvää muovijätteen määrä. Hankkeessa osallistujat omaksuvat kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 8 |
Metsät ja jopa puu materiaalina toimivat hiilinieluna, ja niiden järkevällä käytöllä pienennetään ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä. Hanke toimii sellaisten yritysten ja organisaatioiden verkostoitumispaikkana ja innovaatioalustana, jotka vastuullisella tavalla hyödyntävät metsää ja sen uusiutumiskykyä sekä prosessiteollisuuden, kuten elintarvike- ja metsäteollisuuden sivuvirtoja liiketoiminnassaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 3 |
Vastuullinen metsien hoitaminen edesauttaa luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Hanke tukee biotalousalan yrityksiä ja näin osaltaan pyrkii vaikuttamaan myönteisesti luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 5 |
Haitallisten aineiden päästöjen vähentyminen kuuluu kestävän kehityksen periaatteisiin, joita hanke ja siihen liittyvät yritykset kunnioittavat. Hankkeessa huomioidaan erityisesti uusiokäyttö ja kierrätys, joka osaltaan vähentää jätteen määrää ja siten maaperän ja pohjavesien kuormittumista. Hankkeen toimet edesauttavat muovijätteen määrään vähentämistä lisäämällä biopohjaisten materiaalien käyttämistä muovin asemesta pakkauksissa. Ilmaston lämpenemisen syy on kasvihuonepäästöt, joita hiilen sitominen ilmakehästä vähentää. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei liity Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 3 |
Hankkeessa pyritään materiaali- ja resurssitehokkuuteen. Hankkeessa huomioidaan kierrätys ja uusiokäyttö: toisen toimialan jäte voi olla toisen raaka-aine. Hanke pyrkii siihen, että haitallisen muovijätteen määrä vähenee, kun muovin tilalla aletaan käyttää puupohjaisia materiaaleja. Hankkeen henkilöstö pyrkii myös edesauttamaan kestävän kehityksen periaatteita omissa hankkeen edellyttämissä työtehtävissä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke kytkeytyy uuden sukupolven biotuotetehtaisiin, joissa pyritään hyödyntämään kaikki materiaali sivuvirtoina sekä energiantuotannossa että uusien pakkaustuotteiden raaka-aineina. Käyttämällä materiaali energiantuotannossa uusiutumattomien energialähteiden käyttöä voidaan vähentää. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 4 |
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Monialaisen yhteistyön lisääminen metsäbioalan ja luovien alojen yritysten välillä mahdollistaa metsäbioalan uusien innovaatioiden nopeamman kaupallistamisen sekä auttaa luovia aloja luomaan uusia liiketoimintakumppanuuksia ja –mahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 0 |
Luovien alojen osaamisella voidaan merkittävästi lisätä metsäbiotalouden aineettomien tuotteiden ja palvelujen arvoa. Hankkeessa siirrytään perinteisen tuote- ja teollisen muotoilun ulkopuolelle brändäykseen, palveluihin ja muihin aineettomiin tekijöihin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Kevyemmät pakkaukset vaikuttavat hiilipäästöjen vähenemiseen suotuisasti. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Hankkeella tuetaan hyvinvoinnin edistämistä erilaisin tavoin. Hanke edistää opiskelijoiden ja työelämän vuoropuhelua, ja näin edistää työllistymismahdollisuuksia. Luovuus ja uuden oppiminen ovat hankkeessa avainasemassa. Uuden oppiminen ja näkökulmien avartuminen lisäävät työn mielekkyyttä. Toimialojen lisääntyneet kasvumahdollisuudet vähentävät työpaikkojen säilymiseen liittyviä uhkia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Sekä luovilla aloilla että biotuote- ja prosessialalla opiskelee ja työskentelee molempien sukupuolten edustajia tasavertaisesti, mutta innovaatiotoiminnassa naisten osallistamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Hankkeeseen tulee osallistumaan sekä nais- että miespuolisia osallistujia. Valintaan ei liity sukupuolinäkökulmia, vaan valinta tapahtuu osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Yritysten toimeksiantoja ja suunnittelutehtäviä toteuttaviin tiimeihin voi liittyä kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita. Opiskelija-yritys-yhteistyö auttaa osapuolia ymmärtämään suomalaisen yhteiskunnan ja työelämän tapoja ja arvoja. Lisäksi hankkeen yksi tavoite on lisätä ymmärrystä ja vuoropuhelua kahden erilaisen toimialan välillä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutukset eivät kohdistu kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 3 |
Hankkeessa hyödynnetään TAMKin ja Luken laajaa ympäristöosaamista. Hanke lisää kaikkien osapuolten ympäristötietoisuutta. Myös ympäristöteknologian osaaminen on TAMKissa ja Lukessa vahvaa, ja sitä hyödynnetään toimeksiannoissa ja suunnittelutehtävissä monipuolisesti. |
HerääPahvi!-hankkeessa tavoitteena oli yhdistää luovien alojen osaamista bio- ja kiertotalouteen kehittämällä ja brändäämällä uudenlainen pakkausmateriaali.
Hankkeessa kehitettiin materiaali, jossa puukuidun ohella paperiin oli lisätty jauhettua kauran kuorta, joka on elintarviketeollisuuden sivuvirta. Näin edistetään kiertotaloutta ja kauran kuorelle saadaan lisäarvoa. Hankkeessa testattiin myös kurkun ja tomaatin varsien kuitujen lisäämistä paperiin.
Uudenlaisesta materiaalista valmistettiin prototyypit, jotka edustavat laajasti erityyppisiä pakkauksia: leipäpussi, välipalapatukan kääre, kartonkinen kosmetiikkarasia ja maitopurkin tyyppinen tetrapakkaus sekä aaltopahvinen pöytädisplay. Tätä materiaalia ja prototyyppejä on esitelty hankkeen tilaisuuksissa ja muussa viestinnässä laajasti. Lisäksi tomaatin varsien kuituja hyödyntäen valmistettiin kuituvalostekniikalla alusta. Nämä prototyypit toimivat hyvinä esimerkkeinä millaisia tuotteita tästä uudenlaisesta materiaalista voidaan valmistaa. Prototyypit ovat herättäneet ihastusta luonnonläheisellä ulkonäöllään ja tuntumallaan sekä sillä, kuinka ne konkretisoivat kiertotaloutta.
Uuden materiaalin ymmärrettävyyden ja huokuttelevuuden lisäämiseksi uusien tuotteiden ympärille luotiin tarinat ja kerrontatapa, jotka ilmenevät useissa videoissa ja animaatioissa, jotka löytyvät hankkeen Youtube-kanavalta.
Hanke järjesti yhden seminaarin, kaksi webinaaria sekä neljä työpajaa, joissa teemoina olivat kiertotalous, uudenlaiset biopohjaiset tuotteet ja pakkaukset sekä muotoilu ja brändäys. Tilaisuuksiin saatiin osallistujia hyvin ja palaute niistä oli hyvää. Tosin hankkeen loppuvaiheessa korona hankaloitti tilaisuuksien järjestämistä. Hankkeen ensimmäinen työpaja oli sisäinen toimintaympäristön ja sidosryhmien kartoittamisen työpaja.
Linkit hankkeen julkaisuihin:
Hankkeen verkkosivut (blogit ym.): Heraapahvi.com
Hankkeen Youtube -kanava (animaatiot, videot, haastattelut): https://www.youtube.com/channel/UCy8nqzXbHfeOuhh4E6FItKg
Unit-Magazine
https://www.tuni.fi/unit-magazine/artikkelit/kauran-kuoresta-leipapussiksi-muovin-rinnalle-syntyy-nyt-uusia-pakkausmateriaaleja
Kauppalehti
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/enta-jos-leipapussi-olisikin-tehty-kauran-kuoresta-tampereella-kehitetaan-uudenlaisia-pakkausmateriaaleja/0fdce765-829e-4a64-82ad-d75e81545f2c
Tekniikka & Talous
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/milta-kuulostaa-kauraleipa-paperipussissa-jonka-onkin-tehty-kauran-kuoresta-tata-tutkitaan-tampereella/27dc1e58-56d2-463e-aeed-31b0c31ba2c3
Aamulehti 9.11.2019
https://www.aamulehti.fi/a/e1b9b24d-28ae-45a1-96c2-32d72012e7ea
Kauppalehti 17.11.2019
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuleeko-tasta-erikoisesta-suomalaiskeksinnosta-uusi-hittituote-innovaatio-saastaa-luonnonvaroja/88988d2c-f240-491f-a4ff-817cd77f03d8?ref=email:161c
BioHub annual 2019 (s. 42-43)
https://www.lehtiluukku.fi/lue/biohub_annual/1-2019/218335.html
Maaseudun Tulevaisuus 25.11.2019
https://www.luke.fi/kaurasta-syntyvat-seka-leipa-etta-pakkaus/