Hankekoodi: S21362
Hankkeen nimi: Virtuaalinen elämyslääke -luovaa osaamista sote-alalle
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: (03) 245 2111
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.tamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juha Suonpää
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.suonpaa(at)tuni.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5685354
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Virtuaalinen elämyslääke -hanke vastataan luovien alojen nopeaan rakennemuutokseen sekä sote-alan ajankohtaisiin kehittämistarpeisiin. Sote- ja hyvinvointiala ovat merkittävä markkinakenttä, joka tarjoaa kasvavan työllistymis- ja markkinamahdollisuuden luovan alan toimijoille.
Hankkeessa lisätään luovien alojen ja sote-alan toimijoiden välistä yhteistyötä monialaisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Tavoitteena on hyödyntää luovien alojen osaamista kaupallisten sovellusten kehittämiseksi muutoksessa olevan sote-alan toimintaympäristön muutostarpeisiin. Uusia liiketoiminnan ja työllistymisen mahdollisuuksia luodaan yhteiskehittämällä asiakaslähtöisiä digitaalisia teknologioita soveltavia elämystuotteita- ja palveluita. Erityisenä kehittämiskohteena on virtuaalisuuden hyödyntäminen miellyttävien asiakas- ja potilaskokemusten sekä -elämysten hyvinvointivaikutusten saavuttamiseksi. Hankkeessa tuotetaan kahta eri tyyppistä alaa yhdistävä monialainen koulutusmalli, jota hyödynnetään luovan alan ja sote-alan valtakunnallisen koulutuksen kehittämisessä ja rakennemuutoksen mahdollisuuksien hyödyntämisessä.
Hanketta hallinnoi ja koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina ovat Metropolia ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu. Kaikista edellä mainituista ammattikorkeakouluista löytyy vahvaa koulutus- ja kehittämisosaamista sekä luovilta aloilta että sote-alalta. Yhteishankkeessa osatoteuttajien osaamiset tukevat ja täydentävät toisiaan. Valtakunnallisen hankkeen toteutusta ohjaavat yhteiset tavoitteet, mutta alueelliset työelämän tarpeet ja osatoteuttajien painotukset pilotointi- ja kehittämiskohteissa sekä luovien alojen mahdollisuuksista sote-toimialalla vaihtelevat ja rikastuttavat näin hankekokonaisuutta. Valtakunnallista hanketta toteutetaan monialaisessa yhteistyössä luovan alan ja sote- alan osaajien, yritysten ja järjestöjen kanssa. Yhteistyökumppaneina ja sote-alan pilotointiorganisaatioina ovat eri palveluntuottajat, kuten HUS lastensairaala, PSHP, TYKS sekä vanhus- ja senioripalveluiden tuottajia. Hankkeen toiminta-aika on 1.8.2018- 31.12.2020.
HANKKEEN TAVOITTEET:
TAVOITE 1. Lisätä luovan alan ja sote-alan toimialojen ja toimintatapojen välistä yhteistyötä
TAVOITE 2. Edistää uusien teknologioiden ja elämysreseptien tuotteistamista ja kaupallistamista
TAVOITE 3. Kehittää monialainen koulutusmalli osaamisen yhdistämiseksi
TAVOITE 4. Levittää elämysreseptin toimintamallia valtakunnallisesti
HANKKEEN TOIMENPITEET:
TOIMENPIDE 1: Monialaisen verkoston sitouttaminen ja alkukartoitus: Tehdään alkukartoitus kohderyhmän osaamistarpeista, suunnitellaan kehittämistehtävät yhteistyössä sote- ja hyvinvointialan pilottiorganisaatioiden kanssa ja sitoutetaan valtakunnallisesti keskeiset toimijat hankkeeseen.
TOIMENPIDE 2: Yhteiskehittämisen elämysreseptipilotit: Suunnitellaan ja toteutetaan monialaiset co-creation kehittämispilotit sekä testataan ne aidoissa toimintaympäristöissä.
TOIMENPIDE 3: Virtuaalisen elämysreseptin koulutuspilotti:
Järjestetään monialaisia koulutustyöpajoja ja koulutusseminaareja Tampereella, pääkaupunkiseudulla, Oulussa ja Turussa sekä luodaan näille valtakunnallista näkyvyyttä mm. YouTube-kanavan avulla.
TOIMENPIDE 4: Kehitettyjen mallien levittäminen valtakunnallisesti:
Dokumentoidaan hankkeen eteneminen ja rakennetaan elämysreseptin koulutussisältöjen ja yhteiskehittämisen verkko-oppimismalli.
HANKKEEN TULOKSET:
TULOS 1: Tuotetaan yhteistyötä tukeva verkosto luovan alan ja sote-osaajien välillä:
Synnytetään luovien alojen ja sote-alan valtakunnallinen kehittäjäverkosto ja kuvataan luovien alojen uusien teknologioiden soveltamismahdollisuudet sote-alalla.
TULOS 2: Tuotetaan luovan alan osaajien avulla eettisesti ja kaupallisesti kestäviä elämysreseptejä sote-alalle: Luodaan sote-alelle konkreettisia elämysreseptejä, joissa yhdistyy hyvinvointi ja yhdenvertaisuus kustannustehokkaissa elämysratkaisuissa.
TULOS 3: Tuotetaan hybridikoulutusmalli luovan alan ja soten välille:
Koulutuspilottien myötä syntyneitä tuote- ja palvelukonseptien kokemuksia sovelletaan koulutuksen suunnittelussa ja verkko-opetuksen valtakunnallisessa mallissa. Luovien alojen työllisyys lisääntyy sotealan kanssa tehtävän yhteistyön myötä
TULOS 4: Mallin levittäminen:
Toimintamalli sovelletaan mukana olevien korkeakoulujen koulutus- ja kehittämistoimintaan, jonka ohella se on vapaasti myös muiden oppilaitosten hyödynnettävissä.
1) Luovien alojen taiteilijat, mediayritykset ja niiden henkilöstö
2) Sote-alan palveluntuottajat sekä niiden henkilöstö
3) Luovien alojen yritykset ja yhteisöt
4) TAMKin, Metropolian, Oamkin ja TurkuAMKn luovien ja sote-alan opettajat
5) TAMKin, Metropolian, Oamkin ja TurkuAMKn yamk- opiskelijat
1) Sote-alan asiakkaat ja palveluiden käyttäjät
2) TAMKin, Metropolian, Oamkin ja TurkuAMKn opiskelijat (muut kuin yamk-opiskelijat)
2) Valtakunnallisesti hankkeesta hyötyvät muut oppilaitokset ja korkeakoulut, sillä tulokset ja kokemukset muidenkin hyödynnettävissä
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 433 511
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 391 954
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 578 010
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 522 601
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 35
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 25
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 6 |
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota aineettomien palveluiden yksilöllisyyteen ja toimintamallien jatkuvuuteen sekä tavoiteellisuuteen. Tässä hankkeessa välillistä vaikutusta syntyy kun luovaa osaamista hyödyntävät sote- alan erilaiset toimijat omien tuotteidensa ja palvelujensa kehittämistyössä. Hanke voi lisätä merkittävästi kulttuurialan palveluliiketoiminnan uudistumista ja laajentumista | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 4 |
Erilaisten työllistymismahdollisuuksien lisääntyminen alueella lisää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 4 |
Hanke edistää kohderyhmän integroitumista sote-alan työkenttään suoraan ja välillisesti. Lisää eri kohderyhmille taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Virtuaalinen elämyslääke (Virtu) -hankkeessa yhdistettiin sosiaali- ja terveysalan sekä luovan alan ammattilaisten osaamista ja teknologiaa. Hankkeessa kehitettiin neljän ammattikorkeakoulun voimin virtuaalisia elämyksiä hyödynnettäviksi sosiaali- ja terveysalalla sekä koulutusmalli tukemaan kehitystä jatkossakin.
Hankkeessa suunniteltiin ja testattiin taiteilijoiden ja sote-ammattilaisten yhteiskehittämisen tuloksena syntyneitä korvaavia elämysreseptejä. Nämä reseptit yhdistävät uudet teknologiamahdollisuudet, hyvinvoinnin, turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden riippumatta siitä, missä päin Suomea asiakas asuu. Virtu-hankkeen toimijat – neljä ammattikorkeakoulua Tampereella, Turussa, Oulussa ja pääkaupunkiseudulla toimivat monialaisen taustansa turvin tienraivaajina ja mahdollistajina sote-alan ja luovan alan ammattilaisten välillä. Hanke ohjasi kehittämään ammattikorkeakoulujen sisäisen monialaisuuden hyödyntämistä luovan ja sotealan toimijoiden välillä. Hanke järjesti myös monialaisia koulutustyöpajoja ja koulutusseminaareja Tampereella, pääkaupunkiseudulla, Oulussa ja Turussa.
Hankkeessa toteutetut co-creation mallin avulla tuotetut pilotit vastasivat todellisiin ongelmiin tuoden toimivia ratkaisumalleja. Hankkeen avulla löydettiin kiistattomia virtuaalisia soveltamiskohteita, jotka soveltuvat sellaisenaan sosiaalialan puolelle. Myös terveysalan osalta toteutettiin joukko kokeiluja, joiden tulokset olivat erittäin lupaavia. Elämyslääkkeiden vaikuttavuudesta ja mitattavuudesta saatiin lupaavia merkkejä. Hankkeessa kehitettiin elämyksiä niin lapsille kuin ikäihmisillekin.
Hankkeen tuloksena suunniteltiin myös valtakunnallinen hybridikoulutusmalli luovan alan ja sote-alan välille. Koulutuspilottien myötä syntyneitä tuote- ja palvelukonseptien kokemuksia sovellettiin koulutuksen suunnittelussa. Koulutusmallin tavoitteena on lisätä luovan alan ja sote-alan toimijoiden välistä yhteistyötä ja kehittää uudenlaisia hyvinvointipalveluja. Koulutusmallissa on vahvasti huomioitu työelämälähtöisyys ja yhdessä tekeminen (co-creation). Sen rakenne muodostuu sosiaalialan, terveysalan, luovan alan sekä tekniikan alan osaamisesta. Koulutusmallia pilotoitiin syksyllä 2020. Metropolia ammattikorkeakoulussa kehitettiin ja toteutettiin sote- ja luovien alojen ammattilaisille tarkoitettu viiden opintopisteen laajuinen opintojakso "Virtuaaliset elämykset ja pelilliset menetelmät sosiaali- ja terveysalalla" (5 op). Opintojakson suoritti 16 sote-alan ammattilaista ja sen tuloksena syntyi useita elämysprototyyppejä ja -konsepteja liittyen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Valtakunnallinen hanke toteutettiin monialaisessa yhteistyössä luovan alan ja sote-alan osaajien, yritysten ja järjestöjen kanssa. Hanketta hallinnoi ja koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajina olivat Metropolia ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu. Hankkeen toiminta-aika oli 1.8.2018 – 31.12.2020.
https://projects.tuni.fi/virtu/uutiset/hankevideo/