Hankekoodi: S21377
Hankkeen nimi: Learn@work-oppilaitosmalli
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2018 ja päättyy 30.6.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Snellman-instituutti ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0870056-2
Jakeluosoite: Haapaniemenkatu 40 C 1
Puhelinnumero: 044 746 2840
Postinumero: 70110
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.snellmankesayliopisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soili Meklin
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja/ rehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: soili.meklin(at)snellmankesayliopisto.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447462841
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koulutusmaailma on viime vuodet ollut vahvassa murroksessa. Tämän päivän työelämä edellyttää laaja-alaista moniosaajuutta. Niin työntekijän kuin johtajan on kehitettävä osaamistaan koko ajan. Maailma kutistuu ja digitaalisuus yhdistää globaalisti ihmisiä, yhteisöjä ja yhteiskuntia. Tieto on kaikkien saavutettavissa. Tästä seuraa oikean, harhaanjohtavan ja väärän tiedon taistelu, jossa tietoa hakevan yksilön haasteena on löytää ja tunnistaa oikea tieto harhaanjohtavasta ja väärästä tiedosta.
Koulutusmaailman muutoksessa staattiset oppilaitosorganisaatiot muuttuvat liian hitaasti ja toimivat liikaa omista rakenteistaan lähtien. Tarvitaan oppilaitoksia, jotka ulottavat toimintansa työyhteisöjen sisään ja tarjoavat siellä tapahtuvalle oppimiselle tiedonlähteitä, järjestelevät ja suodattavat olemassa olevaa tietoa, huolehtivat oppimisen pedagogisesta näkökulmasta ja todentavat oppimisen.
Tässä hankkeessa tuotteistetaan ja pilotoidaan uudenlainen Learn@work-oppilaitosmalli, joka perustuu ketteryyteen, ajantasaisuuteen ja digitaalisten ratkaisujen vahvaan hyödyntämiseen ammatillisen kehittymisen tukena. Oppiminen siirtyy pois oppilaitoksen seinien sisältä sinne, missä työtä tehdään. Tavoitteena on toimia työyhteisöjen sisällä tuottaen tiedollista lisäarvoa niiden toimintaan. Käytössä olevat digitaaliset ratkaisut mahdollistavat ammatillista kehittymistä tukevan tiedon kokoamisen ja dynaamisen muuntumisen työssä tapahtuvien muutosten ja tarpeiden myötä. Syntyy koherentti oppimisympäristö, jossa on huomioitu myös sosiaalisen oppimisen elementit.
Pohjoissavolaiset pk-yritykset, työpaikat ja yksiköt, joilla on tarve päivittää kilpailukykyään ja tehostaa toimintaansa henkilöstön osaamista kehittämällä. Lisäksi kohderyhmänä ovat suoraan em. organisaatioissa työskentelevät henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita ammatillisesta kehittymisestään.
Pilottiorganisaatioiden lisäksi hankkeen toimenpiteitä voidaan kohdentaa myös alueen muille yrityksille ja organisaatioille, mikäli se hyödyttää varsinaista kohderyhmää.
Hankkeessa luotavan toimintamallin syntymisen myötä välillisiä kohderyhmiä ovat työyhteisöjen asiakkaat sekä yhteiskunta, joka hyötyy pohjoissavolaisten organisaatioiden osaamisen kasvusta ja kehittymisestä myös hankkeen jälkeen. Samaa toimintamallia voivat hyödyntää myös muut oppilaitokset ja työyhteisöt.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 180 641
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 180 641
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 219 351
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 219 351
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion, Koillis-Savon, Varkauden, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Kaavi, Tervo, Kiuruvesi, Lapinlahti, Rautavaara, Suonenjoki, Tuusniemi, Sonkajärvi, Keitele, Rautalampi, Kuopio, Vesanto, Siilinjärvi, Leppävirta, Pielavesi, Varkaus, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 200
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 0 |
Hankkeen pyrkimys hyödyntää mahdollisimman paljon toimivia digitaalisia ratkaisuja ohjaa toimintaa ei-materiaaliseksi. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 0 |
Lähikoulutusten rinnalle nousevat verkkopohjaiset toteutukset vähentävät koulutuksiin matkustamista. Oppiminen tapahtuu mahdollisimman paljon työpaikoilla. Kouluttajat voivat kouluttaa etänä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 0 |
Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen tarkoittaa myös oppimisessa käytettävien materiaalien digitaalisuutta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 2 |
Hanke kohdentuu Pohjois-Savoon, jossa kesäyliopistolla on jo toimipaikat Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa. Toteutukset voidaan siis tuottaa läheltä-lähelle-periaatteella. Osallistuvat organisaatiot oppivat digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä ja voivat laajentaa niiden käyttöä myös muihin toimintoihinsa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 2 |
Digitaaliset ratkaisut ja niiden kehittäminen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Koulutus ja ohjaus verkossa vähentää kouluttajien ja osallistujien matkustamista. Kun oppiminen tapahtuu työpaikoilla, ei tarvita erillisiä siirtymiä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 2 |
Kun osaamisen kehittäminen tapahtuu osana työtä, työpaikoilla, on siihen helpompi osallistua kaikkien kuin vain niiden, jotka "pääsevät" koulutukseen. Digitaalisissa oppimisympäristöissä kaikki tieto on esteettä kohderyhmän saatavilla kaiken aikaa. Myös erilaiset oppimistyylit huomioidaan hankkeessa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 2 |
Koulutukset kohdistuvat yksilöiden sijasta usein henkilöstöryhmiin, ottaen kuitenkin huomioon yksilölliset tarpeet (adaptiiviset oppimispolut). Tällöin osaamisen kehittäminen toteutuu koko kohderyhmälle huomioiden kunkin henkilökohtaiset oppimistyylit ja -tarpeet. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Hankkeessa huomioidaan esim. maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden erityistarpeita. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Learn@work-hankkeessa laajennettiin lakisääteisen oppilaitoksen toimintaa koulutuksen järjestämisestä ketterän oppimisen tukemiseen suoraan työpaikoilla.
Uuteen toimintamalliin kytkeytyy useita uusia palveluja, joissa oppilaitos ulottaa oman toimintansa ja osaamisensa alueen yritysten ja muiden työorganisaatioiden käyttöön. Tällöin oppilaitos toimii yhteistyössä kohdeorganisaation osaamisen kehittämisestä vastaavien henkilöiden kanssa tarjoten omaa pedagogista osaamistaan, digioppimisen välineistöjä ja koulutus-/ valmennussisältöjä organisaation käyttöön.
Hankkeessa valmennettiin 19 pilottiyritystä oppiviksi organisaatioiksi. Pilottiyrityksille tarjottiin kattava yrityskohtainen alkukartoitus, joka auttoi hahmottamaan sitä, millainen kokonaisuus ketterästi oppiva organisaatio on ja näkemään ne kohdat, joissa omaa yritystä kannattaa lähteä kehittämään sekä mitkä ovat sen olemassaolevat vahvuudet. Lisäksi valmennettiin 131 oppimisagenttia, jotka toimivat yrityksissä oppimisen edistäjinä ja viestinviejinä. Osaamisen kehittämisen tueksi luotiin 1700 microlearning-oppimissisältöä sisältävä tietokanta 16 työelämätaidosta ja se tuotteistettiin digitaaliseen oppimisympäristöön visuaalisiksi ja aktivoiviksi mikrokursseiksi.
Hankkeessa luotiin työyhteisöille systemaattinen malli, jolloin asiantuntijuus vahvistuu dynaamisesti työtä tehdessä. Näiden “oppivien työntekijöiden” työtavat ovat samalla myös oppimistapoja. Oppiminen ja sen tukeminen tapahtuu siellä missä työtä tehdään.