Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21415

Hankkeen nimi: Kohtaantoa valmennuksella

Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus

Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminnassa

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 22

Puhelinnumero: 08-558410

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.ouka.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mervi Laaksolinna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mervi.laaksolinna(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503497498

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Nuoriso- ja rakennetyöttömyys ovat Oulun seudulla olleet jo pitkään korkealla tasolla. Vaikka talous on hiljalleen elpymässä ja työllisyystilanne kohentumassa, vaikeimmin työllistyvien tilanteeseen ei ole löytynyt ratkaisuja eikä tilanteeseen ole odotettavissa nopeita muutoksia. Yksi yleisimmistä haasteista on työn ja työvoiman kohtaanto. Ammattirakenteen muutos on keskeinen työmarkkinoiden kehitystrendi ja rutiininomaiset työtehtävät ovat katoamassa nopeasti automatisoinnin myötä useilla perinteisilläkin aloilla. Samaan aikaan kuitenkin syntyy uusia palvelu- ja asiantuntijatyöpaikkoja. Avoimet työpaikat ja työnhakijat eivät kohtaa toisiaan, mikä pahentaa työttömyyttä. Hankkeessa kehitetään uudenlaisia toimintamalleja ja palveluja yritys- ja työnantajayhteistyön toteuttamiseksi sekä työvoimatarpeiden ja vapaana olevan työvoiman kohtauttamiseksi.

Maakuntauudistus ja siihen liittyvät lakiuudistukset tuovat suuria muutoksia työllisyydenhoitoon ja työllisyyspolitiikan toimeenpanoon valtakunnallisesti. Maakuntauudistuksen tavoitteena on saada samat ja yhtä laadukkaat palvelut kaikkien kansalaisten käyttöön asuinpaikasta riippumatta. Samalla resursseja on tarkoitus käyttää kohdennetummin ja tehokkaammin ja palveluja uudistetaan digitaalisiksi, asiakaslähtöisiksi ja kustannustehokkaiksi. Samalla kuntien rooli työllisyydenhoidossa muuttuu ja rakenteita sekä toimintatapoja uudistetaan vastaamaan muuttuvaa tilannetta.

Maakuntauudistuksessa julkiset palvelut rakennetaan käyttäjälähtöisiksi muun muassa digitaalisia toimintatapoja uudistamalla. Yhteiskunnan digitalisoituminen luo sekä mahdollisuuksia että haasteita. Digiaika lisää työmarkkinoilta ja palveluista syrjäytymistä henkilöille, joilla on osaamisvajeita esimerkiksi sähköisten asiointipalveluiden hallinnassa.
Toisaalta uusilla digitaalisilla keinoilla palveluohjausta voidaan myös tehostaa ja palvelut voidaan muotoilla palvelutarvetta vastaaviksi, kun samalla huomioidaan työnhakijoiden tuen tarpeet.

Kohtaantoa valmennuksella -hanke lähestyy meneillään olevia sekä tulevia yhteiskunnallisia sekä työelämää koskettavia muutoksia erilaisin valmennuksellisin keinoin. Valmennuksellisia toimenpiteitä toteutetaan kohtaannon edistämiseksi sekä työnhakijoille että työnantajille. Hankkeen tavoitteena on:

1. Työn ja työvoiman kohtaannon edistäminen
2. Kunnallisten työllisyyspalveluiden kehittäminen vastaamaan maakunta-, sote- ja koulutusuudistuksia
3. Työelämän digitalisaation mukanaan tuomiin haasteisiin vastaaminen

Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa kehitetään ja hankitaan erilaisia valmennuksia työnhakijoille ja koordinoidaan niitä asiakaslähtöisesti luomalla valmennuksista mahdollisimman kestäviä polkuja kohti työmarkkinoita. Hankkeen toimenpiteet pitävät sisällään myös erilaisten työnantajalähtöisten, kohtaantoa parantavien tilaisuuksien ja tapahtumien kehittämisen ja järjestämisen.

Hankkeen tuloksena alueen kohtaanto-ongelmaan on löydetty uusia työkaluja ja toimintamalleja. Hankkeen aikana on valmistauduttu tuleviin ratkaisuihin maakunta-, sote- ja kasvupalveluita koskevissa uudistuksissa ja uuteen palvelurakenteeseen siirtyminen helpottuu. Lisäksi digitalisaation mukana tuomat ratkaisut ovat kehittyneet muiden palveluiden rinnalla tukemaan maakuntamallin mukaista työllistämistyötä toteutettavaksi entistä osuvammin ja kohdennetummin ja digitalisaatioon ja sen hyödyntämiseen liittyvä osaaminen on kehittynyt sekä työnhakijoiden, työnantajien että työllisyyspalveluita tuottavien organisaatioiden keskuudessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat Oulun työssäkäyntialueen työttömät sekä työttömyysuhan alaiset henkilöt. Hankkeen toimenpiteitä kohdennetaan erityisesti niihin, joiden työttömyys on pitkittynyt tai uhkaa pitkittyä sekä muihin sellaisiin kohderyhmiin, jotka muista syistä ovat heikossa työmarkkina-asemassa ja tarvitsevat tukea työllistymiseensä.

Hankkeen toisena kohderyhmänä ovat alueen yritykset ja työnantajat, joille tarjotaan tukea ja palveluita työvoiman saatavuuden turvaamiseksi sekä rekrytointikynnyksen madaltamiseksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut alueen työllisyystoimijat, joiden kanssa hanke tekee tiivistä yhteistyötä. Näitä toimijoita ovat mm. alueen oppilaitokset (esim. erilaisten koulutuspalveluiden tai lab-mallien kautta), työllisyyspalveluita tuottavat yritykset sekä kolmannen sektorin toimijat. Hanke kohdistuu välillisesti ns. työllisyyden edistämisen ekosysteemin toimijoihin ja heidän toimintansa kehittämiseen ja suuntaamiseen kohti maakuntauudistuksen mukaisia toimintatapoja.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 430 173

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 115 089

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 613 150

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 143 861

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 180

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 36

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 1200

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Pohjois-Pohjanmaalla työttömänä työnhakijana on hieman enemmän miehiä kuin naisia. Tämä voi näkyä hankkeen toteutuksessa siten, että hankkeen toimenpiteissä on saman jakauman mukaan hieman enemmän miehiä kuin naisia. Hankkeen toimenpiteisiin mukaan pääsyyn ei sukupuoli vaikuta, vaan asiakkaan palvelutarve määrittää asiakkuuden ja toimenpiteet hankkeessa. Oulun kaupungin työllisyyspalvelut seuraa kuukausittain työttömyystilastoja myös sukupuolinäkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Oulun kaupungissa on laadittu koko kaupunkia koskeva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on osa organisaation normaalia toimintaa, ei erillinen osa hankkeiden toimintaa. Osana Oulun kaupunkiorganisaatiota hankkeessa noudatetaan Oulun kaupungille laadittua tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Hanke on avoin molemmille sukupuolille hankkeen kohderyhmämäärittelyn mukaisesti. Hankkeeseen mukaan pääseminen ja palvelut eivät määräydy sukupuolen mukaan, vaan asiakkaan palvelutarve määrittää asiakkuuden ja asiakkaille tarjottavat toimenpiteet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite. Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen on osa kaupunkiorganisaation normaalia toimintaa ja hankkeessa noudatetaan Oulun kaupungille laadittua tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Oulun kaupungille on luotu ympäristöohjelma, joka kattaa koko kaupunkiorganisaation toiminnan, vahvistaa elinkeinoelämän kehittämismahdollisuuksia ja ohjaa kaupungin päätöksentekijöitä, henkilöstöä ja asukkaita ympäristövastuulliseen toimintaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 3
Oululaisen osaamisen hyödyntäminen ympäristöalan liiketoiminnan kehittämisessä on kaupungin elinkeinopolitiikan ja uusien työpaikkojen luomisen kannalta tärkeää. Hankkeessa huomioidaan erityisesti Oulun alueen kannalta keskeiset toimialat työllistämisessä. Yhteistyöllä koulutuksen, tutkimuksen ja liike-elämän kanssa pyritään edesauttamaan ympäristöalan erilaisten liiketoiminta-mahdollisuuksien kehittymistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole suoranaisia vaikutuksia kasvillisuuden ja eliöiden monimuotoisuuden säilymiselle tai tukemiselle.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Hankkeessa noudatetaan mahdollisuuksien mukaan Oulun kaupungin ympäristöohjelmaa, joka ohjaa toimintaa kohti ympäristövastuullista toimintaa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Toiminta ei liity Natura 2000 -ohjelman kohteisiin
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Hankkeessa pyritään vähäiseen jätteiden määrään, materiaalien hyötykäyttöön, kierrätykseen sekä energia- ja materiaalitehokkuuteen. Hankkeessa noudatetaan Oulun kaupungin ohjeistuksia materiaali- ja laitehankinnoissa, joissa pyritään kestäviin ratkaisuihin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Uusiutuvia energialähteitä käytetään mahdollisuuksien mukaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeessa pyritään hyödyntämään paikallisia palveluja ja palveluntuottajia mahdollisuuksien mukaan. Hankkeen yhtenä kohderyhmänä ovat alueen pk-yritykset ja hankkeen toimenpiteillä pyritään mm. madaltamaan näiden yritysten rekrytointikynnystä, jolla on vaikutusta yritysten kehitykseen.Paikallista elinkeinorakennetta tuetaan myös hankkeessa kehitettävillä uusilla kehittyvillä yritys- ja työnantajayhteistyön malleilla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa kehitetään inhimillistä pääomaa ja uusia palveluita sekä työnhakijoille, työnantajille että työllisyyspalveluiden parissa työskenteleville tahoille. Hankkeessa kehitetään myös uudenlaisia digitaalisia palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Hankkeessa kehitettävät digitaaliset palvelut voivat vähentää liikkumisen tarvetta ja näin ollen esim. yksityisautoilua. Palveluiden kehittyminen tekee niistä ajasta ja paikasta riippumattomia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Hankkeessa kehitettävät ja tarjottavat työllistymistä edistävät palvelut sekä positiiviset siirtymät työmarkkinoille ja koulutukseen edistävät työnhakijoiden hyvinvointia merkittävästi.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hanke edistää tasa-arvoista yhteiskuntakehitystä vähentämällä työttömyyden mukana tuomaa syrjäytymistä sekä huono-osaisuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Työllistyminen ja työllisyysedellytysten parantuminen edesauttavat yksilötasolla osallisuutta ja integroitumista yhteiskuntaan ja työelämään. Tällä edesautetaan tasa-arvoista yhteiskuntakehitystä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta kulttuuriympäristön kehittymiseen tai säilymiseen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamisen kehittymiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-