Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21419

Hankkeen nimi: ÄLYPAJA – OSAAMISEN JA KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: 020 798 6000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Arja Kotkansalo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arja.kotkansalo(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406529389

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapin keskeisimpiä toimialoja ovat metsä-, metalli- ja kaivannaisteollisuus, jotka tuottavat lähes kymmenen prosenttia Suomen viennistä. Niiden ympärille on muodostunut teollisuus- ja kaivospalveluyritysten verkosto, joka yhdessä teollisuuden kanssa muodostaa teollisuus- ja kaivosklusterin. Kokonaisuutena on kysymys tuhansista työpaikoista. Alalla on käynnissä merkittävä rakennemuutos. Kilpailu on muuttumassa entistä kansainvälisemmäksi myös Lapin sisällä eli muualta tulevat yritykset kilpailevat samoista toimituksista. Teollisuuden tavoitteena on vähentää toimittajiensa lukumäärää. Toimittajien on lisäksi jatkossa entistä useammin kyettävä palvelemaan myös teollisuusyritysten muualla toimivia yksiköitä. Samalla liiketoimintamallit ovat uudistumassa kehittyneiden palveluiden suuntaan (palvelullistaminen, servitation). Kilpailussa pärjätäkseen lappilaisten yritysten on kehitettävä osaamistaan, teknologioitaan ja toimintamallejaan.
Lapin ammattikorkeakoulu kehittää konetekniikan opetusta ja siihen liittyvää TKI-toimintaansa panostamalla ongelma- ja projektiperustaiseen oppimiseen. Tämä edellyttää sekä toimintamallien että opetuksen kehittämistä. Samalla panostetaan sekä oman että PK-yritysten henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Samanaikaisesti on käynnissä oppimis- ja kehittämisympäristöön liittyvä mittava investointihanke.
ÄLYPAJA – OSAAMISEN JA KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN –hankkeen tavoitteena on:
- Kehittää oman henkilöstön osaamista vastaamaan uusia osaamistarpeita siten, että uudistetun oppimis- ja kehittämisympäristön hyödyntäminen mahdollistuu täysimääräisesti
- Kehittää yritysten henkilöstön osaamista vastaamaan alalla tapahtuvan muutoksen vaatimuksia
- Kehittää opetusta ja oppimista siten, että niissä voidaan hyödyntää investoinnin tarjoamia mahdollisuuksia
- Kehittää projektioppimista siten, että opetuksen, TKI-toiminnan ja yritysten tarpeet voidaan yhdistää tehokkaasti
- Pilotoida ja testata uudentyyppisiä oppimisprojekteja siten, että varsinaisen opetuksen kustannukset kohdentuvat perusrahoitukseen
- Laatia käyttö- ja turvallisuusohjeet, suunniteltava toimintaprosessit laadun varmistamiseksi ja luotava demonstraattorit niin opetuksen kuin yritysten perehdyttämisen tarpeisiin.
- Arvioida toimintaa ja tehdä tarvittavat korjaukset
- Tiedottaa toiminnasta alueen yrityksille ja yritysten kanssa työskenteleville organisaatioilla

Välittömät tuloksena AMK:n ja yritysten henkilöstön osaaminen kehittyy, opetuksen laatu paranee, opetuksen sisällöt ja oppimisprojektitoiminta kehittyvät, toiminnalla on laatujärjestelmä ja toimintaohjeistus, minkä lisäksi syntyvä Älypaja toimii osana lappilaisten TKI-toimijoiden ASE-projektissa rakentamaa kehittämisympäristökokonaisuutta.

Välillisenä tuloksena Lapin yritysten osaavan työvoiman saanti paranee ja yritykset saavat tietoa uusista toimintamalleista ja teknologioista.

Lyhyen aikavälin tavoitteena on AMK:n ja yritysten henkilöstön osaamisen kehittyminen palvelemaan paremmin muutoksessa olevan alan tarpeita. Pitemmällä aikavälillä yritysten osaamisen kehittyminen mahdollistaa yritysten toiminnan kehittämisen alan rakennemuutoksen tarpeisiin. Opetuksen kehittäminen takaa oikean osaamisen omaavan työvoiman saatavuuden.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Lapin AMK:n henkilöstö
- Lappilaisten yritysten henkilöstö (osallistuminen Kemissä järjestettäville seminaareihin)
- Opiskelijat oppimisprojektipiloteissa

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Elinkeinoelämä ja alan työelämä
- Tulevat opiskelijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 192 091

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 192 091

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 240 115

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 240 115

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tietokatu 1

Postinumero: 94600

Postitoimipaikka: Kemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 20

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 23

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 113

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tehdään hankkeen edetessä, jolloin perehdytään asiaan tarkemmin
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Osallistuvassa henkilöstössä on sekä miehiä että naisia. Toteutuksessa tavoitteena on ottaa huomioon naisopiskelijoiden tarpeet kuulemalla heitä. Ohjausryhmän nimeämisessä nimeäjiä pyydetään ottamaan näkökulma huomioon.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on kone- ja tuotantotekniikan osaamisen kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 9
Luonnonvarojen älykäs käyttö nivoutuu erittäin tärkeänä osana syntyvässä oppimis- ja kehittämisympäristössä resurssi- ja materiaalitehokkaiden ratkaisuiden tematiikkaan. Uusien toimintatapojen ja -teknologioiden avulla tehostetaan raaka-aineiden ja energian käyttöä. Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen kuuluu AMK:n strategiaan eli se otetaan huomioon kaikessa tekemisessä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Uudet valmistusmenetelmät tehostavat ja vähentävät raaka-aineiden ja energian käyttöä, joka puolestaan vähentää hiilidioksidipäästöjä. Kiertotalouden tarpeet otetaan huomioon toteutuksessa. Älypaja toimii oppimis- ja demonstraatioympäristönä, joten sillä odotetaan olevan vaikutuksia myös yritysten toimintaan ja toimintatapoihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
ei arvioituja vaikutuksia
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Uudet valmistusmenetelmät ja kiertotalousratkaisut vähentävät raaka-aineiden käyttöä. Toimintamalleilla on levitessään positiivinen vaikutus myös esimerkiksi maaperään (primäärilähteen kaivokset) vaikutuksiin
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
ei arvioituja vaikutuksia
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 9
Hankkeiden yhteistuloksena syntyvässä oppimis- ja kehittämisympäristössä edistetään erityisesti resurssi- ja materiaalitehokkaiden ratkaisuiden käyttöä ja kiertotalousratkaisuja. Digitaalisuuden tuomat hyödyt ja uusien menetelmien käyttöönotto mahdollistavat parannusten demonstroinnin ja pilotoinnin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
ei arvioitua vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 9
Oppimis-ja kehittämisympäristön oleellisena toiminta-ajatuksena on toimia opetuksen, tki:n ja pk-sektorin toimijoiden yhteisenä kehittämisympäristönä osana Lapin älykkään erikoistumisen ohjelmaa. Ympäristö mahdollistaa jatkumon opiskelijan kehittymisestä osaajaksi Älypajaan liittyvien teemojen mukaisesti paikallisen työelämän tarpeisiin
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 7
Oppimis-ja kehittämisympäristö toimii hyvänä demonstraatio- ja testiympäristönä eri digitalisointitapojen eduista. Kehitys- ja pilotointityöhön voivat ottaa osaa sidosryhmien edustajat opiskelijoista yrityksiin.
Liikkuminen ja logistiikka 3 4
Osaamisen kehittämismahdollisuuden luonti Lappiin vähentää matkustustarvetta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Yritystoiminnan ja osaamisen kehittyminen mahdollistavat hyvinvoinnin ja hyvinvointipalveluiden säilymisen ja kehittymisen. Osaamisen kehittyminen lisää hyvinvointia
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Yhtenä tavoitteena on lisätä naisten osuutta opiskelijoissa
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei arvioitua vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei arvioitua vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 4
Energiatehokkaan ja digitaalisen toimintaympäristön hyödyntäminen liittyy välillisesti luonnonvarojen älykkään käytön sekä kiertotalouden tematiikkaan.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Älypaja – Osaamisen ja koulutuskehittäminen hankkeen toteutti Lapin ammattikorkeakoulu 1.9.2018 – 31.12.2021 välisenä aikana. Hankkeen tavoitteena oli kehittää Lapin AMKin henkilöstön osaamista vastaamaan uusia osaamistarpeita siten, että Älypaja oppimis- ja kehittämisympäristöä hyödynnetään mahdollisimman täysimääräisesti. Tavoitteena oli myös kehittää yritysten (erityisesti pk) henkilöstön osaamista vastaamaan alalla tapahtuvan muutoksen vaatimuksia. Opetusta ja oppimista kehittää siten, että niissä voidaan hyödyntää Älypaja investoinnin tarjoamia mahdollisuuksia. Projektioppimista siten, että opetuksen, TKI-toiminnan ja yritysten tarpeet voidaan yhdistää tehokkaasti. Tavoitteena oli pilotoida ja testata uudentyyppisiä oppimisprojekteja siten, että varsinaisen opetuksen kustannukset kohdentuvat perusrahoitukseen. Laatia käyttö- ja turvallisuusohjeet, suunniteltava toimintaprosessit laadun varmistamiseksi ja luoda demonstraattorit, niin opetuksen kuin yritysten perehdyttämisen tarpeisiin. Arvioida toimintaa ja tehdä tarvittavat korjaukset. Tiedottaa toiminnasta alueen yrityksille ja yritysten kanssa työskenteleville organisaatioille.

Hankkeessa Lapin AMKin henkilöstöä osallistui useisiin eri koulutuksiin mm. 3D metallitulostus, etävalvonnan mahdollisuudet, työsuojelun/työturvallisuuden perehdytyskoulutus, EWM hitsausalitteiston:n XNet ohjelmiston lisäkoulutus sekä täydennyskoulutus digitaalisen (Festo) tuotantoympäristöön. Yhteisiä sekä Lapin AMKin henkilökunnalle kuin yrityksille suunnattuja fyysisesti paikan päällä tapahtuvia koulutuksia pidettiin mm. tuotetiedon hallintaan (PDM) ja lasermerkkaukseen. Myös Matterport-sovelluksella tilan hallintamalli Älypaja oppimisympäristössä toteutettiin suunnitteluyrityksen tarpeisiin. Korona epidemian vallitessa koulutukset muuttuivat virtuaalisesti tapahtuviksi. Koulutuksia toteutettiin mm. projektinhallinnan-, toiminnanohjauksen (ERP)-, ja Lean perusteisiin. Edellä mainittuihin koulutuksiin osallistuivat myös insinööriopiskelijat. Hankkeen alkuvaiheessa fyysisiä seminaareja ehdittiin järjestää muutama, joita olivat ”Uudistuvat tuotantoteknologiat” sekä ”Fiksukierto” -seminaarit. Virtuaalisesti tapahtunut ” Avoimet ovet verkossa -modernit oppimisympäristöt AMK-opinnoissa” pidettiin loppuvuodesta 2021.

Koulutuksen kehittämisen saralla Älypaja oppimisympäristöä hyödynnettiin useissa eri opetustilanteissa. Reilut 15 opintojaksoa toteutettiin insinööriopiskelijoille. Palvelutoimintana yrityksille toteutettiin mm. säätöhydrauliikan koulutusta oppimisympäristössä. Opetussisältöjä kehitettiin vastaamaan uuden ympäristön ja osaamisen tarjoamia mahdollisuuksia. Useita sekä kansainvälisiä että kansallisia opinnäytetöitä tehtiin, jotka liittyvät Älypaja oppimisympäristöön.

Yhtenä pilotti opintojaksona oli 3D-tulostus ja sovellukset, jossa opiskelijat tutustuivat 3D-tuloksen edistyneeseen käyttöön syventäen tietämystään lisäävästä valmistuksesta. Toteutuksesta saatuja palautteita ja kokemuksia käytettiin opintojakson kehittämisessä ja niistä järjestettiin opiskelijoille erillinen Webpropol-kysely liittyen usean eri 3D-tulostustekniikan käyttämiseen ja oppimiseen. Palaute ja kokemukset opintojaksolta olivat erittäin positiiviset. Opiskelijat pitivät erityisesti siitä, että he pystyivät työskentelemään itsenäisesti soveltaen opintojaksolla opittuja tietoja ja taitoja. Palauteen pohjalta opintojakson sisältöä täydennettiin mm. turvallisuusnäkökulma huomioiden. Kyselyn tulokset on julkaistu kansainvälisessä IJIRES-journalissa ”Perspectives of Mechanical Engineering Students to Learning of Additive Manufacturing - Learning through Multiple Technologies artikkelissa. Hitsausympäristöjen demonstraattoreiden kehittämistä tehtiin yhdessä TKI-toiminnan kanssa. Lapin AMK älypajaan liittyville opintojaksoille tehtiin mm. hitsaukseen liittyviä videoita, jotka on julkaistu Internetissä toimivassa videopalvelu YouTubessa.

Älypaja on tekninen ympäristö, jonka käyttäminen edellyttää turvallisuus ja toimintaohjeen laatimista. Em. yhdessä kehitysympäristön toimintamallia muodostavat Älypajan laatujärjestelmän. Näin ympäristö vastaa yritysten normaalia toimintamallia, mikä luo opiskelijoille valmiudet toimia todellisessa yritysympäristössä. Älypajaan liittyville laitteille laadittiin turvallisuusohjeita mm. työohje, laitekortti, kvalifiointisuunnitelma ja -raportti, kalibroitaville laitteille kalibrointi- ja huoltosuunnitelma. Insinööriopiskelijat pääsivät työstämään Älypajan liittyviin laitteiden turvallisuusohjeita innovaatioprojektissa. Toiminta- ja turvallisuusohje laadittiin, johon osana kuuluu Lapin AMKin eri oppimisympäristöjen ylläpidon vastuunjakotaulukko. Älypaja oppimisympäristölle tehtiin laatu- ja toimintakäsikirja, joka on päivittyvä dokumentti. Myös älypajaan liittyviä tuotekortteja tehtiin. Tuotekortteja tullaan hyödyntämään Lapin maakunnallinen Arktisen erikoistumisen osaamiskeskittymä - Arctic Smartness Excellence sivustolle, jotta yrityksillä on helpommin saatavilla Arktiset kehittämisympäristöt -klusterin palvelutoiminnasta tietoa.

Lopputuloksena AMKin ja yritysten henkilöstön osaaminen kehittyi palvellen paremmin muutoksessa olevan alan tarpeita. Opetuksen laatu parani ja opetuksen sisällöt ja oppimisprojektitoiminta kehittyvät, jotka takaavat oikean osaamisen omaavan työvoiman saatavuuden. Toiminnalla on laatujärjestelmä ja toimintaohjeistus, minkä lisäksi Älypaja oppimisympäristö toimii osana lappilaisten TKI-toimijoiden ASE-projektissa rakentamaa kehittämisympäristökokonaisuutta.