Hankekoodi: S21448
Hankkeen nimi: Yritysyhteistyöllä vaikuttavuutta (I-Factor)
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 30.6.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: PL 111
Puhelinnumero: 0294 45 1111
Postinumero: 80101
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.uef.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Koponen Jonna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopistonlehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jonnapauliina.koponen(at)uef.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503437446
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kansainvälisesti tarkastellen kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen yhtenä päätehtävänä on olla elinkeinoelämän keskeinen toimija. Se tarkoittaa positiivisen muutoksen ja yritysten menestymisen tukemista, pitkäjännitteistä ja synergistä yhteistyötä ja pitkäaikaisen liiketoimintaosaamisen vaikuttavuuden takaamista kumppaneiden kesken. I-Factor (ImpactFactor) -hankkeen päätavoitteena on kehittää Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden sekä pohjoiskarjalaisten ja pohjoissavolaisten yritysten välistä pysyvää ja kestävää yhteistyötä sekä sen vaikuttavuutta Itä-Suomen alueen elinkeinoelämän hyödyksi. I-Factor-hankeessa keskiössä on alueen elinkeinoelämän kehittäminen siten, että opiskelijoiden ja tutkijoiden inhimillinen pääoma saadaan alueen elinkeinoelämän käyttöön.
Hankkeen tuloksena syntyy Vaikuttavuuden toimintamalli, joka avulla syvennetään yliopiston ja yritysten välistä yhteistyötä eri tasoilla. Hankkeessa toteutetaan kansainvälisten käytänteiden benchmarkkaus, joka on Vaikuttavuuden toimintamallin perusta. Alueen yritysten, elinkeinoelämän toimijoiden ja kauppatieteiden laitoksen edustajien kanssa perustetaan Advisory Board, joka on konkreettinen vuoropuhelufoorumi toimijoiden kesken. Vaikuttavuuden toimintamalliin sisältyy systemaattinen opintojaksotasoinen yhteistyö yritysten kanssa, yritysten ja kauppatieteellisten tutkijoiden välinen tutkimusyhteistyö sekä pysyvä rekrytointimalli, joka luodaan yhdessä yritysten kanssa. Rekrytointimalli tarkoittaa opiskelijoiden integroimista yrityksiin opintojen kautta jo opintojen alkuvaiheesta alkaen. Näin taataan osapuolten molemminpuolinen tunteminen ennen varsinaisen pitkäaikaisen rekrytoinnin tapahtumista, jolloin uusiin asiantuntijoihin tutustuminen on yrityksille riskittömämpää. Lisäksi hankkeen aikana järjestetään vuosittaiset kohtaamiset liiketoiminnan kansainvälisten edelläkävijöiden ja alueellisten toimijoiden kanssa. Hankkeen merkitys elinkeinoelämälle on suuri, koska hankkeessa luodaan kokonaan uusi toimintamalli yliopistollisen asiantuntijuuden jalkauttamiseksi paikallisten yritysten käyttöön. Hanke takaa kansainvälisesti kestävän, ajankohtaisen liiketoimintaosaamisen lisääntymisen elinkeinoelämässä, minkä vuoksi se auttaa yksittäisten yritysten toimintaa ja tukee Itä-Suomen alueen kasvua ja menestymistä.
Yritysten saama hyöty todentuu kolmen pääkohdan kautta: 1) Viimeisimmän tutkimustiedon jalkauttaminen yrityselämän tarpeisiin, 2) yritysten tarpeisiin sopivien (mahdollisesti rekrytoitavien) opiskelijoiden ja yritysten toimijoiden törmäyttäminen toisiinsa jo opintojen alkuvaiheesta lähtien, 3) Opintojaksopohjainen tai harjoittelujaksoihin perustuva yhteistyö opiskelijoiden kanssa opintojen aikana, mikä takaa mahdollisuuden saada ratkaisuja yritysten yksittäisiin ongelmiin.
I-Factor -hankkeen kohderyhmänä ovat pohjoiskarjalaiset ja pohjoissavolaiset yritykset sekä elinkeinoelämän vaikuttajat kuten myös kauppatieteiden laitoksen opiskelijat, opetushenkilöstö ja tutkijat. Alustavissa keskusteluissa molemmat paikalliset kauppakamarit ja yrittäjäjärjestöt ovat osoittaneet tukea tälle hankkeelle.
Itä-Suomeen alueen yrittäjäjärjestöt ja kauppakamarit sekä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan elinkeinoelämän keskeiset sosiaaliset verkostot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 238 591
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 231 501
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 303 120
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 296 167
Maakunnat: Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Joensuun, Keski-Karjalan, Kuopion, Koillis-Savon, Ylä-Savon, Sisä-Savon, Pielisen Karjalan
Kunnat: Tervo, Kuopio, Lieksa, Tohmajärvi, Kontiolahti, Sonkajärvi, Rautavaara, Kiuruvesi, Rääkkylä, Siilinjärvi, Kaavi, Suonenjoki, Lapinlahti, Outokumpu, Vesanto, Tuusniemi, Polvijärvi, Keitele, Liperi, Joensuu, Nurmes, Rautalampi, Juuka, Ilomantsi, Pielavesi, Vieremä, Kitee, Leppävirta, Varkaus, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 40
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 43
Suunniteltu: 90
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Kauppatieteiden koulutuksen kansainvälisessä keskustelussa korostuu vahvasti mm. kulttuurien, sukupuolten ja sukupolvien tasaarvo, kestävän kehityksen edistäminen sekä globaali yhteiskuntavastuu osana koulutusta. Kyseinen päämäärä tulee huomioiduksi hankkeen toimenpiteissä erityisesti osaamisperusteisessa koulutuksessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Kauppatieteiden koulutuksen kansainvälisessä keskustelussa korostuu vahvasti mm. kulttuurien, sukupuolten ja sukupolvien tasaarvo, kestävän kehityksen edistäminen sekä globaali yhteiskuntavastuu osana koulutusta. Kyseinen päämäärä tulee huomioiduksi hankkeen toimenpiteissä erityisesti osaamisperusteisessa koulutuksessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 10 |
Hankkeen toimenpiteet palvelevat mitä parhaimmalla tavalla paikallisen elinkeinoelämän kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Kauppatieteiden koulutuksen kansainvälisessä keskustelussa korostuu vahvasti mm. kulttuurien, sukupuolten ja sukupolvien tasaarvo, kestävän kehityksen edistäminen sekä globaali yhteiskuntavastuu osana koulutusta. Kyseinen päämäärä tulee huomioiduksi hankkeen toimenpiteissä erityisesti osaamisperusteisessa koulutuksessa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Kauppatieteiden koulutuksen kansainvälisessä keskustelussa korostuu vahvasti mm. kulttuurien, sukupuolten ja sukupolvien tasaarvo, kestävän kehityksen edistäminen sekä globaali yhteiskuntavastuu osana koulutusta. Kyseinen päämäärä tulee huomioiduksi hankkeen toimenpiteissä erityisesti osaamisperusteisessa koulutuksessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Kauppatieteiden koulutuksen kansainvälisessä keskustelussa korostuu vahvasti mm. kulttuurien, sukupuolten ja sukupolvien tasaarvo, kestävän kehityksen edistäminen sekä globaali yhteiskuntavastuu osana koulutusta. Kyseinen päämäärä tulee huomioiduksi hankkeen toimenpiteissä erityisesti osaamisperusteisessa koulutuksessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Kauppatieteiden koulutuksen kansainvälisessä keskustelussa korostuu vahvasti mm. kulttuurien, sukupuolten ja sukupolvien tasaarvo, kestävän kehityksen edistäminen sekä globaali yhteiskuntavastuu osana koulutusta. Kyseinen päämäärä tulee huomioiduksi hankkeen toimenpiteissä erityisesti osaamisperusteisessa koulutuksessa. |
Yritysyhteistyöllä vaikuttavuutta (I-Factor) hankkeen päätavoitteena oli kehittää Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen sekä pohjoiskarjalaisten ja pohjoissavolaisten yritysten välistä pysyvää ja kestävää yhteistyötä sekä sen vaikuttavuutta Itä-Suomen alueen elinkeinoelämän hyödyksi. Hankkeen tuloksena on syntynyt vaikuttavuuden toimintamalli, jonka avulla pystytään syventämään yliopiston ja yritysten välistä yhteistyötä eri tasoilla. Hankkeessa toteutettiin kansainvälisten käytänteiden benchmarkkaus. Alueen yritysten, elinkeinoelämän toimijoiden ja kauppatieteiden laitoksen edustajien kanssa perustettiin Advisory Board (Joensuussa ja Kuopiossa) ja rakennettiin yhteistyötä vahvistava kummiverkosto (yhteistyöverkosto). Hankkeessa luotuun vaikuttavuuden toimintamalliin sisältyy opintojaksotasoisen systemaattisen yhteistyön malli, tutkimuksen toimintamalli, ja rekrytointimalli. Hankkeessa järjestettiin iso seminaari alueellisten toimijoiden ja kauppatieteiden laitoksen edustajien kesken (UEF Business School Day 28.1.2020). Lisäksi koronaviruspandemiaan reagoiden hankkeessa kehitettiin innovatiivisia ratkaisuja yritysyhteistyön vahvistamiseen virtuaalisesti (mm. UEF SmartMatch -rekrytointikokeilu, korona-ajan asiakaskokemusten kysely, esittelyvideot, some-viestinnän vahvistaminen sekä yritysyhteistyön esittely case-tapausten kautta nettisivuille).