Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21497

Hankkeen nimi: Eteläsavolaisen matkailun osaamisloikka

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3

Puhelinnumero: 0153 5561

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://wwww.xamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anu Marja Anneli Haapala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.haapala(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3125123

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää matkailualan yrittäjien, työntekijöiden, kouluttajien ja sitä kautta myös opiskelijoiden valmiuksia erityisesti sekä elämys- ja ohjelmapalveluiden kehittämisosaamisessa että digitaalisen matkailun osaamisessa. Lisäksi hankkeella lisätään alueen toimijoiden valmiuksia ja osaamista kansainvälisesti houkuttelevien matkailupalvelujen ja tuotteiden luomisessa. Lisäksi kehitetään entistä joustavampia ja ketterämpiä muotoja sekä yhteistyö- ja osaamisverkostoja matkailualan toimijoiden osaamisen kehittämiseen hankkeen jälkeen hyödynnettäväksi.

Hankkeessa järjestetään yrityksille erilaisia yritysten ja alueen tarpeista lähteviä osaamisen kehittämisen toimenpiteitä (mm. yritystyöpajoja, täsmäiskukoulutuksia sekä kasvokkain tapahtuvia ja verkkovälitteisiä tietoiskuja), jotta yritysten osaaminen lisääntyy elämys- ja ohjelmapalveluiden tuotteistamisessa, digitaalisuuden hyödyntämisessä matkailualan liiketoiminnassa sekä kansainvälisessä matkailussa. Uusien innovatiivisten matkailupalvelutuotteiden kehittämiseksi hankkeessa organisoidaan matkailupalveluoivallus-innovaatiokilpailu ja jaetaan aktiivisesti erilaisia kokemuksia jo olemassa olevista elämyksellisistä maakunnallisista ja kansainvälisistä matkailupalvelutuotteista. Hankkeen aikana organisoidaan maakunnallinen osaamisverkosto ja pilotoidaan uudenlaisia toimintatapoja, jotta matkailualan koulutustarpeisiin pystytään vastaamaan entistä joustavammin. Lisäksi mallinnetaan, kuinka yrittäjille voidaan tarjota entistä tehokkaammin ja täsmällisemmin olemassa olevaa tietoa matkailualan liiketoiminnan tehostamiseksi.

Hankkeen tuloksena matkailualan toimijoiden osaaminen lisääntyy erityisesti liittyen kansainväliseen matkailupalvelujen tuotantoon, elämyspalveluiden tuotteistamiseen ja markkinointiin sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen matkailutoimialalla. Tuloksena on uusia elämyksellisiä matkailu- ja ohjelmapalvelutuotteita, joiden markkinointi on sujuvaa ja houkuttelevaa. Hankkeen toimenpiteiden seurauksena myös matkailuosaamisen tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen on sujuvoitunut ja saanut uusia malleja. Osaamisen jakamiseen on muodostunut uudenlaisia muotoja. Pitkän aikavälin vaikutuksena maakunnan matkailupalvelujen taso on noussut kansainvälisesti houkuttelevaksi ja lisää siten matkailuliiketoimintaa ja sen kannattavuutta sekä alueen elinvoimaisuutta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat matkailualan yritysten henkilöstö, matkailualan opiskelijat (tuleva henkilöstö) ja kouluttajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Matkailuyritysten kanssa verkostoituvat muun alan yrittäjät, alueen asukkaat (elinkeinoelämä) välillisesti matkailun lisääntyessä sekä asiakkaat kotimaassa ja ulkomailla.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 437 960

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 396 658

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 567 946

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 528 177

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Puumala, Kangasniemi, Sulkava, Rantasalmi, Mikkeli, Mäntyharju, Joroinen, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 31

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 20

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 160

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailupalvelut kohdentuvat kaikenikäisille, mutta tutkitusti päätöksen matkakohteesta tekee useimmiten nainen. Digitaalisuus ja elämyksellisyys vaikuttavat tähän päätökseen ja niiden merkitys tulee huomioida asiakaskokemuksen tuottamisessa molempien sukupuolten näkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa mukana olevat matkailuyrittäjät ja yhteistyöorganisaatioiden edustajat ovat sekä miehiä että naisia. Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat molempiin sukupuoliin huomioiden tutkimusten tulokset sukupuolittuneista matkailukäytännöistä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite on matkailuosaamisen kehittäminen asiakasnäkökulma huomioiden molempien sukupuolten näkökulmasta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 7
Vastuullisuus pyritään huomioimaan johtoajatuksena kehitettäessä elämyspalvelutuotteita kansainvälisille matkailumarkkinoille.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 7
Vastuullisuus pyritään huomioimaan johtoajatuksena kehitettäessä elämyspalvelutuotteita kansainvälisille matkailumarkkinoille.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Vastuullisen, erityisesti ekologisen matkailun huomioiminen on lähtökohta elämystuotteiden kehittämiselle ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiselle.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Vastuullisen, erityisesti ekologisen matkailun huomioiminen on lähtökohta elämystuotteiden kehittämiselle ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiselle.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Vastuullisen, erityisesti ekologisen matkailun huomioiminen on lähtökohta maakunnan matkailuliiketoiminnan kehittämiselle.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Vastuullisen, erityisesti ekologisen matkailun huomioiminen on lähtökohta maakunnan matkailuliiketoiminnan kehittämiselle.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 4
Taloudellinen vastuullisuus on hankkeen yksi johtoajatus
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen tavoitteena on Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen matkailualalle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Hankkeessa pyritään huomioimaan myös kestävä liikkuminen ja logistiikan kehittäminen matkailutoimijoiden verkostoitumisessa ja palvelujen tuottamisessa sen pohjalta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 9
Matkailu nähdään osaltaan hyvinvoinnin edistämisenä
Tasa-arvon edistäminen 0 0
-
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 5 6
Elämyspalveluita kehitetään myös kulttuuriperintöä arvostaen ja hyödyntäen
Ympäristöosaaminen 0 8
Matkailutoimialan vastuullisuuden edistäminen on hankkeen läpileikkaavana teemana.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteet olivat kohderyhmän osaamistason nostaminen digitaalisuuden, kansainvälisyyden, elämyksellisen tuotekehityksen, verkostoitumisen ja vastuullisuuden teemoissa sekä kehittää maakunnallista matkailutoimijoiden yhteistyö- ja osaamisverkostoa.

Osaamisen kehittämisen kokonaisuus rakennettiin hankesuunnitelman, kohderyhmän alkuhaastattelujen sekä tarkentavien haastattelujen perusteella. Hankkeessa käytettiin ja testattiin useita erilaisia osaamisen kehittämisen tapoja, kuten perinteiset ja virtuaaliset työpajat, yritysvierailut, verkostotapaamiset livenä ja verkossa, opintomatkat sekä livenä että virtuaalisena, itse opiskeltavat videomateriaalit, seminaarit ja webinaarit. Osaamisen kehittämisen keskiössä oli ns. kehittämisosaamisen kehittäminen, eli saada osallistujat ymmärtämään millaista osaamistarvetta heillä on nyt, millaisia tarpeita tulevaisuudessa mahdollisesti tulee vastaan sekä ymmärtää, kuinka osaamisen kehittämisen tulee olla jatkuva prosessi. Tätä varten kehitettiin osaamisen arviointityökalu, osaamisen portaat, jota hyödynnettiin hankkeen alussa lähtötason ja hankkeen lopussa päätöstason osaamisen arvioinneissa.

Suurimmat haasteet ja osaamisvajeet kohdeorganisaatioissa havaittiin digitaalisuuden teemassa. Digitaalista osaamista pyrittiin kehittämään monella tapaa (digitaitoja erilaisten sovellusten ja ohjelmien käyttöön, digitaalisen löydettävyyden ja markkinoinnin hyödyntämistä jne.), mutta osaamisen kehittämisen kannalta eri (digitaaliset) kokeilut eivät saavuttaneet niin suurta suosiota kuin olisi voinut olettaa. Digitaalisen myynnin haaste on edelleen ajankohtainen hankkeen päättyessäkin ja se tulee olemaan keskeinen menestystekijä koronan jälkeisessä ajassa.
Koronaepidemia vaikeutti verkostoitumista hieman, sillä kaikkia suunniteltuja tapaamisia ei pystytty toteuttamaan. Hankkeen toimenpiteitä pystyttiin kuitenkin mukauttamaan olosuhteisiin ja yleisesti ottaen hanke vastasi kehittämistarpeeseen onnistuneesti.

Alueen matkailun täydennyskoulutukseksi soveltuvaa tarjontaa on todella paljon, osin tarjonta ei kuitenkaan vastaa kysyntää: yritysten toiveissa ovat lyhyet täsmäkoulutukset, joiden oheen toivotaan ”vierihoitoa”. Esedussa otettiin hankeaikana käyttöön ns. Kiltakoulumalli, jossa keskiössä ovat yritysten kanssa tehtävät projektit sekä opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden osaamisen kehittäminen. Kiltakoulun toivotaan lisäävän myös alan vetovoimaa opiskelijoiden keskuudessa.

Maakunnallinen osaamisverkosto ja destinaatiotason johtaminen ja sen kehittäminen nousi hankkeen loppuvaiheessa keskiöön. Maakunnan keskeiset matkailun toimijat, asiantuntijat ja kehittäjät arvioivat Visit Finlandin johdolla alueen matkakohteen johtamista, toimenpiteitä, työnjakoa ym. nykytilaa. Prosessi avasi osallistujille omia osaamisvajeita, toimijoiden välisen yhteistyön vähyyttä ja keskinäisten roolien ja tehtävien epäselvyyttä. Hanke esitti toimenpide-ehdotuksen, kuinka verkostoa tulisi jatkossa kehittää eteenpäin.