![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21505
Hankkeen nimi: CONNEXT - for Inclusion
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2018 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 0974245000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mai Salmenkangas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori, sosiaaliala
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mai.salmenkangas(at)metropolia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403346927
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Connext-hankkeen päämääränä on vahvistaa koulutuksessa aliedustettujen, maahanmuuttajataustaisten nuorten miesten ja heidän läheistensä osaamista ja motivaatiota uravalintojen suhteen, sekä tukea peruskoulun jälkeistä koulutukseen siirtymistä. Tätä kautta pyritään vähentämään ylisukupolvista syrjäytymistä ja työttömyyttä sekä edistämään nuoriso- ja koulutustakuun toteutumista erityisesti koulupolun nivelvaiheissa.
Hankkeessa vahvistetaan ura- ja opinto-ohjaajien, opettajien, oppilashuollon ja vapaa-ajan ohjaajien sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä ohjausosaamista sekä lisätään maahanmuuttajataustaisten nuorten läheisten osallistumista ohjaukseen
- tuottamalla ohjaajille siltaavaa, visuaalista ja selkokielistä materiaalia suomalaisesta palvelu- ja koulutusjärjestelmästä sekä työmarkkinoista maahanmuuttajataustaisten nuorten ja heidän läheistensä käyttöön. Siltaavan materiaali luo pohjatiedon ja mahdollistaa muun uraohjausmateriaalin ymmärtämisen ja käytön.
- tuomalla belgialainen DRØME-hyötypelimenetelmän uraohjaukseen Suomessa.
- mallintamalla ja kouluttamalla soveltavaa, liikuntalähtöistä pedagogiikkaa sekä liikuntaa integraation ja sitoutumisen välineenä oppilaitoksissa.
- vahvistamalla ja laajentamalla liikuntaa maahanmuuttajien integraation välineenä käyttävien järjestöjen ja oppilaitosten verkostoa.
- jakamalla vastavuoroisesti kokemuksia ja hyviä käytäntöjä kolmen EU-maan ja erilaisten, ESR-hankkeita toteuttaneiden organisaatioiden (kunta, järjestöt, oppilaitokset) kesken, jotka tuovat täydentäviä näkökulmia toisilleen maahanmuuttajanuorten parissa tehtävään työhön. Lisäksi hyödynnetään ja edelleen kehitetään belgialaista DRØME-hyötypelimenetelmää Suomessa ja Ruotsissa maahanmuuttajanuorten ja heidän läheistensä parissa.
Ensisijaiseen kohderyhmään kuuluvat peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa olevien nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset:
- Opinto-ohjaajat
- Vapaa-ajantoiminnan ohjaushenkilöstö esim. järjestöissä ja seuroissa
- Kuraattorit
- Opettajat
- Oppilaitosten ryhmänohjaajat
- Valma-ohjaajat
- Terveydenhoitajat
- Psykologit
Työpaketeissa 2 ja 4 toteutettavassa kehittämistyössä varsinaisena kohderyhmänä ovat myös maahanmuuttajataustaiset pojat ja nuoret miehet perheineen.
Elämän nivelvaiheessa olevat, syrjäytymisuhan alla olevat peruskoulua päättävät, sekä VALMA-luokilla ja toisella asteella opiskelevat maahanmuuttajataustaiset pojat ja nuoret miehet perheineen, jotka tavoitetaan hankekonsortion ja yhteistyökumppaneiden kautta.
CONNEXT hyödyttää myös välillisesti sosiaali- ja terveysalalle valmistuvia opiskelijoita, sillä hankkeen toimintaa ja tuloksia kytketään myös osaksi Metropolian opetusta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 325 269
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 314 991
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 416 565
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 403 402
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Espoo, Vantaa, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 250
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | -1 |
Lentomatkat kv-tapaamisiin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
Koulupudokkuuden ehkäiseminen tukee Etelä-Suomen elinkeinorakenteen sosiaalisesti kestävää kehitystä ja paikallisten työvoimaresurssien hyödynnettävyyttä välillisesti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 2 |
Hankkeessa kehitetään oppilaitosten ja järjestöjen ohjaustyöntekijöiden osaamista ja sitä kautta välillisesti aineettomia palveluita maahanmuuttajataustaisille nuorille ja heidän vanhemmilleen nivelvaiheeseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 3 |
Nuoria ohjaaville ammattilaisille tarjottavat koulutukset, materiaalit ja verkostot lisäävät tiedon saatavuutta. Valmisteltava hanke keskittyy koulupolkujen tukemisen ja ylisukupolvisen syrjäytymisen ehkäisyyn tarjoamalla nuorille paremmin kohdistettuja menetelmiä, sekä osallistumis- ja harrastusmahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 5 |
Hanke keskittyy sukupuolisensitiivisen ohjauksen kehittämiseen. Kohderyhmänä ja välillisenä kohderyhmänä ovat (maahanmuuttajataustaiset) pojat ja nuoret miehet, joiden peruskoulun jälkeinen syrjäytymisriski on selvästi suurempi kuin tytöillä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Valmisteltava hanke keskittyy mm. kulttuurisensitiivisen ohjauksen kehittämiseen. Kohderyhmänä ja välillisenä kohderyhmänä olevat maahanmuuttajataustaiset pojat ja nuoret miehet sekä heidän perheensä, joiden integraatiota tuetaan mm. tuottamalla siltaavaa, kohdennettua ohjausmateriaalia. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Kansainvälisen CONNEXT for inclusion -hankkeen tavoitteena oli ehkäistä ylisukupolvista syrjäytymistä tukemalla nuorten siirtymää peruskoulun jälkeisiin opintoihin ja sitoutumista niihin. Tämä toteutui kehittämällä pelillisyyttä, liikuntalähtöisyyttä ja muuta toiminnallisuutta hyödyntävää pedagogiikkaa, tuottamalla ohjausmateriaalia sekä vahvistamalla ammattilaisten osaamista ja verkostoja. Hankkeen kansainvälinen ulottuvuus rajautui matalan kynnyksen, yhteisöllisyyttä vahvistavan pelillisyyden kehittämiseen maahan muuttaneiden pariin. Tämä toteutui säännöllisillä tapaamisilla ja koulutuksilla. Kansainvälisyys antoi ammattilaisille mahdollisuuden peilata erilaisia näkemyksiä liittyen niin pelillisyyden erilaisiin toteutustapoihin kuin sisältöihinkin.
Suomessa hankkeen varsinaisena kohderyhmänä olivat peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset kuten opettajat, nuorisotyöntekijät sekä ohjaustyön ja oppilashuollon ammattilaiset. Välillisenä kohderyhmänä taas olivat peruskouluaan päättävät ja Valma-luokilla opiskelevat maahan muuttaneet miehet sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat.
Hankkeessa kirjoitettiin suomen- ja englanninkieliset oppaat, jotka taustoittavat pelillisyyttä ja tukevat ammattilaisia pelillisen työotteen soveltamisessa omaan työhönsä. Laajassa yhteistyössä myös kehitettiin ja julkaistiin pelillisiä tehtäväsisältöjä yhteensä 17 aihepiiristä, jotka keskittyivät seuraaviin näkökulmiin:
1) Orientointi ja ohjaus
2) Hyvinvointi ja elämänhallinnan tukeminen
3) Liikkumaan innostaminen
Suomessa pelillisyyttä kehitettiin noin 20 nuorten ryhmässä ja joissakin niistä nuoret olivat pelisisältöjen ensisijaisia suunnittelijoita. Hankkeen aikana ammattilaisille toteutettiin pelillisyyteen liittyviä työpajoja, koulutuksia ja seminaareja suomeksi 22 ja englanniksi 5. Kehittämistyön juurtumisen näkökulmasta keskeisessä roolissa on 5 opintojakson vapaasti valittava Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena -opintojakso, jonka toteutus jatkuu myös hankkeen jälkeen. Yhteensä hankkeessa tavoitettiin noin 800 ammattilaista.
Kielitietoisen ohjauksen tueksi kehitettiin laajan ammattilaisverkoston ja tulkkiopiskelijoiden kanssa suomalaista koulujärjestelmää pelkistetyn visuaalisesti kuvaavaa infografiikkaa sekä pelillisiä ja liikunnallisia ideoita niiden käyttämiseksi toiminnallisesti nuorten ryhmissä ja vanhempainilloissa. Liikuntalähtöistä pedagogiikkaa taas kehitettiin Valma-ryhmien välitunneilla ja vapaa-ajalla. Ammattilaisille laadittiin julkaisuja, jotka sisältävät etenkin toisen asteen opetussuunnitelmaan sopivia, fyysisen liikkeen lisäämiseen opetuksessa kannustavia ja tukevia harjoitteita. Maahan muuttaneiden liikunnan yhdenvertaisuutta edistettiin perustamalla järjestöille, urheiluseuroille ja kunnille muutaman kuukauden välein kokoontuva Liikunnan ja kotoutumisen verkosto, jonka toiminta jatkuu myös hankkeen jälkeen.
Hankkeen kansainvälinen ulottuvuus toteutettiin Belgian (GameWise, Artevelde University College) ja Ruotsin (Karlstadin kunta) kanssa. Suomessa hanketta koordinoi Metropolia Ammattikorkeakoulu. Varsinaisina kumppaneina taas toimivat Etelä-Suomen liikunta ja Urheilu ry, Helsingin NMKY ry, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ja Stadin ammatti- ja aikuisopisto.