Hankekoodi: S21512
Hankkeen nimi: Rajaton Ylä-Savo
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 30.9.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kuopion alueen kauppakamari- Kuopio region handelskammare ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0276398-4
Jakeluosoite: PL 1199,
Puhelinnumero: 0400376574
Postinumero: 70211
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.kuopiochamber.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jukka Heiskanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jukka.heiskanen(at)kuopiochamber.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400376574
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Rajaton Ylä-Savo tähtää yritysvetoisesti Ylä-Savon vetovoiman kasvattamiseen. Ylä-Savossa sijaitsee useita merkittäviä vientiyrityksiä ja seudun liikevaihto ja vienti kasvavat selvästi nopeammin, kuin Suomessa keskimäärin. Kasvun ylläpitäminen edellyttää, että yrityksiin löytyy osaajia töihin. Tämä on osoittautunut haasteelliseksi, sillä Ylä-Savon väestö vähenee ja ikääntyy.
Hankkeen toiminta keskittyy kahteen pääkokonaisuuteen:
1) Yläsavolaisten yritysten vetovoimaa ja brändiä hyödyntäen luodaan tiivistä yhteistyötä Ylä-Savon yritysten sekä osaajien, osaajatiimien ja startup-yritysten välillä Suomessa ja mahdollisesti myös ulkomailla. Tavoitteena on siten vahvistaa osaajien saatavuutta Ylä-Savossa tunnistettujen yritystarpeiden perusteella.
2) Yläsavolaisille ammatinvalintavaiheessa oleville nuorille ja opiskelijoille tarjotaan hackathon-tyyppisiä tapahtumia. Niissä tuodaan uudella tavalla esiin Ylä-Savossa sijaitsevia monipuolisia uramahdollisuuksia ja työtehtäviä nuorten omien kiinnostusten lähtökohdista. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa heistä entistä useampi kiinnostuisi tekemään uraansa ja rakentamaan elämäänsä kotiseudullaan.
Molempien tavoitteiden onnistuminen edellyttää tiivistyvää yhteistyötä yritysten ja oppilaitosten sekä opiskelijoiden välillä. Hankkeessa tullaan siksi luomaan kontakteja ja uudenlaisia yhteistyömalleja eri oppilaitosten kanssa Pohjois-Savossa, muualla Suomessa ja mahdollisesti myös ulkomailla.
Hankkeen taustalla ovat erityisesti Ylä-Savon kauppakamariosaston ja Ylä-Savon Teollisuusliiton hallituksissa vaikuttava yritysten joukko. Hankesuunnitelma on laadittu yhdessä näiden yritysten kanssa ja yrityksillä tulee olemaan merkittävä rooli myös hankkeen ohjaamisessa. Yläsavolaiset yritykset ovatkin erittäin sitoutuneita Rajaton Ylä-Savo –hankkeeseen. Tavoitteena on, että hankkeessa kehitettävät ja kokeiltavat toimenpiteet vastaavat elinkeinoelämän nopeasti muuttuviin tarpeisiin, jolloin osaajat ja tarjolla olevat työtehtävät saadaan kohtaamaan toisensa aiempaa tehokkaammin.
Hankkeen tuloksena luodaan edellytyksiä sille, että Ylä-Savossa sijaitsevat yritykset voivat varmistaa osaajien ja osaamisen saatavuuden ja jatkaa kasvuaan Ylä-Savossa myös tulevaisuudessa. Jotta tässä onnistutaan, hanke tavoittelee tiivistä yhteistyötä yritysten lisäksi myös muiden elinkeinoelämän järjestöjen sekä julkisten toimijoiden kanssa ml. seudun kunnat, ely-keskus ja te-toimisto, maakuntaliitto ja oppilaitokset.
Hankkeen toimenpiteisiin osallistuvat, mm.
- yritysten edustajat (hankkeen taustalla vaikuttavat ja uudet potentiaaliset isot ja pk-yritykset, startup-yritykset ja -yhteisöt)
- kaupungin ja kuntien edustajat
- etujärjestöjen edustajat (kauppakamari, Ylä-Savon Teollisuus, Iisalmen yrittäjät)
- oppilaitosten edustajat (Itä-Suomen yliopisto, Savonia-amk, Savon ammattiopisto, Ylä-Savon ammattiopisto, Ylä-Savon lukiot, korkeakoulutetut nuoret valtakunnallisesti)
- julkistoimijoiden edustajat (ely-keskus, te-toimisto)
- muut osaavan työvoiman hankkeet ja pysyväisluonteiset organisaatiot
Hankkeen välillisen kohderyhmän muodostavat kaikki ne tahot, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään Ylä-Savon aluetalous-, työllisyys- ja vetovoimadynamiikkaa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 500 661
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 442 451
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 500 661
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 442 451
Maakunnat: Pirkanmaa, Etelä-Karjala, Uusimaa, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion, Tampereen, Helsingin, Lappeenrannan, Ylä-Savon, Oulun
Kunnat: Kiuruvesi, Lapinlahti, Tampere, Oulu, Sonkajärvi, Keitele, Kuopio, Lappeenranta, Pielavesi, Helsinki, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 75
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 77
Suunniteltu: 250
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Hanke parantaa Ylä-Savossa toimivien yritysten osaamista ja tuo tarjolle uusia osaajia. Siten yritysten valmiudet kestävään toimintaan parantuvat. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Hanke tähtää aktiivisesti Ylä-Savon vetovoimaisuuden kasvattamiseen. Tavoitteena on varmistaa, että Ylä-Savoon löytyy osaavaa työvoimaa kasvavien yritysten tarpeisiin. Tämä on keskeinen edellytys sille, että yritykset voivat investoida Ylä-Savoon myös tulevaisuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 6 |
Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan uusia yrityslähtöisiä tapoja Ylä-Savon vetovoimaisuuden parantamiseksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Hankkeessa pyritään parantamaan työmatkaliikkumista aiempaa laajemmalla työssäkäyntialueella. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 5 |
Hanke luo edellytyksiä Ylä-Savon tulevaisuuden elinvoimaisuudelle. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Rajaton Ylä-Savo -hankkeessa on toteutettu hyvin monenlaisia toimenpiteitä, joista monet ovat olleet lajissaan ensimmäisiä kokeiluja Ylä-Savossa. Tämä toiminta on kattavasti tukenut hankkeen vaativia tavoitteita ja suunniteltuja pääkokonaisuuksia. Päätavoitteista etenkin osaavan työvoiman saatavuuden vahvistamiseen Ylä-Savossa on kohdistettu runsaasti toimenpiteitä.
Rajaton Ylä-Savo on erityisesti pystynyt hyödyntämään resurssinsa tehokkaasti ja saanut näkyvyyttä. Hanke näyttää suhteellisen hyvin onnistuneen myös tiivistämään yritysten ja oppilaitosten välistä yhteistyötä sekä saamaan aikaan vaikutuksia hankkeen varsinaiselle kohderyhmälle, erityisesti nuorille ja opiskelijoille. Osaavan työvoiman saatavuuden vahvistaminen puolestaan on asia, jonka osalta hankkeen tulokset jäävät vaikeimmin tunnistettaviksi.
Hankkeen tavoitteet ovat olleet sen luonteisia, että niitä kohti eteneminen on vaatinut yhteistyön tekemistä eri tahoilla. Rajaton Ylä-Savo -hanke näyttää onnistuneen oikein hyvin siinä, että se on saanut toimijat yhteisen asian ääreen, jolloin myös tuloksia on saatu aikaan. Keskeinen tekijä onnistuneen yhteistyön taustalla on ollut toimijoiden keskinäisen luottamuksen lisääntyminen, mihin Rajaton Ylä-Savo omalla tärkeällä panoksellaan on ollut vaikuttamassa. Hankkeen tuoma panos yläsavolaisen yhteistyön vahvistamisessa myös oman kehittämistyön ulkopuolella nähdään myös tärkeäksi hankkeen aikaansaannokseksi.
Hankkeen aktiivinen, konkreettinen ja alueella rohkeasti uutta kokeileva toiminta on saanut kiitosta, mutta toiminnan tulokset ovat osittain vaikeasti tunnistettavia. Toiminnan tuloksellisuuden ja vaikutusten osoittamista ja sen viestimistä yhteistyötahoille voisikin tehdä rohkeammin jo hankkeen aikana.
Koronapandemia tuli kaikille yllätyksenä, eikä siihen osannut kukaan varautua tarpeellisella tavalla. Se on haitannut myös Rajaton Ylä-Savo -hankkeen toteutusta ja pakottanut miettimään hankkeen toimenpiteitä terveysturvallisuus edellä. Siten mm. hankkeen puitteissa järjestettävät fyysiset kohtaamiset ovat jääneet vähemmälle ja asioita on päädytty hoitamaan etäyhteyksien avulla. Osaltaan se on myös heikentänyt yritysten osallistumista. Tällä on ollut siten vaikutuksensa hankkeen täysipainoiseen toteutukseen ja tulosten hyödyntämiseen toivotulla tavalla.