Hankekoodi: S21560
Hankkeen nimi: Osaamisesta menestykseen! - Osaamisen ja osaavan työvoiman kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen korkeakoulusäätiö sr
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2844561-8
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Puhelinnumero: 02945211
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto
WWW-osoite: http://www.tuni.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Teemu Juhani Rauhala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: teemu.rauhala(at)tuni.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3232083
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke vastaa uudella tavalla työelämän tarpeiden tunnistamiseen ja yksilöiden osaamisprofiilin vahvistamiseen tekoälyn avulla. Hankkeen tavoitteena on luoda Pirkanmaan alueelle orgaaninen oppimisen ekosysteemi/alusta, joka on joustava ja nopea ja joka auttaa niin yrityksiä, näiden työntekijöitä kuin itsensä työllistäviä ja työttömiä työnhakijoita ylläpitämään omaa osaamistaan ja ennakoimaan tulevat osaamistarpeet. Tekoälyn avulla voidaan entistä nopeammin ja tarkemmin yksilöidä erilaiset osaamistarpeet, jopa heikosti havaittavat, tulevaisuuden tarpeet. Toisaalta tekoäly mahdollistaa koulutustarjonnan laajemman ja yksilöllisemmän kohdentamisen.
Haetaan yhteistyökumppaneiksi yrityksiä, jotka kehittävät ja tuottavat tekoälypalvelun, jonka avulla tunnistetaan työelämän osaamistarpeita ja yksilöiden koulutustarpeita. Näin pyritään luomaan ja tarjoamaan työelämätarpeita vastaavia koulutusmoduuleita dynaamisesti joko olemassa olevaa koulutustarjontaa hyödyntäen tai uusia oppimismoduuleita kehittämällä
Koulutustarveanalyysiä tehdään samanaikaisesti yhtäältä fokusryhmien kanssa ja toisaalta tekoälyä soveltaen. Fokusryhmätyöskentelyssä on tarkoitus koota yhteen osaamistarpeet osallistujien näkökulmasta.
Rinnan fokusryhmien, osaamistarpeita kartoitetaan ja analysoidaan tekoälyä soveltaen. Tässä tietolähteinä toimivat erilaiset julkiset lähteet kuten työpaikkailmoitukset, avoimien työpaikkojen määrittelyt sekä muu eksplisiittisessä muodossa oleva määrämuotoinen informaatio.
Hankkeessa rakennetaan digitaalinen alusta mihin yo. tekoälyominaisuus liittetään sovellusrajapinnalla saumattomasti. Alustaan tulee käytättäjäliittymiksi yritysnäkymä, yksilönäkymä sekä koulutuksen tarjoajan näkymä. yritysnäkymän avulla yritykset voivat antaa järjestelmään struktutoidusti syötettä osaamistarpeistaan. Yksilönäkymän avulla henkilö voi reflektoida omaa osaamistaa työelämän tarpeisiin ja etsiä sopivia koulutuksia, kuten akateemisia moduleja tai täydennyskursseja. Koulutuksen tarjoajan näkymästä voi tarkastella osaamisen kehittämisen tarpeita että mahdollisesti potentiaaliasia koulutukseen osallistujia.
ICT-ala, erityisesti mikro- ja pk-yritykset
työntekijät
työttömät työnhakijat tai työttömyysuhan alaiset
Yritysyhteistyöstä on sovittu seuraavien yritysten kanssa (tilanne 25.1.2019):
BearIT Oy
Cloubi Oy
Eduix Oy
MFiles Oy
Mindpolis Oy
Intopalo Oy
Netum Oy
Teachergaming Oy
WordDive Oy
Työvoimahallinto
Yritykset
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 155 338
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 140 512
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 155 338
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 140 512
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Lounais-Pirkanmaan, Tampereen, Etelä-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan
Kunnat: Vesilahti, Ikaalinen, Orivesi, Mänttä-Vilppula, Virrat, Pirkkala, Tampere, Parkano, Nokia, Ruovesi, Kangasala, Urjala, Punkalaidun, Valkeakoski, Lempäälä, Hämeenkyrö, Sastamala, Juupajoki, Ylöjärvi, Pälkäne, Akaa, Kihniö
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 200
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 10 |
Virtuaalisten toimintatapojen käyttäminen mahdollisuuksien mukaan vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästetään luontoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 10 |
Virtuaalisten toimintatapojen käyttäminen mahdollisuuksien mukaan vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästetään luontoa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke ei kuormita luonnon monimuotoisuutta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke ei kuormita maaperää tai ilmaa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Hanke ei aiheuta merkittävää määrää jätteitä, materiaaleista huolehditaan ympäristösertifikaattien mukaisesti | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Uusiutuvia energialähteitä pyritään käyttämään mahdollisimman runsaasti. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 7 |
Osaamisen kehittäminen ja osaamisen pullonkaulojen ennakointi vahvistaa yritysten kilpilukykyä ja tukee alueen elinkeinorakenteen kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 10 |
Osaaminen ja tarvittavat tiedot ja taidot on lähtökohta kehittämiselle. Tuottamalla oikeanlaista osaamista ja jatkuva uuden oppimisen intohimo vaikutetaan siihen, että on saatavilla osaavaa henkilökuntaa. Osaavilla ihmisillä on myös kyky päivittää jatkuvasti osaamistaan. Osaamisella lisätään aineetonta pääomaa: älyllistä materiaa, kuten tietoa, osaamista, aineetonta omaisuutta, kokemusta, joita voidaan käyttää varallisuuden luomiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Virtuaalisten toimintatapojen käyttäminen mahdollisuuksien mukaan vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästetään luontoa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 10 |
Hanke edistää hyvinvointia tarjoamalla työllistymisvaihtoehtoja sekä mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista ja lisää työhyvinvointia uusien työmenetelmien myötä. Lisää myös osallistumismahdollisuuksia, tiedon saatavuutta ja erityisesti luovuuden toteutumista eri muodoissa sekä koulutuksessa että työelämässä ja yrittäjyyden eri muodoissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 10 |
Osaamisen kehittäminen on yhtä tärkeää miehille kuin naisille ja kaikille ikä-ryhmille ja kaikille sosiaaliluokille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 10 |
Osaaminen luo yhdenvertaisuutta. Kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet oppia ja päivittää osaamistaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Osaamisen kehittäminen mahdollistaa monipuolisen kulttuuriympäristön hyödyntämisen ja tätä kautta oma osaaminen vahvistuu. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Kestävän kehityksen edistäminen on osa perusosaamista |
Hankkeen tavoitteena on ollut rakentaa tekoälyyn perustuva järjestelmä , jolla yritykset ja yksittäiset työntekijät pystyisivät paremmin ennakoimaan tulevaisuuden osaamistarpeita ja pullonkauloja. Tavoitteena on ollut se, että erilaiset osaamis- ja oppimistarpeet pystyttäisiin yksilöidä nopeamin ja tarkemmin. Samalla on tavoiteltu sitä, että koulutustarjontaa voitaisiin kohdentaa tarkemmin ja yksilöllisemin.
Hankkeessa kilpailutettiin tekninen yhteistyökumppani, jonka kanssa tekoälypohjaista järjestelmää kehitettiin. Yhteistyökumppaniksi valittiin Headai Oy, jolla on paljon osaamista ja kokemusta osaamisen tekoälypohjiasesta tunnistamisesta ja profiloinnista.
Yhdessä Headai Oy:n kanssa kehitettiin tekoälypohjainen järjestelmä, jota hankkeessa pilotoitiin erilaisten käyttäjäryhmien kanssa. Alkuperäisenä tavoitteena oli järjestää yrityksille työpajoja, joissa nämä voisivat kokeilla järjestelmää ja saada tietoa oman henkilöstönsä osaamisesta ja mahdollisista osaamisen kehittämisen tarpeista. Yrityskohtaisista työpajoista jouduttiin hankkeen kuluessa luopumaan koronapandemian levitessä vuoden 2020 alussa. Nopea muutos yritysten toimintaympäristössä sai hankkeeseen alustavasti lupautuneet yritykset jäämään pois. Myös yliopisto hankkeen toteuttajana joutuis uuteen tilanteesee kun koko toiminta siirtyi verkkoon. Tätä jatkui käytännössä koko hankkeen loppuun asti.
Tekoälypohjaista järjestelmää onnistuttiin lopulta testaamaan kolmen eri käyttäjäryhmän kanssa. Käyttäjinä olivat aikuisopiskelijat, joiden kanssa testattiin järjestelmän toimivuutta ja tulosten laatua ja tarkkuutta. Käyttäjiltä saatiin arvokasta palautetta järjestelmän toimivuudesta ja siitä, minkälaisia odotuksia käyttäjillä on tämän kaltaiselle järjestelmälle. Digitalisaation myötä ihmiset ovat tottuneet siihen, että heidän käyttämänsä palvelu tai järjestelmä suosittelee ja tekee ehdotuksia käyttäjälleen perustuen käyttäjän antamiin tietoihin tai hänen käyttäjähistoriaansa palvelussa. Tällaista toiminnallisuutta tavoiteltiin myös hankkeessa kehitettävän palvelun kanssa. Yhtenä arvokkaana havaintona hankkeessa tuli esille se, että työssäkäyvien aikuisopiskelijoiden käyttämä sanasto, kieli ja terminologia poikkeaa siitä, mitä käytetään korkeakoulujen opetussuunnitelmien sisällön kuvauksissa. Suositusalgoritmi ei silloin tuota riittävän tarkkoja tuloksia käyttäjälleen. Tämän havainnon kautta voidaan korkeakoulujen kurssien sisältökuvauksia kehittää niin, että ne paremmin ja täsmälisemmin vastaavat työelämän tarpeisiin. Yksilöllisen, joustavan ja jatkuvan oppimisen lisääntyessä tämä on erityisen tärkeätä huomioida koulutuksen suunnittelussa.