Hankekoodi: S21582
Hankkeen nimi: UOMA - uudistuva osaaminen muotoilun ja visuaalisen viestinnän alalla
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2019 ja päättyy 30.9.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Purotie 3 A 7
Puhelinnumero: 0407671226
Postinumero: 00380
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Annariina Ruokamo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: annariina.ruokamo(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447085209
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Aiemmissa hankkeissa sekä erilaisissa tutkimuksissa on tunnistettu, että muotoilijoiden ja visuaalisen viestinnän jo työelämässä toimivien ammattilaisten osaaminen vaatii uudistamista ja täydentämistä. Muotoilu- ja esimerkiksi graafisen suunnittelun osaamisen rinnalle on tullut sellaisia osaamisvaatimuksia, joita aiemmin ei koulutuksessa ole tunnistettu ja näin ollen osaamisen päivittäminen on tarpeen. Hankkeen valmisteluvaiheessa on tehty laaja muotoilualan täydennyskoulutukseen liittyvä katsaus. Katsauksen tuloksena tunnistettiin viisi keskeistä osaamisen kehittämisen teemaa, joiden ympärille tässä hankkeessa rakennetaan täydennyskoulutuksen pilotit: IoT (Internet of Things), UX (käyttökokemussuunnittelu), GUI (Graafinen käyttöliittymä), VR (virtuaalitodellisuus) ja AI (keinoäly).
Tavoitteena on kehittää, pilotoida ja soveltuvin osin tuotteistaa erilaisia ketteriä ja monialaisia koulutusmalleja, sekä uusia koulutussisältöjä, jotta muotoilijoiden ja visuaalisen viestinnän asiantuntijoiden kyky ennakoida tulevaisuuden ammattiosaamisen tarpeita kasvaa ja osaaminen vastaa muuttuvan työelämän vaatimuksia. Kehitetyt menetelmät, kokeilut ja työelämäntarpeisiin perustuva täydennyskoulutusmalli dokumentoidaan siten, että hankkeen tulokset ovat hyödynnettävissä muilla toimialoilla.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat muotoilun ja visuaalisen viestinnän alan asiantuntijoiden tarpeisiin rakennettujen IoT, UX, GUI, VR ja AI koulutuskokonaisuuksien suunnittelu, pilotointi, arviointi sekä mallintaminen.
Hankkeen tulokset:
1. Hankkeen tuloksena on syntynyt työelämäläheisiä ja yksilön osaamistarpeisiin perustuvia täydennyskoulutusmalleja sekä koulutussisältöjä uuden teknologian teemoihin
2. On järjestetty kaksi Tulevaisuuden muotoilija -ennakointityöpajaa ja työskentelyn pohjalta tuotettu Tulevaisuuden muotoilija -työkirja hyödynnettäväksi muuttuviin osaamistarpeisiin
3. On tuotettu materiaalia hankkeen aikana tehdyistä kokeiluista ja niistä saaduista kokemuksista koulutussuunnittelun avuksi ja muiden alojen hyödynnettäväksi
4. Koulutukseen osallistuneiden osaaminen on laajentunut IoT, UX, GUI, VR ja AI osaamisteemojen osalta
5. Työelämän muutoksen ennakointi sekä oman osaamisen tunnistaminen on vahvistunut
6. Yritysten mahdollisuudet hyödyntää uuteen teknologiaan liittyvää osaamista osana liiketoiminnan kehittämistä on laajentunut
Muotoilun ja visuaalisen viestinnän asiantuntijat; palkkatyössä olevat sekä yrittäjät sekä työvoimapalvelujen asiantuntijat sekä keskeiset aikuiskoulutustoimijat.
Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat kyseistä alaa opiskelevat, valmistumisvaiheessa olevat henkilöt sekä avoimen ammattikorkeakoulun toimijat, muut korkeakouluissa toimivat aikuiskoulutuspalvelujen asiantuntijat sekä muotoilun ja visuaalisen viestinnän korkeakouluopettajat ja muiden alojen yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 181 344
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 180 853
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 241 790
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 241 136
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Asikkala, Orimattila, Hartola, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 17
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11
Suunniteltu: 36
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää Päijät-Hämeen alueen muotoiluosaamista ja muotoiluosaamisen hyödyntämistä entistä laajemmin eli paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 9 |
Hankkeessa kehitetään koulutuspalvelua vastaamaan paremmin muuttuvia osaamistarpeita. Hankkeeseen osallistujien osaamisen kasvun ja täydentymisen seurauksena kehittyy uusia aineettomia tuotteita ja palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 7 |
Hankkeen toiminnassa uuden osaamispääoman kartuttaminen voimaannuttaa osallistujia ja edistää heidän hyvinvointiaan sekä samalla parantaa osallistujien työllistymismahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 6 |
Hankkeessa kehitettävät ja pilotoivat mallit lähtevät ajatuksesta, että toteutettava koulutus olisi osallistujille tasa-arvoisesti omaan tilanteeseen ja tarpeisiin mahdollisimman sopivaa, sekä siihen olisi osallistujilla taloudelliset mahdollisuudet osallistua. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 6 |
Ketterän, joustavan ja edullisen koulutuksen kehittäminen ja toteuttaminen tukee yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden toteutumista. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Muotoilijoiden ja visuaalisen viestinnän työelämässä toimivien ammattilaisten osaaminen vaatii uudistamista ja täydentämistä. Muotoilun ja visuaalisen viestinnän olemassa olevan osaamisen rinnalle on jo hankkeen valmisteluvaiheessa tunnistettu tulleen sellaisia osaamisvaatimuksia, joita aiemmin ei koulutuksessa ole tunnistettu. Osaamisen päivittämiseen on ollut selkeä tarve.
Hankkeen päätavoitteena on ollut löytää ratkaisuja muotoilualan täydennyskoulutuksen päivittämiseen ja osaamisen lisäämiseen muotoilun ja visuaalisen viestinnän aloilla. Näin ollen hankkeessa on kehitetty ja pilotoitu monialaisia koulutusmalleja sekä uusia koulutussisältöjä, jotta työelämässä jo toimivien muotoilijoiden ja visuaalisen viestinnän asiantuntijoiden osaaminen vastaa muuttuvan työelämän vaatimuksia. Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat olleet muotoilun ja visuaalisen viestinnän alan asiantuntijoiden tarpeisiin rakennettujen koulutuskokonaisuuksien suunnittelu, pilotointi, arviointi sekä mallintaminen.
Hankkeessa on kehitetty koulutuskokonaisuuksia seuraaviin tunnistettuihin osaamisteemoihin:
- IoT (Internet of Things, esineiden internet)
- UX (User experience, käyttäjäkokemus)
- UI (User interface, sujuva käyttöliittymäkokemus)
- AR (Augmented Reality, lisätty todellisuus)
- VR (Virtual Reality, virtuaalitodellisuus)
- AI (Artificial intelligence, tekoäly)
Hankkeen toimenpiteet ovat olleet seuraavat:
Vaihe 1 (kevät ja syksy 2019): Koulutuskokeilujen suunnittelu ja sisällöt
Vaihe 2 (syksy 2019 ja kevät 2020): Osaamistarpeiden kartoitus ja oppimisen keinojen suunnittelu, kohderyhmän rekrytointi ja Tulevaisuuden muotoilija -ennakointityöpajojen suunnittelu ja toteutus
Vaihe 3 (kevät ja syksy 2020): Edellä mainituista teemoista koulutuskokeilujen toteutus hyödyntäen kolmea oppimisen toteutustapaa: työelämäläheinen, integroitu ja intensiivinen oppiminen
Vaihe 4 (kevät ja syksy 2021): UOMA täydennyskoulutustuotteiden tuotteistaminen, Tulevaisuuden muotoilijan työkirja ja loppuseminaari, jossa hankkeen tuloksia esiteltiin. Lisäksi hankkeen tuloksista on kirjoitettu artikkeli vuoden 2021 lopulla LAB-ammattikorkeakoulun toimesta julkaistuun Design Annual Reviewiin: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-390-8
Hankkeen toimenpiteiden myötä on saavutettu seuraavat konkreettiset tulokset:
1. Työelämäläheisten ja yksilön osaamistarpeisiin perustuvien täydennyskoulutuskokeilujen suunnittelu ja toteutus edellä mainittujen teemojen ympärille. Lopputuloksena täydennyskoulutuspilotit (4kpl), joihin osallistui yhteensä 190 opiskelijaa, joista hyväksytysti koulutukset suoritti 124 opiskelijaa.
2. Tulevaisuuden muotoilija -ennakointityöpajat (2kpl), joihin osallistui yhteensä 171 osallistujaa.
3. Täydennyskoulutuskokonaisuuden tuotteistamisen myötä luotu Täydennyskoulutuspaketti (1kpl), joka on luotu hankkeessa kartoitettujen osaamistarpeiden ympärille ja koulutuskokeilujen perusteella.
4. Edellä mainittujen toimenpiteiden pohjalta tuotettu Tulevaisuuden muotoilijan työkirja (1kpl) "Tehtävänä tulevaisuus" hyödynnettäväksi muuttuviin osaamistarpeisiin. Julkaisu avaa artikkelikokoelmana työelämän osaamistarpeita ja toimii muotoilijoille ja visuaalisen viestinnän ammattilaisille tai opiskelijoille omaa osaamista kartoittavana työkaluna. Artikkelin kirjoittajat ovat LAB-ammattikorkeakoulun asiantuntijoita ja osa myös hankkeen ostopalveluista rahoitettuja ulkopuolisia asiantuntijoita. Tehtävänä tulevaisuus — Tulevaisuuden muotoilijan työkirja löytyy täältä: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-366-3
5. Koulutukseen osallistuneiden osaaminen on laajentunut IoT, UX, UI, VR ja AR -osaamisteemojen osalta ja työelämän muutoksen ennakointi sekä oman osaamisen tunnistaminen on vahvistunut. Osaamisen laajentumista on saatu arvioitua opintojaksopalautteiden kautta.
6. Yritysten mahdollisuudet hyödyntää uuteen teknologiaan liittyvää osaamista osana liiketoiminnan kehittämistä on laajentunut.