![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21595
Hankkeen nimi: Training 4.0: Robotiikka
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: Tekniikan yksikkö, PL 64
Puhelinnumero: 0201243000
Postinumero: 60101
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Sivula
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.sivula(at)seamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408300360
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
Hankkeen päätavoite on kehittää jatkuvan oppimisen Training 4.0-koulutusmalli pilotoimalla robotiikan koulutusta. Koulutukseen osallistuu pilottiyrityksinä 8 alueen robotiikan soveltamista suunnittelevaa tai sitä jo hyödyntävää yritystä. Pilottikoulutuksia järjestetään kaksi kierrosta.
Koulutusmalli tukee elinikäistä ja jatkuvaa oppimista. Työntekijä voidaan kouluttaa esimerkiksi robotin operaattoriksi tai vaikkapa tietojärjestelmän käyttäjäksi. Vastaavasti suunnittelijan olisi hyvä tietää vaikkapa robotisoidun valmistuksen vaikutuksesta tuoterakenteeseen ja –ominaisuuksiin. Koko yrityksen henkilöstölle tarjottava koulutuskokonaisuus vaatii opetus- ja oppimismenetelmiä, jotka ovat riittävän motivoivia ja joustavia.
Mallin uutuusarvo on siinä, että se kehitetään yhteistyössä hankkeen osallistuvien yritysten kanssa ja heidän lähtökohdistaan. Pilottiritykset eivät siten vain osallistu koulutukseen, vaan heidän kanssaan käydään jatkuvaa vuoropuhelua. Opetusmenetelmiä ja koulutussmateriaaleja kehitetään sekä kouluttajapalautteen että koulutettavilta saadun palautteen perusteella. Näin koulutusmallista saadaan jatkuvasti uudistuva, uusia teknologioita hyödyntävä sekä muuttuvaan toimintaympäristöön mukautuva malli, joka vastaa yritysten tarpeisiin.
Hankkeen toteutus on jaettu seuraaviin työpaketteihin
Työpaketti 1: Opetusmenetelmien ja -työkalujen testaus ja valinta
Työpaketti 2: Training 4.0 -opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen kehittäminen
Työpaketti 3: Robotiikan pilottikoulutukset
Työpaketti 4: Training 4.0 -koulutusmallin kehittäminen
Työpaketti 5: Viestintä, raportointi, hankkeen johto ja hallinto
Hankkeen tuloksena syntyvä koulutusmalli ja sen työkalut esitellään hankkeen verkkosivustolla.
Pääkohderyhmä ovat teollisuuden pk-yritykset Etelä-Pohjanmaalla sekä niiden henkilöstö. Lisäksi kohderyhmä on Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja muut oppilaitokset.
Hankkeeseen otetaan mukaan 8 pilottiyritystä. Tavoitteena on, että niiden toiminta ja tuotteet muodostavat hyvän läpileikkauksen maakunnan teollisuudesta.
Välillisiä kohderyhmiä ovat muut koulutuspalveluja tarjoavat organisaatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 153 050
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 126 525
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 204 106
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 168 733
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Teuva, Karijoki, Kauhajoki, Alajärvi, Soini, Kurikka, Lappajärvi, Seinäjoki, Kauhava, Lapua, Ähtäri, Vimpeli, Ilmajoki, Isojoki, Evijärvi, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 16
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7
Suunniteltu: 46
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 7 |
Syntyvä koulutusmalli pohjautuu verkkopohjaiseen etäopiskeluun, jolloin siirtymisestä aiheutuvia päästöjä ja kulutusta ei synny. Robotisoituvassa yhteiskunnassa säästöjä aiheutuu mm. siitä, että robotit eivät tarvitse toimiakseen samanlaista toimintaympäristöä kuin ihmiset. Robotit eivät tarvitse välttämättä valoa, työtilojen lämpötila voi olla selkeästi alhaisempi ja tuotantoa voidaan tehdä 24/7. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 7 |
Koulutusmallin oppimisympäristöt skaalautuvat digitaalisesti, jolloin fyysistä materiaalia ei synny. Koulutusmallin simulaatio- ja virtuaalitodellisuusympäristöt luovat realistisen oppimiskokemuksen ilman fyysisiä laitteita ja materiaaleja. Robotit toteuttavat niille ohjelmoituja tehtäviä samalla tavalla kerrasta toiseen ja tarvittaessa 24/7, jolloin saadaan materiaalien ja energian säästöä tuotettua kappaletta tai palvelua kohti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 7 |
Koulutusmalli edistää yritysten osaamisen kehittymistä ja edelleen kilpailukykyä, joka edistää työpaikkojen säilymistä ja syntymistä. Robotiikan hyödyntäminen oikeissa tehtävissä nostaa yritysten tuottavuutta ja tuloksentekoa sekä sitä kautta kasvua ja työllistymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 4 |
Hanke luo pohjaa uudenlaisten koulutuspalveluiden kehittämiselle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Robottien aika ei mene työmatkoihin. Niiden työsuoritukset voidaan raportoida ja analysoida etänä, samoin niiden uudelleen ohjaus tai ohjelmistopäivitykset. Liikkuminen vähenee, ruuhkat helpottuvat ja päästökuormitus vähenee. Simulaattoreiden käyttö verkko-opetuksessa ei liikkumista opiskelupaikalle. Pätee myös koulutuksen turvallisuusnäkökohtana seuraavaan kohtaan ”Hyvinvoinnin edistäminen” | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 5 |
Teollisuustyön kuormittavuus vähentyy rutiinitehtävien hoidon siirtyessä enenevässä määrin roboteille. Työturvallisuus kasvaa, kun roboteille voidaan ohjata vaarallisia töitä. Osaamisen lisääntyminen lisää työtyytyväisyyttä tekemisen hallinnan tunteen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Koulutusmalli huomioi eri tehtävätasoilla toimivat, joten oma koulutuspolku on mahdollista rakentaa oman pohjaosaamisen perusteella. Verkkopohjaisuus mahdollistaa opiskelun osittain omaan tahtiin, jolloin erilaiset oppijat tulee huomioiduksi. Hanke pyrkii tunnistamaan sukupuolten erilaiset näkökulmat robotiikan hyödyntämisessä ja ohjelmoinnissa osana koulutusmallin kehittämistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa |
-