Hankekoodi: S21597
Hankkeen nimi: Ketterästi opittu
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 28.2.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0214958-9
Jakeluosoite: Opintie 3
Puhelinnumero: 08 - 61651
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.kao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HÄNNINEN OSMO TAPIO
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämissuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: osmo.hanninen(at)kao.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 0819951
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ketterästi opittu – hanke on Kainuun ammattiopiston (KAO), Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) ja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun sote) sekä alan yksityisten toimijoiden yhteishanke, jonka tarkoituksena on palvelumuotoilun keinoin kehittää työelämän ja opettajien osaamista huomioiden valtakunnalliset lainsäädännön muutokset, hallitusohjelman tavoitteet ja työelämän muutostarpeet. Hankkeessa tavoitteena on kehittää toimivia malleja työelämässä oppimiseen, ohjattuun harjoitteluun ja työelämälähtöiseen projektimaiseen työskentelyyn. Lisäksi tavoitteena on hyödyntää digitalisaation ja teknologian tuomia mahdollisuuksia opiskelijaohjauksessa sekä määritellä työelämän opiskelijavastaavien roolit ja tehtävät sekä valmentaa opettajat ja työelämän edustajat hankkeessa luotuihin malleihin.
Hankkeen alussa kartoitetaan Kainuun alueen opiskelijaohjauskäytänteiden nykytilaa haastattelemalla työelämän ja koulutuksen edustajia sekä opiskelijoita. Saatua tietoa täydennetään uusimmalla tutkimustiedolla opiskelijaohjauksesta sekä kartoittamalla hyviä käytänteitä muilta toimijoilta. Kartoituksen tuloksia hyödynnetään hankkeen toisessa vaiheessa, jossa laaditaan työpajatyöskentelynä yhteiset toimintamallit pilottikokeiluihin, valitaan kokeiluun osallistuvat työyksiköt sekä työntekijät, opiskelijat ja opettajat. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan pilotteihin osallistuvien koulutukset. Kolmannessa työpaketissa toteutetaan erilaisia pilottikokeiluja eri tyyppisissä sosiaali- ja terveysalan työyksiköissä niin julkisella kuin yksityisellä puolella. Pilottien toteutukseen osallistuvat oppilaitosten opettajat ja työelämän edustajat. Pilottien onnistumisen arviointiin ja uuden osaamisen kartoitukseen käytetään ryhmähaastatteluja, joihin osallistuvat opettajat, työelämän edustajat ja opiskelijat. Hankkeen viimeisessä vaiheessa kootaan ja raportoidaan pilottikokeilujen tulokset sekä laaditaan suositukset ja ohjeet toimintamalleiksi.
Hankkeen tuloksena kehittyy ketteriä malleja opiskelijoiden työelämässä oppimisen ja harjoittelun toteuttamiseen sosiaali- ja terveysalalla. Mallien avulla opiskelijat kiinnitetään vahvasti alueen työpaikkoihin jo opiskeluaikana. Hankkeen avulla lisätään opiskelijoiden mahdollisuuksia oppia erilaisissa alan työympäristöissä ja saada työelämästä erilaisia toimeksiantoja tai projekteja. Työelämässä oppiminen nähdään osana työpaikkojen vuosittaista toimintaa ja opiskelijavastaavien roolit selkiytyvät. Hankkeen aikana Kainuun alueen sosiaali- ja terveysalan työntekijät ja opettajat saavat uutta osaamista asiakkaiden uusista hoito- ja palveluketjuista, palvelumuotoilusta sekä asiakkaiden ja opiskelijoiden ohjaamisesta ja arvioinnista.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat julkisen ja yksityisen puolen sosiaali- ja terveysalan työntekijät sekä KAMK:n sairaan- ja terveydenhoidon osaamisalueiden opettajat ja KAO:n hyvinvointialan opettajat.
Välillisenä kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan opiskelijat Kainuun alueella sekä terveydenhuollon asiakkaat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 264 469
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 242 532
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 352 626
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 323 377
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kehys-Kainuun, Kajaanin
Kunnat: Ristijärvi, Paltamo, Suomussalmi, Kajaani, Sotkamo, Kuhmo, Hyrynsalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Sähköiset palvelut vähentävät paperin käyttöä ja paperijätettä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 3 |
Hankkeen myötä saatava alan vetovoimaisuuden kehittyminen ja työvoiman saatavuus alueella edistää kaikkien toimijoiden mahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Toimivat mallit sujuvoittavat työtä jalisäävät työn tehokkuutta. Toimintatavoilla ja malleilla tuetaan opiskelijan oppimista ja työllistymistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Opiskelijoiden digitaalisten ohjausvälineiden pilotointi ja käyttöönotto vähentää opettajien liikkumista maakunnan alueella. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Toimiva ohjausmalli ja käytännöt vähentävät työn kuormittavuutta työpaikoilla ja työntekijöiden osaamisen lisääntyminen synnyttää työhyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää opiskelijoiden keskinäistä tasa-arvoa sekä opiskelijoiden ja työelämän välistä tasa-arvoa, siten että yhtenäisten käytänteiden kautta varmistetaan laadukas ja tasa-arvoinen kohtelu ja kohtaaminen. Hankkeessa huomioidaan eri-ikäiset työntekijät ja opiskelijat, professioiden yhdenvertaisuus, eri kansallisuutta olevat työntekijät ja opiskelijat sekä alueellinen tasa-arvo (toimialat, maantieteellinen). | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Monimuotoisuuden huomioon ottaminen; organisaatioissa on eri kansallisuutta edustavia työntekijöitä ja opiskelijoita, eri organisaatioiden työkulttuurit kohtaavat ja hyviä käytäntöjä otetaan käyttöön. Onnistuneet työelämäkäytännöt ja yhteiset mallit lujittavat sitoutumista työhön. Työelämä oppii kohtaamaan kaikki opiskelijat tasa-arvoisesti kulttuuritaustasta huolimatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Työntekijöiden kuuleminen ja osallisuuden vahvistaminen vaikuttavat osaltaan yhteisöllisyyttä edistävän kulttuurisen ilmapiirin rakentumiseen. Eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden hyödyntäminen työyksiköissä monipuolistaa kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Digitaalisuuden hyödyntäminen työssä vaikuttaa yksilöiden valintoihin myös yksityiselämässä tietoisuuden lisääntyessä ympäristöasioista. |
Ketterästi opittu -hankkeessa, joka oli Kainuun ammattiopiston, Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän yhteishanke, oli tavoitteena kehittää palvelumuotoilua hyödyntäen toimivia malleja työelämässä oppimiseen ja ohjattuun harjoitteluun. Hankkeen tavoitteena oli myös edistää sosiaali- ja terveysalan vetovoimaisuutta ja houkuttelevuutta. Hankkeen aluksi kartoitettiin opiskelijaohjauksen nykytilaa ja luotiin asiakasymmärrys opiskelijoiden ohjauksessa mukana olevista toimijoista eli opiskelijoista, opettajista ja työelämän ohjaajista. Opiskelijaohjauksen nykytilan hahmottamisessa hyödynnettiin opiskelijoiden, opettajien ja työelämän ohjaajien haastatteluita sekä työelämäyhteistyöpäivässä pidettyjen työpajojen aineistoja. Opiskelijaohjauksen kehittämiskohteita pohdittaessa hyödynnettiin myös hanketoimijoiden benchmarking–matkan päiväkirjoja ja raportteja. Kaikki nämä aineistot yhdistämällä, aineistojen sisällönanalyysin avulla, muodostettiin palvelumuotoilun mallinnuksen mukaisesti kahdeksan opiskelijan ohjattuun harjoittelun kehittämisideaa. Nämä kehittämisideat kuvattiin konsepteiksi ja niitä protypoitiin aidoissa työelämän kontakteissa.
Konsepteja olivat VOO-vastuuta ottamalla opit –ohjausmalli, MOO -moniammatillinen harjoittelu, asiakkaan hoitopolun mukainen harjoittelu, vastavuoroinen perehtyminen, ohjausosaamisen kehittäminen, harjoittelun ohjauksen mobiilisovellus, teemailtapäivä sekä opiskelijan yksilölliset harjoittelupolut eli oppisopimuskoulutus ja opinnollistaminen. Aiempien lisäksi hankkeen aikana toteutettiin työelämän ja oppilaitosten valistä yhteistyötä muun muassa järjestämällä oppilaitosviikko.
Hankkeen toimenpiteet ja tulokset on kuvattu julkaisussa Moisanen K.& Ylitalo H. (toim.). (2021). Ketterästi opittu – ohjattua harjoittelua ja työelämässä oppimista kehittämässä. Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy. Viitattu 27.3.2021. Saatavilla https://www.theseus.fi/handle/10024/435335