Hankekoodi: S21613
Hankkeen nimi: Keskeyttämisestä kohtaamiseen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 28.2.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Vantaan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0124610-9
Jakeluosoite: Kirjaamo, Asematie 7
Puhelinnumero: 0983911
Postinumero: 01300
Postitoimipaikka: Vantaa
WWW-osoite: http://www.vantaa.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Antti Siltanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektiasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: antti.siltanen(at)vantaa.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503121707
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Keskeyttämisestä kohtaamiseen –hankkeen tavoitteena on vähentää opintojen keskeyttämistä Vantaan ammattiopisto Varian ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa tukemalla opiskelijoiden kokonaishyvinvointia ja opiskelua. Kannustava ja turvallinen oppimisympäristö sekä opetuksen, ohjaamisen ja tuen selkeät rakenteet vahvistavat opintoihin kiinnittymistä ja vähentävät keskeyttämistä.
Opintojen keskeyttämisprosentti on Variassa korkea: vuonna 2017 perustutkintokoulutuksessa ja valmentavassa koulutuksessa se oli 17,1%. Variassa on toteutettu viime vuosina erilaisia toimenpiteitä ja hankkeita keskeyttämisen vähentämiseksi, mutta ainakaan toistaiseksi niillä ei ole ollut vaikutusta keskeyttämisen vähenemiseen.
Keskeyttämisestä kohtaamiseen -hankkeessa pyritään tukemaan opiskelijoita, joilla on riski opintojen keskeyttämiseen. Hankkeessa lisätään Varian opettajien valmiuksia nuorten tukemiseen ja ohjaamiseen ja kehitetään henkilöstön yhteistyöhön perustuva toimintamalli, jonka kautta pystytään entistä paremmin tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeet ja ohjaamaan tarpeellisten palveluiden pariin. Yhteistä toimintamallia ja tukemisen ja kohtaamisen valmiuksia kehitetään henkilöstön koulutuksen ja yhteisten työpajojen kautta. Tavoitteena on tukea syrjäytymisvaarassa olevia nuoria, mutta samalla kehittää toimintamalleja, jotka tukevat kaikkien opiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen läpäisyä. Tuen tarpeen tunnistamisessa ja ohjauksessa tärkeässä roolissa on vastuuopettajien ja tuki- ja ohjauspalveluiden yhteistyö.
Keskeyttämiseen pyritään vaikuttamaan hankkeessa myös erityisnuorisotyön keinoin. Pilotointiin osallistuviin perustutkintoihin palkataan yhteensä neljä erityisnuorisotyöntekijää, jotka työskentelevät erityisesti keskeyttämisriskissä olevien nuorten kanssa ja samalla tukevat opettajien ja opiskelijahuollon työtä.
Hankkeessa järjestetään opiskelijoille heidän kanssaan yhdessä suunniteltua vapaa-ajan toimintaa. Tavoitteena on tätä kautta lisätä yhteisöllisyyden ja viihtyvyyden tunnetta oppilaitoksessa sekä tukea kaverisuhteiden luomista ja oppilaitokseen kiinnittymistä.
Lisäksi hankkeessa kehitetään perusopetuksen ja Varian välistä yhteistyötä oikealle alalle hakeutumisen edistämiseksi ja ammatillisen koulutuksen tekemiseksi tutuksi perusopetuksen oppilaille.
Tavoitteena on, että Keskeyttämisestä kohtaamiseen -hankkeen toimintamallit saadaan sidottua osaksi pilotointeihin osallistuvien alojen perustoimintaa hankkeen aikana. Hankkeen jälkeen toimintamallit levitetään koko oppilaitoksen käyttöön. Toimivia käytänteitä levitetään myös valtakunnallisesti.
Hankkeen kohderyhmänä ovat ensisijaisesti Vantaan ammattiopisto Varian ammatillisen perustutkinnon opiskelijat. Hankkeen toimenpiteitä toteutetaan pääasiassa 4-5 pilotointiin valittavassa perustutkinnossa. Hankkeen pilotointi aloitetaan kahdessa perustutkinnossa vuonna 2019. Ensimmäisistä pilotoinneista saatavien kokemusten perusteella mallia kehitetään ja otetaan seuraavina hankevuosina pilotointiin mukaan 2-3 perustutkintoa lisää. Hankkeeseen valitaan pääsääntöisesti mukaan aloja, joissa keskeyttämisprosentti on suuri mutta valmistuneiden työtilanne on hyvä, esimerkiksi logistiikka. Yhtenä kohderyhmänä on oppivelvollisuusikäiset nuoret, erityisesti ne, jotka ovat jääneet ilman opiskelupaikkaa ja joilla on riski pudota opintojen alkuvaiheessa. Lisäksi yhtenä kohderyhmänä on Joustavasti jatkoon -ryhmien ja nuorten S2-VALMA:n opiskelijat, joiden opintojen ohjaamista vahvistetaan alkuvaiheessa, opintojen aikana ja nivelvaiheessa seuraavaan opiskelupaikkaan. Tavoitteena on vahvistaa nivelvaiheen ohjaustyötä ja mallintaa tuettua siirtymää toiselle asteelle. Yhtenä kohderyhmänä ovat ne nuoret, joilla ei ole selkeää koulutuspolkua ja joilla on tarve vahvaan ohjaukseen oppivelvollisuuden laajenemisen myötä. Nuorille järjestettävässä vapaa-ajantoiminnassa kohderyhmänä ovat kaikki Varian opiskelijat.
Erityisesti hankkeella pyritään tukemaan niitä nuoria, joilla on riski opintojen keskeyttämiseen. Hankkeen toimenpiteiden kautta pyritään tunnistamaan entistä paremmin nuorten tuen tarpeita ja kohdistamaan toimenpiteitä erityisesti eniten tukea tarvitseville opiskelijoille.
Hankkeen toinen tärkeä kohderyhmä on Varian henkilöstö, erityisesti vastuuopettajat ja opiskeluhuolto. Henkilöstö kehittää hankkeen kautta uudenlaisen yhteistyöhön perustuvan toimintamallin sekä saa lisää välineitä opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaukseen. Henkilöstölle järjestetään koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitoihin ja nuorten kohtaamiseen ja tukemiseen liittyen. Erityisnuorisotyöntekijät toimivat henkilöstön tukena.
Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat perusopetuksen opettajat ja oppilashuollon henkilökunta sekä nuorten huoltajat. Hankkeen kautta yhteistyö perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitosten välillä tiivistyy ja sille muodostuu tarvittavat yhteiset rakenteet. Tätä kautta nivelvaiheen opiskelijat saavat realistisen käsityksen tulevista opinnoista ja alavalinnat kohdentuvat oikein. Samalla huomioidaan yhteistyö huoltajien kanssa, jotta heillä on myös realistinen käsitys aloista ja opinnoista voidakseen tukea nuorta alan valinnassa. Yhteistyötä huoltajien kanssa tiivistetään myös ammatillisten opintojen aikana.
Hankkeesta hyötyvät välillisesti myös yritykset, joissa opiskelijat suorittavat työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Ohjaamisen ja tuen parantaminen auttavat opiskelijoita kiinnittymään työpaikkaan ja menestymään työtehtävissään.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 596 232
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 504 485
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 794 976
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 672 647
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Vantaa
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 274
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 9 |
Hankkeen pääasiallisena tavoitteena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja tätä kautta vaikuttaa opintojen keskeyttämisen vähentämiseen. Hankkeessa kehitetään arvostavaa kohtaamista ja opiskelijoiden tuen pariin ohjaamista, järjestetään mielekästä vapaa-ajantoimintaa edistäen kaverisuhteiden muodostamista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 6 |
Hankkeessa otetaan huomioon aloihin liitetyt sukupuolistereotypiat ja opiskelijoiden sukupuolierot keskeyttämisessä. Hankkeessa tuetaan opiskelijoita yksilöinä ja rakennetaan toimintamallia joka mahdollistaa kaikille yhtäläisen tuen. Hankkeessa pyritään edistämään hakeutumista itseä kiinnostaviin ja itselle soveltuviin opintoihin riippumatta sukupuolesta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 9 |
Hankkeessa edistetään opiskelijoiden opintojen läpäisyä ja työelämään siirtymistä. Hankkeessa kohdistetaan tuki erityisesti suurimmassa tuen tarpeessa ja keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille. Näin ehkäistään koulutuksesta tippumista ja sitä kautta syrjäytymistä. Koulutusten osallistujissa on myös paljon maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita, joiden valmistumista ja työelämään kiinnittymistä hanke edistää. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Keskeyttämisestä kohtaamiseen –hankkeen tavoitteena oli vähentää opintojen keskeyttämistä Vantaan ammattiopisto Varian ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Keskeyttämisten määrää pyrittiin vähentämään tukemalla opiskelijoiden kokonaishyvinvointia ja opiskelua.
Hankkeessa lisättiin Varian opettajien valmiuksia nuorten tukemiseen ja ohjaamiseen. Tavoitteena oli kehittää henkilöstön yhteistyöhön perustuva toimintamalli, jonka kautta pystytään entistä paremmin tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeet ja ohjaamaan opiskelijoita tarpeellisten palveluiden pariin. Henkilöstön osaamista ja yhteistoimintamallia kehitettiin Hyvinvoiva Varia -koulutusten, työpajojen ja työnohjauksellisen tuen kautta. Opettajien, opinto-ohjaajien, opiskeluhuollon työntekijöiden ja muun tukihenkilöstön välinen yhteistyö kehittyi sujuvammaksi hankkeen aikana erityisesti Hyvinvoiva Varia-koulutusten ansiosta. Koulutuksissa painotettiin moniammatillisen yhteistyön tiivistämisen ja poissaoloihin puuttumisen tärkeyttä. Opiskelijoille tarjottavista tukimuodoista monialaisten asiantuntijaryhmien määrä lähti nousuun hankkeen aikana ja poissaoloihin puututtiin aiempaa varhaisessa vaiheessa.
Hankkeessa tuettiin erityisesti opiskelijoita, joilla on riski opintojen keskeyttämiseen. Keskeyttämisiin pyrittiin vaikuttamaan erityisnuorisotyön kautta tarjoamalla opiskelijoille yksilöllistä ja yhteisöllistä tukea. Opiskelijapalautteiden perusteella erityisnuorisotyö onnistui auttamaan opiskelijoita kiinnittymään opintoihinsa aiempaa paremmin. Hankkeen myötä erityisnuorisotyö vakiinnutettiin osaksi Varian toimintaa.
Hankkeessa kehitettiin Varian ja Vantaan perusopetuksen välistä yhteistyötä oikealle alalle hakeutumisen edistämiseksi ja ammatillisen koulutuksen tekemiseksi tutuksi perusopetuksen oppilaille. Jo aiemmin järjestettyjen kurkkausten (eri opiskelualoihin tutustuminen) käytännöt yhdenmukaistettiin ja kurkkauksia hyödyntämään kehitettiin kurkkauspassi. Hankkeen aikana käynnistettiin myös Varian ja perusopetuksen opettajien väliset säännölliset tapaamiset ja työelämäpainotteisen perusopetuksen kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä. Syksyllä 2021 toteutetun Varian esittelykiertueen avulla tavoitettiin kaikki Vantaan perusopetuksen 9. -luokkalaiset.
Korona-ajan poikkeusolosuhteet hankaloittivat hankkeen toimenpiteiden toteuttamista lähes koko hankeajan. Osa toimenpiteistä pystyttiin järjestämään vain rajoitetusti ja osa etätoteutuksilla. Opiskelijat palasivat normaaliin lähiopetukseen ennen hankkeen päättymistä. Vaikka poikkeusolot aiheuttivat haasteita, keskeyttämismäärät lähtivät laskuun hankkeen aikana.
Negatiivisesti eronneiden Varian alle 20-vuotiaiden tutkinto-opiskelijoiden määrä:
Vuosi 2019: 256
Vuosi 2020: 217
Vuosi 2021: 194
Eronneeksi katsotut Varian alle 20-vuotiaat tutkinto-opiskelijat: (prosenttiluku kaikista Varian alle 20-vuotiaista negatiivisesti eronneista perustutkinto-opiskelijoista)
Vuosi 2019: 32,9 %
Vuosi 2020: 31,7 %
Vuosi 2021: 26 %
Hankkeessa kehitettyjen toimintamallien ja opiskelijoille tarjottavan aiempaa monipuolisemman tuen vakiinnuttaminen osaksi Varian eri osaamispalvelualojen toimintaa jatkuu hankkeen jälkeen.