Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21623

Hankkeen nimi: Myyntiosaaminen kasvun keskiöön

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: Kotkantie 1

Puhelinnumero: 0206110200

Postinumero: 90250

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katta Anitta Maaria Siltavirta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katta.siltavirta(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405944676

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oulun aluetta on tällä vuosikymmenellä kohdannut voimakas rakennemuutos. Alueen elinkeinotoiminnan uudistaminen ja kehittäminen on edellyttänyt panostamista yrittäjyyden ja uuden liiketoiminnan synnyttämiseen sekä yritysten kasvua tukevan osaamisen kehittämiseen. Oulu on aikaisempien hankkeiden avulla ja eri toimijoiden yhteistyöllä noussut yrittäjyydessä ja startup-toiminnassa valtakunnan kärkialueeksi. Tällä hankkeella on tarkoitus vastaavalla tavalla tukea Oulun seudun nousua tunnetuksi myös myyntiosaamisen osalta.

Myynnin merkitys menestystekijänä on noussut tuotantotoiminnan painopisteen siirryttyä yhä enemmän pk-sektoriin. Yritysten kasvun ja työllistämismahdollisuuksien kannalta myyntiosaamisen tason nostoon on panostettava samalla tavalla kuin alueella on jo pitkään panostettu teknologiaosaamiseen. Lisäksi esimerkiksi tradenomien työllisyyskehitys osoittaa, että työmarkkinoilla on kohtaanto-ongelma: yritykset ovat toistuvasti eri selvityksissä tuoneet esille myyntiin liittyvää osaajapulaa ja samalla liiketalouden osaajia on ollut työttöminä.

Hankkeen tavoitteena on luoda uusi alueen erityistarpeisiin soveltuva myyntiosaamisen kehittämisen toimintamalli Oamkin, OSAOn, Oulun yliopiston ja BusinessOulun yhteistyönä. Hankkeen työpaketeissa suunnitellaan, pilotoidaan ja arvioidaan kehitettyä toimintamallia sekä varmistetaan toimintamallin integroituminen pysyväksi osaksi toimintaa ja kehittämisekosysteemejä. Uuden toimintamallin tueksi hankkeessa kehitetään ja valmennetaan myös opetushenkilöstön pedagogisia valmiuksia toteuttaa uudenlaisia myyntiosaamisen koulutuskokonaisuuksia.

Hankkeen päätyttyä myyntiosaamisen kehittäminen on pysyvä osa koulutus- ja kehittämisohjelmia sekä oppimisympäristöjä. Uuden toimintamallin avulla alueen yrityksien kannattava myynti ja myynnin arvostus lisääntyvät, yritysten liiketoiminta kehittyy myönteisesti ja alueen työllisyystilanne paranee. Kehitettävää toimintamallia pystytään hyödyntämään oppilaitoksissa kolmella eri koulutustasolla yritysten ja oppilaitosten välisessä yhteistyössä. Toimintamallin ja sen synnyttämien toimenpidekokonaisuuksien myötä Oulun seutu profiloituu myynnin kärkialueeksi Suomessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

OSAOn ja korkeakoulujen opetushenkilöstö sekä jo työssä olevat henkilöt (pk-yritysten henkilöstö).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueen elinkeinoelämä ja oppilaitosten opiskelijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 550 220

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 544 860

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 687 777

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 681 076

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Hailuoto, Muhos, Tyrnävä, Kempele, Lumijoki, Oulu, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 25

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 68

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 182

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tavoitteena on, että tämän hankkeen osallistujista naisia on 50 %.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on tasa-arvoinen. Se pyrkii edistämään myynnin arvostusta ja myyntiosaamisen kasvua riippumatta sukupuolesta. Hankkeessa rakennettava myyntiosaamisen kehittämisen toimintamalli noudattaa nykyaikaisia käsityksiä osaamisen kehittämisessä, jolloin henkilön taustaominaisuuksilla, kuten sukupuolella, ei ole merkitystä. Myyntialalla on ollut vallalla käsityksiä, joissa esimerkiksi tiettyjen hyödykkeiden myynti on mielletty sukupuoleen sidonnaiseksi (esim. tekniset tuotteet, autot, hyvinvointituotteet). Tässä hankkeessa tunnistetaan myyntiosaamisen keskeiset elementit ja niiden kehittämisen tavat, jolloin voidaan osoittaa, että sukupuolella ei ole ratkaisevaa merkitystä menestyksellisessä myyntityössä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on myyntiosaamisen merkittävä kasvattaminen sukupuolesta riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Uudet sähköiset opetusratkaisut auttavat vähentämään jätettä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Uusien myynnillisten ratkaisujen kautta alueen elinkeinorakenne kehittyy.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Myyntiosaaminen on aineetonta pääomaa ja sitä kehitetään hankkeessa.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Myynnin kehittämiseen liittyvien materiaalien tuottaminen sähköisiin ympäristöihin vähentää liikkumisen tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 6
Hanke edistää työllisyyttä ja koulutusta.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Yritysmaailmassa naisten asema ei tällä hetkellä ole tasa-arvoinen miesten kanssa. Myyntiosaamisen lisääminen naisten keskuudessa edistää siten tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Osaamisen lisääntyessä yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus lisääntyy myös.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Myyntiosaaminen kasvun keskiöön -hankkeen aikana toteuttajaorganisaatiot kehittivät uuden toimintamallin myyntiosaamisen lisäämiseksi Oulun alueen pk-yrityksiin ja opetushenkilöstölle. Malli tuottaa alueelle tarvittavaa osaamista. Hankkeen aikana mallia pilotoitiin ja kehitettiin iteratiivisesti kerätyn palautteen perusteella. Samalla hankkeeseen osallistui 297 henkilöä. Lisäksi vahvistettiin toteuttajaorganisaatioiden osaamista myynnistä kouluttamalla 91 opetushenkilöstön jäsentä Oulun ammattikorkeakoulusta, Oulun yliopistosta ja Osaolta. Osallistujat kokivat voivansa hyödyntää sisältöjä hyvin omassa työssään ja organisaatiossaan ja tyytyväisyys kokonaisuutena oli varsin korkea. Lisäksi suullinen palaute oli hyvin kannustavaa. Hankkeeseen osallistuneiden yritysten palaute oli hyvin positiivista. Osaamisen lisääntymisen myötä myynnin sisältöjä on lisätty merkittävästi toteuttajaorganisaatioiden opetussuunnitelmiin.

Hankkeessa tavoiteltiin osallistujiksi 25 yritystä. Hanke tavoitti lopulta 68 yritystä. Suurin osa yrityksistä oli mikro- ja pk-yrityksiä. Hankkeen toimintoihin osallistui myös 2 yhdistystä.

Myynnin osaamissisällöt tuottivat kolme 5 opintopisteen opintokokonaisuutta toteuttajaorganisaatioiden käyttöön. Näistä sisällöistä koottiin Myynnin osaamispanki, joka on alueen yritysten, oppilaitosten ja muiden myynnistä kiinnostuneiden käytössä. Lisäksi hankehenkilöstö tuotti ajankohtaista tietoa myynnin arvostuksen lisäämiseen tähtäävän Myyntipäiväkirjat - tarinoita myynnistä.
Tietoa levitettiin myös myyntiosaamiseen lisäämiseen liittyvissä kahdessa sidosryhmäseminaarissa. Hankkeen erinomaisten tulosten
vuoksi kehitettyä toimintamallia hyödynnetään jatkossa muun muassa yrittäjien maksuttomissa täydennyskoulutuksissa.