Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Social Fund (ESF)

1 Project

Project code: S21629

Project name: Knowledgeable farm relief worker

Policy: 3. Employment and labour mobility

Specific objective: 7.1. Improving productivity and wellbeing at work

Planned completion time: Start 1.3.2019 and end 30.5.2020

Operational status: Ended

Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment South Savo

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Nurmeksen kaupunki

Organisation type: Municipality

Business ID: 0207669-0

Street: Kunnantie 1

Telephone number: 0401041001

Postal code: 75700

City/town: VALTIMO

Website: http://www.nurmes.fi

Project contact person's name: Erja Pelkonen

Contact person's position in the organisation: Lomituspalvelupäällikkö

Contact person’s email address: erja.pelkonen(at)valtimo.fi

Contact person's phone number: 040 104 1014

Number of applicants or subsidy transfer:

3 Plan-specified summary of the project completion

Knowledgeable farm relief worker

Finland has its own Farmers' holiday and stand-in scheme, which provides 26 annual days of from animal husbandry. The Ministry of Social Affairs and Health ultimately supervises the provision of relief workers in agriculture. The Farmers' Social Insurance Institution (Mela) is the administrator of this service, while local units composed of one or more municipalities handle the practical arrangements and employ an adequate number of relief workers.

The goal of modern day farming is to maximize output from cattle with the minimum input. Handing out the animal husbandry for being took care of some other than the farmer itself can be very stressful. Farmer can get a feeling that they cannot separate themselves from the daily work of their farms. Complementary schooling for farm relief workers can develop their knowledge and skills as an employee at end. As a result, it will improve the overall quality of the services and gives more job possibilities afterwards.

Sufficient knowledgeable labor resource can improve the operation of farms. With complementary schooling, for example in technology, which is, installed to the farms, can improve the overall competitiveness of agricultural companies in animal husbandry. On the other hand, it will provide better work possibilities to the work force, when thinking the supply of work force and the demand of modern day animal husbandry. For example, if the employee has a reduced working capacity will the range of suitable working opportunities increase with complementary schooling and the employer can offer more easily different type of work if needed.

This project will have circa 50 complementary schooling days, which are divided in to parts according by the themes, presented in the project plan. Schooling days will be planned from the municipality, which manages the project, but it is necessary that the education will happen as close as possible to the farm relief workers that will attend. Organizing the complementary schooling in three municipalities through the Northern Karelia will also give room for better shift planning. Planning complementary schooling in terms of shift planning can be sometimes very difficult because the demand of work force in farms varies throughout the year. Because the project will consider the whole Northern Karelia, it is easier to attend the complementary schooling if needed, when the subjects of the schooling are pretty much the same in every section of the North Karelia. Some complementary schooling days can be streamed that as many as possible can attend.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Hankkeen kohderyhmänä ensisijaisesti ovat pohjois-karjalaiset maatalouslomittajat Liperin, Tohmajärven ja Valtimon paikallisyksiköistä, joiden ammatinhallinta parantuisi ja paikallisyksiköissä hallintohenkilöstön työ helpottuisi. Osaavan maatalouslomittajan työllistäminen luonnollisesti helpompaa. Myös yrittäjien osallistaminen tai mahdollisuus osallistua koulutuksiin olisi tavoiteltavaa. Lomittajien koulutuksen hyötyjinä ovat lopulta pääsiassa maatalousyrittäjät sekä lopulta koko tuotantoketju. Maatalouden nykytilanteessa on erittäin tärkeää, että yrittäjät saavat tauottaa lomiensa avulla työtään. Hyvinvoivat yrittäjät jaksavat ylläpitää tuotantoa ja työllistäväthän he välillisesti usean ammattialan ihmisiä.

Lomittajat voidaan jakaa pienempiin kohderyhmiin osaamisenkehittämisen osalta:
• Digitalisaatiokoulutusta tarvitsevat
• Aikaisemmin hankitun tiedon päivittämistä tarvitsevat
• Syventävää osaamista tarvitsevat
• Työssä tarvittavien koneiden käytön hallinta
• Lomitusyrittäjyydestä kiinnostuneet

4.2 Indirect target groups

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat lomituspalveluita käyttävät kotieläintilat. Tilat hyötyvät lomittajien osaamisen kehittymisestä ja toisaalta viljelijät voivat osallistua myös itse joihinkin hankkeen koulutustilaisuuksiin. Tiedon siirron lisäksi yhteisissä koulutustilaisuuksissa voidaan verkostoitua lomittajien kanssa ja keskustella ja jakaa tietoa sekä lomittajien että viljelijöiden tavoitteista ja odotuksista. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat myös muta alasta kiinnostuneet, mm. opiskelijat.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 104 600

EU and State funding used: 87 509

Planned public funding (total): 128 021

Planned public funding used (total): 108 277

6 Geographical target area

Regions: North Karelia

Subregions: Joensuu, Central Karelia, Pielinen Karelia

Municipalities: Polvijärvi, Liperi, Lieksa, Kontiolahti, Nurmes, Rääkkylä, Outokumpu, Tohmajärvi, Joensuu, Kitee, Juuka, Ilomantsi

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of participating companies

Planned: 100

Completed according to monitoring information: 37

7.2 Number of participating persons

Planned: 250

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: Yes
Hankkeen kohderyhmän sukupuolijakuma on hyvin tiedossa
: Yes
Sukupuolijakauma ei vaikuta hankkeen sisältöön
: No
Sukupuolijakauma ei vaikuta hankkeen sisältöön

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 1
Kestävä kehitys huomioidaan koulutusten sisällöissä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Kestävä kehitys huomioidaan koulutusten sisällöissä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Kestävä kehitys huomioidaan koulutusten sisällöissä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 3
Mm. ruokinnan suunnittelulla voidaan vaikuttaa haittavaikutusten minimointiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia Naturaan
Materiaalit ja jätteet 1 3
Osaamisen lisääminen parantaa taloudellista kestävyyttä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 2
Kestävä kehitys huomioidaan koulutusten sisällöissä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 5
Maatalous on merkittävä elinkeino maakunnassa, osaamisen lisäämisellä turvataan maatalouden kestävä kehittyminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 4
Mahdollistetaan lomituspalvelujen kehittäminen
Liikkuminen ja logistiikka 2 4
Huomioidaan työturvallisuuden kehittämisessä
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Hankkeen toimenpiteet edistävät kohderyhmän hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei tasa-arvovaikutuksia
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 4 5
Koulutukset lisäävät ympäristöosaamista.

9 Final report summary

Goal of the project was to improve the professional skills of farm relief workers, which would give more job possibilities for existing workforce. It would also result as a better quality of services to the farms that are eligible for annual stand in services. The farmers' holiday and stand-in scheme enable livestock farmers to call on help from farm relief workers to look after their animals while they take annual leave or sick leave.

By the cause of agricultural structural change, that has led to more automated working methods in livestock husbandry tasks have decreased the working hours in farms. Often farm relief workers must be able to take care of the whole farm’s animal husbandry tasks during farmers holiday. Automation and monitoring systems in farms are more and more common and farm relief worker must be able to use them.

The educational themes which were written in the project plan laid the foundation to the training calendar. Updating training days were distributed to the project time, so that they were not at the same time as seasonal work in farms or the most asked holiday times during summer and school holidays. Subjects of the schooling were current, and they consisted of the results of the surveys that was sent to farm relief workers in Northern Karelia. There were 44 training days and they were held in the territory of Northern Karelia. Depending on the subject, the training days were held in farms or in lecture halls. The topics of the schooling was narrowed down so that they were important to the farm relief workers.


Updating training done in the project will increase working possibilities of the existing farm relief workers. Higher competence can ease shift planning and ease the work of employer. Workers, students, and farmers that have taken a part of the training have got latest information which is simple to include in their daily work. The project has given new ideas how to organize training days for farmers and farm relief workers. Feedback was collected from the participants after each training day, it was mainly positive.