Hankekoodi: S21649
Hankkeen nimi: Ihan samat - Vertaisoppimista ja kohtaamisia erilaisille oppijoille
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.6.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19/PL 214
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15101
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Timonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.timonen(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 385 5585
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lahden ammattikorkeakoulun hallinnoiman ja Kiipulasäätiön osatoteuttaman Ihan samat -hankkeen kohderyhmää ovat päijäthämäläiset Kiipulan ammattiopiston nuoret aikuiset, jotka tarvitsevat erityistä tukea elämän eri osa-alueilla, tai joille tavanomainen ammatillinen koulutus on liian vaativaa, pääsy normaaliin työelämään on haasteellista tai ns. väliin putoamisen riski on suuri verrattuna tavanomaiset mahdollisuudet omaavan opiskelijan työuraodotukseen. Hankkeen kohderyhmää ovat myös Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä molempien organisaatioiden opettajat ja opintojen ohjaajat.
Hankkeen tavoitteena on kehittää, pilotoida sekä ottaa käyttöön eriasteista ja erilaisille kohderyhmille tarjoava Lahden ammattikorkeakoulun ja Kiipulan ammattiopiston yhteinen oppimisympäristö, jossa oranisaatiot yhdessä toteuttavat kestävää ja tuloksellista koulutusyhteistyötä, opetussuunnitelmaa ja työssäoppimisen toimintamallia molempien koulutusorganisaatioiden opiskelijoiden opintopolkuja sekä työelämävalmiuksia vahvistaen. Kahden erikoisosaamisellaan ja kohderyhmillään erilaisen organisaation uudenlaisen asiantuntijuuteen perustuvan koulutusyhteistyömallin muodostamisen ja yhteisen oppimisympäristön tavoitteena on huomioida lähtökohdiltaan erilaisten oppijoiden yksilölliset toimintaedellytykset, opettajien ohjausosaamisen lisääntyminen ja pedagogiikka osana yksilöllistä oppimista opiskelijoiden opintopolkujen ja työelämävalmiuksien sekä yhdenvertaisuuden kehittymisessä.
Hankkeessa kehitettävä yhteinen oppimisympäristö sisältää vakiintuvan opiskelijoiden työharjoittelujaksojen toteutukset Lahden ammattikorkeakoulun ja Kiipulan ammttiopiston välillä sekä Kiipulan ammattiopiston erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintaedellytyksiin ja osaamistarpeisiin soveltuvan NY Nuori Yrittäjyys -konseptin mallinnuksen, pilotoinnin sekä käyttöönoton Kiipulan ammattiopiston yrittäjyyskasvatustyössä. Näihin niveltyvät työelämäkokeilut ja projektit yritysten sekä muiden toimijoiden kanssa Kiipulassa yhteistyössä LAMKin ja Nuori Yrittäjyys NY ry:n kanssa. Hankkeessa kehitetty "Erityisnuorten NY -konsepti" on mallinnettavissa osaksi kansallisesti toimivan Nuori Yrittäjyys NY ry:n tarjontaa ja hyödynnettävissä muiden koulutusorganisaatioiden opetussuunnitelmissa.
Hankkeen tiedottamis- ja viestintätoimenpiteillä vahvistetaan alueellista yhteistyötä erilaisten koulutusorganisaatioiden sekä yritysten välillä ja edistetään erityisnuorten työelämätaitoja ja oppimispolkuja sekä mahdollisuuksia päästä työharjoitteluun alueen yrityksiin. Hankkeessa tuotetaan selkeäkielinen opas työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen opettajien ja mm. työharjoittelua tarjoavan yrityksen käyttöön työharjoittelun ja opintojen ohjauksen tueksi.
Hankkeen tuloksena koulutusorganisaation sekä alueen yritysten välille muodostuu vakiintunut, jatkuva kumppanuus ja toiminnallinen yhteistyökäytänne, joka koostuu vertaistuki-, oppimis- ja opetustyöstä, yhteisistä oppimisympäristöstä sekä työskentelyprosesseista, LAMKin ja Kiipulan opiskelijoiden sekä molempien organisaatioiden opettajien ja ohjaajien välillä. Sen tuloksena molempien organisaatioiden opiskelijoiden työelämävalmiudet kehittyvät ja työllistymismahdollisuudet sekä LAMKin opiskelijoiden ammatillinen kehittyminen toimia työelämässä erilaisten ja erityisten asiakasryhmien kanssa lisääntyvät.
Yhteistyön vahvistaminen alueen yritysten kanssa edistää Kiipulan opiskelijoiden mahdollisuuksia päästä työelämään valmentautumisjaksoille ja työssäoppimaan.
Eri koulutusasteiden välisen työharjoittelun, yhteisen oppimisympäristön ja sen ohjaustyön toimintamallien muodostuminen sekä yhtenäistäminen lisäävät opetus- ja ohjaushenkilöstön sukupuolesta ja osaamisalasta riippumatonta ammatillista tasa-arvoa, opiskelijoiden välistä tasavertaisuutta työelämään pääsemissä sekä erilaisuuden kunnioittamista. Yhteistyö vähentää opiskelijoiden lokeroimista normaali- ja vammaisnuoriin sukupuolisidonnaisia työroolejakin uudistaen ja hälventää ennakkoluuloja erityisnuorten työllistämisestä yrityksiin.
Hankkeen toiminta kohdistuu Kiipulasäätiön Lahden toimipaikan (valmentava koulutus ja perustutkintokoulutus) nuoriin aikuisiin, jotka tarvitsevat erityistä tukea elämän eri osa-alueilla tai jotka hakeutuvat Kiipulaan, koska tavanomainen ammatillinen koulutus on heille liian vaativaa, pääsy normaaliin työelämään on haasteellista eri syistä ja väliin putoamisen riski on suuri verrattuna ns. tavanomaiset mahdollisuudet omaavan opiskelijan työuraodotukseen (tavoite erilaisten oppijoiden yhdenvertaisuuden lisääntyminen). Hankkeen kohderyhmää ovat myös LAMKin Liiketalouden sekä Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat sekä LAMKin ja Kiipulan opettajat ja opintojen ohjaajat.
Päijät-Hämeen alueen yritykset ja muut sidosryhmät, Nuori Yrittäjyys ry. sekä sen konseptia käyttävät kansalliset koulutusorganisaatiot ja yhteistyökumppanit sekä alueellisten viranomaispalveluiden tuottajat kuten KELA ja TE-toimisto.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 279 810
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 257 080
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 373 082
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 342 775
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti, Hollola, Orimattila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 125
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 4 |
Hanketta hakevat kaksi kohderyhmältään, toiminnoiltaan ja rakenteeltaan erilaista koulutusorganisaatiota, jotka toimivat samalla alueella. Niiden kummankin tehtävänä on osaltaan paikallisen koulutuksen tuottaminen ja työelämän kehittäminen muiden julkisten palveluiden tarjoajien kanssa. Hankkeessa yhdistyvät kummankin osatoteuttajan opettajien ja opiskelijoiden osaamisen kasvu, alueellinen koulutusyhteistyön vahvistuminen ja tiivistyminen vakiintuneeksi toimintatavaksi toisistaan erilaisen organisaation ja elinkeinoelämän toimijoiden välillä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 4 |
Hankkeen tavoitteena on luoda alueellisen kumppanuuden ja yhteistyöverkoston keskinäinen malli, jossa kehitetään ja tehostetaan erityistukea tarvitsevien nuorten opintoja sekä työharjoittelu- ja työllistymismahdollisuuksia. Hanke on keskeinen tekijä toiminnan kehittämisessä varsinaisen kohderyhmänsä kautta. Myös välilliset kohderyhmät ovat mukana kehitystyössä. Hankkeen tuloksena tavoitellaan syntyvän kansallisella tasolla eri koulutusorganisaatioiden käyttöön uudenlainen erityisnuorten ja erilaisten oppijoiden Nuori yrittäjyys NY- konsepti niiden koulutustarjontaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 4 |
Hanke lisää kummankin organisaation opetus- ja ohjaushenkilöstön ammatillista osaamispääomaa, joka on heille sekä työyhteisöille hyvinvoinnin osatekijä. Opintojenohjauksella on erittäin tärkeä merkitys erilaisten opiskelijoiden hyvinvoinnille,opiskelumenestykselle sekä opiskelumotivaation ylläpitämiselle. Hankkeella on myös yhteiskunnallisia ja sosiaalisia hyvinvointivaikutuksia. Koulutusten ja työelämän välisten nivelvaiheiden onnistunut ratkaiseminen,meta-taitojen kehittyminen, sosiaalinen osallistaminen, syrjäytymisen välttäminen, opintojen sujuvuus, sekä oppijoiden erityistarpeet huomioivat toimintamallit lisäävät koko yhteisön hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää ohjaushenkilöstön osaamista huomoida ohjattavien opiskelijoiden sukupuolinen tasa-arvo ja vertaisuus opintojen ja urakehityksen ohjauksessa. Hankkeen toimenpiteiden menetelmät ja oppimisympäristöt ottavat huomioon yksilön, jolloin sukupuolella ei ole yhtä vahva merkitys kuin ns. perinteisemmissä oppimisympäristöissä. Menetelmäpiloteissa sekoitetaan myös ryhmissä naiset ja miehet keskenään, jolloin heillä on mahdollisuus oppia toisiltaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Yhdenvertaisuus on ohjaushenkilöstön ammatillisen osaamisen alue, jolla tuetaan työelämän kestävää kehitystä. Hankkeen tuloksena opiskelijoiden saaman ohjauksen tarjonta ja laatu yhtenäistyy ja paranee, ja kaikilla opiskelijoilla on yhdenvertainen mahdollisuus ammatillisen kehittymiseen ja opintopolkuun. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. |
Ihan samat- hankkeen tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa kahden erikoisosaamisellaan ja kohderyhmillään erilaisen päijäthämäläisen koulutusorganisaation välille uudenlaisen asiantuntijuuteen perustuvan koulutusyhteistyömalli ja oppimisympäristö. Toimenpiteillä haluttiin tunnistaa ja tuoda esiin sekä huomioida opetustyössä lähtökohdiltaan erilaisten oppijoiden yksilölliset toimintaedellytykset. Hankkeen tavoitteena oli myös lisätä opettajien ohjausosaamista ja pedagogiikkataitoja osana yksilöllistä oppimista opiskelijoiden opintopolkujen ja työelämävalmiuksien sekä yhdenvertaisuuden kehittymisessä moninaisessa opiskelu- ja työympäristössä.
Hankkeen tuloksena koulutusorganisaation sekä alueella toimivan välille muodostui vakiintunut, jatkuva kumppanuus ja toiminnallinen yhteistyökäytänne. Se koostui vertaistuki-, oppimis- ja opetustyöstä, yhteisestä oppimisympäristöstä sekä työskentelyprosesseista LABin ja Kiipulan opiskelijoiden sekä molempien organisaatioiden opettajien ja ohjaajien välillä. Hankkeessa tehtiin kiinteää yhteistyötä Osuuskauppa Hämeenmaan kanssa, joka tarjosi toimipisteissään molempien koulutusorganisaatioiden opiskelijoille työssäoppimistilanteita sekä työharjoittelujaksoja. Sen tuloksena molempien organisaatioiden opiskelijoiden työelämävalmiudet kehittyivät ja työllistymismahdollisuudet lisääntyivät. LABin opiskelijoiden ammatillinen kehittyminen toimia työelämässä erilaisten ja erityisten asiakasryhmien kanssa lisääntyivät.
Hankkeen pilotoinnin tuloksena syntyi Kiipulan ammattiopiston erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintaedellytyksiin ja osaamistarpeisiin soveltuva Erityistä tukea tarvitsevien NY Nuori Yrittäjyys - malli ja opetusmateriaali, jotka mukailtiin ja mallinnettiin Nuori yrittäjyys ry. n NY- konseptista. Erityistä tukea tarvitsevien NY Vuosi yrittäjänä- malli ja hankkeessa tuotetut materiaalit ovat käytettävissä kansallisesti vastaavien oppilaitosten yrittäjyyskasvatustyössä.
Hankkeessa tuotettiin kuunnelmamuotoinen Ihan samat - opas erityistä tukea tarvitsevien työssä ohjaamiseen työharjoittelupaikoissa sekä opetuksessa. Sen avulla kuuntelijat voivat ymmärtää entistä paremmin monimuotoisen työ- ja toimintaympäristön sekä erityistä tukea tarvitsevan henkilön haasteita ja tarpeita työelämässä toimimiseen.
Hankkeen tuotoksena syntyi lisäksi Kiipulan opiskelijoiden arjen aktiivisuutta edistävä Sport Space mobiilisovellus, joka toteutettiin yhteistyönä LABin ja Kiipulan opiskelijoiden ja opettajien kanssa.