Hankekoodi: S21650
Hankkeen nimi: Osallisuuskortteli - Työvaltainen oppiminen ja uudet oppimisympäristöt tulevaisuuden sote-osaajien työelämään siirtymisen edistäjinä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19, PL 214
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15101
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Leena Atkinson
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna-leena.atkinson(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447085155
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Osallisuuskortteli-hankkeen tarkoituksena on kehittää tulevaisuuden sote-ammattilaisten työelämävalmiuksia ja siten madaltaa ja sujuvoittaa korkeakouluopiskelijoiden siirtymistä työelämään. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan yhteistyössä työelämän kanssa työvaltaisen oppimisen toimintamalli ja sitä tukeva oppimisympäristö, jonka avulla mahdollistuu työelämäläheinen oppiminen. Pitkällä tähtäimellä uusi toimintamalli nopeuttaa opiskelijoiden valmistumista mahdollistaen erilaisia tapoja kerryttää osaamista. Kehittäminen pohjautuu työelämälähtöisyyteen. Keskiössä on yhteiskehittäminen työelämän toimijoiden kanssa.
Hankkeen tavoitteena on myös kehittää korkeakouluopiskelun oppimisympäristöjä enemmän erityistä tukea tarvitsevien ja sellaisten opiskelijoiden oppimista tukeviksi, jotka eivät etene opinnoissaan tavoiteaikataulussa. Lisäksi tavoitteena on pitkäkestoisen työvaltaisen oppimisprosessin kehittäminen, jossa sosionomi/sote-opiskelija suorittaa työparina tai tiiminä opintoja Osallisuuskorttelissa, siten että se vahvistaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja kehittämisorientaatiota. Vastaavalla tavalla Harjula kehittää hankkeessa työvaltaista, opiskelijoiden työelämävalmiuksia vahvistavaa oppimisympäristöä maahanmuuttajille kohdennetuissa palveluissa.
Hankkeen konkreettisina osatavoitteina ovat:
1) Kehittää tulevaisuuden sote-ammattilaisten työelämävalmiuksia ja siten madaltaa ja sujuvoittaa korkeakouluopiskelijoiden siirtymistä työelämään.
2) Kehittää ja pilotoida yhteistyössä työelämän kanssa työvaltaisen oppimisen toimintamalli ja sitä tukeva oppimisympäristö, joka mahdollistaa työparina tapahtuvan oppimisen ja tukee erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden sujuvaa opinnoissa etenemistä.
3) Juurruttaa toimintamalli pysyväksi käytännöksi.
Hankkeen kohderyhmänä ovat ne sosiaali- ja terveysalan opiskelijat, joiden opintojen etenemisessä on kuormittavista elämäntilanteista johtuvia haasteita tai oppimisvaikeuksista johtuvia esteistä. Opiskelijat ovat jäljessä tavoitevalmistumisajasta tai ovat jo ylittäneet sen. Myös työntekijät, jotka ohjaavat opiskelijoiden oppimista oppimisympäristössä tai ohjaavat opiskelijoita oppimisympäristöön, ovat kohderyhmää.
Hankkeen keskeisinä toimenpiteinä ovat Osallisuuskorttelin työvaltaisen oppimisen valmennus- ja ohjausmallin sisällön suunnittelu ja rakentaminen sekä Osallisuuskortteli-pilottien käynnistäminen sekä ohjaus- ja valmennusmallin kokeileva kehittäminen ja pilottien arviointi ja testatun toimintamallin kuvaaminen ja visualisointi sekä levittäminen valtakunnallisesti hyödynnettäväksi.
Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat, joiden opintojen etenemisessä on kuormittavasta ja haasteellisesta elämäntilanteesta tai oppimisvaikeuksista johtuvia esteistä. Opiskelijat ovat jäljessä tavoitevalmistumisajasta tai ovat jo ylittäneet sen. Elämäntilanteet tai oppimisvaikeudet haittaavat ns. normiopetukseen osallistumista. Myös paineet liittyen omaan suoriutumiseen vaikuttavat opintojen suorittamiseen. Erilaiset oppimisvaikeudet vaikuttavat suoriutumiseen ja opiskelijan kokemukseen omasta pätevyydestä. Myös taloudellinen tilanne vaikuttaa opinnoista suoriutumiseen.
Oppimisvaikeuksien arvioinnissa ja opiskelijoijden ohjaamisessa mukaan Osallisuuskorttelitoimintaan tehdään yhteistyötä tutoropettajien, opintokoordinaattorien, erityisopettajan ja opintopsykologin kanssa.
Työntekijät, jotka ohjaavat opiskelijoiden oppimista oppimisympäristössä tai ohjaavat opiskelijoita oppimisympäristöön (esim. tutoropettajat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat, opintopsykologi). Aktiivinen ohjaus laskettu kohtaan 12.3.
Osallisuuskorttelin asiakkaat ja heidän omaisensa (Dila ja Harjulan Setlementti). Pitkäaikaistyöttömät, seniorit, maahanmuuttajat, erityistä tukea tarvitsevat perheet, dementia-asiakkaat. Pitkällä aikavälillä välillisinä kohderyhminä ovat alueen sosiaali- ja terveysalan organisaatiot, jotka saavat osaavaa työvoimaa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 216 408
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 196 682
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 265 148
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 240 979
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 76
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 4 |
Osallisuuskortteli luo Lahteen mm. pitkäaikaistyöttömille palveluympäristön, josta saa palveluita, tukea ja keskustelukumppanuutta. Opiskelijoiden osaaminen kehittyy niin, että he vievät palveluympäristön kehittämisestä ja siinä toimimisesta saadut kokemukset mukanaan opintojen jälkeiseen työelämään ja edelleen parantavat työelämän palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 6 |
Opiskelijoiden minäpystyvyyden kokemukset ja sitä kautta hyvinvointi kasvavat työelämän oppimisympäristössä kasvavien taitojen, kokemusten ja osaamisen myötä. Kokemus omasta osaamisesta ja pystyvyydestä voi olla merkittävä tekijä opintojen loppuunsaattamisessa ja rohkeudessa siirtyä työelämään. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Monipuoliset oppimisympäristöt tarjoavat mahdollisuuden opiskella joustavasti omien taitojen ja kykyjen mukaan. Perinteisissä opetusmenetelmissä voidaan nähdä olevan jotain sukupuolta suosivia malleja, esim. johtuen siitä, että opettajat ovat jotain sukupuolta ja ovat muokanneet tavan opettaa omaa sukupuolta suosivaksi tai niin että menetelmiin, esimerkkitapauksiin, opetusmateriaalien kuvamaailmaan jne. on jonkun sukupuolen edustajan helpompi samaistua. Kun luodaan uutta oppimisympäristöä, on siihen mahdollisuus tuoda mukaan elementtejä, jotka eivät ole minkään sukupuolen rakentamia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Erityista tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohdalla valmistuminen voi viivästyä monenlaisista syistä, mm. siitä, että heidän on ollut vaikea löytää paikkaansa opiskelijayhteisössä. Työyhteisö oppimisympäristönä, asiakasrajapinnassa työskentely ja opettajien vahva tuki ja ohjaus auttavat integroitumaan opiskeluelämään perinteistä koulussa tapahtuvaa luento-opetusta tai verkko-opetusta paremmin. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. |
Osallisuuskortteli-hankkeen tavoitteena oli kehittää tulevaisuuden sote-ammattilaisten työelämävalmiuksia ja siten madaltaa ja sujuvoittaa korkeakouluopiskelijoiden siirtymistä työelämään. Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin yhteistyössä työelämän kanssa aidoissa työympäristöissä työvaltaisen oppimisen toimintamalli ja sitä tukeva oppimisympäristö, jonka avulla mahdollistetaan työelämäläheinen oppiminen. Hankkeessa kehitetty uusi toimintamalli ja prosessointi nopeuttaa LAB- ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden valmistumista mahdollistaen heille erilaisia tapoja kerryttää osaamista.
Toimintamallin kehittäminen pohjautui opintojen opinnollistamiseen ja yhteistyöhön työelämän toimijoiden kanssa. Hankkeen tavoitteena oli myös kehittää korkeakouluopiskelun oppimisympäristöjä enemmän erityistä tukea tarvitsevien ja sellaisten opiskelijoiden oppimista tukeviksi, jotka eivät eri syistä etene opinnoissaan tavoiteaikataulussa. Lisäksi tavoitteena oli pitkäkestoisen työvaltaisen oppimisprosessin kehittäminen, jonka pilotissa sosionomi/sote-opiskelija suorittivat työparina tai tiiminä opintoja Osallisuuskorttelissa, siten että se vahvisti opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja kehittämisorientaatiota.Osallisuuskortteli- hanke toteutettiin LAB-ammattikorkeakoulun ja Lahden Diakonialaitoksen (Dila) kesken. Harjulan Setlementti ry. oli mukana hankkeen pääyhteistyökumppanina.