![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21658
Hankkeen nimi: Tehokkaan puutavarakuljettajakoulutuksen osaamisen kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.7.2022
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savon Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 1852679-9
Jakeluosoite: PL 87
Puhelinnumero: 017 214 3000
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.sakky.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Arto Kärkkäinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.karkkainen(at)sakky.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 785 3484
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Hakijoita on useampi kuin yksi (yhteishanke)
Kehittämistarpeen taustalla on biotalouden ja erityisesti puun teollisen jalostuksen voimakas kasvu. Tällä hetkellä teollisuuden toteutuneiden ja toteutumassa olevien investointien myötä puun teollinen käyttö ja sitä kautta metsien hyödyntäminen on kasvamassa, josta seuraa puutavarakuljettajien vaje.
LUKE:n (Luonnonvarakeskus) tilastojen sekä yrittäjähaastatteluiden mukaan toimialan nykyisessä kehitys- ja suhdannetilanteessa kuljetusyritykset toimivat täydellä teholla, joten olemassa olevilla resursseilla kuljetussuoritteen kasvattaminen ei ole mahdollista.
Nykyinen koulutusjärjestelmä ei kykene tuottamaan riittävästi osaavaa työvoimaa kuljetusyritysten tarpeisiin. Koulutuksen reformin myötä oppimista on siirretty tapahtuvaksi työelämässä, mikä logistiikan alalla vaatii uusia opetuksen toteutusjärjestelyjä. Pohjois-Savon ammatillisten oppilaitokset logistiikan alalla pyrkivät vastaamaan puutavarakuljetusalan tilanteeseen. Nyt haussa oleva ESR hanke on tärkeä kuljettajakoulutuksen ja oppimisjärjestelyjen kehittämiseksi.
Tavoitteet: Hankkeessa kehitetään ja testataan ”Farmiyritys” -toimintamalli, jolla tuetaan oppilaitosten opiskelijoita siirtymävaiheessa oppilaitoksesta työpaikalla tapahtuvaan harjoitteluun ja työelämään. Kehitettävä toimintamalli on helposti monistettavissa muille oppilaitoksille ja koulutusaloille, joilla haasteen luovat pienet yrityskoot ja opiskelijoilta edellytettävät hyvät ammatilliset valmiudet jo harjoitteluvaiheessa. Tavoitteena on myös opiskelijoiden yrittäjyysvalmiuksien kehittäminen alalle sopivan harjoitusyritystoiminnan avulla.
Farmi -koulutusmalli kehitetään "LEAN" -ajattelutavan pohjalta. Rinnalla toteutettavassa EAKR-hankkeessa hankittavat oppimisympäristöt mahdollistavat koulutuksen tehostumisen mm. etävalvontalaitteiston avulla. Opettajan rooli muuttuu kun kuva- ja ääniyhteyden saa ohjattaviin ajoneuvoihin vaivattomasti ja vastavuoroisesti opiskelijat voivat turvautua opettajan tukeen aina tarvittaessa esim. haastavissa ajo- tai kuormantekotilanteissa. Uudet oppimisympäristöt tuovat turvallisuutta opetukseen ja opiskelijat voivat luottaa opettajan tukeen etäisyydestä riippumatta.
Simulaattoripedagogiikkaa kehitetään hyödyntämään uuden tekniikan ja uusien ohjelmistojen sallimat mahdollisuudet. Kehittämiseen sisältyy myös opettajien kouluttaminen sekä tekniikkaan, että uuteen pedagogiseen malliin.
Simulaattoreiden lisäksi hankkeessa hyödynnetään XR-teknologian sovelluksia. Simulaattoreiden ja digitekniikan tehokkaalla käytöllä lisätään opetuksen vaikuttavuutta, työturvallisuutta ja parannetaan opetuksen energiatehokkuutta.
Hankkeen aikana kehitetään opetusta hyödyntäen uuden tekniikan mahdollisuuksia, esim kuormauspuimin kärkiohjaus, sekä annetaan valmistajille palautetta tekniikan sovellettavuudesta sekä kehittämisen tarpeista opetuksen näkökulmasta.
Hankkeessa tavoittena on myös alan työntekijöiden moniosaajuuden kehittäminen. Opetuksen sisältöjä laajennetaan alemman tieverkon kunnossapito-osaamiseen.
Hankkeen päätyttyä ammattiopistoilla on työelämälähtöisempi ja opiskelijoita entistä paremmin työelämään valmentava toimintamalli sekä tiivis yhteistyö puutavarakuljetusyritysten kanssa. FARMI -toimintamalli mahdollistaa erilaisten oppijoiden huomioimisen paremmin ja opiskelijalle vaihtoehtoisten oppimispolkujen määrä kasvaa. Oppimispolkuja kehitetään yhteistyössä puutavarakuljetusyritysten-, metsäteollisuuden- sekä muiden yhteistyötahojen kesken. Lopputuloksena syntyy opetus- ja opiskelumalli, jossa opiskelijat siirtyvät nykyistä merkittävästi valmiimpina puutavarakuljetusyritysten palvelukseen.
Kuljetusalan imago ei ole riittävän hyvä, jotta ala houkuttelisi riittävästi opiskelijoita. Hankkeessa kehitetään puutavarakuljetusalan imagoa sekä keinoja innostuneiden ja motivoituneiden opiskelijoiden saamiseksi alalle, eri ikäluokista. Alasta, hankeesta ja sen tuloksista laaditaan monipuolista, alan imagoa kehittävää tiedotusmateriaalia, erityisesti digitaaliseen levitykseen. Kehitetystä koulutuksen toimintamallista tiedottavaa viestintää kohdistetaan myös uusiin kohderyhmiin ja erityisesti naisiin sekä vuodenaikojen vuoksi osa-aikaisilla aloilla työskenteleviin. Koulutusmalli tuodaan esille myös kaikissa toimialan tärkeimmissä tapahtumissa Itä-Suomessa ja kansallisesti.
Hankkeen tuloksena:
- syntyy kuljetusalan koulutukseen uusi"Farmi" -toimintamalli, jonka toteutuksen tuloksena
- Opiskelijatyytyväisyys paranee
- Opiskelijoiden pääsy työssäoppimispaikoille ja sijoittuminen työelämään paranee
- Heikosti menestyvien ja opintojen keskeyttävien opiskelijoiden määrä vähenee
- koulutuksen vaikuttavuus paranee, koulutuksen läpimenoajat lyhenevät ja koulutuksen määrää voidaan lisätä
- Digitaalisuus opetuksessa ja oppimisessa lisääntyvät
- Yrityksille voidaan tarjota monipuolisempia lisä- ja täydennyskoulutuspalveluja
- Kouluttajayhteistyö eri oppilaitosten kesken paranee
- Puutavarakuljetusalan koulutuksen tunnettuus- ja imago paranevat
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat ja henkilöstö
Puuntavarakuljetusyritykset sekä niiden ajohenkilöstö ja työnjohto. kehitettävän tj-koulutuksen osalta ammattikorkeakoulujen opiskelijat soveltuvilta aloilta.
Välillisenä kohderyhmänä ja hyödynsaajana on koko Pohjois-Savon puuta jalostava teollisuus sekä maanrakennusalan yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 496 941
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 359 336
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 709 916
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 513 337
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Koillis-Savon, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon
Kunnat: Sonkajärvi, Kaavi, Siilinjärvi, Rautavaara, Suonenjoki, Kiuruvesi, Rautalampi, Keitele, Tervo, Kuopio, Tuusniemi, Vesanto, Lapinlahti, Leppävirta, Varkaus, Pielavesi, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 28
Suunniteltu: 145
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 5 |
Simulaatio-opetuksella säästetään luonnonvaroja. Polttoaineiden käyttö vähenee. Aitojen harjoituspuiden käyttö vähenee. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 5 |
Hiilijalanjälki ja typen oksidien määrä pienenee mm. polttoaineiden kulutuksen vähenemisen myötä. Nykyaikainen Euro6-normien mukainen kuljetuskalusto on pienipäästöinen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 2 |
Simulaatio-opetus säästää luontoympäristöä. Nykyaikainen Euro6-normien mukainen kuljetuskalusto on pienipäästöinen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 3 |
Maksimikuormien koon kasvaminen vähentää ajosuoritemääriä, jolloin pakokaasupäästöt vähenevät. Hankittavissa uusissa laitteissa käytetään biohajoavia öljyjä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei toimita Natura 2000-ohjelman alueella. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 5 |
Hankittava kalusto kuluttaa vähemmän materiaaleja, jolloin jätteiden määrä vähenee. Syntyvät jätteet ovat kierrätyskelpoisia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 4 |
Uusissa hankittavissa puutavara-autoissa voidaan käyttää biopolttoaineita | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 4 |
Hankkeen välityksellä kehitetään yritysten osaamista ja kustannustehokasta toimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 4 |
Hankkeen avulla kehitetään koulutusta ja lisätään kuljettajien ja yrittäjien osaamista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 5 |
Kasvavat kuormakoot, reittisuunnittelu ja työjohdolliset taidot paranevat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 3 |
Osaamisen lisääntyminen lisää työntekijöiden ja yrittäjien työhyvinvointia. Nykyaikainen kalusto mahdollistaa ergonomiset työskentelyolot. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
Hankittavat laitteet vähentävät fyysistä kuormitusta, mikä osaltaan edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 6 |
Oppimisympäristönä toimiva Farmi mahdollistaa koulutuksen toteuttamisen aidoissa työympäristöissä, joka edesauttaa mm. maahanmuuttajataustaisten henkilöiden sijoittumista työelämään. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Koulutusalojen ja organisaatioiden väliset osaamisrajat poistuvat vähitellen ja moniosaajuus vahvistuu. Tällä hankkeella tuetaan työssä olevien henkilöiden osaamisen laajentamista ja syventämistä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Hankkeella edistetään ympäristöosaamisen ymmärtämistä tuotantoprosesseissa. |
-