Hankekoodi: S21669
Hankkeen nimi: POTKE Peruskoulunsa päättävien opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Teuvo Pakkalankatu 19
Puhelinnumero: 0401415342
Postinumero: 90130
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rajakangas Eija
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkintovastaava, lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eija.rajakangas(at)oamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401415342
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
POTKE-hankkeen päätavoitteena on saada peruskoulun päättävien nuorten ikäluokka työllistymään kesätöihin ja kehittämään työelämävalmiuksiaan tulevaa työuraa varten. Varhaiset työkokemukset ovat tärkeitä, sillä kesätöissä nuori pääsee kokemaan, millaista työelämä on ja millaiset pelisäännöt siellä pätevät. Samalla nuori tutustuu eri aloihin ja niiden työtehtäviin. Työtä tekemällä nuoren työelämävalmiudet kehittyvät.
Monissa kunnissa on 15-17-vuotiaille nuorille tarjolla kesätyösetelit, mutta kaikki nuoret eivät käytä niitä. Tässä hankkeessa pyritään aktivoimaan ja motivoimaan nuoret hakemaan ja löytämään kesätöitä. Peruskoulun päättyminen on tärkeä siirtymävaihe nuoren elämässä ja lyhytkin työkokemus auttaa nuorta ymmärtämään työnteon merkityksen sekä saamaan käsityksen työmarkkinoista ja työlämästä.
Hankkeen tavoite saavutetaan kehittämällä toimintamalli, jossa liiketalouden tradenomiopiskelijat ohjaavat ja opastavat 9. luokkalaisia työnhakuun liittyvissä aihealueissa, kuten työpaikkojen löytämisessä, työhakemusten ja cv:n tekemisessä sekä oman osaamisen kuvaamisessa. Samalla pyritään kasvattamaan nuorten motivaatiota kesätyön hakemiseen.
Yhteistyötahoina hankkeessa on Oulun ja Kempeleen yläkouluja. Koulut näkevät tällaisen toimintamallin kehittämisen hyödyllisenä, sillä se voidaan hyvin integroida osaksi koulujen nykyistä työelämäopetusta.
Hankkeen tuloksena syntyvää toimintamallia voidaan toistaa vuosittain osana Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomikoulutusta. Toimintamallin mukaista yhteistyötä voidaan laajentaa koskemaan useita yläkouluja. Lisäksi syntyy pitkäkestoinen korkea-asteen ja perusasteen välinen yhteistyömuoto.
Hanke edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa, sillä nuoria tuetaan löytämään oman mielenkiinnon mukaisia kesätöitä. Tämä voi kannustaa esim. tyttöjä hakeutumaan teknisille aloille kesätöihin. Hanke myös edistää yhdenvertaisuutta, sillä työkokemus auttaa eri etnisistä ja kulttuurisista taustoista tulevia henkilöitä integroitumaan yhteiskuntaan. Kun nuoret työllistyvät ja yritykset saavat työvoimaa, tukee hanke myös kestävää kehitystä.
Kohderyhmänä ovat peruskoulujen 9. luokan oppilaat sekä Oulun ammattikorkeakoulun 3. ja 4. vuoden amk-opiskelijat. Kohderyhmiä ovat myös yläkoulujen opettajat, opinto-ohjaajat sekä muu henkilökunta.
Välilliset kohderyhmät ovat alueen yritykset, jotka saavat kesätyöntekijöitä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 154 701
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 152 945
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 193 378
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 191 183
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Kempele, Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 2 |
Paperin käyttö minimoidaan sähköisillä välineillä. Painotetaan opiskelijoille IT-yhteiskunnan sähköisten toimintamallien käyttöä. Opiskelijat oppivat hyödyntämään sähköisiä välineitä tulevaisuudessakin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 1 |
Ympäristöystävällisten tuotteiden käyttöä suositaan. Matkustaminen minimoidaan sähköisiä välineitä hyödyntämällä. Kun opiskelijoita koulutetaan käyttämään sähköisiä välineitä, he käyttävät niitä tulevaisuudessakin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
Nuorille luontoarvot ovat tärkeitä ja kesätöiden kautta he voivat löytää omien arvojensa mukaisen työuran. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Nuorille ekologiset arvot ovat tärkeitä ja kesätöiden kautta he voivat löytää omien arvojensa mukaisen työuran. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Toimintaa ei suoriteta Natura-kohteissa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 3 |
Sähköisten kanavien käytön opettelu vähentää paperin käyttöä. Kierrätystä ja uusiokäyttöä suositaan aina kun se on mahdollista. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 2 |
Energia käytetään säästeliäästi. Laitteet sammutetaan, kun niitä ei käytetä. Ei käytetä kertakäyttöisiä tuotteita. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 6 |
Yritykset saavat osaavaa ja työelämävalmiuksiltaan hyvää työvoimaa tulevaisuutta varten. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 3 |
Opettelemalla sähköisten kanavien käyttöä niiden kehitys edistyy ja käyttäjämäärät kasvavat. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Hankkeessa matkustetaan mahdollisimman vähän ja käytetään mahdollisimman julkisia kulkuvälineitä. Videoyhteydet ja puhelinpalaverit hyödynnetään, jolloin ei tarvitse matkustaa palavereihin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 4 |
Hankkeessa tuetaan osallistuvien opiskelijoiden tämänhetkistä ja tulevaa hyvinvointia, sillä työ on merkittävä hyvinvoinnin tekijä. Tulevaisuuden työelämässä nuorena saadut työkokemukset ovat merkittävässä roolissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 6 |
Hanke ei erittele eri sukupuolia ja sen vuoksi se edistää tasa-arvoa. Kun eri sukupuolille luodaan yhtäläiset mahdollisuudet työnhakemiseen, niin se edistää parhaalla tavalla tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 6 |
Kun peruskoulunsa päättävät opiskelijat saavat työkokemusta, se edistää yhdenvertaisuutta parhaalla mahdollisella tavalla, sillä se integroi nuoret yhteiskuntaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 4 |
Hanke kehittää kaupunkirakennetta siten, että kun yritykset saavat nuorista osaavaa työvoimaa, se lisää yritysten elinvoimaisuutta. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 1 |
Käytetään julkisia kulkuvälineitä matkustamisessa. |
Hankkeen päätavoitteena oli auttaa peruskoulunsa päättäviä nuoria Oulun seudulla työllistymään paremmin kesätöihin ja kehittämään työelämävalmiuksiaan tulevaa työuraa varten. Hankkeessa kehitettiin tavoitetta varten yhteistyön toimintamalli, jossa yhteistyökoulut voivat tilata Oamkilta valmennuksia ysiluokkalaisille kesätyön hakemiseen ja työelämätaitojen kehittämiseen.
Hankkeen aikana Oamkin liiketalouden tradenomiopiskelijat kehittivät yhdessä henkilöstön hanketiimin kanssa valmennuspaketteja tarjottaviksi kouluille. Opiskelijat myös pitivät valmennuksia yhteistyökouluilla kahtena lukuvuonna. Tradenomiopiskelijat ohjasivat ja opastivat 9. luokkalaisia työnhakuun liittyvissä aihealueissa, kuten työpaikkojen löytämisessä, työhakemusten ja cv:n tekemisessä sekä oman osaamisen kuvaamisessa. Erityisesti he aktivoivat ja motivoivat nuoria kesätyösetelien hyödyntämiseen kesätyökokemusten saamiseksi.
Kesätyönhaun valmennuksia toteutettiin hankkeen aikana yhteensä 32 luokalle. Yhteistyökouluja oli mukana verkostossa 6 kpl. Hankkeeseen osallistui yhteistyökouluilta 10 opinto-ohjaajaa ja valmennuksiin osallistui yli 600 oppilasta.
Oamkin hanketiimissä oli mukana 3 opettajaa ja yksi viestinnästä vastaava hanketyöntekijä. Hanketiimin osaaminen kehittyi sekä yhteiskehittämisen että valmentavan opettajuuden osalta merkittävästi hankkeen aikana. Opettajat saivat myös ajatuksia ja kokemuksia työelämäläheisemmän opetuksen kehittämiseen ja tukea työelämäyhteistyöhön. Hanketiimi koki hankkeen tuottaneen merkityksellisyyttä ja tuloksellisuutta omaan opetustyöhön sekä vahvistaneen valmentavan opettajuuden identiteettiä.
Hankkeen verkostossa sekä hanketiimi, Oamk että yhteistyökoulut kokivat haluavansa jatkaa yhteistyötä. Koulut kokivat toimintamallin hyödyllisenä, sillä se voidaan hyvin integroida osaksi koulujen nykyistä työelämäopetusta.
Hankkeessa tehty kehitystyö on tullut julkiseen käyttöön hankkeen aikana julkaistujen kirjoitusten ja artikkelien avulla. Hankkeessa myös toteutettiin aktiivista viestintää sosiaalisen median kanavissa kesätyön hakuun liittyvissä aihealueissa. Hankkeessa oli mukana opiskelijoita tuottamassa mm. TikTok- ja Instagram-viestintää, joka saavutti laajaa näkyvyyttä.
Kokonaisuutena hanke myös tuotti uusia toimintatapoja yhteistoiminnalliseen tekemiseen opiskelijoiden ja oppilaitoksen kesken. Hanke vaikutti Oamkin opetukseen kehittämällä sitä osaltaan työelämäläheisemmäksi sekä tuottamalla opiskelijoille enemmän käytännön työelämässä tarvittavia taitoja. Hankkeeseen osallistuneet tradenomiopiskelijat kokivat, että valmennusten pitäminen kehitti heidän ammattitaitoaan ja osaamistaan merkittävällä tavalla.
Hankkeen tuloksena syntyneitä valmennuksia toistetaan jatkossa vuosittain osana Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomikoulutusta.