Hankekoodi: S21676
Hankkeen nimi: Taito-basfärdigheter för yrkesutbildning
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0988182-8
Jakeluosoite: Kungsgårdsvägen 30A
Puhelinnumero: 06-3242000
Postinumero: 65380
Postitoimipaikka: Vasa
WWW-osoite: https://www.yrkesakademin.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Blomqvist
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektledare
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaana.blomqvist(at)yrkesakademin.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503737711
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Fokus i projektet är på att erbjuda utbildning i läskunnighet, matematiska färdigheter, data- och kommunikationstekniska färdigheter åt målgruppen invandrare i regionen.
Vårt huvudsakliga mål är att förbättra baskunskaperna hos målgruppen och möjligheterna till utbildning eller arbete. För att uppnå detta vill vi inom pilotprojektet utveckla och testa ett nytt verksamhetssätt med utbildning och handledning innan antagning till yrkesutbildningen, där en del av handledningen ges på eget modermål.
Modellen som utarbetas skall kunna användas nationellt och regionalt.
Projektets mål är att öka möjligheterna för fler personer inom målgruppen att delta i yrkesutbildning, men att också förbättra integrationen och förebygga utslagning. Detta är viktigt för varje enskild individs förmåga att vara en aktiv deltagare i samhället och arbetslivet. Livslångt lärande ses som en av de grundläggande förutsättningarna för att uppnå konkurrenskraft och anställningsbarhet men också för social integration, aktivt medborgarskap och personlig utveckling."
Verksamhet:
1) Utbildning för sökande som inte är antagningsbara till en yrkesutbildning på grund av svaga baskunskaper.
Målgruppspecifika verksamhetsmodeller med bl.a. öppna "Taitokurser".
2) Utbildning för redan antagna studerande som behöver mer utbildning i basfärdigheterna än vad som kan ges inom yrkesutbildningen.
Resultat:
Resultatet av projektet kommer att vara att ett ökat antal personer från målgruppen kan antas till en yrkesutbildning. Deltagande i yrkesutbildningen kan vara av olika art beroende på personernas situation. Deltagandet kan vara t.ex. heltidsstudier på Handledande utbildning för yrkesutbildning (Valma), avläggande av en hel examen eller delexamen eller delar av en delexamen.
Den primära målgruppen är de invandrare som deltar i verksamheten, lärare, handledare samt yrkesutbildningsorganisationer.
Den indirekta målgruppen är experter vid andra organisationer som främjar livslångt lärande, samhället och arbets- och näringslivet. Företag med arbetskraftsbrist kan på lång sikt gynnas av projektet.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 163 312
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 163 312
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 172 751
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 172 750
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 164
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
YA har en miljöledningsmanual för Campus Kungsgården som inkluderar vår miljöpolicy. Vårt miljöledningssystem är certifierat enligt ISO 14001:2004. Inom all vår verksamhet strävar vi till ständig förbättring, förebyggande åtgärder, förebyggande av förorening samt hållbar utveckling. Inom kvalitets- och miljöledningssystemet strävar vi till att, i samarbete med andra parter inom samkommunen, utveckla arbetsgemenskapen och betona trivsel och trygghet i arbetet samt fysisk och psykisk hälsa. Främjande av hållbar utveckling inom YA innebär att studerande och personal känner till den hållbara utvecklingens principer och motiveras att verka för dem i studier och arbete samt som medborgare. De känner till och iakttar miljövänliga arbets- och handlingssätt och kan i synnerhet identifiera de vanligaste problemavfallen och hanteringen av dem. De uppskattar naturens mångformighet, förstår den hållbara utvecklingens ekonomiska, sociala och kulturella dimensioner och kan främja dessa värden i sin verksamhet. Utvecklingen av digitala modeller och tjänster förväntas minska naturresurser eftersom vissa funktioner effektiviseras genom digitalisering. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
En del av det material som används är i digital form, vilket inverkar i någon grad på materialanvändning. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 5 |
I projektet vill vi stärka deltagarnas kompetenser så att de är lämpliga på en krävande arbetsmarknad. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Projektets åtgärder leder till utvecklandet av immateriella tjänster och verksamhetsmodeller. I projektet eftersträvas bestående verksamheter som förbättrar kvaliteten och deltagarnas möjlighet till fortsatt utbildning och sysselsättning. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
I projektet utvecklas modeller och tjänster för individbaserade lösningar, vilka förbättrar deltagarnas framgång, möjligheter till sysselsättning och därmed främjar det deras välmående. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Inkludering, handledning/vägledning är en av de starkaste principerna i projektet. Detta tänkande skall genomsyra alla åtgärder och vara en av de centrala effekterna i projektet. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Inkludering, handledning/vägledning är en av de starkaste principerna i projektet. Detta tänkande skall genomsyra alla åtgärder och vara en av de centrala effekterna i projektet. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ingen direkt eller indirekt beröring i projektet |
Projektets målsättning har varit att förbättra baskunskaperna hos målgruppen invandrare i regionen. Med baskunskaper avses här läskunnighet på svenska, matematiska färdigheter samt data- och kommunikationstekniska färdigheter. Den huvudsakliga verksamheten har bestått av att ordna kortare och längre TAITO-kurser för att öka deltagarnas möjligheter att kunna antas till yrkesutbildning, till hel examen eller delexamen eller till handledande utbildning för yrkesutbildning (Valma/ HUX). Förutom undervisning har deltagarna fått handledning i sina studier, kring framtida studieval och utbildningsfrågor, både i grupp och individuellt. En del av handledningen har vid behov även getts på eget modersmål med hjälp av samhälls- och hälsokommunikatör och tolk.
Vidare har vi även ordnat utbildning för redan antagna studerande som varit i behov av ytterligare utbildning i basfärdigheter för att bättre klara av studierna. Digihjälp-kurser har utvecklats, testats och ordnats i flertalet studerandegrupper. Digihjälp-kursen kommer framöver att implementeras som en del av de inledande studierna inom HUX-utbildningen.
Under projekttiden har ett antal deltagare ansökt och blivit antagna till yrkesutbildning, handledande utbildning eller till integrationsutbildning. Några deltagare, som före deltagande i projektet var arbetssökande, har även fått arbete. Andra positiva effekter av projektverksamheten var kursdeltagarnas ökade självförtroende, ökad kunskap i baskunskaper och kring vardagsliv i Finland samt ett steg framåt i integrationsprocessen. Majoriteten av deltagarna i projektverksamheten visade sig vara personer som anlänt till Finland som arbetskraftsinvandrare.
Inom ramen för projektet har även projektpersonalen fått möjlighet att delta i fortbildning kring främst baskunskaper. I slutet av projektet arrangerade vi även ett slutwebinarium där projektets verksamhet och erfarenheter presenterades.