Hankekoodi: S21680
Hankkeen nimi: VAHTO - Vahvuusperustaisen tulevaisuusohjauksen kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0292800-5
Jakeluosoite: Pl 122
Puhelinnumero: 016 341 341
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.vahtoohjaus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Krista Rautio
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämisen asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: krista.rautio(at)ulapland.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 4844 075
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
VAHTO-hankkeen tavoitteena on tehostaa korkeakouluopiskelijoiden onnistumista urasuunnittelussa ja tulevaisuuden uratavoitteiden saavuttamisessa vahvuusperustaisiin metataitoihin pohjautuen, sujuvoittaen siirtymää korkeakoulusta työelämään. Hankkeessa kehitetään erityisesti korkeakouluopiskelijoiden ohjaamiseen istuvia vahvuusperusteisen tulevaisuusohjausosaamisen käytäntöjä ja menetelmiä sekä rakennetaan näistä koostuva VAHTO-ohjausmalli.
Vahvuusperustaisella tulevaisuusohjauksella hankkeessa tarkoitetaan laajaa ohjausajattelua, jossa tunnistetaan, mistä osa-alueista vahvuudet ja työelämävalmiudet koostuvat ja miten ne kytketään osaksi onnistunutta urasuunnittelua siten, että uraansa suunnitteleva opiskelija pystyy tietoisesti ja yksilöllisesti hyödyntämään omia resurssejaan ja vahvuuksiaan suunnittelun tukena.
Hankkeen tavoitteisiin päästään seuraavien toimenpiteiden kautta:
1) Selvitetään loppuvaiheen korkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä, tarpeita ja odotuksia työelämään valmistavasta ohjauksesta;
2) Tutustutaan kansainvälisellä ja kansallisella tasolla ura- ja tulevaisuusohjauksen käytänteisiin ja menetelmiin;
3) Kehitetään edellisten toimenpiteiden pohjalta vahvuusperustaista ohjausta korkeakouluissa toteuttamalla opetus- ja ohjaushenkilöstöä sekä kohderyhmää osallistavia työpajoja;
4) Toteutetaan vahvuusperustaisen ohjauksen pilotteja korkeakouluissa; ja
5) Muotoillaan hankkeen kokemusten ja parhaiksi todettujen käytäntöjen pohjalta VAHTO-ohjausmalli Lapin korkeakouluihin ja hyödynnettäväksi myös korkeakoulujen ulkopuolella.
Hankkeen tuloksena syntyy korkeaopiskelijoiden tarpeisiin ja työelämän tulevaisuuden haasteisiin vastaava VAHTO-ohjausmalli, korkeakouluopiskelijoita ohjaavien ura- ja tulevaisuusohjausvalmiudet kehittyvät ja korkeakouluopiskelijoiden valmiudet tunnistaa erityisvahvuutensa, määrittää uratavoitteita ja onnistua opintojen ja työelämän välisissä siirtymissä paranevat. Hankkeen vaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden opintojen suorittaminen tehostuu, siirtyminen työelämään helpottuu ja koulutuksellinen tasa-arvo paranee. Pitkällä aikavälillä hanke ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja työttömyyttä sekä välillisesti lisää myös lappilaisen elinkeinoelämän kilpailukykyä kehittämällä tulevaisuuden asiantuntijoiden monialaista ja adaptoituvaa osaamista.
Hankkeessa huomioidaan ohjausmenetelmien kehittämisessä sukupuolten välinen tasa-arvo ja erot esimerkiksi vahvuuksien tunnistamisessa. Hanke toteutetaan Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun yhteistyönä.
• Korkeakouluopiskelijat
• Opettajat ja ohjaustyötä tekevät (ml. kuraattorit)
• Opetuksen kehittäjät
• Opinto-ohjaajat ja opettajatutorit
• Uraohjaajat
• Koulutusorganisaatioiden työelämä- ja rekrytointivastaavat
• Ohjaamo- ja te-palveluiden asiantuntijat
Korkeakouluopiskelijoiden ja –tutkinnon suorittaneiden parissa toimivat:
• Nuorten parissa toimivat 3. sektorin toimijat
• Alumnit
• Opiskelijatutorit
• Muut kuin Lapin alueen korkeakoulujen opetus-, ohjaus- ja kehittäjätyötä tekevät, jotka voivat hyötyä hankkeessa kehitetyistä malleista ja käytännöistä.
Hankkeesta hyötyy lisäksi välillisesti, pitkällä aikavälillä alueen elinkeino- ja työlämä. Hankkeen tuloksena opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen kehittyy ja opiskelijoiden urasuunnitteluvalmiudet tehostuvat, minkä seurauksena korkeakouluopiskelijat koostavat tutkintonsa tietoisemmin työelämän ja työllistymisen lähtökohdista. Näin alueen työelämän käyttöön saadaan pitkällä aikavälillä tuloksia tarkastellessa moniosaavia ja adaptoituvia asiantuntijoita.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 320 111
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 269 963
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 400 138
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 337 453
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen, Kemi-Tornion
Kunnat: Tornio, Rovaniemi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 140
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 6 |
Hankkeen välillisenä vaikutuksena alueen korkeakoulutetut työllistyvät osaavina ja nopeasti, tämä palvelee paikallista elinkeinoelämää. Lapin kilpailukyky paranee. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on kehittää ohjauksen malleja ja menetelmiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Kehittämällä ohjausta ja ohjausosaamista alueella edistetään Lapin korkeakouluista valmistuvien työllistymistä omalle alueelle koulutusta vastaaviin työtehtäviin. Näin ehkäistään työttömyyttä ja edistetään hyvinvointia alueella. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Hankkeen toimenpiteitä kohdistetaan erityisesti naisopiskelijoihin ja naisvaltaiseen ohjausalaan. Naispuoliset korkeakoulutetut työllistyvät yleensä huonommin oman alan tehtäviin valmistumisen jälkeen kuin miehet. Näin hanke lisää sukupuolten välistä tasa-arvoa alueella. Hanke tukee myös ohjaustehtävissä työskentelevien naisten urakehitystä. Lisäksi hankkeella edistetään alueellista tasa-arvoa kehittämällä alueen ohajusosaamista sekä elinkeinoelämän ja korkeakoulujen yhteistyötä ja turvaataan näin osaavan työvoiman saantia alueella. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 6 |
Hanke lisää välillisesti yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta luomalla valmistuville opiskelijoille parempia mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille heti valmistumisen jälkeen. Näin ehkäistään nuorten syrjäytymistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
VAHTO - Vahvuusperustaisen tulevaisuusohjauksen kehittäminen -hankkeen toiminta ja tulokset
Lappilaisen kehittämistyön ainutlaatuisuus ja uutuusarvo VAHTO-hankkeessa piili siinä, että se tuotti uudentyyppisen ohjauksen mallin ja käytänteitä Lapin korkeakouluihin ja hyödynnettäväksi myös muissa koulutusorganisaatioissa. Ohjauksessa korostuvat opiskelijan kyky nähdä ja tunnistaa omat osaamisalueet ja vahvuudet sekä kyky tehdä uravalintoja, jotka tukevat näitä.
Hankkeessa oli viisi päätoimenpidettä:
Ensimmäisessä toimenpiteessä tutustuttiin ura- ja tulevaisuusohjauksen käytänteisiin ja menetelmiin vertailukehittämisen keinoin. Tässä vaiheessa tutustuttiin kansainvälisellä ja kansallisella tasolla hyödynnettyihin ihmisen kokonaisvaltaisuuden huomioiviin vahvuusperusteisiin ohjausteorioihin, uraohjauskäytänteisiin sekä ohjauksen työkaluihin ja menetelmiin. Projektiryhmä tutustui myös ohjauskäytänteistä tuotettuun materiaaliin, vahvuusperustaisuuteen ja tulevaisuusohjaukseen pohjautuviin ohjauksen työkaluihin ja menetelmiin sekä hyödynsi korkeakouluverkostoja vertailukehittämisessä. Lisäksi analysoitiin viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun ja kahden yliopiston opinto-ohjaajien koulutuksen opetussuunnitelmien sisältöjä ja toteutuksia. Analyysi osoitti, että opetussuunnitelmien sisällöissä ja opintojaksojen nimissä ei esiintynyt eikä sellaisenaan mainittu vahvuusperustaisuutta tai tulevaisuusohjausta. Tarkempi opetussuunnitelmien toteutukseen liittyvä tarkastelu ja saatu lisätieto toivat esille sen, että vahvuusperustaista tulevaisuusohjausta kuvattiin toteutuksissa sekä osaamistavoitteina ja menetelminä että koulutusta läpileikkaavana ajatteluna.
Toisena toimenpiteenä selvitettiin korkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä ja ohjaustarpeita. Opintojen aikainen vahvuusperustainen tulevaisuusohjaus Lapin korkeakouluissa -kyselyn avulla selvitettiin vahvuusperustaisen ohjauksen lähtökohtia. Kyselyssä Lapin korkeakouluista valmistuneilta kysyttiin, millaisissa yhteyksissä he olivat tunnistaneet vahvuuksiaan, millaista ohjausta he olivat siinä saaneet ja kuka heitä oli ohjannut. Kutsu osallistua kyselyyn lähetettiin vuoden 2019 marraskuussa yhteensä 6180 Lapin korkeakouluista valmistuneelle. Heistä 5083 oli tehnyt tutkintonsa ammattikorkeakoulussa ja 1097 yliopistossa. Vastaajia oli 309, joista 233 ammattikorkeakoulusta ja 76 yliopistosta valmistuneita. Kokonaisvastausprosentti oli 5 %. Yliopistotutkinnon suorittaneista vastasi 6,9 % ja AMK-tutkinnon suorittaneista 4,6 %. Ohjausta antavia tahoja ja ohjaustilanteita selvitettiin määrällisillä ja laadullisilla kysymyksillä sekä vastausten analysoinnilla. Kyselyaineistosta tuotettiin raportti Lapin korkeakouluista valmistuneiden näkemyksiä vahvuusperustaisesta tulevaisuusohjauksesta (Hyvärinen ym. 2020). Lisäksi aiheesta tuotettiin tieteellinen artikkeli Fostering a Successful Life Through a Strength-Based Approach in Higher Education Guidance (Hyvärinen ym. 2021). Kyselyaineiston perusteella todettiin, että vahvuusperustaista tulevaisuusohjausta tulisi antaa opiskelijoille opintopolun eri vaiheissa. Opiskelija voi saada merkityksellistä ohjausta monelta eri taholta. Vastauksien perusteella vahvuusperustaista tulevaisuusohjausta voidaan kehittää monesta eri näkökulmasta. Tärkeimpänä lähtökohtana voidaan kuitenkin nähdä opiskelijalähtöisyys, jolla tarkoitetaan sitä, että ohjaus perustuu opiskelijan tarpeisiin. Tärkeää on, että ohjaus tukee opiskelijaa muuttuvissa tarpeissa.
Kolmantena toimenpiteenä järjestettiin opetus- ja ohjaushenkilöstölle osallistavat työpajat. VAHTO-työpajat toteutettiin palvelumuotoilun prosessin mukaisesti ja opiskelijoita kuultiin palvelumuotoiluprosessin “asiakkaina”. Teemoitetut työpajat sisälsivät vahvuusperustaisuuteen ja tulevaisuusohjaukseen liittyviä asiantuntija-alustuksia, toiminnallista työskentelyä ja kokemuksien jakamista. Työpajoilla oli keskeinen merkitys osallistujien osaamisen kehittämisessä. Saadun palautteen perusteella työpajat antoivat uusia välineitä ja ideoita työhön sekä innostivat oman työn kehittämiseen.
Neljäntenä toteuttiin vahvuusperustaisen ohjauksen pilotteja Lapin korkeakouluissa. Ohjatut pilottikokeilut toteutuivat kiinteässä yhteydessä VAHTO-työpajoihin. Pilotoinnit sijoittuivat opintopolun eri vaiheisiin ja erityyppisiin ohjaustilanteisiin korkeakouluopintoja suunnittelevien sekä korkeakouluopiskelijoiden parissa. Pilotoijat tuottivat kokemusartikkelit ohjauspiloteista, ne löytyvät hankkeen loppujulkaisusta. Kokemusartikkeleissa pilotoijat kuvaavat toteutusta, käytettyjä menetelmiä ja saatuja kokemuksia. Artikkelit osoittavat, kuinka vahvuuksia voi tuoda eri tavoin osaksi opiskelijan opintopolkua, opintoja ja ohjausta.
Viidentenä muotoiltiin projektin kokemusten ja hyvin käytäntöjen pohjalta Vahvuusperustainen ohjaus (VAHTO) -malli. VAHTO-mallin neljä perustavanlaatuista elementtiä ovat:
1 vahvuuksien tunnistaminen
2 vahvuuksien hyödyntäminen
3 vahvuuksien kehittäminen ja vahvistaminen
4 tulevaisuuteen suuntaaminen
Nämä elementit voivat toteutua kaikissa opintopolun vaiheissa: ennen, aikana, lopussa ja jälkeen. Mallissa keskiössä on ohjattava ja eteenpäin vievänä voimana on voimaannuttava ohjaussuhde. Ohjauksessa korostuu dialogisuus, jolloin ohjaaja ja ohjattava yhdessä luovat ymmärrystä vahvuusajattelulle. Dialoginen ohjaus vahvistaa opiskelijan toimijuutta ja mahdollista osallisuutta VAHTO-malli koostuu korkeakouluopiskelijoiden opintopolun eri vaiheisiin liittyvistä ohjauksen viitekehyksistä sekä vahvuusperustaisen ohjauksen prosessista, toimintatavoista ja menetelmistä. VAHTO-mallia esiteltiin myös kansainvälisessä IPPA (The International Positive Psychology Association) konferenssissa. VAHTO-malli löytyy hankkeen kaikista lopputuotoksista: www.vahtoohjaus.fi.
Kehittämistyön loppuvaiheessa toteutettiin myös vahvuusperustaisen tulevaisuusohjauksen neliosainen webinaarisarja, joka mahdollisti laajemman osallistujajoukon tutustumisen vahvuusperustaiseen tulevaisuusohjaukseen sekä levitti tietoa ja hyviä käytänteitä kehittämistyöstä.
1. Vahvuudet ja tulevaisuuteen orientoituminen 8/2021
2. Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi ja ohjaus 9/2021
3. Vahvuuksien hyödyntäminen työelämässä 10/2021
4. Vahvuusperustainen ohjaus: ideoita käytännön hyödyntämiseen opettajille ja ohjaajille 11/2021
LOPPUTUOTOKSET
Toivomme, että jokainen opettaja ja ohjaaja sisällyttää tietoisemmin työhönsä opiskelijoiden vahvuuksia tunnistavia ja tukevia aineksia. Tuotetut kehittämistyön tulokset antavat eväitä ja käytännön työkaluja vahvuusperustaisen tulevaisuusohjauksen harjoittamiseen. Tavoitteemme on, että vahvuusperusteinen tulevaisuusohjaus kiinnittyy luontevaksi osaksi korkeakouluopiskelijoiden ohjaustyöhön. Kehittämistoimenpiteet ovat edistäneet ohjaajien ohjausosaamisen kehittymistä ja VAHTO-mallin rakentamista. VAHTO-mallin lisäksi olemme tuottaneet vahvuuskortit (suom. ja engl.) sekä vahvuusperustaisen ohjauksen työkirjan (suom. ja engl.) sekä suomenkielisen loppujulkaisun, jotka kaikki löytyvät osoitteesta www.vahtoohjaus.fi:
Vahvuusperustaisen ohjauksen työkirja
(painettu ja sähköinen julkaisu, pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-293-1)
Workbook of Strengths-Based Future Guidance
(painettu ja sähköinen julkaisu, pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-304-4)
VAHTO vahvuuskortit työkirjan harjoitusten tueksi
(painettu ja sähköinen julkaisu, pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-291-7)
VAHTO Strength Cards
(painettu ja sähköinen julkaisu, pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-306-8)
Vahvuusperustaisen ohjauksen kehittämismatka ja VAHTO-malli Lapin korkeakouluissa
(sähköinen julkaisu, pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-294-8)
Projektin toteuttivat Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu.