Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21702

Hankkeen nimi: Joensuun Luotsi -monialainen palvelualusta kaikenikäisille

Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus

Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2019 ja päättyy 31.5.2022

Toiminnan tila: Toiminnassa

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0242746-2

Jakeluosoite: Rantakatu 20

Puhelinnumero: 0505115028

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.joensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Janna Puumalainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Strategiajohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: janna.puumalainen(at)joensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505115028

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Joensuun Luotsi -monialainen palvelualusta kaikenikäisille -hankkeessa kehitetään eri toimijoiden välisenä yhteistyönä monialaista palvelualustaa, tarjotaan tiivistä yksilövalmennusta sekä hankitaan asiakkaiden tarpeiden mukaisia palveluita työllisyyteen ja kouluttautumiseen liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi. Hankkeessa hyödynnetään nuorille suunnatun Ohjaamo-toiminnan hyviä kokemuksia eri toimijoiden välisestä yhteistyöstä sekä palvelujen tarjoamisesta asiakkaalle matalalla kynnyksellä. Toiminnassa huomioidaan asiakkaille tarjottavan henkilökohtaisen tuen merkitys työllisyyspolun löytymisessä sekä sitä tukevien palvelujen yhteensovittamisessa. Hankkeella halutaan selkeyttää nykyisten palvelujen toimintaprosesseja, yhdistää eri toimijoiden voimavaroja sekä tarjota asiakaskohtaisesti räätälöityä tukea kaikenikäisille työttömyyden kestosta riippumatta. Hankkeen lähtökohtana on asiakkaan palvelutarpeiden tunnistaminen oikea-aikaisesti sekä tavoitteen mukainen työskentely yhdessä asiakkaan kanssa siten, että prosessi kohti työtä on suunnitelmallinen ja katkeamaton. Hankkeessa kehitetään myös työnhakijan palveluprosessin sekä työnantajan työllistämistä tukevien palvelujen aikaisempaa sujuvampaa kohtaamista.

Hankkeen tavoitteena on edesauttaa Joensuun työttömyysasteen laskua valtakunnalliselle tasolle (8,5 %). Työttömistä pitkään työttömänä olleiden määrän tavoitellaan laskevan nykyisestä 15 %:iin. Tavoitteena on työttömyyden katkeaminen työhön, koulutukseen tai niitä edistävään palveluun alle 30-vuotiailla 3 kk:n ja yli 30-vuotiaalla 6 kk:n sisällä työttömäksi jäämisestä. Hankkeessa kehitetään asiakkaan yhtenäistä palvelutarpeen arviointimallia sekä mahdollistetaan henkilökohtainen yksilövalmentaja vähintään 80 %:lle valmennuksesta hyötyvälle työnhakijalle. Toiminnassa muodostetaan asiakkaiden tarpeiden mukainen palveluvalikko sekä täydennetään palveluita kokeilemalla yhteishankintaa eri toimijoiden kesken. Hankkeen keskeisenä tehtävänä on luoda monitoimijainen palvelualusta, joka tarjoaa ohjausta, valmennusta ja tarkoituksen mukaisia palveluita kaikenikäisille sekä kiinnittää työnantajien palvelut alustan yhteyteen.

Hankkeeseen rekrytoidaan yksilövalmentajia, jotka toimivat asiakkaiden henkilökohtaisena tukena työllistymisprosessissa. Valmennukselle ja muille työllisyyttä edistäville palveluille perustetaan yhteiset toimitilat, jonka yhteyteen liitetään alle 30-vuotiaille matalan kynnyksen ohjausta, neuvontaa sekä muita palveluita tarjoava Ohjaamo sekä hankkeessa yli 30-vuotiaille perustettava vastaava ohjaus- ja neuvontapalvelu Luotsi. Hankkeen palveluvalikko muodostetaan yhteistyössä eri työllisyystoimijoiden, kuten TE-palvelujen, ELY-keskuksen, KELAn, oppilaitosten, SiunSoten ja järjestöjen kesken ja sitä täydennetään kokeilemalla palvelujen yhteishankintaa. Hankkeessa kehitetään eri toimijoiden välisenä yhteistyönä sujuva ja yhdenmukainen asiakasprosessi. Nykyisistä palveluprosesseista palvelualustalle kiinnitetään monialainen yhteispalvelu TYP sekä luodaan joustavia väyliä asiakkaan tarpeen mukaisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Asiakkaan henkilökohtainen valmennus sekä muut työllisyyttä edistävät palvelut ovat saatavissa Ohjaamon ja Luotsin kautta tai palvelualustalta tehtävän asiakaskontaktoinnin avulla.

Hankkeen tuloksena syntyy monialainen palvelualusta, joka on helposti lähestyttävä ja palveluiltaan kattava kaikille työhön ja koulutukseen suuntaaville Joensuun alueella. Kynnys palveluihin hakeutumiseen on madaltanut sekä alustan palveluprosessit ovat yhteensopivia ja asiakaslähtöisiä. Henkilökohtaisen valmennuksen ja seurannan myötä asiakkaan tavoitteiden mukainen prosessi ei enää pysähdy, katkea tai ole epätarkoituksenmukainen. Alustan sujuvien prosessien ja täydennettyjen palvelujen myötä myös työnantajien ja työnhakijoiden kohtaaminen on tehostunut. Hankkeen jälkeen asiakaslähtöisesti toimiva ja palveluiltaan jatkuvasti päivittyvä monitoimijainen palvelualusta on muokattavissa ja siirrettävissä sen hetkiseen hallinnolliseen toimintaympäristöön.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Joensuun alueen työnhakijat. Työttömiä työnhakijoita Joensuussa 11/2018 oli yht. 4484 henkilöä, joista arvioiden mukaan noin puolet hyötyisivät monialaisen palvelualustan tarjonnasta, kuten yksilövalmennuksesta. Monialaisen palvelualustan on tarkoitus palvella työttömien työnhakijoiden lisäksi myös opiskelijoita ja alan vaihtoa suunnittelevia. Kokonaisuudessaan hankkeen tarkoituksena on palvella asiakaslähtöisesti kaikkia heitä, jotka tarvitsevat ohjausta, neuvontaa tai henkilökohtaisia palveluita saavuttaakseen työelämään tai koulutukseen liittyviä tavoitteitaan.
Lisäksi hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat työllisyyttä edistävien palvelujen suunnittelijat, järjestäjät ja yhteistyöverkostot, joista keskeisimpinä hanketta hallinnoivan Joensuun kaupungin lisäksi TE-hallinto, ELY-keskus, SiunSote, Kela, oppilaitokset sekä Pohjois-Karjalan maakuntavalmistelun yhteistyöryhmä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat työllisyyttä edistävien palvelujen tuottajat sekä työnantajat, jotka tarjoavat palveluita ja työllistymismahdollisuuksia monialaisen palvelualustan työnhakija-asiakkaille. Hankkeesta on hyötyä myös muille Pohjois-Karjalan kunnille, jotka suunnittelevat vastaavanlaisten palvelujen kehittämistä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 4 000 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 564 089

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 7 964 642

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 705 112

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 22

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 28

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 7200

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei tarvetta hankkeen sisältö ja toiminta huomioiden.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimintaympäristö on sukupuolineutraali ja mahdollistaa sukupuolten yhdenvertaisen asioinnin ja palvelujen saannin palvelualustalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on työllisyyden edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Työnhakija-asiakkaita tuetaan integroitumaan myös ns. tulevaisuuden työpaikkoihin, jotka edistävät luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 3
Joensuun strategisena tavoitteena on olla ilmastoneutraali kaupunki v. 2025 mennessä. Kaupungin työllistämistoiminta tukee tätä tavoitetta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 1
Kaupungin työllistämistoiminta sisältää työtehtäviä, joilla edistetään esim. kasvillisuuden kirjon säilymistä (vieraslajien torjunta).
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 0
Kaupungin työllistämistoiminta sisältää tehtäviä ympäristön ja maaperän parantamiseksi (esim. raivaustyöt).
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 3
Työnhakija-asiakkaiden palvelutarpeita arvioidaan kokonaisvaltaisesti ja ohjataan asiakkaita palveluihin, jotka edistävät hyvinvointia. Välillisesti työllistyminen lisää hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskuntaan.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hankkeen työllistämistoiminta on lähtökohdiltaan tasa-arvoista huomioiden yksilöiden toiveita ja tarpeita ilman kategorisointia (esim. sukupuoli).
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Hankkeen palvelut ovat avoimia kaikille työhön tai koulutukseen suuntaaville joensuulaisille yhteiskunnallisista ja kulttuurisista taustoista riippumatta. Hankkeessa noudatetaan myös kulttuurisensitiivisyydenperiaatteita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutuksia.
Ympäristöosaaminen 2 2
Kaupungin työllistämistoiminnassa kiinnitetään huomiota ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumiseen. Työtehtävien kautta lisätään ympäristötietoutta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-