Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21703

Hankkeen nimi: Digiamis

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 28.2.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0214765-5

Jakeluosoite: Asevelikatu 4

Puhelinnumero: 0400 827 251

Postinumero: 74101

Postitoimipaikka: Iisalmi

WWW-osoite: http://www.ysao.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niina Puumalainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehitysjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: niina.puumalainen(at)ysao.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400793026

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ammatillisen koulutuksen digitaaliset ratkaisut ammatillisen substanssiosaamisen kehittämisessä ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa ovat olleet haasteellisia. Samoin työssäolevien ammattilaisten osaamisentäydennyskoulutus on työnantajalle merkittävä panostus, eikä elinikäisen oppimisen mahdollisuudet toteudu kaikille ikä- ja ammattiryhmille.

Hankkeen tavoitteena on kehittää ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua ammatillisessa koulutuksessa sekä opiskelijoiden, työelämässä olevien ja uusien työntekijöiden rekrytoinnissa tarvittavassa täydennyskoulutuksessa hyödyntämällä virtuaalisen etätyöpöydän kautta ammatillisia opetusohjelmien ja -sovellusten käyttöä. Sovellusten ja ohjelmistojen etäkäyttömahdollisuuksien selvittämisen ja täydentämisen lisäksi tärkeässä roolissa on pedagoginen kehittäminen. Hankkeessa suunnitellaan se, mitä, miten ja millaisissa tilanteissa eri vaihtoehtoja voidaan käyttää, miten niillä mahdollistetaan henkilökohtainen opintopolku, uudelleen tai täydennyskoulutus täsmäkoulutuksilla ja miten osaamisen kehittymistä seurataan ja arvioidaan. Näin mahdollistetaan entistä joustavampia siirtymiä koulutuksen ja työelämän välillä sekä kehitetään uusia opetusjärjestelyjä erilaisilla opiskelija- ja työntekijäryhmille.

Oppijan virtuaalinen etätyöpöytäyhteys mahdollistaa ammatillisen osaamisen kehittämisen lisäksi työpaikalla
tapahtuvan oppimisen ohjauksen kehittämisen. Työpaikkaohjaaja ja oppilaitoksen edustaja voivat ohjata opiskelijan tai osaamistaan kehittävän työntekijän oppimistehtäviä, arvioida osaamisen kehittymistä ja siten tukea opiskelijan tutkinnon suorittamista ja työmarkkinoille kiinnittymistä digitaalisesti, yhtäaikaisesti ja ajasta ja paikasta riippumatta.Työpaikkaohjaajakoulutusta voidaan räätälöidä entistä paremmin yrityksen tilanteen ja tarpeen mukaan.
Ammatillisen koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden seuranta korostuu ammatillisen koulutuksen uuden lainsäädännön myötä. Digitaaliset ratkaisut oppimisessa antavat myös uutta tietoa koulutuksen suunnittelun, arvioinnin ja laadunhallinnan kehittämiseksi. Hankkeen tavoitteena on lisätä virtuaalisen työpöydän antamien mahdollisuuksien määrällistä ja laadullista tietoa koulutuksenjärjestäjän tulosten seurantaan ja sitä kautta johtamiseen.
Tekoälyä hyödynnetään jo tuotannollisilla toimialoilla. Osaamiseen pohjautuvassa, kuten koulutuksen toimialalla murros on vasta tulossa. Tulevaisuudessa tekoälyn tuottamat automaattianalyysit ja skenaariot mahdollistavat entistä nopeamman reagoinnin työelämän, yritysten ja taloustilanteen vaatimuksiin. Vaatimukset ammatillisen koulutuksen tekoälyyn pohjautuvalle reagointikyvylle, erityisesti osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseen, ovat kovat.
Kehittämistyö aloitetaan tällä hankkeella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö, ammatillisen koulutuksen opiskelijat sekä työssäolevat, omaa ammatillista osaamistaan kehittävät henkilöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat seutukunnan yritykset sekä muut koulutuksenjärjestäjät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 157 703

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 148 109

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 210 271

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 197 479

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Kiuruvesi, Sonkajärvi, Keitele, Lapinlahti, Rautavaara, Vieremä, Pielavesi, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 15

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 12

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 225

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymässä opintojen keskeyttäminen on miehillä todennäköisempää kuin naisilla. Sama trendi näkyy myös valtakunnallisesti, miesten kiinnittyminen opintoihin, tutkinnon suorittaminen ja sitä kautta työllistyminen on heikompaa kuin naisilla. Pohjois-Savossa miesten työttömyys on myös korkeammalla kuin naisten. Samaan aikaan useat yläsavolaiset teknologia-alan yritykset ilmoittavat suurimpana kasvunsa haasteena olevan osaavan työvoiman saannin. Tämä näkyy myös ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden työllistymisessä, mm. oppisopimuskoulutuksen kysyntä on kasvanut huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Niinpä miehet, jotka suorittavat tutkinnon, työllistyvät varmemmin. Tähän sukupuolisesti jakautuneisiin työmarkkinoihin ja työllistymiseen pyritään hankkeella vaikuttamaan siten, että opiskelun eri vaihtoehdot ovat kaikkien saatavilla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimintaa ei ole eritelty sukupuolinäkökulmasta. Hankkeen tavoitteena on kehittää ajasta ja paikasta riippumattomia opiskelumahdollisuuksia koulutus- tai ammattialasta tai työmarkkina-asemasta riippumatta, pyrkien työmarkkinoiden segregaation lieventämiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeen vaikutuksena miesten ja naisten tasa-arvoisuus ja yhtäläiset mahdollisuudet koulutuksen suorittamiseen ja työmarkkinoilla kiinnittymiseen paranevat.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 3
Aineettomien palvelujen ja logistiikan vähenemisen kautta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 5
Logistiikan vähenemisen kautta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
ei suoranaista vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
ei suoranaista vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
ei suoranaista vaikutusta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
ei suoranaista vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Yritysten työvoiman saannin ja henkilöstön osaamisen kehittämismahdollisuuksien paraneminen tukee paikallisen elinkeinorakenteen kehittymistä ja alueen elinvoimaa
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 8
Koulutustarjonnan ja -mahdollisuuksien tarjoaminen ajasta ja paikasta riippumatta
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Etätyöpöydän ja muiden digitaalisten opiskelumahdollisuuksien hyödyntäminen vähentää liikkumisen ja logistiikan tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Ammatillisten opintojen suorittaminen ajasta ja paikasta riippumatta mahdollistaa yksilöllisen opintopolun entistä paremman toteuttamisen ja sitä kautta yksilön hyvinvoinnin paranemisen.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Ammatillisen koulutuksen opiskelijat ovat hyvin eriarvoisessa asemassa keskenään sekä verrattuna muihin toisen asteen opiskelijoihin (kunnat ja kaupungit tarjoavat lukiolaisille tietokoneet ja oppikirjat). Hankkeen avulla tasa-arvo ja yhdenvertaisuus paranevat, ja vaikuttavuutta voidaan seurata tiedolla johtamisen uusilla välineillä.
Kulttuuriympäristö 0 0
ei suoranaista vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
ei suoranaista vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ylä-Savon teollisuudella on pidemmän aikaa ollut pula osaavista työntekijöistä ja rekrytointitarve on ollut jatkuvaa, niin alueen veturiyrityksillä kuin heitä palvelevilla alihankintayrityksilläkin.
Yhtenä ratkaisuna osaamisen lisäämiseen on pidetty digitaalisia, verkko-opintoihin pohjautuvia ratkaisuja. Ammatillisen koulutuksen digitaaliset ratkaisut ammatillisen substanssiosaamisen kehittämisessä ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa ovat kuitenkin haasteellisia. Samaan aikaan työssä olevien ammattilaisten osaamisen ylläpitäminen ja uudelleen kouluttautuminen ovat merkittävä panostus työnantajille. Jatkuva oppiminen on saanut uuden merkityksen ja virtuaaliset ratkaisut mahdollistavat uusien oppimalustojen hyödyntämisen.
Hankkeen tavoitteena oli kehittää ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua ammatillisessa koulutuksessa eri elämänvaiheessa oleville oppijoille hyödyntäen virtuaalisia työpöytäratkaisuja (VDI). Tavoitteena oli sovellusten ja ohjelmistojen etäkäytön selvittäminen ja pilotointi sekä uuden etä-/virtuaalisen pedagogiikan kehittäminen ja testaaminen. Virtuaalisten etätyöpöytäratkaisujen avulla testattiin myös työpaikalla tapahtuvan oppimisen virtuaalista mahdollistamista.
Hankkeessa selvitettiin oppimisanalytiikka ratkaisuja ja perehdyttiin niiden mahdollisuuksiin tukea oppijaa eri opintojen vaiheessa ja ennaltaehkäistä opintojen keskeyttämisiä.
Hankkeen kohderyhminä olivat ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöt, opiskelijat ja työssä olevat osaamistaan kehittävät henkilöt.
Hanke toteutettiin kolmen työkokonaisuuden kautta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin nykytila-analyysi liittyen käytössä oleviin ohjelmistoihin ja sovelluksiin sekä niiden käyttöehtoihin ja kustannuksiin. Samalla kehitettiin etäoppimisen pedagogiikkaa yhdessä yritysten kanssa. Määriteltiin eri VDI ratkaisumalleja ja kokoonpanoja sekä valittiin pilotoitavat ohjelmat ja tarvittavat lisenssit. Toisessa vaiheessa toteutettiin kolme eri VDI ratkaisua ja niitä pilotoitiin toisiaan vastaavilla virtuaalikoneiden kokoonpanoilla ja resursseilla. Yksi toteutuksista tehtiin hybridimallilla. Tässä vaiheessa testattiin eri oppimisratkaisujen käytettävyyttä ja toimivuutta valituilla ohjelmilla todellisissa oppimistilanteissa. Kolmannessa vaiheessa selvitettiin ratkaisuja oppimisprosessin seuraamiseen ja mittaamiseen sekä oppimisanalytiikan ratkaisumalleja ja mahdollisuuksia.
Hankkeen tuloksena saatiin koottua tietoa eri VDI alustojen ja toteutusten perustamis- ja käyttökustannuksista. Saatu kustannustasotieto auttaa tulevien laite- ja alustaratkaisujen määrittelyissä ja kilpailutuksissa.
Opettajien ja asiantuntijoiden teknologinen ja pedagoginen osaaminen lisääntyi liittyen eri vaihtoehtoihin toteuttaa opetusta virtuaalisesti ja etänä. Opiskelijoilta saatiin rakentavaa palautetta eri ratkaisujen toimivuudesta ja käytettävyydestä. eYSAOn etä- ja virtuaalitoteutusten tuottamisessa ja toteuttamisessa osataan ottaa paremmin huomioon eri ratkaisumallien mahdollisuudet ja rajoitukset.
Hanke toteutettiin ajoitukseltaan erittäin sopivaan aikaan, Covid-19 pakotti oppilaitokset siirtymään virtuaaliseen toteutusmalliin paljon nopeammin kuin organisaatioiden strategisissa suunnitelmissa oli.
Virtuaalisilla etäopiskelun eri toteutuksilla mahdollistetaan ajantasainen jatkuva oppiminen eri elämän vaiheissa oleville ihmisille.