Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21707

Hankkeen nimi: MiGaEL - Mining Game for Education and Learning

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: 020 7998 6000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toni Westerlund

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: toni.westerlund(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406564978

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Työ- ja elinkeinoministeriön syksyllä 2018 teettämän kaivosalan toimialaraportin mukaan Suomessa toimi yhdeksän metallimalmikaivosta ja 27 teollisuusmineraalikaivosta. Kaivosteollisuuden suora ja työllisyysvaikutus on noin 13 000 henkilötyövuotta. Työvoiman tarpeen ennustetaan kasvavan etenkin Pohjois-Suomessa ja ala joutuu kilpailemaan muiden toimialojen kanssa osaavasta työvoimasta ja pienenevistä ikäluokista. Uusia hankkeita odotetaan syntyvän ja kaivostoiminnan investoinnit lisääntyvät. Hankkeella pyritään vastaamaan tähän tarpeeseen kehittämällä koulutusta ottamalla huomioon eri kaivostyyppien esim. avolouhos ja koulutustasojen mm. toisen asteen koulutuksen tarpeet. Hankkeessa modularisoidaan pelillisessä oppimisympäristössä tapahtuvaa koulutusta, siten että yksittäisiä työtehtäviä voidaan harjoitella joustavasti osana erilaisia opintojaksoja ja koulutuksia. Kaivosalan koulutuksen opetussuunnitelmista ja muodostuvasta osaamisesta tarvitaan jatkuvaa vuoropuhelua ja kehitystä kaivosteollisuuden kanssa, jotta kaivosalalle saadaan osaavaa työvoimaa jatkossakin.

Mining Game for Education and Learning eli MiGaEL-hankkeen tavoitteena on kaivosalan koulutuksen pelillisen oppimisympäristön kehittäminen. Ympäristön sisältötarjonnassa vastataan vallitseviin olosuhteisiin, erityisesti kiinnitetään huomiota työturvallisuuteen sekä kestävään kaivostoimintaan. Opetuksen paremman laadun varmistamiseksi hyödynnetään modernia teknologiaa, kuten virtuaalitodellisuutta ja opetussisällöt tuotetaan eri sidosryhmien yhteistyönä.

Hankkeessa on tavoitteena kehittää virtuaalinen oppimisympäristö, joka vastaa koulutuksessa esille tulleisiin työelämän koulutustarpeisiin. Uusi ympäristö laajentaa kaivosalan virtuaalista oppimista avolouhokseen ja syventää yksittäisten työtehtävien sekä toimenpiteiden osaamista skenaariopohjaisilla oppimistapahtumilla. Ympäristöön lisätään uusia rooleja ja toimenpiteitä sekä laajennetaan opiskelumahdollisuuksia myös toisen asteen työtehtäviin.Tavoitteena on nostaa kaivosalalla työskentelevien osaamista, parantaa kaivosteollisuuden työturvallisuutta, lisätä kaivosalan houkuttelevuutta, parantaa työvoiman saatavuutta, edistää opiskelijoiden hakeutumista alalle ja nostaa alan imagoa. Lisäksi ympäristön avulla edistetään kaivosteollisuuden, koulutuksen ja ympäröivän yhteiskunnan vuorovaikutusta ja parannetaan alalle hakeutuvien henkilöiden osaamista ja valmiuksia toimia alalla.

Hankkeen toimenpiteinä on: TP1 Projektihallinta sisältäen hallinnon, seminaarit, esittelyt sekä esittelymateriaalin, joilla tuetaan alalle hakeutumista sekä imagokuvan luomista, TP2 Kaivosalan oppimisympäristön rakentaminen sisältäen useiden eri työvaiheiden oppimisskenaarioita, jotka kehitetään tietokoneelle ja osittain virtuaalilaseille. Oppimisympäristön toteutus on jaettu eri vaiheisiin ja sen kehittäminen sisältää muun muassa pelilogiikan ohjelmoinnin, kaivosympäristöjen visualisoinnit, mallinnuksen ja käyttöliittymän toteutuksen. TP3 Oppimisympäristön sisällön tuottaminen yhteistyössä kaivosalan yritysten, ammattilaisten, opettajien sekä opiskelijoiden kesken. Hankkeessa järjestetään kehittämistyöpajoja, tehdään yritysvierailuja, tehdään oppimisskenaarioiden käsikirjoitukset (mm. turvallisuuskoulutus, kaivosalalle perehdytys ja sosiaalinen toimilupa) ja integroidaan skenaariot opintosuunnitelman mukaisiin opintojaksoihin.

Hankkeen tuloksena on virtuaalinen pelillinen 3D kaivosoppimisympäristö, jossa on skenaariopohjaiset harjoitteet eri kaivosympäristöihin ja työtehtäviin. Ympäristöä voidaan käyttää alan kaikilla koulutustasoilla sekä jo alla työskentelevien koulutuksessa ja alalle hakeutuvien tutkinnon jälkeisessä perehdytyksessä ja muunto koulutuksessa. Oppimisympäristö integroidaan osaksi alan koulutusta alueella ja erityisesti osaksi Lapin Ammattikorkeakoulun kaivosalan koulutusta. Ympäristön avulla voidaan paremmin kouluttaa yksittäisiä työtehtäviä ja parannetaan alan työturvallisuutta eri tason tehtävissä ja työvaiheissa. Hankkeella parannetaan uusien työntekijöiden tietotaitoa toimia alalla ja he osaavat paremmin huomioida työturvallisuuden eri työvaiheissa. Skenaarioiden avulla voidaan kouluttaa ja perehdyttää uudella tavalla kaivosyhtiöiden omaa sekä urakoitsijoiden henkilöstöä. Koulutuksen avulla parannetaan alan työturvallisuutta ja vähennetään tapaturmien määrää, mikä parantaa myös kaivosalan imagoa. Skenaarioista julkaistavat materiaalit edesauttavat alan työtehtävien laajempaa tunnettavuutta ja nostavat alan imagoa, mikä puolestaan lisää alan houkuttavuutta ja helpottaa alan työntekijöiden saatavuutta. Kaivosalan laajempi tietämys nostaa alan kiinnostavuutta ja parantaa kaivosalan imagoa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Projektin varsinaisena kohderyhmänä ovat Lapin ammattikorkeakoulun kaivosalan asiantuntijat ja eri tekniikan alojen opiskelijat sekä opettajat, koska monialaista kaivosympäristöä voidaan hyödyntää eri tekniikan alojen kuten sähkö-, kone-, rakennus- ja automaatiotekniikan opetuksessa. Kaivosalan asiantuntijat osallistuvat kaivoskoulutuksen sisällön, virtuaaliopetuksen ja -ympäristön kehittämiseen. Kolmantena ryhmänä on tutkimus- ja kehitystoiminnan henkilöstö, joka osallistuu virtuaaliympäristön kehittämistoimintaan sekä ylläpitää ja jatko kehittää ympäristöä. Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat osallistuvat virtuaalisen kaivoksen tekniseen toteutukseen ja jatkokehitykseen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeesta hyötyvät kaivosalan yritykset saadessaan työelämävalmiuksiltaan parempia työntekijöitä. Alan ammattilaiset pääsevät konkreettisesti vaikuttamaan opetussisältöihin yhteiskehittämistyöpajoissa. Tämän lisäksi kaivosyhtiöillä ja pk-yrityksillä on mahdollista jatko- ja täydennys kouluttaa omaa henkilöstöään oppimisympäristön avulla joustavasti. Oppimisympäristö hyödyttää myös opettajia, jotka pääsevät suunnittelemaan ja hyödyntämään uusia opetustapoja. Muita hyödynsaajia ovat viestinnän tavoittaneet henkilöt yhteiskunnassa, sosiaalisessa mediassa ja messuilla sekä muissa tapahtumissa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 337 502

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 337 502

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 450 002

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 450 002

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Kemi-Tornion

Kunnat: Rovaniemi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 13

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 100

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen toiminta ei erottele kohderyhmää eikä toteuttajia sukupuolen mukaan. Molemmat sukupuolet ovat tasa-arvoisessa asemassa toteutuksen aikana ja oppimisympäristön käyttäjinä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Virtuaalisen oppimisympäristön ja kaivosalan opetuksen kehittäminen edistävät molempien sukupuolten samanvertaisia mahdollisuuksia. Hankkeessa panostetaan sukupuolesta riippumattomaan viestintään.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on kaivosalan opetuksen sisällön ja laadun parantaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 7
Hankkeessa panostetaan viestintään, jonka keskiössä on kestävä kaivostoiminta. Tämä mahdollistaa luonnonvarojen käytön kestävyydestä tiedottamisen laajalle yleisölle. Lisäksi kestävä kaivostoiminta otetaan osaksi jo alan perehdytyskoulutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Virtuaalisella kaivoksella voidaan visualisoida ympäristövaikutuksia ja niistä voidaan viestiä laajasti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Virtuaalisen kaivoskokonaisuuden ympäristövisualisointia on mahdollista tarkentaa jatkossa koskemaan kasvillisuutta, eliöitä ja luonnon monimuotoisuutta. Nämä kohteet otetaan huomioon hankkeen viestinnässä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Virtuaalisessa kaivoskokonaisuudessa visualisoidaan myös kaivoksen ympäristö. Opetusskenaarioissa päätöksenteon vaikutukset ympäristöön otetaan myös huomioon.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta suojelukohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Virtuaalisessa kaivoksessa voidaan turvallisesti suunnitella erilaisia toimenpiteitä. Näin voidaan suunnitella tehokkaampi materiaalien käyttö ennen oikeassa kaivoksessa toimimista.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Virtuaalisessa kaivoskokonaisuudessa visualisoidaan energialähteiden käyttö ja voidaan näin levittää tietoisuutta. Tämä vaikuttaa uusiutuvien energialähteiden käyttöön jatkossa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 10
Hankkeen tavoitteena on kaivosalan koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen. Lisäksi hankkeessa pyritään saamaan lisää opiskelijoita ja uusia työntekijöitä alalle viestinnän kautta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 10
Hankkeessa kehitetään paikkaan ja aikaan sitoutumaton virtuaalinen opetusympäristö, joka asetetaan laajaan jakeluun myös Lapin AMK:n ulkopuolelle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Hankkeessa tuotettava virtuaalinen opetusympäristö edistää koulutuksen tasa-arvoista saatavuutta maakunnassa. Opetukseen osallistuakseen ei tarvitse liikkua paikasta toiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Immersiivinen opetusympäristö on opiskelijoille mielekkäämpi. Pelillistetyt opetusskenaariot lisäävät opiskelijoiden motivaatiota ja halua oppia. Opiskelijat pääsevät myös itse suunnittelamaan hankkeen opetussisältöjä.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Viestinnässä otetaan huomioon kohderyhmien naiset. Kaivosalan imagoa parantamalla alalle pyritään saamaan lisää naisopiskelijoita ja -työntekijöitä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Monikulttuurisuus huomioidaan kehittämällä visuaaliseen oppimiseen pohjautuva virtuaalinen opetusympäristö, jossa kielimuuri ei tule vastaan.
Kulttuuriympäristö 0 5
Hankkeessa tehtävä sosiaalisen hyväksynnän selvitys tutkii kulttuuriympäristöä. Selvityksen tulosten avulla tuotetaan kulttuurisesti kestävän kaivostoiminnan määrittelyt, joita hyödynnetään viestinnässä ja opetussisällöissä.
Ympäristöosaaminen 3 5
Virtuaalisessa kaivoksessa visualisoidaan myös kaivoksen vaikutukset sen ympäristöön. Opiskelijat oppivat sen kautta kestävän kaivostoiminnan periaatteet, joista voidaan myös viestiä suurelle yleisölle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Mining Game For Education and Learning eli MiGaEL – hankkeessa toteutettiin tavoitteiden mukaisesti kaivosalan virtuaalinen oppimisympäristö. Virtuaalinen oppimisympäristö sisältää kuusi pelillistä harjoitusta, joissa on erityisesti kiinnitetty huomiota työturvallisuuteen sekä kestävään kaivostoimintaan. Pelilliset harjoitteet toteutettiin hyödyntämällä moderneja teknologioita, kuten virtuaalitodellisuutta, lisäksi harjoitteista toteutettiin erilliset versiot myös muille päätelaitteille. Tällä pyrittiin mahdollistamaan laajempi käyttäjäkunta, koska kaikilla ei ole käytössä uusinta teknologiaa olevaa laitteistoa.


Hankkeessa toteutettuihin pelillisiin harjoituksiin aiheet tulivat koulutuksen ja työelämän tarpeista. Toteutetut harjoitukset laajentavat kaivosalan virtuaalista oppimisympäristöä avolouhokseen sekä syventää yksittäisten työtehtävien sekä toimenpiteiden osaamista skenaariopohjaisilla oppimistapahtumilla. Toteutetut harjoitteet ovat hyödynnettävissä laajasti, toisen asteen koulutuksesta korkeakouluun sekä työelämässä esimerkiksi perehdytyksen tukena.

Hankkeessa toteutetut pelilliset harjoitukset:

Panostus ja Räjäytys harjoituksessa luodaan eriarvoisia panostuksia avolouhoksessa, jonka jälkeen käyttäjä pääsee toteuttamaan räjäytyksen turvallisesti virtuaalisessa ympäristössä. Käyttäjä pystyy myös harjoituksessa esikatselemaan suunniteltua räjäytystä ja tarpeen vaatiessa korjaamaan toteutettua panostusta. Tavoitteena harjoituksessa on harjoitella erilaisten panostusten luomista ja toteuttaa varsinaiset räjäytykset. Harjoitus toteutettiin PC-tietokoneella sekä Oculus Rift -virtuaalilaseille.

Työturvakortti harjoituksessa opitaan, mitä tulee olla tehtynä ennen peränajoa ja louhintaa. Virtuaalinen ympäristö on toteutettu aidon kaivoksen pohjalta ja se havainnollistaa, minkälaista kaivoksessa työskentely on. Tavoitteena harjoituksessa on tarkastella kaivosympäristöä työturvakortin ohjeiden mukaisesti ja tarkistaa kaikkien vaadittavien asioiden oikeellisuus. Harjoitus toteutettiin Oculus Quest ja Oculus Rift -virtuaalilaseille, sekä harjoituksesta toteutettiin mobiiliversio Android-laitteille.

Ajoonlähtötarkastus harjoituksessa käydään läpi kaivoskoneelle tehtävät tarkastukset ennen ajoon lähtöä. Harjoituksessa tarkastetaan oikeaoppisesti koneen kunto, mittaristo ja työntekijän henkilökohtaiset varusteet. Harjoituksen tavoitteena on harjoitella tekemään oikeaoppisesti kaivoskoneen ajoonlähtötarkastus seuraamalla konekohtaista tarkastuskorttia. Harjoitus toteutettiin Oculus Quest ja Oculus Rift -virtuaalilaseille, sekä harjoituksesta toteutettiin mobiiliversio Android-laitteille ja lisäksi opinnäytetyönä valmistui Augmented Reality -versio Android-laitteille

Turvallisuustoimenpiteet ennen ja jälkeen räjäytyksen harjoituksessa tutustutaan avolouhoksen turvallisuustoimenpiteisiin. Harjoitus on toteutettu perinteisen opetuspelin tyyliin, se on suunnattu kaiken ikäisille, ja opettaa hauskalla tavalla pelaajan tekemään kaikki tarvittavat toimet oikeassa järjestyksessä. Harjoituksen tavoitteena on opettaa pelaajalle tarvittavat turvallisuustoimenpiteet avolouhoksella ennen ja jälkeen räjäytyksen. Harjoitus toteutettiin PC-laitteistolle.

Peränajon työvaiheet harjoituksessa pelaaja pääsee hyppäämään harjoittelijan rooliin kaivoksella ja seuraamaan peränajon seitsemää eri työvaihetta. Tarinallisessa pelissä pelaaja seuraa työnjohtajan opetusta interaktiivisesti suorittaen välillä eteen tulevia tehtäviä. Harjoituksen tavoitteena on tutustuttaa pelaaja peränajon eri työvaiheisiin. Harjoitus toteutettiin PC-laitteistolle sekä virtuaalilaseille.

Sosiaalinen toimilupa harjoituksessa pelaaja pääsee interaktiivisen visualisoinnin avulla oppimaan sosiaalisesta toimiluvasta välillisesti dialogien avulla. Pelaaja pääsee tarkastelemaan sosiaalisen toimiluvan konseptia fiktionaalisen suomalaiseen kylään, jossa hahmot erilaisista taustoista kertovat ajatuksia kaivoksen perustamisesta ja toiminnasta omassa kylässä. Harjoitteen tavoitteena on luoda pelaajalle mielikuva sosiaalisen toimiluvan konseptista. Harjoitus toteutettiin PC-laitteistolle.

Hankkeen tuloksena syntyi moderneja teknologioita hyödyntävä kaivosalan virtuaalinen oppimisympäristö. Kehitettyä oppimisympäristöä pystytään hyödyntämään opetuksessa monipuolisesti, yksittäisiä harjoitteita voidaan hyödyntää eri toteutuksilla. Kehitetty oppimisympäristö soveltuu eri asteiden opetukseen, yksittäisten harjoitteiden aiheet vaihtelevat, kaikkia harjoitteita kuitenkin yhdistää turvallisuus tai vastuullinen kaivostoiminta. Oppimisympäristöä pystytään käyttämään myös eri päätelaitteilla, jolla mahdollistetaan laajempi käyttäjäkunta.

Hankkeen aikana suoritettiin viestintää mm. hyödyntämällä sosiaalisen median palveluita. Hankkeen alussa hankkeelle toteutettiin omat verkkosivut, jonka kautta jaettiin tietoa hankkeesta, tapahtumista sekä kaikki toteutetut pelilliset harjoitteet jaettiin verkkosivujen kautta. Hankkeen aikana toimenpiteistä tiedotettiin toteuttamalla julkaisuja, YouTube-videoita, blogipostauksia, webinaari, sekä osallistuttiin tapahtumiin pandemiatilanne huomioiden. Hankkeen lopuksi tuotettiin erillinen infopaketti kaivosalan toimijoille, jota jaettiin muun muassa hankkeen verkkosivuston kautta.