Hankekoodi: S21722
Hankkeen nimi: Ohjaus tulevaisuuden työhön
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.8.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3D
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Piia-Elina Ikonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: piia-elina.ikonen(at)xamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 671 2794
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ammattikorkeakoulut kouluttavat työntekijöitä työelämän tarpeisiin, joita ei vielä välttämättä edes ole olemassa tai niitä ei ainakaan tiedosteta. Tämän takia ohjauksellisten toimintapojen ja menetelmien kehittäminen entistä tulevaisuusorientoituneimmiksi on perusteltua. Hankkeen uutuusarvona on ohjausajattelun ja ohjauskulttuurin muutos, joka perustuu tulevaisuuden työelämän skenaarioiden tunnistamiseen, tulevaisuusorientoituneen uraohjauksen ja uraohjauksellisen pedagogiikan kehittämiseen sekä tekoälyn ja oppimisanalytiikan hyödyntämiseen ohjaustyön kehittämisessä.
Ohjaus tulevaisuudentyöhön –hankkeen tavoitteena on:
1.Kehittää ja mallintaa korkeakouluyhteistyönä korkeakouluopiskelijoiden työllistymistä tai jatko-opiskelua edistävää
tulevaisuusorientoitunutta uraohjausta ja uraohjauksellista pedagogiikkaa vahvistamaan amk ja yamk opiskelijoiden
urasuunnittelua ja integroitumista työelämään ja/tai jatko-opintoihin
2.Vahvistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön tulevaisuusorientoitunutta ohjausosaamista ja uraohjauspedagogisia
valmiuksia
3.Edistää ohjauskulttuurin vahvistumista koko korkeakoulukentällä
4.Vahvistaa tulevaisuusorientoinutta uraohjausta korkeakoulujen rakenteissa alueellisesti ja valtakunnallisesti
5.Selvittää tekoälyn mahdollisuuksia uraohjausprosessissa ja tuottaa tästä tietoa. Hyödyntää tietoa uraohjauksen
kehittämis- ja mallintamistyössä sekä jatkokehittämisessä
6.Lisätä valtakunnallisesti tietoa tulevaisuusorientoituneesta uraohjauksesta, uraohjauksellisesta pedagogiikasta sekä
hankkeen hyvistä käytänteistä ja selvitystiedosta
7.Käynnistää valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen uraohjauspäivä uraohjausosaamista sekä ja ammattikorkeakoulujen ohjauskulttuuria edistäväksi ilmiöksi
Hanketta toteuttavat kuusi ammattikorkeakoulua, jotka muodostavat hankkeessa valtakunnallisen yhteistyöverkoston. Hanke koostuu kolmesta teemasta, joissa työskennellään korkeakouluyhteistyönä. Teemat ovat: 1) Rakenteet ja mallit tulevaisuuden työhön ohjaamisessa: uraohjauksen mallien ja rakenteiden vahvistaminen korkeakouluissa, 2) Tulevaisuuden työhön ohjaaminen: uraohjaustaitojen vahvistaminen korkeakouluissa, sekä 3) Korkeakouluverkoston koordinointi ja yhteistyön vahvistaminen, osahankkeiden hyvien käytänteiden kokoaminen ja tulosten valtakunnallinen levittäminen.
Työskentelyn konkreettisen ytimen muodostavat teemojen 1-2 pilotit. Jokainen hankkeen korkeakoulutoimija osallistuu alueelliseen sekä valtakunnalliseen kehittämisyhteistyöhön. Korkeakouluissa toteutetuilla piloteilla tavoitellaan isomman kokonaisuuden eli teeman osatavoitteita. Pilotteja arvioidaan ja sen perusteella tehdään tarvittavat muutokset ja jatketaan kehittämistyötä. Hankkeen teemoissa työskentely tuottaa jatkuvasti tietoa korkeakouluyhteistyönä syntyneistä uraohjauksen ja tulevaisuuden työhön liittyvistä hyvistä käytänteistä. Vuorovaikutus hankkeen valtakunnallisen yhteistyön ja teemakoordinoinnin välillä on jatkuvaa ja vastavuoroista.
Teeman yksi keskeiset toimenpiteet ovat:
- Kehittää ja mallintaa korkeakouluihin uraohjauksen prosesseja ja rakenteita korkeakoulujen yhteistyönä
- Selvittää tekoälyavusteisen ohjauksen mahdollisuuksia uraohjausprosessissa ja hyödyntää tietoa uraohjausmallin kehittämisessä sekä jatkokehittämisessä
- Kehittää yhteisöllisiä tulevaisuuden työskentelymenetelmiin perustuvia työtapoja, kuten vertaismentorointia työelämän ja koulutuksen uraohjauksen yhteistyömalleja
- Mallintaa ohjauksen prosesseja vastaamaan tulevaisuuden työelämän tarpeita
- Kehittää tulevaisuusorientoitunut uraohjauksen malli opettajien työkaluksi
Teemassa kaksi keskeisiä toimenpiteitä ovat:
- Kartoittaa millaisia kokemuksia korkeakouluopiskelijoilla on saamastaan ohjauksesta, sekä miten ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstö on orientoitunut tulevaisuuden työhön, tulevaisuussuuntautuneeseen uraohjaukseen sekä kokee ja arvioi niihin liittyviä osaamistarpeitaan
- Kehittää kartoituksen pohjalta opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu uraohjauskoulutuskokonaisuus
- Toteuttaa uraohjauskoulutuksen pilotti hankkeen ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstölle vahvistamaan tulevaisuusorientoituneita uraohjaustaitoja ja -pedagogiikkaa
- Mallintaa em. koulutuskokonaisuus valtakunnallisesti
Teemassa kolme keskeisiä toimenpiteitä ovat:
-Vastata hankkeen kokonaisuuden koordinoinnista
-Vastata hankkeessa kehitettyjen hyvien käytäntöjen kokoamisesta ja levittämisestä
-Vastata hankkeen yleisestä tiedottamisesta
Hankkeen tuloksena mallinnetaan tulevaisuusorientoitunutta uraohjauksen malli ja uraohjauksellista pedagogiikkaa sekä vahvistetaan rakenteita ja osaamista uraohjauksen näkökulmasta korkeakouluissa.Opiskelijoiden tulevaisuusorientoitunut uraohjaus on vakiintunut laadukkaaksi, opiskelijoiden resilienssiä vahvistavaksi kokonaisuudeksi korkeakoulukentällä. Opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä työelämän ohjaustoimijoiden tulevaisuusorientoituneet uraohjaustaidot ovat vahvistuneet. Kaikista tärkein tulos on kuitenkin se, että korkeakouluopiskelijoiden toimijuus on vahvistunut ja tämä edesauttaa heitä kiinnittymään entistä vahvemmin työelämään ja jatkokoulutukseen.
Ammattikorkeakoulujen opetus-,ohjaus- ja TKI-henkilöstö sekä perustutkinto-opiskelijat, yamk-opiskelijat
Työelämäkumppanit ja erityisesti ammattikorkeakouluopiskelijoiden harjoittelun ohjaajat työpaikoilla
Muiden oppilaitosten henkilöstö sekä muiden organisaatioiden amk ja yamk opiskelijoita ohjaavat työntekijät
Muut koulutuksen toimijaverkostot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 624 705
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 624 705
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 832 936
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 832 936
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 20
Suunniteltu: 340
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Hanke hyödyntää pienimuotoisesti ostopalveluita, joiden luonne on sellainen, että useassa tapauksessa palveluntuottaja on paikallinen. Välillisenä vaikutuksena hankkeessa alueiden työelämä saa hyviä osaajia ja nopeammin työelämään | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 5 |
Hankkeella kehitetään korkeakouluopiskelijoiden ohjausta sekä pedagogisia malleja | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 8 |
Hankkeeen toiminta parantaa jo välittömästi hankkeen aikana että välillisesti toimintatapojen muutoksen kautta opiskelijoita ja heidän osallisuuttaan, työllistymistään ja tiedon saamistaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 4 |
Hankkeen toiminta tasoittaa eri sukupuolten välisiä eroja ohjauspalveluiden saamisessa, esim. mies- ja naisvaltaisten opiskelualojen ohjaustoiminnan yhtenäistäminen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ohjaus tulevaisuuden työhön -hankkeen tavoitteena oli kehittää tulevaisuussuuntautunutta uraohjausta ja uraohjauksellista pedagogiikkaa korkeakouluissa sekä kehittää opetus- ja ohjaushenkilöstön uraohjausosaamista.
Hankkeen pilottien ja toiminnan tuloksena syntyi opetussuunnitelmiin ja pedagogiikkaan kiinnittyneitä, toimintaan juurtuneita ura- ja työllistyvyysvalmiuksia tukevia tutkinto-, ala- tai organisaatiokohtaisia uraohjauksen toiminta- ja ohjausmalleja. Lisäksi uraohjaukseen tärkeänä osana liittyvä työelämäyhteistyö on tiivistynyt. Uraohjausosaamiseen on rakentunut uusi uraohjauskoulutusmalli, jonka avulla opetus- ja ohjaushenkilöstön uraohjausosaaminen on kehittynyt. Kehittämisen tuloksena syntynyt uraohjauskoulutusmalli on kaikkien korkeakoulujen sekä muiden oppilaitosten vapaasti hyödynnettävissä. Uraohjauskoulutuksen myötä koulutukseen osallistujien uraohjausosaaminen kehittyi. Lisäksi uraohjauskoulutukseen osallistuneiden, koulutusta suunnitelleiden ja toteuttaneiden kesken syntyi oppiva vertaisverkosto. Uraohjauksesta syntynyttä uutta tietoa jaettiin eri muodoissa korkeakoulujen uraohjausta toteuttavien käyttöön. Uutta tietoa on koottu julkaisuihin ja Ohjaus tulevaisuuden työhön -internet sivustolle hyödynnettäväksi hankkeen jälkeen.
Tavoitteena oli kehittää myös korkeakoulujen uraohjauskulttuuria. Aktiivisella ja säännöllisellä sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä on vaikutettu hankeorganisaatioiden ja valtakunnallisen kentän uraohjauskulttuuriin sekä sen edistämiseen. Uraohjausta koskeva kiinnostus on ollut laajaa; profiili ja näkyvyys korkeakouluissa on kasvanut. Keskeisenä uraohjauskulttuuria rakentavana toimintana sekä sen tuloksena olivat valtakunnallisen uraohjauspäivän lanseeraaminen sekä vakiinnuttaminen. Uraohjauspäivän järjestäminen tapahtuu jatkossa kapulanvaihtoperiaatteella.
Tavoitteena oli niin ikään uuden tiedon tuottaminen uraohjauksesta. Tietoa syntyi laajasti esim. meta-analyysi opiskelijoiden uraohjauskokemuksia käsittelevistä hankkeista ja tutkimuksista, selvitys opetus- ja ohjaushenkilöstön uraohjausosaamisesta sekä tekoälyn hyödyntämisestä uraohjauksessa.
Piloteista saadun kokemuksen mukaan ura- ja työllistyvyyspääomia tukeva viitekehys (Tomlinson, 2017)) sopii hyvin sovellettavaksi korkeakouluissa toteutettavaan tulokselliseen tulevaisuussuuntautuneeseen uraohjaukseen ja uraohjaukselliseen pedagogiikkaan.
Uraohjauksen erilaiset tulevaisuusorientoitunutta urasuunnittelua koskevat organisaatiokohtaiset sekä valtakunnalliset (CampusOnline) opintojaksototeutukset ovat vakiintuneet osaksi toimintaa. Opiskelijapalautteen perusteella opintojaksojen tulisi olla pakollisia ja kuulua olennaisena osana opintoihin.
Laaja dokumentaatio hankkeen tuloksista, toiminnasta, kokemuksista, selvityksistä sekä piloteista laajasti hyödynnettävissä korkeakouluissa kuin muuallakin uraohjauksessa.
Ensimmäinen koulutuskentällä tehty tekoälyn hyödyntämistä uraohjauksessa koskeva selvitys suosituksineen auttaa korkeakoulukenttää jäsentämään tekoälyn mahdollisuuksia uraohjauksen tukena. Lisäarvona tekoälyskenaariot, jotka eDuuni.wiki -alustalla ovat kaikkien käytettävissä ja antavat mahdollisuuden jatkojalostamiseen.