Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21730

Hankkeen nimi: Digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamista työelämään (Digilii)

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.9.2019 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: Teuvo Pakkalan katu 19

Puhelinnumero: +358 40 6525 861

Postinumero: 90130

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mika Petri Määttä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mika.maatta(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 652 5861

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Digilii-hankkeen tavoitteena on lisätä ja kehittää työelämässä jo toimivien henkilöiden digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamista ja samalla kehittää erityisesti PK yritysten digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia ja kilpailukykyä Pohjois-Pohjanmaalla. Lisäksi halutaan parantaa Oulun korkeakoulukonsernin ja mahdollisesti muiden oppilaitosten kykyä vastata työelämän digitaalisen liiketoiminnan osaamishaasteisiin.

Hankkeessa suunnitellaan iteratiivisesti yhteistyössä yritysten kanssa pääosin työelämässä jo toimiville henkilöille sopiva digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan n. 6 - 8 kk kestävä ja uusimpaan tietoon perustuva koulutusohjelma, joka toteutetaan monimuotoisesti pääosin verkko-opintoina. Koulutusohjelma suunnataan koko Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Opinnot ovat toimialariippumattomia. Hanke alkaa koulutusmallin suunnitteluvaiheella, joka kestää syksyn 2019. Tämän jälkeen siirrytään koulutuksen pilotointiin. Pilottien aikana kerätään palautetta, jota hyödynnetään koulutusmallin tehostamisessa jatkuvan kehittämisen periaatteella. Kehittämisessä hyödynnetään myös hankkeen aikana tehtävää digiliiketoiminnan ja -markkinoinnin tutkimusta. Tutkimuksella varmistetaan koulutuksen ajantasaisuus.Digilii hanke järjestää myös koulutustilaisuuksia opettajille digitaalisen markkinoinnin keskeisistä teemoista ja tukee myös näin osaamisen leviämistä oppilaitosten sisällä.

Vuosina 2020 – 2022 toteutetaan 6 pilottikoulutusta, joissa täydennys- / muuntokoulutetaan vähintään 250 työelämässä jo toimivaa tai työtöntä henkilöä digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaajiksi. Koulutettavat tekevät opintojensa ohella mahdollisuuksien mukaan omaan työhönsä liittyviä kehittämistehtäviä ja parantavat näin myös yritysten digiliiketoiminnan prosesseja. Koulutusmallin kehittäminen toimii samalla pilottina, jonka avulla voidaan kehittää Oulun ammattikorkeakouluun kyvykkyyttä toteuttaa joustavasti uuden valtakunnallisen korkeakoulustrategian mukaisia lyhyitä osaamisen täydentämiskoulutuksia työelämässä toimiville elinikäisen oppimisen tukemiseksi.

Hankehenkilöstö tutkii ja seuraa digimarkkinoinnin ja -liiketoiminnan nopeaa kehitystä ja siirtää näin kertyvää uutta osaamista suoraan koulutukseen ja julkaisujen kautta työelämän käyttöön. Tuotetun tiedon pohjalta tuotetaan verkkoon mikro- ja PK-yrityksille tarkoitettu digitaalisen markkinoinnin kehittämisen työkalupakki, jonka avulla ne voivat nykyistä helpommin kehittää prosessejaan ja kilpailukykyään.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Työssä olevat yksityishenkilöt ja työttömät työnhakijat sekä PK ja mikroyrittäjät Pohjois-Pohjanmaan alueella, joille tarjotaan mahdollisuus kehittää ja päivittää digitaaliseen liiketoimintaan ja – markkinointiin liittyvää osaamistaan koulutuksen ja työkalupakin avulla. Toinen varsinainen kohderyhmä on Oulun ammattikorkeakoulun ja mahdollisesti muiden oppilaitosten opettajat, jotka voivat hyödyntää digikehittämisen työkalupakkia sekä hankkeessa luotua ja jaettua tietoa ja osaamista omassa työssään.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Oulun seudun ja laajemmin Pohjois-pohjanmaan pk-yritykset, jotka saavat käyttöönsä digikehittämisen työkalupakin. Yritykset hyötyvät hankkeesta myös, kun ne työllistävät hankkeessa koulutettavia henkilöitä. Koulutukseen liittyvät harjoitus- ja kehittämistehtävät on tarkoitus tehdä mahdollisuuksien mukaan työpaikalla. Hankkeessa tehtävä digitaalisen markkinoinnin ja -liiketoiminnan tutkimus, jonka pohjalta digikehittämisen työkalupakki luodaan, hyödyttää myös yrityksiä. Toinen välillinen kohderyhmä on ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka hyötyvät uusimmasta tutkimus-tiedosta ja jotka voivat myös hyödyntää digikehittämisen työkalupakkia hankkeen päätyttyä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 371 942

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 356 494

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 464 927

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 445 617

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Raahen, Ylivieskan, Nivala-Haapajärven, Koillismaan, Haapavesi-Siikalatvan, Oulun

Kunnat: Siikajoki, Kalajoki, Siikalatva, Oulu, Tyrnävä, Merijärvi, Kempele, Pyhäjärvi, Lumijoki, Kärsämäki, Utajärvi, Raahe, Ylivieska, Hailuoto, Muhos, Reisjärvi, Ii, Alavieska, Taivalkoski, Sievi, Oulainen, Haapavesi, Pudasjärvi, Nivala, Kuusamo, Haapajärvi, Pyhäntä, Pyhäjoki, Liminka, Vaala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 56

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 57

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 250

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on erittäin tasa-arvoinen. Se pyrkii edistämään digitaalisen markkinoinnin ja liiketoimintaosaamisen kasvua alueella sekä työttömien henkilöiden työllistymistä riippumatta henkilöiden sukupuolesta. Suorittamiemme haastattelujen pohjalta työnantajat ovat kiinnostuneita osamisesta eivät henkilöiden sukupuolesta. Haastattelut ja tutkimukset osoittavat tarpeen lisä- ja täydennyskoulutukselle. Tällä hetkellä ei ole tilastotietoa digitaalisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten sukupuolijakaumasta, koska se jakautuu useisiin eri ammattiluokkiin. Tilastokeskusken ei kykene tätä nykyisellä luokituksellaan mittaamaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on tasa-arvoinen. Se pyrkii edistämään digitaalisen markkinoinnin ja liiketoimintaosaamisen kasvua alueella erityisesti PK yrityssektorin palveluksessa olevien henkilöiden keskuudessa sekä työttömien henkilöiden työllistymistä riippumatta sukupuolesta. Koulutukseen valikoituu motivaation perusteella soveltuvimmat henkilöt, jotka useimmiten ovat naisia. Koska hanke on tasa-arvoinen ja vaaltavirtaistettu pyritään koulutukseen saamaan mukaan vähintään yhtä paljon miehiä kuin naisia. Sukupuolia ei kuitenkaan suosita vaan koulutukseen valokoidaan henkilöt soveltuvuuden perusteella. Mikäli mies ja nainen ovat yhtä päteviä ja soveltuvia pyritään kuitenkin koulutukseen valikoimaan mies valtavirtaistamisen periaatteiden muakaisesti. Soveltuvuuteen liittyy mm. aiempi koulutus,työkokemus sekä kielitaito (hyvä englannin taito). Koulutukseen yritetään rekrytoida naisia ja miehiä sekä innostaa heitä suorittamaan koko koulutus mm tarjoamalla uusinta mahdollista tietoa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on hankkeeseen osallistuvien henkilöiden osaamisen ja työmarkkina-aseman parantaminen sukupuolesta riippumatta.Osaamisen leviämisen uskotaan parantavan erityisesti mikro- ja PK yritysten osaamista ja kilpailukykyä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hanke voi vähentää luonnonvarojen käyttöä mahdollistaessaan aineettomien digitaalisten palveluiden kehityksen ja myynnin edistymisen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Hanke vähentää luonnonvarojen käyttöä ja vähentää fyysistä liikennettä edistäessään mm aineettomien digitaalisten palveluiden kehitystä ja myynnin lisääntymistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Hanke vähentää luonnonvarojen käyttöä vähentäen näin myös jätteitä ja fyysistä liikennettä edistäessään mm aineettomien digitaalisten palveluiden kehitystä ja myynnin lisääntymistä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hanke tukee paikallisten elinkeinojen digitaalisen liiketoimintaosaamisen kehittymistä kouluttamalla osaavia henkilöitä alueelle sekä tuottamalla tutkittua tietoa nopeasti kehittyvästä kaikkia yrityksiä koskevasta menestystekijästä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeen fokus on oleellisen tärkeä uusien aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittymisen kannalta, koska se edistää niihin liittyvää liiketoiminta- ja markkinointiosaamista. Ilman osaavia henkilöitä ei voida kehittää ja markkinoida tällaisia palveluita.Esimerkiksi analytiikka osaaminen on keskeistä digitaalisen asiakaskokemuksen maksimoimisessa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Hanke voi onnistuessaan lisätä kuljetuspalveluiden tarvetta pidemmällä tähtäimellä. Jos hankkeen tuloksena pk-yritysten myynti lähtee kasvuun voi tämä näkyä lisääntyvinä ihmisten ja tavaroiden kuljetuksina. Verkkokaupan kehittyminen voi kuitenkin vähentää liikkumista ja tehostaa logistisia palveluita. Toisaalta jos koulutetut henkilöt kehittävät skaalautuvia digitaalisia palveluita ei kuljetuspalveluille tule tarvetta vaikka myynti kasvaisikin. Digitaalisuus voi myös vähentää fyysistä kuljettamista ja tukea vähähiilisyyttä esimerkiksi korvatessaan vanhanaikaista sanomalehti ja suorajakelumarkkinointia. Kaikissa tapauksissa hanke voi tukea vähähiilisyyttä globaalissa mittakaavassa koska suomalainen tuotanto on erittäin ympäristöystävällistä useimpiin kilpailijamaihin verrattuna.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hanke lisää yksilöiden ja yhteisön hyvinvointia pyrkiessään vahvistamaan paikallisten yritysten digiliiketoiminna osaamista ja kilpailukykyä sekä työllistämään henkilöitä. Osallisuuden tunne on oleellinen osa henkilöiden hyvinvoinnin kannalta.
Tasa-arvon edistäminen 6 8
Hanke tukee ihmisten tasa-arvoisia edellytyksia rakentaa elämäänsä pyrkiessään tukemaan heidän osaamistaan, työllistymistään ja pysymistään työelämässä. Työttömyys on eräs suurimmista epätasa-arvon lähteistä yhteiskunnassamme.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke tukee ihmisten tasa-arvoisia edellytyksia rakentaa elämäänsä pyrkiessään tukemaan heidän osaamistaan, työllistymistään ja pysymistään työelämässä.Digitaalisten valmiuksien lisääminen parantaa yksilöiden mahdollisuutta osallistua laajemminkin yhteiskunnalliseen toimintaan ja esimerkiksi levitää kulttuurisia sisältöjä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digilii-hankkeen tavoitteena oli lisätä ja kehittää työelämässä jo toimivien henkilöiden digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamista ja samalla kehittää erityisesti PK yritysten digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia ja kilpailukykyä Pohjois-Pohjanmaalla. Lisäksi haluttiin parantaa Oulun korkeakoulukonsernin ja mahdollisesti muiden oppilaitosten kykyä vastata työelämän digitaalisen liiketoiminnan osaamishaasteisiin.

Hankkeessa suunniteltiin iteratiivisesti yhteistyössä yritysten kanssa pääosin työelämässä jo toimiville henkilöille sopiva digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan n. 6 kk kestävä ja uusimpaan tietoon perustuva koulutusohjelma, joka toteutettiin monimuotoisesti pääosin verkko-opintoina. Koulutusohjelma suunnattiin koko Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Opinnot olivat toimialariippumattomia. Hanke alkoi koulutusmallin suunnitteluvaiheella, joka kesti syksyn 2019. Tämän jälkeen siirryttiin koulutuksen pilotointiin. Pilottien aikana kerättiin palautetta, jota hyödynnettiin koulutusmallin tehostamisessa jatkuvan kehittämisen periaatteella. Kehittämisessä hyödynnettiin myös hankkeen aikana tehtyä digiliiketoiminnan ja -markkinoinnin tutkimusta. Tutkimuksella varmistettiin koulutuksen ajantasaisuus. Digilii hanke järjesti myös koulutustilaisuuksia opettajille digitaalisen markkinoinnin keskeisistä teemoista ja tuki myös näin osaamisen leviämistä oppilaitosten sisällä.

Vuosina 2020 – 2022 toteutettiin 6 pilottikoulutusta sekä useita erillisiä koulutuksia eri oppilaitosten opettajille. Digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin koulutuksiin osallistui 268 eri henkilöä. Koulutettavat tekivät opintojensa ohella mahdollisuuksien mukaan omaan työhönsä liittyviä kehittämistehtäviä ja parantivat näin myös yritysten digiliiketoiminnan prosesseja. Koulutusmallin kehittäminen toimii samalla pilottina, jonka avulla voitiin kehittää Oulun ammattikorkeakouluun kyvykkyyttä toteuttaa joustavasti uuden valtakunnallisen korkeakoulustrategian mukaisia lyhyitä osaamisen täydentämiskoulutuksia työelämässä toimiville elinikäisen oppimisen tukemiseksi.

Hankehenkilöstö tutki ja seurasi digimarkkinoinnin ja -liiketoiminnan nopeaa kehitystä ja siirti näin kertyvää uutta osaamista suoraan koulutukseen ja julkaisujen kautta työelämän käyttöön. Tuotetun tiedon pohjalta tuotettiin verkkoon mikro- ja PK-yrityksille tarkoitettu digitaalisen markkinoinnin kehittämisen työkalupakki, jonka avulla ne voivat nykyistä helpommin kehittää prosessejaan ja kilpailukykyään. Hankkeessa tuotettiin kaikkiaan 40 työelämää palvelevaa digitaaliseen liiketoimintaan ja markkinointiin liittyvää blogikirjoitusta. Julkaisut löytyvät osoitteesta https://blogi.oamk.fi/digiliike/