Hankekoodi: S21733
Hankkeen nimi: Yli vaaran vuosien - Kuvataiteilijan uuden työn koulutusmalli
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: Satakunnankatu 23
Puhelinnumero: (02) 620 3000
Postinumero: 28130
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tomi Kuusimäki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tomi.kuusimaki(at)samk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447106113
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kuvataiteilijan ammatti on erittäin monipuolinen. Ammattikuva oli aiemmin erikoistuneempi, kun kuvataiteilijan osaaminen painottui tiettyihin perinteisiin menetelmiin kuten maalaukseen tai kuvanveistoon. Kuvataiteen sisällöt ovat monipuolistuneet voimakkaasti uusien tekniikoiden myötä ja kuvataiteilijan ammattikuva on sitä kautta monipuolistunut. Ammattikuvan monipuolistuminen on kuitenkin aiheuttanut sen, että valmistuvat opiskelijat ovat ammatti-identiteetiltään epävarmempia. Kuvataiteen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmat perustuvat kuitenkin yhä perustaltaan menneeseen aikaan, kun vastavalmistunut opiskelija identifioitui tietyn tekniikan kautta kuvataiteen kenttään.
Kuvataiteilijan ammatissa haasteena on se, että valmiita työpaikkoja ei kyseiselle ammattiryhmälle ole olemassa vaan kunkin on luotava ammatillinen ura ja työpaikka itsenäisesti.
Projektin tarve on uudistaa kuvataiteilijan korkeakouluopintoja paremmin vastaamaan uuden työn -malleja vastaaviksi. Tarve on kehittää kuvataiteilijan perustutkinnon työelämävastaavuutta, tiivistää opintoaikaa työn opinnollistamisella ja aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella. Tarve on myös kehittää ohjausmalli valmistumisen jälkeisiin kriittisiin vuosiin, millä ehkäistään alalta poistuminen. Perustutkinnon jälkeiselle ohjausmallille on tarve myös siksi, että se ohjaa osan kuvataiteilijoista kohti kuvataiteen ylempään tutkintoa, mikä omalta osaltaan tukee elinikäisen oppimisen periaatteita. Kuvataiteen ylemmän tutkinnon kehittämisen tarpeena on alan uudistumiskykyisyyden varmistaminen.
Projektin tavoitteena on perustaa valtakunnallinen kuvataiteen ammattikorkeakoulujen yhteinen verkostomalli, joka tukee ammattikorkeakoulujen ja kuvataiteesta valmistuvien oppimisen siirtymistä yhä enemmän työelämälähtöisiin ympäristöihin. Mallin avulla opiskelijoiden valmiudet uuden työn -teeman mukaiseen joustavampaan ja innovatiiviseen eri alojen yhteistyöhön kannustavaan toimintaan ovat kehittyneet.
Korkeakoulujen yhteistyön tavoitteena on tiivistää työn opinnollistamisen avulla opiskelijan valmistumisaikaa ja näin nopeuttaa työelämään siirtymistä.
Pitkän aikavälin vaikutuksena on ammattikorkeakoulujen kuvataiteen koulutuksen työelämävastaavuuden kehittyminen ja uusien kuvataiteilijoiden osaamisen kehittyminen toimia monialaisissa työryhmissä asiantuntijana. Opetusmalli vaikuttaa myös pitkällä aikavälillä kuvataiteen opetukseen ja sisältöihin siten, että kestävän kehityksen periaatteet tulevat paremmin esiin, koska ne ovat uuden työn keskeisiä elementtejä. Kuvataiteen ja yleisestikin luovan alan hakijaprofiili on naisvaltainen ja sitä kautta erityisesti nuorten naisten työelämäasema kehittyy.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on kuvataiteen ammattikorkeakoulututkinnossa opiskelevat ja kuvataiteen ammattikentälle juuri valmistuneet nuoret kuvataiteilijat.
Toisena varsinaisena kohderyhmänä ammattikorkeakoulujen opetus- ja muu henkilökunta.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on kuvataiteen korkeakoulujen henkilökunta, jonka osaamista ja uudistumiskykyä kehitetään osana yhteistä mallia.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 442 741
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 442 058
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 590 321
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 589 411
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 20
Suunniteltu: 100
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 6 |
Ilmiöpohjaisessa oppimisissa projektioppimisympäristöissä tuodaan esiin nykyisiä vallalla olevia trendejä. Yksi keskeisimmistä trendeistä on luonnonvarojen käytön kestävyys. Uuden työn -teeman tärkeimpiä painopisteitä on luonnonvarojen käytön kestävyys. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta teemaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta teemaan. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta teemaan. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta teemaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Työelämälähtöisen koulutusmallin yksi ohjaavista teemoista on materiaalien resurssiviisas käyttö ja digitaalisten materiaalien hyödyntäminen ja sitä kautta materiaalien ja jätteen tuottamisen vähentäminen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta teemaan. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 3 |
Uuden työn -teemojen mukaan toimivien aktiivisten kuvataiteilijoiden osaamisen integroiminen paikalliseen elinkeinorakenteeseen kehittää omalta osaltaan kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Projektin päätuotteet ja palvelut ovat käytännössä virtuaalisia eivätkä vaadi aineellisia resursseja. Muun muassa verkosto ja verkko-oppimismateriaalit ovat täysin aineettomia palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 4 |
Projektin läpileikkaava teema on uuden työn malli. Projektiverkosto itsessään toteuttaa sitä toimimalla pääosin virtuaalisesti ja matkustaminen asiantuntijoiden ja paikkuntien välillä on minimoitu. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 7 |
Opiskelijoiden ohjaaminella työelämään ja heidän ohjaaminella uran alkuvaiheessa on merkittävä vaikutus osallistujan hyvinvoinnin edistämiseksi. Suurimmat hyvinvoinnin ongelmat ovat aiemmin syntyneet juuri siitä, että kuvataiteilija ei löydä omaa paikkaansa ammattikentässä ja tulotaso jää alhaiseksi. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Osallistujien enemmistö on nuoria naisia ja projektin tavoitteena on työelämään integroitumisen edistäminen ja sitä kautta tulotason parantaminen. Näin projekti jo itsessään toimii tasa-arvon edistämisessä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Taiteilijan asema on tutkimusten mukaan heikompi verrattuna muihin ammattiryhmiin. Taiteilijan aseman parantaminen yhteiskunnassa edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. Projektioppimisympäristöissä kyetään nostamaan esiin myös sosiaalisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden näkökulmaa esim. monikulttuurisuudessa, vähemmistöjen osallistumisessa oppimisympäristöihin. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 6 |
Taiteilijoiden aseman vahvistaminen eri alojen kehittämisessä sekä aluekehittämisessä itsessään parantaa kulttuuriympäristön kehittämistä. Mitä enemmän taiteilijan työ näkyy arjessa, sen parempaa kulttuuriympäristöä luodaan. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 2 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta teemaan, mutta välillisenä vaikutuksena projektioppimisympäristön ilmiöiden kautta nostetaan osallistujien ympäristöosaamista. |
Projektin tuloksena syntyi valtakunnallinen Kuvataiteilijan uuden työn koulutusmalli. Mallissa avataan kuvataiteilijan ammatillisia polkuja aiempaa laajemmin. Uutena kuvauksena nostetaan esiin monitulotaiteilija. Kuvataiteilijan roolit esitellään mallissa myös erittäin monipuolisesti mm. asiantuntijuuden, osallistavuuden ja julkiseen taiteen kautta. Malli esittelee alan osaamistavoitteet, mitkä ovat luovuus, menetelmät ja materiaalit, visuaalisuus, tulonmuodostus, itseohjautuvuus, yhteistyökumppanit ja yleisö, viestintä ja julkaisu.
Malli luo myös kuvataiteen ammattikorkeakouluille yhteiset toimintamallit, missä nostetaan esiin yhteiset oppimisympäristöt, ristiinopiskelu, oppimisen integrointi aitoihin oppimisympäristöihin, palvelumanagerointi, alumnitoiminta ja tutkimus ja kehittämistoiminta. Kuvataiteen opiskelijan henkilökohtaisia taitoja tunnistettiin luovuus, taiteellinen näkemys, itsensä johtaminen, ongelmanratkaisutaidot, epävarmuuden sietokyky, oman jaksamisen ylläpitäminen. Mallin läpileikkaavina teemoina on digitaalisuus, kestävä kehitys ja yhdenvertaisuus.
Projekti toteutti yhteensä 35 harjoitusympäristöä. Harjoitusympäristöissä pyritään siihen, että harjoittelun työtehtävät olisivat mahdollisimman autenttisia ja harjoitteluun valittavat kohteet vastaisivat kuvataiteilijan työnkuvaa ja tulonhankintaa. Mallissa korostuu harjoittelun arvioinnin sekä itsearvioinnin merkitys. Jotta harjoittelussa syntyy oman osaamisen tunnistamista, on tärkeää että toiminta harjoittelussa on analyyttista ja reflektoivaa. Väli- ja itsearviointi on tärkeässä osassa, koska ohjaaja ei pysty moderoimaan harjoittelun etenemistä, vaan opiskelija toimii itsenäisesti. Taiteellisen ilmaisun kehittäminen, verkostoituminen ja itsenäisten taideprojektien toteuttaminen osana harjoittelua kehittää opiskelijan henkilökohtaisia taitoja. Itsenäiseen toimintamalliin kasvaminen jo opiskeluaikana madaltaa kynnystä siirtyä työelämään. Projektimallinen oppimisympäristö mahdollistaa tekemällä oppimista ja sosiaalista oppimista. Parhaimmillaan se voi myös tuottaa ongelmaperustaista ja tutkivaa oppimista, mikä parhaimmillaan kehittää luovuutta, sovelluskykyä ja analyyttisyyttä. Oppiminen vaatii mahdollisuuksia pysähtyä arvioimaan omaa toimintaa. Laadukkaalla harjoittelun suunnittelulla, ohjauksella ja arvioinnilla on mahdollista luoda aikaa oman osaaminen arvioinnille ja kehittymiselle.
Työn opinnollistamisesta testattiin 10 tapauksen avulla. Kuvataiteen koulutuksen opinnollistamisen mallin luomiseksi tunnistettiin ja jäsenneltiin kuvataiteilijan työn perusluonnetta ja siihen liittyviä erityispiirteitä. Aineistoa opinnollistamisen mallin luomiseen saatiin myös tehdyistä kyselytutkimuksesta (kevät 2020) vastavalmistuneille ja haastattelututkimuksesta alumneille (kesä 2022). Tästä työn kuvauksesta luotiin malli, jossa taiteen julkaiseminen on keskeistä, asiakkaiden (taiteen kuluttajien) ollessa yhteistyökumppaneita . Taiteen tekemiseen sekä julkaisuun liittyvät osapuolet korvaavat mallissa työnantajan ja näin siinä on samankaltaisuutta yritystoimintaa opinnollistettaessa liiketalouden opinnoissa. Kesällä 2020 tehtyjen alumnihaastatteluista saatu aineisto vahvisti verkostojen ja yhteistyökumppaneiden tunnistamisen merkitystä ja tärkeyttä kuvataitelijan työllistymisen kannalta. Näin opinnollistamiseen liittyvän verkoston ja yhteistyökumppaneiden tunnistamisen kautta opinnollistamisen malliin pyrittiin myös tuomaan elementtejä, joihin valmistuvien taiteilijoiden tulisi kiinnitä huomiota ja joista ei oikeastaan ole opetusta kuvataiteen koulutuksissa. Yhteistyökumppanit, koko alan verkosto ja taideyleisö ovat niitä tahoja, jotka mahdollistavat kuvataiteilijoiden työn. Yleisö on taiteilijan työssä tärkeä osapuoli.
Uusi työ -teeman alla toteutettiin kaksi laajaa tutkimuskokonaisuutta, missä toisena kohderyhmänä oli alumnit ja toisena nykyiset opiskelijat.
Kuvataiteilijan työn sisältö ja työkalut ovat monipuolistuneet. Fyysisen tekemisen ohella on yhä laajenevasti immateriaalisia työskentelytapoja jossa työkaluna voi olla kynän tai pensselin sijalla esimerkiksi idea tai ajattelua haastava teko. Näin ollen itse työn muodot oli selvityksen tulkinnassa erityisen vahvassa roolissa ja tuloksena luotiin esimerkkejä siitä, minkälaisia kuvataiteilijan työpolut voi tänä päivänä konkreettisesti olla. Perinteisen välinelähtöisyyden, alakohtaisen tai tulonmuodostuksen luoman kategorisoinnin sijaan lähdettiin esimerkeissä liikkeelle kuvataiteilijan työn ominaisuuksista ja kompetensseista. Todettiin, että kuvataiteilijan uuden työn koulutusmallissa tulisi tukea monenlaisia taiteilijapolkuja huolimatta siitä, millä alalla tekijät toimivat, tai missä muodossa he saavat elantonsa.
Projekti on nostanut esille kuvataiteilijan työn moninaisuuden ja sen potentiaalin yhteiskunnassa, sekä tähän liittyen kuntakuvataiteilijan ja monitulotaiteilijan käsitteitä.
Opiskelijoille suunnatun kyselystä voidaan nostaa tulevaisuuden koulutuksen uusina näkökulmina itsensä johtamisen, ongelmanratkaisutaitojen, epävarmuuden sietokyvyn ja oman jaksaminen ylläpitämisen. Näiden taitojen tulee olla jatkossa isommassa osassa koulutuksessa.
Projektissa pystyttiin luomaan pysyvä verkosto. Kaikki mukana olleet organisaatiot ovat mukana myös verkoston jatkotoiminnassa sekä verkostoon saatiin mukaan myös uusi toimija. Verkosto toimii kahdessa yhteisessä projektissa nykyisen hankkeen päättyessä.
Yksi projektin päätuloksista on ylivaaranvuosien.fi -sivusto, missä on tarkemmin esitelty projektin tulokset.