Hankekoodi: S21746
Hankkeen nimi: Älykkään vähittäiskaupan verkostojen luominen ja osaamistarpeiden kartoitus
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2553600-4
Jakeluosoite: PL 52 (Ketunpolku 1)
Puhelinnumero: (08) 618991
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.kamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuula Haverinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektiasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuula.haverinen(at)kamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7101008
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Älykkään vähittäiskaupan verkostojen luominen ja osaamistarpeen kartoitus -hankkeessa on tavoitteena rakentaa vähittäiskaupan osaajaverkosto, johon kuuluu niin alan yrityksiä kuin korkeakoulutasoisen koulutuksen tarjoajia sekä muita kaupan alan toimijoita. Toinen tavoite on tehdä vähittäiskaupan alalla selvitys sen tämän hetken ja tulevaisuuden osaamistarpeista.
Hankkeen yksilöidyt tavoitteet ovat:
1) Kehittää järjestelmällisesti oppilaitoksen, vähittäiskaupan alan yritysten ja muiden kaupan alan toimijoiden yhteistyötä sekä luoda alan osaaja- ja kehittäjäverkosto. Verkosto tulee toimimaan jatkossa suunniteltavan vähittäiskauppakoulutuksen taustayhteisönä niin, että koulutuksen sisällöt tulevat nousemaan verkoston esittämistä tarpeista ja verkosto toimii myös koulutuksen oppimisympäristönä.
2) Tehdä vähittäiskaupan alan osaamistarveselvitys, jonka tuloksena julkaistaan raportti.
3) Luoda yhteistyösuhteet muihin korkeakouluihin, jotka voivat toimia yhteistyökumppaneina koulutuksen toteuttamisessa. Nämä korkeakoulut voivat olla koti- ja ulkomaisia.
4) Profiloida KAMKia korkeakoulukentässä ja Kainuuta valtakunnallisesti vähittäiskaupan osaamisen kärkeen.
Hankkeessa kartoitetaan ja kontaktoidaan potentiaalisia yritysyhteistyökumppaneita ja kaupan alan muita toimijoita verkostoyhteistyötä varten. Toinen kartoituksen ja kontaktoinnin kohde ovat vähittäiskaupan alan korkeakoulutusta tarjoavat koti- ja ulkomaiset korkeakoulut. Niiden osalta selvitetään myös yhteistyömahdollisuudet koulutuksen tarjoamisessa jatkossa yhteistyössä KAMKin kanssa. Edellä mainituille verkostokumppaneille järjestetään työpajapäivä verkostoitumisen tehostamiseksi ja yhteistyön käynnistämiseksi.
Hankkeen tuloksena syntyy vähittäiskaupan osaamisen kehittämiseen keskittyvä valtakunnallinen ja osin myös kansanvälinen verkosto. Hankkeessa syntyy selvitys verkostomaisesti toteutettavan vähittäiskauppaan erikoistuneen tradenomikoulutuksen toteuttamisedellytyksistä. Hankkeen avulla tuetaan ja kehitetään erityisesti paikallisia vähittäiskaupan alan yrityksiä ja lisätään Kainuun ja Kajaanin houkuttelevuutta ko. yrityskentällä.
Hankkeessa toteutetaan valtakunnallinen vähittäiskaupan alan osaamistarveselvitys, jonka tuloksena oleva raportti tulee olemaan julkinen.
Hankkeen aikana viestitään ja tiedotetaan aktiivisesti hankkeen toimenpiteistä ja tuloksista. Viestinnän avulla pyritään tukemaan KAMKin profiloitumista vähittäiskaupan alan osaajaksi.
Vähittäiskaupan alan yritykset ja kaupan alan muut organisaatiot (esim. Kaupan liitto). Vähittäiskaupan alan koulutusta tarjoavat koti- ja ulkomaiset korkeakoulut.
Vähittäiskaupan yritykset ja korkeakoulut, KAMK, Kainuun alueen elinkeinoelämä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 25 662
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 17 237
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 32 900
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 22 099
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kehys-Kainuun, Kajaanin
Kunnat: Ristijärvi, Paltamo, Suomussalmi, Kajaani, Sotkamo, Puolanka, Kuhmo, Hyrynsalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 126
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 10 |
Hankkeessa selvitetään paikallisten vähittäiskauppojen taloudellisia toimintaedyllyksiä ja niiden kehittymismahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Verkoston luominen ja kehittäminen vähittäiskaupan alan tarpeisiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Paikallisen elinkeinoelämänä edellytysten parantamisen kautta myös alueen asukkaiden yleinen hyvinvointi paranee. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Kohderyhmään pyritään saamaan tasapuolisesti miehiä ja naisia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Älykkään vähittäiskaupan verkostojen luominen ja osaamistarpeiden kartoitus -hankkeen esiselvitys toteutettiin ajalla 1.8.-31.12.2019. Älykkään vähittäiskaupan verkostojen luominen ja osaamistarpeen kartoitus -hankkeessa rakennettiin kaupan alan osaajaverkosto, joka koostuu alan yrityksistä, liiketoiminnan asiantuntijoista kuin korkeakoulutasoisen koulutuksen tarjoajista. Toisena tavoitteena toteutettiin vähittäiskaupan alan osaamistarvekartoitus. Selvitykset toteutettiin teemahaastatteluiden ja kyselyn avulla.
Tuloksena selvityksistä syntyi käsitys mm. digitalisaation synnyttämistä uusista liiketoimintamahdollisuuksista ja niiden vaikutuksista osaamistarpeisiin. Kilpailutekijöiden vahvistaminen eri keinoilla kuten esimerkiksi taloushallinnon tai markkinoinnin tehostamisella digitaalisin keinoin nähtiin merkitykselliseksi. Myös monikanavaisesti toimimisen sekä talouden ja kannattavuuden ymmärtämisen osaamistarpeet nousivat näkyville. Data-analytiikka ja robotiikan hyödyntäminen nousivat kiinnostaviksi liiketoiminnan kehittämisen keinoiksi. Näiden lisäksi tunnistettiin muitakin liiketoimintaa tehostavia osa-alueita, joista syntyi jatkohankeideoita edelleen työstettäväksi. Yhteistyöhalukkuutta löytyi niin muista ammattikorkeakouluista kuin yrityksistäkin.