Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21755

Hankkeen nimi: NaisTech

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: 0294 5222

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: https://www.tuni.fi/fi/tutustu-meihin/tamk

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Vartiainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Osaamispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.vartiainen(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 663 5485

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

NaisTech-hankkeen tavoitteena on erityisesti tyttöjen ja naisten koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheita tukevien uusien toimintatapojen kehittäminen. Rohkaistaan ja tuetaan tyttöjä ja naisia hakeutumaan ennakkoluulottomasti tekniikan opintoihin ja vaikutetaan valintoihin koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheissa. Lisätään työllistymismahdollisuuksia aloille, joissa on pulaa työvoimasta ja jotka soveltuvat kaikille sukupuolille. Kannustetaan naisia näkemään elämän eri vaiheisiin sopivia monipuolisia uramahdollisuuksia työntekijöinä ja yrittäjinä.

Hankkeessa kootaan yhteistyöoppilaitosten opiskelijoista sekä työttömistä ja alaa vaihtavista naisista hankkeen kummiryhmä. Kummiryhmälle järjestetään kerholuonteista toimintaa, tsemppipajoja, koulutustilaisuuksia, webinaareja ja tutustumiskäyntejä tekniikan alan yrityksiin. Näin lisätään tietoutta työelämän vaatimuksista ja tarpeista. Kummiryhmää seurataan, tuetaan sekä selvitetään uravalintojen syitä ja eri aloille motivoivia tekijöitä. Kummiryhmätoiminta on pilotti, jonka kautta syntyviä käytäntöjä ja materiaaleja levitetään oppilaitoksiin, työelämään ja TE-palveluihin.

Hankkeessa tuotetaan NaisTech-koulutusaineisto, joka herättelee naisten kiinnostusta tekniikan aloja kohtaan luomalla ajanmukaista kuvaa tämän päivän tekniikan alojen vaatimuksista, monipuolisista töistä ja työolosuhteista. Koulutusten ja erilaisten tapahtumien tavoitteena on kannustaa naisia hakeutumaan perinteisesti miesvaltaisille aloille, erityisesti kone-, automaatio-, talo- ja sähkötekniikkaan. Tuotetaan geneerinen ohjausmalli. Lisäksi mallissa kuvataan, miten hankkeen jälkeen hankkeen tulokset ja toiminta vakiinnutetaan käytäntöön ja sovitaan yhteistyöstä. Ohjausmalli jää hankkeen jälkeen oppilaitosten ja opinto-ohjaajien hyödynnettäväksi. Oppilaitosten opinto-ohjaajille rakennetaan eMentori-verkosto, jossa tekniikan alan yrittäjät ja teknisten alojen opettajat tukevat opinto-ohjaajia ohjaamaan opiskelijoita monipuolisesti niin että sukupuolen mukainen eriytyminen uravalinnoissa vähenee. Opinto-ohjaajien, tekniikan alan yritysten edustajien ja opettajien välinen eMentori-verkosto jää elämään myös hankkeen jälkeen. Hanke helpottaa myös kasvavaa tekniikan alan työvoimapulaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaisia kohderyhmiä ovat perusopetuksessa opiskelevat 9-luokan oppilaat (15 vuotta täyttäneet), lukiolaiset ja toisella asteella opiskelevat nuoret sekä em. oppilaitosmuotojen opinto-ohjaajat sekä muut uraohjaustehtävissä toimivat. Lisäksi kohderyhmänä ovat myös työttömät, työelämässä työttömyysuhan alla olevat ja ammattialaa vaihtavat naiset. Erityisesti pidetään huolta, että hanke tavoittaa myös maahanmuuttajataustaisia tyttöjä ja naisia, joita tutkimusten mukaan ohjataan erityisen herkästi sosiaali- ja terveysalalle, vaikka heidän taipumuksensa ja toiveensa suuntautuisivat muille aloille.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hanke lisää yleistä yhteiskunnallista keskustelua sukupuolten mahdollisuuksista työelämässä ja tekniikan alojen merkityksestä ja monipuolisesta tarjonnasta kaikille sukupuolille ja eri taustaisille ihmisille. Hankkeesta hyötyy myös (toimialan) elinkeinoelämä, kun työvoiman tarjonta lisääntyy ja monipuolistuu.

Hanke tavoittaa myös opiskeluvalintoja tekevien nuorten vanhemmat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 135 902

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 134 254

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 181 204

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 179 006

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Etelä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Orivesi, Ruovesi, Lempäälä, Tampere, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Punkalaidun, Urjala, Parkano, Mänttä-Vilppula, Valkeakoski, Virrat, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Vesilahti, Ylöjärvi, Sastamala, Akaa, Juupajoki, Pälkäne, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 20

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 65

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ongelma-analyysissa on tarkasteltu tekniikan alojen opintoihin hakeutumisen sukupuolittuneisuutta ja on todettu naishakijoiden määrän olevan hyvin alhainen. Taustana on hyödynnetty muun muassa PISA- ja TIMMS -tutkimuksia, joiden perusteella suomalaisten tyttöjen matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen on maailman kärkiluokkaa. Silti tytöt eivät itse koe olevansa hyviä eivätkä he näe LUMA- ja teknologiaosaamiseen liittyviä työtehtäviä kiinnostavina mahdollisuuksina. Teknologia-aloilla työskentelevistä vain viidennes on naisia (Microsoft, 2017). Toimintaympäristöä on analysoitu yhdessä tekniikan alan yrittäjien ja alan järjestöjen kanssa, joiden viesti on selvä: sukupuolten tasa- arvoa tekniikan aloilla tulisi parantaa merkittävästi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Koko hankkeen kantava ajatus on sukupuolten välinen tasa-arvo.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Erityistavoitteen mukaisesti hankkeen tavoitteena on lieventää työ- ja koulutusurien sukupuolen mukaista eriytymistä. Hankkeella pyritään vaikuttamaan naisten käsityksiin tekniikan aloista ydinviesteinään se, että tekniikan alat sopivat myös naisille ja naisten näkökulmaa tarvitaan teknistyvässä maailmassa. Tavoitteena on rohkaista tyttöjä ja naisia hakeutumaan ennakkoluulottomasti tekniikan opintoihin sekä kannustaa naisia näkemään elämän eri vaiheisiin sopivia monipuolisia uramahdollisuuksia työntekijöinä ja yrittäjinä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Tekniikan alat ja luonnovarojen käyttö liittyvät saumattomasti yhteen. Hankkeen tavoitteena on saada naisten ääni vahvemmin kuuluviin tekniikan alan kehitykseen ja yritystoimintaan. Tämän monipuolistumisen seurauksena luonnonvarojen käytön kestävyys voi edistyä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Tekniikan alat ja ilmastonmuutoksen riskit liittyvät saumattomasti yhteen. Hankkeen tavoitteena on saada naisten ääni vahvemmin kuuluviin tekniikan alan kehitykseen ja yritystoimintaan. Tämän monipuolistumisen seurauksena ilmastonmuutoksenn aiheuttamiin riskeihin ja niiden ratkaisuihin saattaa löyty uusia näkökulmia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Mm. kierrätys ja energia- ja materiaalitehokkuus oteaan huomioon hankkeessa. Mentorointi toteutetaan pääasiassa verkkovälitteisesti ja hankkeessa hyödynnetään laajasti digitaalisuutta sekä sosiaalisen median välineitä. Näin vähennetään mm. matkustamisesta tai painotuotteista aiheutuvia päästöjä ja/tai jätteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Kannustetaan naisia tekniikan alan yrittäjiksi, mikä voi vaikuttaa positiivisesti paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Hankkeessa ei juurikaan tuoteta painettua materiaalia, mm. mentorointi toteuteaan pääasiassa verkkovälitteisesti ja hankkeen tuottamat materiaalit julkaistaan digitaalisesti.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Hankkeen toiminnot vahvistavat naisten kokemaa osallisuutta yhteiskunnassa ja avaa heille uusia mahdollisuuksia.
Tasa-arvon edistäminen 10 8
Hankkeen tavoite on tasa-arvon edistäminen opinnoissa ja työelämässä. Hanke lieventää työ- ja koulutusurien sukupuolen mukaista eriytymistä. Hankkeessa rohkaistaan tyttöjä ja naisia hakeutumaan ennakkoluulottomasti tekniikan opintoihin sekä kannustetaan naisia näkemään elämän eri vaiheisiin sopivia monipuolisia uramahdollisuuksia työntekijöinä ja yrittäjinä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 6
Hankkeessa vahvistetaan kaikkien ihmisten oikeuksia ja mahdollisuuksia tehdä itsenäisiä valintoja. Huomiota kiinnitetään myös maahanmuuttajataustaisiin naisiin: maahanmuuttajatyttöjen osaamista aliarvioidaan usein koulussa ja opinto-ohjaajat ohjaavat heitä herkästi sosiaali- ja terveyslalle. Tähän pyritään vaikuttamaan ja saamaan muutos kohti tasa-arvoa.
Kulttuuriympäristö 0 4
Hanke tukee mm. maahanmuuttajataustaisten tyttöjen ja naisten valinnanvapautta ja oikeutta ilmaista myös kulttuurista taustaansa.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen loppuraportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/141866
Siihen on koottu Ohjausmallin muotoon 12 kohtaa, joiden avulla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan ammatinvalintaa ja ainevalintoja pohtivia tyttöjä sekä ammatillisen uransa taitekohdissa olevia naisia tekniikan aloille, tekniikan alojen koulutuksiin ja ammatteihin.Ohjausmalli on samalla raportti, joka sisältää runsaasti linkkejä avoimiin aineistoihin: videoihin, podcasteihin ja verkkosivuille. Vaikka avoimissa aineistoissa painottuu tyttöjen ja naisten kannustaminen tekniikan aloille, sopivat ne hyvin käytettäviksi myös sekaryhmissä.
Hanke on, pandemian suuresti haitatessa, onnistunut tavoittamaan sekä peruskoululaisia että lukiolaisia ja erityisesti heidän opettajiaan ja opinto-ohjaajiaan verkon välityksellä, materiaalein ja myös tapahtumin.
Koulutuksellisen segregaation purkutoimia pitäisi tehdä pitkäjänteisesti ja jatkuvasti. Hankkeet voivat auttaa tuota työtä kokoamalla ja tuottamalla materiaalia ja vinkkejä opettajien, opinto-ohjaajien, nuorten ja vanhempien tarpeisiin.
Jotta naiset ja tytöt innostuisivat tekniikan alasta tulisi heillä olla luontevia yhteyksiä, varsin nuoresta lähtien, erilaiseen värkkäämiseen ja tekemiseen. Tätä työtä tehdään STEAM-työpajoissa ja LUMATE-ryhmissä. Tuon tyyppistä toimintaa ei kuitenkaan ole kaikkien koululaisten ulottuvilla. Luonnontieteiden opettajilla on myös iso merkitys asiassa. Mitä paremmin he osaavat sitoa opettamansa asiat ympärillä olevaan maailmaan teollisuuteen, ympäristöhaasteisiin ja innovaatioihin, sitä mielenkiintoisempaa ja vetovoimaisempaa tekniikan opiskelu on. Näiden toimien lisäksi oppilaitosten tulisi tarkastella kriittisesti omia opinto-ohjelmiaan ja niiden sisältöä ja sanoittamista. Monialaiset ja esim. ympäristöön liittyvät opintokokonaisuudet kiinnostavat naisopiskelijoita selkeästi enemmän kuin perinteiset ohjelmat. Opiskelijasuurlähettiläät, jotka käyvät kouluilla puhumassa opiskelusta ja opiskelumahdollisuuksista ovat myös tärkeitä sanoman ja tiedon välittäjiä. Kodin ja ystävien vaikutus on suuri nuorten uravalinnoissa. Heidät on syytä pitää segregaation ehkäisytyössä hyvin mukana, jotta jokainen nuori löytäisi itselleen parhaiten sopivan alan ja paikan.