![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21757
Hankkeen nimi: NOSTEtta työnantajakuvalla ja työhyvinvoinnilla
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 30.4.2023
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0973110-9
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Puhelinnumero: 0207984000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.redu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Milla Ristonmaa
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: milla.ristonmaa(at)redu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405588952
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
Lappilaisten pienten yritysten on kiinnitettävä huomiota työnantajakuvaansa turvatakseen kilpailukykynsä monipuolistuvalla ja kansainvälistyvällä yrityskentällä. Työnantajakuva vaikuttaa osaavan työvoiman löytymiseen ja sitoutumiseen. Työnantajakuvaan voidaan vaikuttaa suunnitelmallisella työhyvinvoinnin johtamisella ja johdonmukaisella viestinnällä. Isoissa yrityksissä työhyvinvoinnin rooli on usein tiedostettu hyvin ja otettu osaksi strategiaa; erityisesti pienet yritykset tarvitsevat tukea työhyvinvoinnin ja työnantajakuvan kehittämiseen.
Hankkeen päätavoitteena on auttaa lappilaisia matkailu- ja palvelualan mikro- ja pk-yrityksiä jäsentämään työantajakuvaansa, näkemään sen yhteys työhyvinvointiin ja merkitys kilpailukyvylle sekä kehittämään sitä yhdessä henkilöstön kanssa suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti osana liiketoimintaansa. Päätavoitteeseen pyritään neljällä osatavoitteella, joita ovat (1) työhyvinvoinnin systemaattinen johtaminen ja kehittäminen, (2) ammatti- ja työnantajakuvan kehittäminen, (3) henkilöstön osaamisen kehittäminen huomioiden toimenpiteissä osallistamisen ja sitouttamisen vahvistamisen ja (4) kilpailukyvyn parantaminen osaamisen kehittämisen avulla.
Hankkeen uutuus- ja lisäarvo koostuvat työnantajakuvan kehittämisestä sekä työntekijäkokemuksen hallinnan tuomisesta osaksi yritystoimintaa. Hanke jatkaa Polut pohjoisen kasvuun -hankkeen jalanjäljissä työhyvinvoinnin edistäjänä, mutta laajentaa tehtäväänsä työnantajakuvan kehittäjäksi. Polut pohjoisen kasvuun -hankkeessa luotua Kehittämisaskeleet-mallia käytetään tässä hankkeessa työkaluna liiketoiminnan ja työhyvinvoinnin suunnitelmallisessa kehittämisessä. Mallissa tarkastellaan yrityksen neljää eri osa-aluetta: johtamista, työhyvinvointia, henkilöstön osaamista ja osallistamista sekä liiketoimintaosaamista. Edelliseen hankkeeseen verrattuna erona on toimien suunnitelmallisuus ja pitkäkestoisuus: eri osa-alueita analysoidaan ja tämän pohjalta kehittämisen kohteista laaditaan konkreettinen lista, jossa arvioidaan mitä kehitetään ja millaisilla toimenpiteillä. Kehittämisaskeleet-malli on työkalu, joka selkeyttää kehittämisen johtamista ja toteuttamista. Oppilaitoksen näkökulmasta keskeistä on ymmärtää matkailutyön ammattikuvaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sillä ammattikuvalla on merkitystä ammatinvalintaan ja työhön sitoutumiseen. Hankkeen toimenpiteiden avulla voidaan tukea matkailutyön ammattikuvan profiloitumista ja kehittämistä yhdessä matkailutoimialan kanssa.
Hankkeen toimenpiteitä ovat yritysohjaukset, työpajat, valmennukset ja seminaarit. Yritysohjauksissa käytetään kehittämistyökaluina esimerkiksi C&Q-kartoitusta, Kehittämisaskeleet-mallia ja työtyytyväisyyskyselyä. Yritysohjauksia ja työpajoja toteuttavat projektihenkilöstö ja ulkopuoliset asiantuntijat. Työpajat on tarkoitettu yrittäjille, yritysten henkilöstölle, organisaation johdolle ja esimiehille. Työpajojen teemoja ovat esimerkiksi työhyvinvointi matkailutyössä ja työnantajakuvan parantaminen. Valmennukset ovat maksullisia puolenpäivän tai koko päivän valmennuksia. Valmennukset toteutetaan ulkopuolisia asiantuntijoita hyödyntäen. Valmennukset voivat olla sekä yhdelle yritykselle että useammalle yritykselle yhteisiä ja ovat osallistujille koulutus- ja kehittämispalveluita. Valmennusten teemoja ovat muun muassa toimiva työyhteisö ja esimiestyön kehittäminen. Hankkeen kohderyhmän lisäksi seminaareihin voivat osallistua myös muutkin matkailu- ja palvelualan toimijat ja sidosryhmät. Seminaarit ovat osallistujille maksuttomia. Niiden toteutuksessa pyritään yhteistyöhön muiden hankkeiden kanssa. Teemoina ovat muun muassa työnantajakuva, työhyvinvointi sekä johtaminen.
Hankkeen palvelut ja niihin osallistuminen noudattelee matkailu- ja palvelualan vuodenkiertoa. Hankkeen ydinryhmän muodostavat Noste-yritykset. Yritys voi tulla mukaan Noste-ryhmään sille sopivassa vaiheessa, jonka jälkeen sille suunnitellaan kehittämisaskeleet sekä muut tarvittavat toimenpiteet. Kyse voi olla yhdestä yksittäisestä toimenpiteestä tai useamman työpajan ja valmennuksen kokonaisuudesta.
Hankkeen toiminta-alueeseen kuuluvat kaikki Lapin kunnat, mutta toimenpiteiden on tarkoitus keskittyä Kittilään, Inariin ja Sallaan. Toimenpiteisiin tavoitellaan yhteensä 230 yritystä, joista suurin osa on mikroyrityksiä. Työssä olevien määräksi on arvioitu 530 henkilöä. Projektihenkilöstö toimii aktiivisesti alueen yrityksissä.
Lyhyen aikavälin tuloksina näkyvät ymmärrys työnantajakuvan ja työhyvinvoinnin teemoista ja vaikutussuhteista, kehittämisen keinojen löytyminen ja yhteistoiminnan monipuolistuminen. Pitkän aikavälin tuloksia ovat henkilöstön sitoutuneisuuden lisääntyminen, rekrytointien sujuvoituminen, työnantajakuvan hallinta, kilpailukyvyn paraneminen, ammattimielikuvan kirkastuminen ja alan vetovoimaisuuden lisääminen.
Hankeen kehittämistoimet suunnataan lappilaisille matkailu- ja palvelualan mikro- ja pk-yrityksille, jotka haluavat johdonmukaisella ja pitkäjänteisellä työllä kehittää kuvaa yrityksestään työnantajana tarkoituksenmukaiseen ja strategiaa tukevaan suuntaan. Kehittämistoimenpiteitä kohdistetaan yksinyrittäjiin, yritysten johtoon ja muuhun henkilöstöön. Keskeinen hankkeen kohderyhmän tunnus on tahtotila yritystoiminnan systemaattiseen ja pitkäjänteiseen kehittämiseen sekä työhyvinvoinnin parantamiseen kytkemällä se osaksi organisaation ydintoimintoja.
Hankkeen ydinryhmän muodostavat NOSTE-yritykset. Nämä yritykset ovat käynnistäneet kehittämistyön aiemmin Polut pohjoisen kasvuun -hankkeessa ja haluavat jatkaa kehittämistyötä suunnitelmallisemmin. NOSTE-ryhmään kuuluvia yrityksiä voivat olla kaikki kohderyhmän tarve- ja tahtotilan tunnistavat lappilaiset matkailu- ja palvelualan mikro- ja pk-yritykset.
Välillisen kohderyhmän muodostavat toisen asteen matkailu- ja palvelualan opetus- ja ohjaushenkilöstö. Tällä kohderyhmällä on merkittävä rooli toimialan työelämän ja koulutuksen muutosten rajapinnassa. Muita välillisiä kohderyhmiä ovat sidosryhmäorganisaatiot kuten matkailualueet ja -kunnat, alueorganisaatiot, yrittäjäjärjestöt, kehitysyhtiöt, oppilaitokset, Lapin ELY-keskus ja Lapin TE-toimisto.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 498 009
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 411 890
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 622 511
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 514 862
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Itä-Lapin, Rovaniemen, Kemi-Tornion, Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Pohjois-Lapin
Kunnat: Inari, Ranua, Keminmaa, Simo, Pelkosenniemi, Kittilä, Muonio, Savukoski, Pello, Ylitornio, Kolari, Posio, Tornio, Rovaniemi, Salla, Sodankylä, Enontekiö, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 170
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 127
Suunniteltu: 290
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 0 |
Uusi osaaminen, motivaatio ja osallistuminen toiminnan kehittämiseen näkyy yritysten materiaalien ja jätteiden käytössä ja hyödyntämisessä. Hankkeessa nostetaan esiin vastuullisen matkailun moninaisuus. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on helpottaa työvoiman saantia ja pysyvyyttä yrityksissä ja alueella. Paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä tukee toimenpiteet yritys- ja kuntakentässä. Työssään hyvinvoivat sitoutuvat työnantajaan ja alueeseen syvemmin luoden pohjaa kestävälle kasvulle ja kehitykselle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 0 |
Positiivinen työntekijäkokemus ja korkea osaaminen luovat pohjaa hyvälle asiakaspalvelulle ja palveluiden edelleenkehittämiselle. Matkailu- ja palvelualat tuottavat asiakkailleen entistä vahvemmin aineettomia elämyksiä ja kokemuksia. Ympärisvuotisuuden korostuessa panostukset yrityksissä ja alueella pysyvässä työvoimassa ovat tärkeitä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 4 |
Elinkeinoelämän kestävä kehitys ja työntekijöihin panostaminen näkyvät ajan myötä muuttoliikkeessä ja työntekijöiden pysyvyytenä. Kuntien panostaessa elinvoimaisuuteen vähenee haja-asutusalueiden kuljetukset. Asuminen lähellä työpakkaa lisää myös mahdollisuutta liikkua töihin lihasvoimin, joka tukee työkykyä ja viihtyvyyttä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 5 |
Hankkeella pyritään vaikuttamaan parempaan työntekijäkokemukseen panostamalla mm. perehdytykseen, viestintään, viihtyvyyteen, turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Hankkeessa korostetaan hyvinvoivan työntekijän merkitystä ja mahdollisuuksia liiketoiminnalle. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 4 |
Työntekijöiden perehdytykseen ja alueelle asettumiseen panostaminen. Ulkomaisen työvoiman hyväksyminen ja tasa-arvoinen hyödyntäminen. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 2 |
Pysyvä henkilöstö kykenee perehtymään ja hyödyntämään paikallista luonto- ja kulttuuriympäristöä työssään. Osaava ja motivoitunut työntekijä haluaa ja jaksaa tehdä perustyösuoritusta enemmän. Tällä on vaikutusta suoraan asiakastyytyväisyyteen. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Uusi osaaminen, motivaatio ja osallistuminen toiminnan kehittämiseen näkyy yritysten materiaalien ja jätteiden käytössä ja hyödyntämisessä. Hankkeessa nostetaan esiin vastuullisen matkailun moninaisuus. |
-