Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Social Fund (ESF)

1 Project

Project code: S21769

Project name: Service Design Master's Degree Programme

Policy: 4. Education, professional skills and lifelong learning

Specific objective: 9.2. Improving the quality and sufficient supply of education in the growth and structural change sectors

Planned completion time: Start 1.9.2019 and end 31.12.2022

Operational status: Ended

Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment North Ostrobothnia

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Lapin Yliopisto

Organisation type: University

Business ID: 0292800-5

Street: Yliopistonkatu 8

Telephone number: 016 341 341

Postal code: 96300

City/town: Rovaniemi

Website: https://www.ulapland.fi/FI

Project contact person's name: Satu Miettinen

Contact person's position in the organisation: Dekaani, Taiteiden tiedekunta

Contact person’s email address: satu.miettinen(at)ulapland.fi

Contact person's phone number: 040-4844367

Number of applicants or subsidy transfer:

Co-organisers

3 Plan-specified summary of the project completion

Service Design Master's Degree Programme (1.9.2019-31.12.2022) aims at increasing the competitiveness of the companies located in Northern Finland. It produces new service design expertise by developing individual learning paths and models for personal coaching. The Programme responds to the regional and national need for producing expertise for a growing field of service industry on both private and public sectors. It also contributes to the regional need for developing specialisation on smart technologies and processes, and develops the quality and supply of the business based education in the cultural field. The Programme improves the accessibility of the studies by developing distance learning. It also increases local employment by educating new service design professionals especially in tourism, smart competence and industrial services. The project supports the principles of sustainable development and regenerates the expertise on circular economy in the region. The project also advances gender equality.

The project is implemented by the University of Lapland and it lasts for three years. It expands beyond county borders and it is also actualised by Kajaani University of Applied Sciences. It implements two years’ Master’s programmes in Service Design for 40 students in Rovaniemi and Kajaani. The Master’s programme comprises 120 ECTS and it is developed with active monitoring and evaluation. The aim of the Programme is to offer special expertise of service design to the companies via open lectures, blended learning in the companies as well as online service design master class MOOC (massive open online course). The companies are committed to the project through offering internship positions, cases for practice learning and possibility for their employees to accomplish studies partly parallel to their work.

The aim of the Programme is to employ and re-educate the employees suffering from structural change in Lapland, Kainuu and Northern Ostrobothnia. The Programme contains design studies, methodological studies on project planning and applied research, and project studies in the companies. The project is implemented in close cooperation with local companies. It utilises cooperative, working life driven and blended learning processes in close cooperation with Northern industrial and tourism operators.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Kainuulaisten ja lappilaisten yritysten henkilöstö on pääkohderyhmä. Tavoiteltava erityinen kohderyhmä ovat rakennemuutosalojen työntekijät, joille lisäkoulutus mahdollistaisi uutta osaamispääomaa ja työmahdollisuuksia. Hankkeen markkinointia kohdistetaan erityisesti rakennemuutostoimialojen työntekijöihin. Maisteriohjelma on avoin kaikille kelpoisille hakijoille, joilla on soveltuva amk- tai kanditaatin tutkinto. Tavoitteena on hyväksyä mahdollisimman monialaisia hakijoita. Poikkeuksena MOOC-opinnot, jotka ovat avoimia aivan kaikille. Kurssi tulee olemaan avoin digitaalisessa muodossa Lapin yliopiston Moodle ympäristössä.

Lapin yliopistosta on valmistunut palvelumuotoilun osaajia esimerkiksi Koneelle, Polar Electrolle, Kalevaan ja muihin alan pieniin-, keskikokoisiin- ja suuriin yrityksiin. Hanke vastaa kentän tarpeeseen kouluttaa alueelle palvelumuotoilijoita. Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunta on tarjonnut palvelumuotoilun sivuainekokonaisuutta 25 op jo viiden vuoden ajan. Tämä sivuainekokonaisuus on ollut erittäin suosittu ja sitä toteuttaa 12 eri koulutusorganisaatiota valtakunnallisesti. Pohjoisessa sivuainekokonaisuutta on suoritettu laajasti ja maisteriohjelma mahdollistaa tutkintopolun sivuaineen suorittaneille kelpoisille hakijoille. Palvelumuotoilun koulutus on ollut erityisen suosittua myös Oulun alueella, jossa on jo aikaisemmin muuntokoulutettu teollisuuden osaajia palvelumuotoiluun (Nokia Oyj ja Microsoft -koulutukset). Hanke mahdollistaa näitä aiempia koulutuksia käyneille mahdollisuuden tutkintokoulutukseen,jossa voidaan tunnistaa aiempaa osaamista.

Hankkeen kohderyhmä ovat myös hankkeeseen osallistuvat opettajat, opetuksen tukipalvelut ja opinto-ohjaajat. He kehittävät hankkeessa opetuksen sisältöjä ja uusia toimintamalleja.

4.2 Indirect target groups

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat erilaiset palvelumuotoilusta kiinnostuneet yritykset, organisaatiot ja sidosryhmät sekä tavalliset kansalaiset, jotka hyötyvät hankkeen tuottamasta sisällöstä ja oppimateriaalista. Koulutuksella on kaksi selkeää välillistä kohderyhmää: Kemi-Tornio-Oulu alueen teollisuusklusteri, jossa kaivataan palvelumuotoilun osaajia. Tätä klusteria täydentävät yksittäiset yritykset Rovaniemellä, Kainuussa, Posiolla, Ranualla ja Oulussa. Sekä Pohjois-Suomen matkailutoimijoiden klusteri, jonka osaamistarve on kasvusuunnassa. Hankkeessa kehitetään yhteistyömalleja ja toimintatapoja, jotka kehittävät yritysten osaamista.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 346 040

EU and State funding used: 334 985

Planned public funding (total): 432 551

Planned public funding used (total): 418 732

6 Geographical target area

Regions: Northern Ostrobothnia, Lapland, Kainuu

Subregions: Kemi-Tornio, Rovaniemi, Kajaani, Oulu

Municipalities: Tornio, Ranua, Rovaniemi, Oulu, Kajaani, Kemi

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of participating companies

Planned: 25

Completed according to monitoring information: 34

7.2 Number of participating persons

Planned: 120

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: Yes
Toimintaympäristömme pyrkii sukupuoliseen tasavertaisuuteen. Hankkeessa on tehty Lapin letka -hankkeen "suvauskoneella" toimintaympäristön itseanalyysi. Hankeen toiminta kohdistuu naisiin ja miehiin tasapuolisesti. Koska yliopisto-opiskelu on tällä hetkellä naisvaltaisempaa opintojen markkinoinnissa tullaan erityisesti huomioimaan myös miesten maisteriohjelmaan hakemisen kannustaminen.
: Yes
Ohjelma ottaa vastaan ja kouluttaa tasapuolisesti kaikkia sukupuoleen katsomatta. Tämä huomioidaan myös henkilökunnassa. Ala on tällä hetkellä naisvaltainen ja tavoitteena on lisätä miesten määrää ja siten tasata sukupuolijakaumaa. Yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014) on säädetty, että “kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja ettei ketään saa syrjiä esimerkiksi iän, ihonvärin, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”. Maisteriohjelmassa noudatetaan näitä lakiin pohjautuvia perusperiaatteita, joiden mukaan kaikilla on samanlaiset oikeudet edetä uralla, saada palveluita, kouluttaa ja kehittää itseään. Ohjelma ottaa vastaan ja kouluttaa tasapuolisesti kaikkia sukupuoleen katsomatta. Tämä huomioidaan myös henkilökunnassa. Ala on tällä hetkellä naisvaltainen ja tavoitteena on lisätä miesten määrää ja siten tasata sukupuolijakaumaa. Yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014) on säädetty, että “kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja ettei ketään saa syrjiä esimerkiksi iän, ihonvärin, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”. Maisteriohjelmassa noudatetaan näitä lakiin pohjautuvia perusperiaatteita, joiden mukaan kaikilla on samanlaiset oikeudet edetä uralla, saada palveluita, kouluttaa ja kehittää itseään Hankkeessa huolehditaan siitä, että mukana yhteistyökumppaneina on ns. sekä nais- että miesvaltaisia aloja ja kaikessa toiminnassa (markkinoinnissa, koulutuksessa, hallinnoinnissa) huomioidaan se, että toiminta on tasa-arvoista ja sukupuolineutraalia. Myös mm. johtoryhmään valitaan mukaan sekä miehiä, että naisia.
: No
Ei ole hankkeen varsinaisena tavoitteena.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 7
Palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää parempia ratkaisuja esimerkiksi jätteiden vähentämiselle sekä päästöjen pienentämiselle muun muassa kierto- ja jakamistalouden avulla. Myös lisäämällä tuotteiden yhteiskäyttäjyyttä asiakkaiden kesken voidaan kehittää palveluita, jotka vähentävät ostamistarpeita, kuten esimerkiksi kaupunkipyörien tai yhteiskyyditysten avulla. Hankkeen ekologisuutta lisää myös se, että maisteriohjelma järjestetään digitaalisena. Tämä vähentää opiskelijoiden tarvetta matkustaa opintojen vuoksi. Myös markkinointimateriaaleissa ja julkaisuissa pyritään suosimaan digitaalisia versioita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 5
Erilaisten palveluiden kautta, kuten liikkuvuussuunnittelulla ja tulevaisuuden autonomisella autoilulla, voidaan suoraan pienentää hiilidioksidipäästöjä, jotka ovat ilmastonmuutoksen suurimpia tekijöitä. Jakamistalous ja palvelumuotoilu ovat asian edistämisen ytimessä. Tarkoituksemme on kouluttaa alan osaajia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 4
Hanke edistää vastuullisten matkailupalveluiden suunnittelua. Esimerkiksi Lapin matkailun ytimessä ja turistien houkuttimena toimii alueen ainutlaatuinen kasvillisuus ja luonto. Yliopistossa onkin tehty paljon tutkimusta vastuullisesta turismista, siihen liittyvistä palveluista sekä eläinten hyvinvoinnista.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 3
Kestävä kehitys on yksi hankkeeseen osallistuvien yritysten perusarvo. Tämä voi olla aiheena muun muassa opiskelijoiden ryhmätöissä tai graduissa, mikä voi kehittää uusia näkemyksiä ja tietämystä liittyen kasvihuonekaasujen vähentämiseen sekä alueen vesistöjen ja maaperän suojeluun yritystoiminnassa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikusta
Materiaalit ja jätteet 0 1
Palveluilla voidaan vähentää jätteiden määrää tai kerätä kiertotalouden kautta hyötyjätettä. Hankkeen toiminnoissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Strategisella suunnittelulla voidaan edistää palveluiden kautta kierto- ja jakamistaloutta. Tässä suositaan erityisesti uusiutuvien energialähteiden käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 5
Hanke pyrkii erityisesti edistämään paikallisen elinkeinon kehittämistä vahvalla yritysyhteistyöllä hankkeessa sekä hankkeessa tehtävillä yritysyhteistyömuodoilla esim. yritysten palveluiden kehittämistapaukset.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 10
Palvelumuotoilun maisteriohjelman keskiössä ovat aineettomien tuotteiden ja erityisesti palveluiden kehittäminen. Palvelut voivat olla aineettomia tuotteita. Erityisesti matkailussa voidaan kehittää ja synnyttää aineettomia palveluita, jotka voidaan tuotteistaa. Usein palvelu on tuotteen ja palvelun yhtymä eli “product service system” (PSS).
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Hankkeeseen osallistuvista yrityksistä osa voi olla myös liikkumisen palveluita. Lisäksi opiskelijatyöt saattavat keskittyä tähän tematiikkaan. Lapin yliopiston Teollisen muotoilun laitos on ollut mukana esim. Need for Speed (N4S) hankkeessa, jossa keskityttiin parempaan liikkuvuuteen. Artctic Truck Platooning Challenge, ATPC-hankkeessa rekka-autojen logistiikka oli keskiössä, ja hankkeelle ollaa hakemassa jatkorahoitusta. Maisteriopiskelijat voivat palvelumuotoilla näitä konsepteja, mistä voi tulla myös opiskelijoiden yritysprojekti osana opintoja. Pohjaset Oy, kemiläinen logistiikan yritys, on osoittanut kiinnostuksensa tuottaa projekteja kursseille sekä tarjota työharjoittelupaikkoja opiskelijoille
Hyvinvoinnin edistäminen 0 2
Hanke edistää hyvinvointia mm. tuottamalla mahdollisesti työpaikkoja ja uutta osaamista pohjoisiin muuttotappiokuntiin sekä kehittämällä yritystoimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja kestävämmäksi. Palvelumuotoilun keskiössä on hyvä työntekijä ja työnantajakokemus. Hankkeessa pyritään edistämään hyvinvointia lisäävien palveluiden suunnittelua.
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Palvelumuotoilu on strategista suunnittelua ja tasa-arvon edistämistä voidaan parantaa ottamalla se palvelun keskipisteeksi. Lapin yliopisto on ollut mukana hankkeissa, joissa tasa-arvoa on edistetty palvelumuotoilun osaamisen kautta. Esim. Voitto-hankkeessa edistetään ennaltaehkäiseviä palveluita keski-ikäisten miesten syrjäytymisen vähentämiseksi. Hanke pyrkii vähentämään sukupuolittuneita rakenteita, jotka näkyvät muun muassa miesten syrjäytymisen lisääntymisessä tai sosiaalialan naisvaltaisuudessa Hanke kiinnittää erityistä huomiota miesopiskelijoiden määrän lisäämiseen ja siten sukupuolisen tasa-arvon edistämiseen. Heidän osuus on ollut odotettua pienempi palvelumuotoilun avoimen yliopiston kursseilla
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 4
Hankkeessa ja sen opiskelijaprojekteissa kiinnitetään huomiota siihen, että ne edistävät niin kulttuurista kuin yhteiskunnallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Lapin yliopiston strategisia kärkiä ovat kestävä kehitys, oikeus ja oikeudenmukaisuus ja ne toimivat myös hankkeen ohjenuorina.
Kulttuuriympäristö 1 3
Hankkeessa opintaan kulttuurisesti kestävän kehityksen mukaista toimintaa ja kehitetään konsepteja, jota arvostavat ja tukevat paikallista kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 0 1
Hankkeen eri vaiheissa pyrimme huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.

9 Final report summary

The interdisciplinary master's program project in service design (September 1, 2019-December 31, 2022) has increased the competitiveness of Northern Finland's business life by producing valuable new service design know-how through business cooperation and education. The master's program in service design was a 3.5-year project, which was implemented by the Faculty of Arts of the University of Lapland. The scope of the project was trans-provincial and Kajaani University of Applied Sciences was the partial implementer. At the beginning of the project, intensive meetings of the Rovaniemi and Kajaani groups were planned regionally, but the COVID-19 pandemic had such an effect that the two groups that started the master's program functioned as one group in distance learning. However, the project has tried to consider regionalism in business cooperation.

The master's program has been developed to meet the needs of companies in the target area. For this purpose, at the beginning of the project, 15 interviews were conducted with companies in the Lapland and Kainuu region, in which their needs and interest in service design were asked. During the interviews, efforts were also made to advertise the starting master's program in order to get as many applicants as possible from companies in the area.

The study guide for the project was designed to meet the needs of companies in the area, and the main aspects of the in-depth project courses (10 credits) have been narrative service design, digital service design, spatial service design, and strategic service design. Narrative service design aimed to respond especially to the development of tourism companies, digital service design was felt to be essential in a changing world as services are increasingly connected to digital applications or to the added value obtained through digitalization in services, spatial service design was felt to be important in the interviews in the Kainuu area, and strategic service design was felt to be effective for companies. Business cooperation has been realized in the project as planned. A total of 49 companies or associations have attended the project's in-depth project courses throughout the project, of which 18 are from Kainuu, 13 are from Lapland, and 8 are from North Ostrobothnia. There are 3 from other parts of Finland, 6 national companies, and 1 multinational company.

The master's program was strongly marketed in the Kainuu and Lapland regions at various events and through social media. 167 people applied for the training and 76 applicants were asked to take the entrance exams. 45 people were selected for the master's program, of which 23 were in the Rovaniemi group and 22 in the Kajaani group. 80% of the selected applicants were from northern Finland. Of the selected students, 12 were from Lapland, 6 from Kainuu, 18 were from Northern Ostrobothnia, and 9 were from other parts of Finland.

The impact of the project in the development of distance learning has remained a smaller role, because when the training of the project started, the COVID-19 pandemic also started, which affected the transition of all training to distance learning and the development of their tools. The project was involved in the development of distance learning and was able to offer the opportunity to participate in training even from long distances. The project published an article on remote and multi-modal learning models of service design "Miettinen, S., Salo, P., Pyrstöjärvi, P., Korpikoski, K. and Alhonsuo, M. (2022. Digital Learning Experiences for Creating Solutions for Adaptation" Cumulus Detroit at the International Design Education Conference in November 2022.

The master's program in service design has been developed through active monitoring and received feedback. During the project, it was noticed that the students need, for example, visualization studies and a portfolio course, which have been added to the study guide in the second year.

12 students have graduated from the project by February 20, 2023. Of the students, 27 are finished in their studies, 3 students are halfway through their studies and 2 still need to continue their studies. Of the graduates, 6 are from Kainuu and 3 from Lapland

The training has met the needs of business life through strong business cooperation and by offering service design expertise to companies in the region through open seminars. Business cooperation has been implemented through the project's 10 credit in-depth project courses, where the student group has gotten to know the operations of various companies and their services from the perspective of service design.

The project has made it possible for students and companies to participate in open service design seminars, which turned into webinars during the pandemic. 7 open service design webinars have been implemented in the project. In total, the webinars had a total of 784 participants.

In the project, a planned benchmarking trip to Silicon Valley was implemented in the last year of the project, where service design at an international level was introduced. The program of the benchmarking trip included meetings with both companies' design experts and experts from educational institutions. The goal of the visit was to understand the current state of design and design thinking (e.g., after the corona pandemic and other global level changes) in universities and organizations, as well as the differences in service design, design thinking/design between the United States and Europe, especially Finland. The results of the benchmarking trip were presented to students and companies in a webinar open to everyone. After the webinar, a workshop was organized for companies in Kainuu.

Open to all Introduction to service design 2 ECTS online course MOOC has been published as an online course open to all and free of charge. By 31.12.2022, 5253 students have registered for the course and 1933 certificates have been issued between 30.9.2020 and 20.2.2023.