Hankekoodi: S21777
Hankkeen nimi: Lapin eAmis - Latuja ammatillisiin opintoihin digitaalisuutta hyödyntäen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 2109309-0
Jakeluosoite: Urheilukatu 6
Puhelinnumero: 0400908428
Postinumero: 95400
Postitoimipaikka: Tornio
WWW-osoite: http://www.lappia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Jauhola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.jauhola(at)lappia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503146436
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lapin ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on tarve ottaa digitaaliset ympäristöt mahdollisimman laajasti käyttöön, jotta voidaan vastata ammatillisen koulutuksen reformin osaamisperusteisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Digitaaliset ratkaisut tekevät opiskelusta joustavampaa niin opiskelijan kuin myös koulutuksen saavutettavuuden näkökulmasta, joka myös lisää koulutuksen alueellista tasa-arvoa ja vähentää keskeyttämisiä. Yhä suurempi osa opiskelijoista tulee sisään jatkuvan haun kautta, jolloin joustavien ratkaisujen luominen ja mahdollistaminen opiskelijalle edistää opintojen etenemistä ja madaltaa kynnystä aloittaa opinnot.
Lapin eAmis - Latuja ammatillisiin opintoihin digitaalisuutta hyödyntäen -hankkeen tavoitteena on kehittää ammatillisen koulutuksen digitaalisuuteen liittyviä palveluja ja toimintatapoja opiskelijan opintopolun eri vaiheissa oppimisen joustavuuden ja saavutettavuuden lisäämiseksi. Hankkeen tavoitteena on kehittää opiskelijoille tarjottavia digitaalisia opetus- ja ohjauspalveluja sekä työelämässä oppimisen digitaalisuutta. Hankkeessa varmistetaan myös opetus- ja ohjaushenkilöstön ja työelämän digiosaamisen kehittyminen, jotta toiminta ja kehittyminen mahdollistuu. Hanke syventää alueellisten koulutuksen järjestäjien välistä yhteistyötä, jolla edistetään koko Lapin ammatillisen koulutuksen digitalisointia ja sen kautta opiskelijan erilaisten opintopolkujen toteutumista koko Lapissa.
Hankkeelle asetettuihin tavoitteisiin vastataan kolmella työpaketilla. Työpaketit pitävät sisällään pienempiä käytännön pilotteja. Osatoteuttajat toteuttavat pilotteja joko yksin tai yhdessä useamman koulutuksenjärjestäjän kesken. Kaikissa piloteissa toimintamalleja testataan kohderyhmällä, kerätään palautetta ja kehitetään palautteen perusteella. Päätoteuttaja koordinoi toimintaa ja johtaa verkostoyhteistyötä siten, että koko verkosto hyötyy saavutetuista tuloksista.
Työpaketti 1. Opiskelijoille tarjottavat digitaaliset opetus- ja ohjauspalvelut
-Virtuaalinen orientaatiojakso/aloitusperehdytys jatkuvassa haussa sisään tuleville
-Uusia ammatillisten aineiden verkkototeutuksia
-Digitaaliset verkkoratkaisut YTO integroimisessa
-Kommunikaation ja viittomakielen digitalisointi
-Osaamismerkit osaamisen osoittamisessa
-Digitaaliset uraohjauspalvelut
Työpaketti 2: Työelämässä oppimisen ja osaamisen näkyväksi tekeminen digitaalisuutta hyödyntäen
-Työelämässä tapahtuvan oppimisen ohjaus ja näyttöjen arviointi digitaalisin välinein
-Digitaalisuuden hyödyntäminen YTO integroimisessa ja näytöissä
Työpaketti 3: Opetus- ja ohjaushenkilöstön, opiskelijoiden ja työelämän digiosaaminen
-Digitaalisten välineiden ideapankki
-Teemalliset digityöpajat
-Opetus- ja ohjaushenkilöstön digiosaamisen urapolku – malli
-Digitarkkailija-toiminta
Tuloksena syntyy monipuolisia opiskelijoille tarjottavia digitaalisia opetus- ja ohjauspalveluja sekä toimintamalleja työelämässä oppimisen ja osaamisen näkyväksi tekemiseen digitaalisuutta hyödyntäen. Hankkeen toimenpiteiden ansiosta opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden ja työelämän digiosaaminen on noussut uudelle tasolle. Hankkeen aikana luodaan vahva yhteistyöverkosto osatoteuttajien välille, jotta Lapin ammatillisen koulutuksen digitalisaatio jatkaa kehittymistään myös hankkeen jälkeen ja oppilaitokset voivat ja osaavat hyödyntää verkoston osaamista myös tulevaisuudessa.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat ammatilliseen koulutukseen hakeutujat, ammatillisten tutkintojen (PT, AT, EAT) opiskelijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä työpaikkaohjaajat.
Välillisenä kohderyhmänä ovat muut oppilaitokset, sidosryhmät ja työelämä. Välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös toteuttajaoppilaitosten tulevat opiskelijat, jotka hyötyvät hankkeessa kehitetyistä uusista toimintatavoista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 446 418
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 360 322
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 516 441
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 416 841
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Itä-Lapin, Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Kemi-Tornion, Tunturi-Lapin
Kunnat: Kittilä, Ylitornio, Kolari, Muonio, Pello, Ranua, Tornio, Savukoski, Sodankylä, Salla, Posio, Inari, Enontekiö, Rovaniemi, Pelkosenniemi, Keminmaa, Simo, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 16
Suunniteltu: 793
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 4 |
Digitaalisten toimintatapojen hyödyntäminen vähentää matkustustarvetta ja säästää näin luontoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 4 |
Digitaalisuuden edistämisellä välillinen vaikutus ilmastonmuutokseen pienentämällä hiilijalanjälkeä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 4 |
Hanke tuottaa sähköistä materiaalia ja hyödyntää etäyhteyksiä pilotoinneissa, mikä vähentää paperin kulutusta ja matkustamista. Verkostoyhteistyössä suuositaan etäyhteydellä kokoustamista ja tallennetaan materiaalia sähköiseen muotoon. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 4 |
Hanke luo uutta toimintakulttuuria Lapin alueen ammatillisiin oppilaitoksiin, hyödyntää uutta teknologiaa. Opiskelijat siirtävät toimintakulttuuria työelämään. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 6 |
Kehittämistoiminnalla saadaan aikaan uusia toimintakäytäntöjä ja digitaalisuutta hyödyntäviä ratkaisuja, jotka palvelevat välittömästä opiskelijoita, opettajia ja työelämää. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 6 |
Virtuaaliset ratkaisut vähentävät tarvetta liikkua fyysisesti esim. oppilaitoksen ja työpaikan välillä. Hankkeessa kehitettävät toimintamallit tukevat etäopetusta ja -osallistumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 4 |
Kehittämällä entistä saavutettavampaa ja laadukkaampaa koulutusta, lisätään sekä opettajien ja opiskelijoiden hyvinvointia. Hankkeen toimenpiteillä tuetaan opintojen sujuvaa etenemistä ja vähennetään keskeyttämisiä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 5 |
Hankkeen toimenpiteet tukevat tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua koulutukseen sukupuolesta riippumatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 4 |
Toimenpiteet tukevat myös maahanmuuttajaopiskelijoiden sujuvia opinpolkuja. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. |
Lapin eAmis hanke on kehittänyt ja tiivistänyt lapin maakunnan alueen koulutustenjärjestäjien yhteistyötä. Lapin ammatillisen koulutuksen järjestäjillä oli tarve kehittää digitaalisia oppimisympäristöjä varmistamaan ammatilliseen koulutukseen henkilökohtaisia opintopolkuja, osaamista ja opiskelijalähtöisyyttä ammatillisen reformin tavoitteiden mukaisesti. Digitaalisten ratkaisujen lisääminen lisää tasa-arvoisuutta, tekee koulutukseen osallistumisesta joustavampaa ja vähentää opintojen keskeyttämisiä ammatillisissa opinnoissa. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää ammatillisiin opintoihin digitaalisia palveluja opiskelijoille, opettajille ja työelämälle. Lapin eAmis hanke kehitti näistä lähtökohdista kolmen työpaketin ja kahdentoista pilotin avulla ammatillisen koulutuksen saavutettavuutta näissä tavoitteissa. Covid-19 pandemia vauhditti digitaalisten sovellusten ja laitteiden käyttöönottoa kaikissa oppilaitoksissa. Lapin eAmis hanke vastasi tähän tarpeeseen 2019 syksystä 2021 joulukuuhun saakka järjestämällä digiwebinaareja ja koulutustapahtumia yhteensä lähes 60 kertaa.
Hankkeen keskeinen tavoite oli kehittää Lapin ammatillisen koulutuksen järjestäjien välistä yhteistyötä. Lapin eAMis hankkeessa kehitetiin ja pilotoitiin Lapin eAmis toimintamalli, jossa koulutuksen järjestäjät toteuttavat ammatilliset verkko-opinnot ja opiskelijat voivat osallistua niihin oppilaitoksesta riippumatta. Toimintamalli avasi opiskelijalle laajemmat mahdollisuudet suorittaa ajasta ja paikasta riippumattomia opintoja. Toimintamalli laajentaa valittavien opintojen tarjontaa. Yhteiset opinnot ovat saatavilla yhtäkkiseen opintojen tarpeeseen kuten esimerkiksi jatkuvan haun kautta tuleville opiskelijoille tai opiskelijan havaitessa valmistuessaan, etteivät opintopisteet riitäkään ja opintojen suoritustarve tulee nopeasti eteen. Video toimintamallin kehittelystä löytyy osoitteesta: https://bit.ly/3HuVunj
Hankkeessa kehiteltiin ja pilotoitiin digitaalisia materiaaleja erilaisiin sähköisiin digioppimisympäristöihin (esimerkiksi Moodle, Its Learning ja erilaiset sosiaalisen median sovellukset) Hankkeessa testattiin uraohjauspalveluiden sähköisiä sovelluksia yhdessä opiskelijoiden, opettajien ja työelämän edustajien kanssa. Työelämässä oppimisen ja näyttöjen arviointeja pilotoitiin erilaisilla sosiaalisen median sovelluksilla ja digilaitteilla. Hankkeen pilotoinneista kerättiin palautetta opiskelijoilta, opettajilta ja työelämältä. Saadun palautteen perustella pilottien kehittämistä jatkettiin ja toimintaa muokattiin palautteen perusteella. Jatkuvan haun kautta tuleville opiskelijoille kehitettiin yhteisesti suunnitelmat ja materiaalit opiskelijan virtuaalisille orientaatio-opinnoille.
Hankkeessa aikana on luotu vahva yhteistyöverkosto Lapin alueen ammatillisten oppilaitosten välille. Hankkeen jälkeen vahva yhteistyöverkosto jatkaa toimintaansa ja mukana on myös Saamelaisalueen koulutuskeskus tämän hankkeen toteuttajien lisäksi (Rovala, PPO, Redu ja Lappia) Hankkeen myötä digiosaaminen on toteuttajaoppilaitoksissa uudella ja verkkototeutukset kestävämmällä tasolla.
Hankkeen aikana on toteutettu mittava määrä erilaisia webinaareja, mentorointeja ja varmistettu kohderyhmän osaamisen kehittyminen hankkeen aikana (=n. 60 tapahtumaa). Opetushenkilön digiosaaminen on kehittynyt ja hankkeen aikana tuntuvasti. Hankkeessa tuotetut digimateriaalit jäävät laajasti käyttöön oppilaitoksissa. Opiskelijoille on kehitetty erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla uusia opetusmenetelmiä, digitaalisia opetusympäristöjä ja digimateriaaleja parantamaan saavutettavuutta ja ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. Hankkeen toimintaa on koordinoitu niin, että osallistujat ovat kaikki hyötyneet kehitellyistä uusista ideoista, koulutuksista ja on saavutettu uudenlaista digiosaamista kaikissa organisaatioissa. Hankkeen toimenpiteillä tavoitettiin yhteensä yli 600 osallistujaa.