Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21777

Hankkeen nimi: Lapin eAmis - Latuja ammatillisiin opintoihin digitaalisuutta hyödyntäen

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 2109309-0

Jakeluosoite: Urheilukatu 6

Puhelinnumero: 0400908428

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://www.lappia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Jauhola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.jauhola(at)lappia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503146436

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapin ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on tarve ottaa digitaaliset ympäristöt mahdollisimman laajasti käyttöön, jotta voidaan vastata ammatillisen koulutuksen reformin osaamisperusteisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Digitaaliset ratkaisut tekevät opiskelusta joustavampaa niin opiskelijan kuin myös koulutuksen saavutettavuuden näkökulmasta, joka myös lisää koulutuksen alueellista tasa-arvoa ja vähentää keskeyttämisiä. Yhä suurempi osa opiskelijoista tulee sisään jatkuvan haun kautta, jolloin joustavien ratkaisujen luominen ja mahdollistaminen opiskelijalle edistää opintojen etenemistä ja madaltaa kynnystä aloittaa opinnot.
Lapin eAmis - Latuja ammatillisiin opintoihin digitaalisuutta hyödyntäen -hankkeen tavoitteena on kehittää ammatillisen koulutuksen digitaalisuuteen liittyviä palveluja ja toimintatapoja opiskelijan opintopolun eri vaiheissa oppimisen joustavuuden ja saavutettavuuden lisäämiseksi. Hankkeen tavoitteena on kehittää opiskelijoille tarjottavia digitaalisia opetus- ja ohjauspalveluja sekä työelämässä oppimisen digitaalisuutta. Hankkeessa varmistetaan myös opetus- ja ohjaushenkilöstön ja työelämän digiosaamisen kehittyminen, jotta toiminta ja kehittyminen mahdollistuu. Hanke syventää alueellisten koulutuksen järjestäjien välistä yhteistyötä, jolla edistetään koko Lapin ammatillisen koulutuksen digitalisointia ja sen kautta opiskelijan erilaisten opintopolkujen toteutumista koko Lapissa.
Hankkeelle asetettuihin tavoitteisiin vastataan kolmella työpaketilla. Työpaketit pitävät sisällään pienempiä käytännön pilotteja. Osatoteuttajat toteuttavat pilotteja joko yksin tai yhdessä useamman koulutuksenjärjestäjän kesken. Kaikissa piloteissa toimintamalleja testataan kohderyhmällä, kerätään palautetta ja kehitetään palautteen perusteella. Päätoteuttaja koordinoi toimintaa ja johtaa verkostoyhteistyötä siten, että koko verkosto hyötyy saavutetuista tuloksista.

Työpaketti 1. Opiskelijoille tarjottavat digitaaliset opetus- ja ohjauspalvelut
-Virtuaalinen orientaatiojakso/aloitusperehdytys jatkuvassa haussa sisään tuleville
-Uusia ammatillisten aineiden verkkototeutuksia
-Digitaaliset verkkoratkaisut YTO integroimisessa
-Kommunikaation ja viittomakielen digitalisointi
-Osaamismerkit osaamisen osoittamisessa
-Digitaaliset uraohjauspalvelut

Työpaketti 2: Työelämässä oppimisen ja osaamisen näkyväksi tekeminen digitaalisuutta hyödyntäen
-Työelämässä tapahtuvan oppimisen ohjaus ja näyttöjen arviointi digitaalisin välinein
-Digitaalisuuden hyödyntäminen YTO integroimisessa ja näytöissä

Työpaketti 3: Opetus- ja ohjaushenkilöstön, opiskelijoiden ja työelämän digiosaaminen
-Digitaalisten välineiden ideapankki
-Teemalliset digityöpajat
-Opetus- ja ohjaushenkilöstön digiosaamisen urapolku – malli
-Digitarkkailija-toiminta

Tuloksena syntyy monipuolisia opiskelijoille tarjottavia digitaalisia opetus- ja ohjauspalveluja sekä toimintamalleja työelämässä oppimisen ja osaamisen näkyväksi tekemiseen digitaalisuutta hyödyntäen. Hankkeen toimenpiteiden ansiosta opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden ja työelämän digiosaaminen on noussut uudelle tasolle. Hankkeen aikana luodaan vahva yhteistyöverkosto osatoteuttajien välille, jotta Lapin ammatillisen koulutuksen digitalisaatio jatkaa kehittymistään myös hankkeen jälkeen ja oppilaitokset voivat ja osaavat hyödyntää verkoston osaamista myös tulevaisuudessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaisena kohderyhmänä ovat ammatilliseen koulutukseen hakeutujat, ammatillisten tutkintojen (PT, AT, EAT) opiskelijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä työpaikkaohjaajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat muut oppilaitokset, sidosryhmät ja työelämä. Välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös toteuttajaoppilaitosten tulevat opiskelijat, jotka hyötyvät hankkeessa kehitetyistä uusista toimintatavoista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 446 418

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 360 322

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 516 441

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 416 841

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin, Rovaniemen, Itä-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion

Kunnat: Simo, Ylitornio, Posio, Kolari, Keminmaa, Ranua, Rovaniemi, Muonio, Sodankylä, Inari, Tornio, Pelkosenniemi, Savukoski, Salla, Enontekiö, Pello, Kittilä, Utsjoki, Kemijärvi, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 15

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 16

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 793

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysia ei ole tehty ulkopuolisen asiantuntijan toimesta, vaan hankevalmistelussa on otettu huomioon mm. mies- ja naisvaltaiset alat. Hankkeen toimenpiteet tukevat kuitenkin tasa-puolisesti sekä miehiä että naisia ja mukana on aloja, joissa selkeitä eroja sukupuolijakaumassa ei ole.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Toiminnan aikana huomoidaan, onko naisten ja miesten osallistumisessa eroja. Hankkeessa on mukana sekä miehiä että naisia niin opiskelijoina kuin opettajinakin. Hanke tukee tasavertaista koulutukseen osallistumista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten välinen tasa-arvo.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 4
Digitaalisten toimintatapojen hyödyntäminen vähentää matkustustarvetta ja säästää näin luontoa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 4
Digitaalisuuden edistämisellä välillinen vaikutus ilmastonmuutokseen pienentämällä hiilijalanjälkeä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 4
Hanke tuottaa sähköistä materiaalia ja hyödyntää etäyhteyksiä pilotoinneissa, mikä vähentää paperin kulutusta ja matkustamista. Verkostoyhteistyössä suuositaan etäyhteydellä kokoustamista ja tallennetaan materiaalia sähköiseen muotoon.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 4
Hanke luo uutta toimintakulttuuria Lapin alueen ammatillisiin oppilaitoksiin, hyödyntää uutta teknologiaa. Opiskelijat siirtävät toimintakulttuuria työelämään.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 6
Kehittämistoiminnalla saadaan aikaan uusia toimintakäytäntöjä ja digitaalisuutta hyödyntäviä ratkaisuja, jotka palvelevat välittömästä opiskelijoita, opettajia ja työelämää.
Liikkuminen ja logistiikka 9 6
Virtuaaliset ratkaisut vähentävät tarvetta liikkua fyysisesti esim. oppilaitoksen ja työpaikan välillä. Hankkeessa kehitettävät toimintamallit tukevat etäopetusta ja -osallistumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 4
Kehittämällä entistä saavutettavampaa ja laadukkaampaa koulutusta, lisätään sekä opettajien ja opiskelijoiden hyvinvointia. Hankkeen toimenpiteillä tuetaan opintojen sujuvaa etenemistä ja vähennetään keskeyttämisiä.
Tasa-arvon edistäminen 8 5
Hankkeen toimenpiteet tukevat tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua koulutukseen sukupuolesta riippumatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 4
Toimenpiteet tukevat myös maahanmuuttajaopiskelijoiden sujuvia opinpolkuja.
Kulttuuriympäristö 0 1
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa.
Ympäristöosaaminen 0 1
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lapin eAmis hanke on kehittänyt ja tiivistänyt lapin maakunnan alueen koulutustenjärjestäjien yhteistyötä. Lapin ammatillisen koulutuksen järjestäjillä oli tarve kehittää digitaalisia oppimisympäristöjä varmistamaan ammatilliseen koulutukseen henkilökohtaisia opintopolkuja, osaamista ja opiskelijalähtöisyyttä ammatillisen reformin tavoitteiden mukaisesti. Digitaalisten ratkaisujen lisääminen lisää tasa-arvoisuutta, tekee koulutukseen osallistumisesta joustavampaa ja vähentää opintojen keskeyttämisiä ammatillisissa opinnoissa. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää ammatillisiin opintoihin digitaalisia palveluja opiskelijoille, opettajille ja työelämälle. Lapin eAmis hanke kehitti näistä lähtökohdista kolmen työpaketin ja kahdentoista pilotin avulla ammatillisen koulutuksen saavutettavuutta näissä tavoitteissa. Covid-19 pandemia vauhditti digitaalisten sovellusten ja laitteiden käyttöönottoa kaikissa oppilaitoksissa. Lapin eAmis hanke vastasi tähän tarpeeseen 2019 syksystä 2021 joulukuuhun saakka järjestämällä digiwebinaareja ja koulutustapahtumia yhteensä lähes 60 kertaa.

Hankkeen keskeinen tavoite oli kehittää Lapin ammatillisen koulutuksen järjestäjien välistä yhteistyötä. Lapin eAMis hankkeessa kehitetiin ja pilotoitiin Lapin eAmis toimintamalli, jossa koulutuksen järjestäjät toteuttavat ammatilliset verkko-opinnot ja opiskelijat voivat osallistua niihin oppilaitoksesta riippumatta. Toimintamalli avasi opiskelijalle laajemmat mahdollisuudet suorittaa ajasta ja paikasta riippumattomia opintoja. Toimintamalli laajentaa valittavien opintojen tarjontaa. Yhteiset opinnot ovat saatavilla yhtäkkiseen opintojen tarpeeseen kuten esimerkiksi jatkuvan haun kautta tuleville opiskelijoille tai opiskelijan havaitessa valmistuessaan, etteivät opintopisteet riitäkään ja opintojen suoritustarve tulee nopeasti eteen. Video toimintamallin kehittelystä löytyy osoitteesta: https://bit.ly/3HuVunj

Hankkeessa kehiteltiin ja pilotoitiin digitaalisia materiaaleja erilaisiin sähköisiin digioppimisympäristöihin (esimerkiksi Moodle, Its Learning ja erilaiset sosiaalisen median sovellukset) Hankkeessa testattiin uraohjauspalveluiden sähköisiä sovelluksia yhdessä opiskelijoiden, opettajien ja työelämän edustajien kanssa. Työelämässä oppimisen ja näyttöjen arviointeja pilotoitiin erilaisilla sosiaalisen median sovelluksilla ja digilaitteilla. Hankkeen pilotoinneista kerättiin palautetta opiskelijoilta, opettajilta ja työelämältä. Saadun palautteen perustella pilottien kehittämistä jatkettiin ja toimintaa muokattiin palautteen perusteella. Jatkuvan haun kautta tuleville opiskelijoille kehitettiin yhteisesti suunnitelmat ja materiaalit opiskelijan virtuaalisille orientaatio-opinnoille.

Hankkeessa aikana on luotu vahva yhteistyöverkosto Lapin alueen ammatillisten oppilaitosten välille. Hankkeen jälkeen vahva yhteistyöverkosto jatkaa toimintaansa ja mukana on myös Saamelaisalueen koulutuskeskus tämän hankkeen toteuttajien lisäksi (Rovala, PPO, Redu ja Lappia) Hankkeen myötä digiosaaminen on toteuttajaoppilaitoksissa uudella ja verkkototeutukset kestävämmällä tasolla.

Hankkeen aikana on toteutettu mittava määrä erilaisia webinaareja, mentorointeja ja varmistettu kohderyhmän osaamisen kehittyminen hankkeen aikana (=n. 60 tapahtumaa). Opetushenkilön digiosaaminen on kehittynyt ja hankkeen aikana tuntuvasti. Hankkeessa tuotetut digimateriaalit jäävät laajasti käyttöön oppilaitoksissa. Opiskelijoille on kehitetty erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla uusia opetusmenetelmiä, digitaalisia opetusympäristöjä ja digimateriaaleja parantamaan saavutettavuutta ja ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. Hankkeen toimintaa on koordinoitu niin, että osallistujat ovat kaikki hyötyneet kehitellyistä uusista ideoista, koulutuksista ja on saavutettu uudenlaista digiosaamista kaikissa organisaatioissa. Hankkeen toimenpiteillä tavoitettiin yhteensä yli 600 osallistujaa.