Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21787

Hankkeen nimi: eMobiili -hybridi- ja sähköajoneuvojen alueellisen koulutuksen uudistaminen

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2019 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: Yliopistonkatu 9

Puhelinnumero: 0206110200

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hannu Heikkilä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannu.heikkila(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 482 5847

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ajoneuvo- ja työkoneala uudistuu tällä hetkellä erittäin voimakkaasti. Autojen ja työkoneiden yhteydessä tämä tarkoittaa uusien teknologioiden tulemista ja myös aiempaa tiukempaa päästöjen hallintaa (hiilidioksidi + muut päästöt), hybridi- ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen laajaa markkinoilletuloa, biopolttoaineita, autonomisia tai osittain autonomisesti toimivia koneita ja laitteita. Ajoneuvo- ja työkonealan koulutuksen tulee pystyä vastaamaan tähän haasteeseen. Ajoneuvojen ja työkoneiden alalla on teknologiamurroksen vuoksi selkeä tarve ajoneuvoalalla työskentelevien henkilöiden kouluttautumiseen. Jatkuva oppiminen ja sen mahdollistaminen ovat nykypäivänä tärkeitä asioita. Opetus- ja tutkimushenkilöstö ja opetussisällöt ovat myös haasteiden edessä. Tällä hetkellä ei ole olemassa opintopolkua, joka valmistaisi henkilöitä alan tulevaisuuden haasteisiin. Hankkeen päämääränä on kehittää Oulun alueellista koulutusta ja lisätä uusien teknologioiden osaamista, erityisesti hybridi- ja sähköajoneuvoista ajoneuvo- ja työkoneteknologian alalle. Sähkö- ja hybridikäytöt ja niihin liittyvä tekniikka ovat tämän hankkeen koulutusten pääsisältöä. Lisäksi hankkeessa hyödynnetään ja kehitetään uusien teknologioiden sisällyttämistä osaksi koulutusta. Hankkeen tulokset ja idea ovat myös laajennettavissa muihin alan koulutussisältöihin.

Hankkeen tavoitteina on päivittää innokkaiden ajoneuvoalan koulutuksen saaneiden henkilöiden osaamista hankkeessa järjestettävien pilottikoulutusten avulla, kehittää koulutussisältöjä uusiin ajoneuvo- ja työkonealan teknologioihin ja rakentaa Ouluun yhteinen alueellisen koulutuksen malli alan osaamisen parantamiseksi. Hankkeessa toteutetaan yhteistyössä Oamk:n, OSAO:n ja Oulun yliopiston kanssa ajoneuvo- ja työkonealan koulutussisältöjä eri koulutusasteille sekä alueellinen koulutusportaali. Hanke täydentää Oulun Linnanmaalle rakennettavaa Mobilab hanketta osaamissisältöjä kehittämällä, tuo Oulun seudun ammattiopiston virtuaalisten ajoneuvo-opetuksen opetusympäristöjen kokemuksen ja osaamisen korkeakouluasteille sekä edistää työkoneteknologioiden koulutussisältöjen kehittämistä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Työssä olevat alalla toimivat henkilöt, joilla on intressissä oman osaamisensa kehittäminen uusimman ajoneuvotekniikan saralla.

Hankkeen välittömänä kohderyhmänä ovat Oulun yliopiston, Oamk:n ja OSAOn opettajat, tutkijat sekä muut henkilöt, jotka työskentelevät ajoneuvojen ja työkoneiden energiatehokkuuden, päästömittausten, energian varastoinnin, ajoneuvotutkimuksen, yritysyhteistyön tai ajoneuvoihin liittyvien ohjelmistojen tai oppimisympäristöjen parissa. Kohderyhmään voivat AR/VR ja autonomisen ajoneuvohallinnan osalta kuulua myös muiden oppialojen henkilöstöä.

Yhtenä kohderyhmänä ovat ajoneuvojen tai työkoneiden osien tai niiden osajärjestelmien kanssa työskentelevät henkilöt. Yritysyhteistyö on tärkeä osa hanketta ja hankkeessa tarjotaan koulutuksia joihin ajoneuvo- ja kuljetustekniikan pk- yrityksissä työskentelevät henkilöt voivat osallistua. Hanketta valmisteltaessa on oltu yhteydessä eri yrityksiin esim. Normet, Proventia, Millog, Wetteri, Pörhö, Scania ja lukuisa määrä muita yrityskontakteja. Yritysten kanssa käytyjen keskustelujen kautta on kerätty pohjaa tälle hankkeelle ja sen sisällölle. Hankkeen sisältö on määritelty sellaiseksi, joka vastaa laajasti ajoneuvoalan yritysten tulevaisuuden koulutustarpeisiin.

Hankkeen yhteen kohderyhmään kuuluvat myös työttömänä olevat ajoneuvoalan pohjakoulutuksen saaneet henkilöt, joiden osaamista voidaan hankkeen pilottikoulutusten avulla päivittää. Pohjakoulutus voi olla ammmattiopisto, ammattikorkea tai yliopistotasoinen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Ajoneuvo- ja työkonealan yritykset koulutusorganisaatioiden vaikutusalueella sekä liikenne ja logistiikka-alan yritysten henkilöstö.
Koulutusorganisaatioiden muiden alojen opetus- ja tutkimushenkilöstö, jotka saavat hankkeen viestinnän kautta uutta tietoa, jota he voivat menetelmätasolla soveltaa omalle alalleen.

Koulutusorganisaatioiden opiskelijat hyötyvät hankkeesta välillisesti, kun hankkeessa kehitetyt ja hankitut uudet tiedot saadaan osaksi opetusta ja tutkimusta. Hankkeen jälkeen tuloksia tullaan hyödyntämään osana koulutusorganisaatioiden perusopetusta.

Hankkeessa toteutettavan viestinnän kohderyhmänä on myös suuri yleisö, joka on kiinnostunut uusista vähähiilisemmistä teknologioista ajoneuvo- ja työkonealalla.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 735 304

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 629 722

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 919 135

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 787 157

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Oulunkaaren, Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Oulun, Nivala-Haapajärven, Koillismaan

Kunnat: Muhos, Ylivieska, Tyrnävä, Kempele, Raahe, Ii, Kalajoki, Taivalkoski, Oulu, Nivala, Kuusamo, Pudasjärvi, Liminka, Haapavesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 16

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 19

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 170

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Erillistä analyysiä ei ole tehty. Ajoneuvoalalla työskentelee pääasiassa miehiä, mutta hijalleen mukaan on saatu enemmän naisia. Koulutusorganisaatioiden toive ja tavoite on saada lisää naisia ajoneuvoalan koulutukseen mukaan niin oppilaiksi kuin opetuspuolellekin. Teknologiateollisuuden vuoden 2014 raportin mukaan metalli ja konealalla työskentelevistä naisia oli 12,2%. EU:n liikennekomissaari Violeta Bulcin mukaan kuljetusalalla naisia on EU:n laajuisesti 22%.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kiinnitetään erityishuomiota siihen, että saataisiin ajoneuvoalan koulutuksiin lisää naisia. Suomessa ollaan tässä oltu pitkään tilanteessa,jossa naiset ajoneuvoalalla ovat melkein harvinaisuus. Hankkeessa markkinoidaan ja tuodaan esille ajoneuvoalan monipuolista koulutustarjontaa ja pyritään vähentämään niitä ennakkoluuloja, mitä alaan sukupuolinäkökulmasta liittyy. Hankevalmistelussa on ollut mukana myös naisedustusta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 5
Ajoneuvojen kehittyvät ratkaisut lähtevät pitkälti siitä näkökohdasta, että päästöt vähenevät. Luonnonvarojen käytön kestävyys tulee myös huomioida ja ihmisten tietoisuuden lisääminen näistä asioista tuo pitkän aikavälin parannusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 7
Ajoneuvojen ja työkoneiden päästönhallinta ja sähkö-ja hybridiajoneuvojen käyttöönotto vähentää näitä riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen. Puhtaampi, vähäpäästöinen ajoneuvotekniikka vaikuttaa asiaan pitkällä aikavälillä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 7
EU:n kasvihuonekaasujen päästötavoite velvoittaa valtioita ja tämä hankekin osaltaan asiaan vaikuttaa. Vaikutus on välittömästi pieni, mutta pitkällä aikavälillä merkittävämpi
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Hankala arvioida vaikutusta suoraan Natura 2000-ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 5
Hanke on koulutushanke ja välitön vaikutus liittyy nykyaikaisten opetusmetelmien käyttöön, jolloin fyysisiä mateeriaaleja käytetään opetuksessa aiempaa vähemmän. Pitkällä aikavälillä hankkeen tulokset voivat laajemmin vaikuttaa syntyvien jätteiden määrään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 6
Uusiutuvat polttoaineet ovat yksi ajoneuvotekniikan osa-alue, joka on hankkeeessa huomioitu.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Hanke tukee paikallisen elinkeinorakenteen jatkuvuutta ja kehittymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Hankkeen tulokset ja siinä tarjottavat palvelut ovat pitkälti aineettomia.
Liikkuminen ja logistiikka 3 5
Aihealue eli ajoneuvotekniikka on liikkumisen ja osin logistiikan perusta. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa, taitoa ja osaamista, jotka edesauttavat tavaroiden ja ihmisten liikuttamisen ekologisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Hanke on koulutushanke ja voidaan ajatella, että esim. mielenkiintoiset koulutussisällöt ja uuden oppiminen lisäävät ihmisten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 1 2
Hanketoiminnoissa pyritään edistämään sukupuolen välistä tasa-arvoa ajoneuvoalalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Hankkeessa järjestettäviä koulutuksia ei suunnata erityisesti millekään kulttuuriselle ryhmälle. Koulutuksiin voivat osallistua eri kulttuureista tulevat henkilöt tasapuolisesti.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeen vaikutukset kulttuuriympäristöön ovat neutraaleja.
Ympäristöosaaminen 5 7
Uusi ajoneuvo- ja työkoneteknikka perustuu ajatukseen ympäristön huomioimisesta. Siinä mielessä hanke lisää myös ympäristöosaamista välillisten keinojen avulla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden uudistuessa ja eri käyttövoimavaihtoehtojen vielä hakiessa paikkaansa eMobiili-hankkeessa rakennettiin ajantasaisia oppimisympäristöjä lähiopetusta varten sekä digitaalisia verkko-oppimisympäristöjä hybridi- ja sähkö-, kaasu- ja vetyajoneuvojen koulutustarpeita varten. Mobile-hydrauliikkaoppimisympäristö rakennettiin myös vastaamaan tämän päivän liikkuvan työkonekaluston osaamisvaatimuksia.
Hankkeen aikana rakentui oppimispolku eri koulutusasteilta toiselle. Eri hanketoimijoiden järjestämiin koulutuspilotointeihin osallistui erilaisilla peruskoulutustasoilla olevia osallistujia ja heitä kannustettiin osallistumaan hankkeen koulutuksiin monipuolisesti ja samalla kerrottiin jatkokoulutusmahdollisuuksista ammattiopistotasolta aina yliopistotasolle saakka yksilöllisen koulutuspolkuajattelun mukaisesti.

Hankkeessa kehitetyt uutta teknologiaa sisältävät koulutukset ja oppimisympäristö on liitetty hanketoimijoiden opetussuunnitelmiin ja perusopetukseen. Hankkeen jälkeen koulutuksiin voi osallistua tutkintotavoitteisesti tai esim. avoimen amkin tai avoimen yliopiston opintojen kautta opiskelijan suorittaessa jonkun yksittäisen opintojakson. Hankkeen aikana tutkintotavoitteista toimintaa ei ole toteutettu.
Hankkeen aikana järjestetyissä pilotointikoulutuksissa päivitettiin Pohjois-Suomen autoalan asiantuntijoiden ja työttömien työnhakijoiden osaamista uusissa ajoneuvoteknologioissa ja rakennettiin yhteinen alueellisen koulutuksen malli, jolla mahdollistetaan jatkuva oppiminen ja osaamisen kehittäminen.

Hankkeessa kehitettiin eMobiili-hankkeelle koulutusportaalia vastaava verkkosivu, jossa esitellään ajoneuvo- ja työkonealan koulutussisältöjä eri koulutusasteille. Verkkosivustolta löytyvät eri hanketoimijoiden yhteystiedot sekä perustiedot hankkeissa kehitetyistä oppimisympäristöistä.
eMobiili-hankkeen aikana integroitiin myös Linnanmaalle rakennettua Mobilab-testausympäristöä (myöhemmin Nuvelab) osaksi uuden ajoneuvo- ja työkoneteknologian opetusta. Testausympäristössä toteutettiin yksi koulutuspilotointi keväällä 2023.